Procházet podle oponent "KYSELOVÁ, Eva"
Nyní se zobrazuje 1 - 12 z 12
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Analýza vztahu Ivana a čerta v inscenacích Bratrů Karamazových v režii Lukáše Hlavici a Vladimíra Morávka.Sedláková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-13Bakalářská práce se zabývá analýzou vztahu mezi postavami Ivana Karamazova a jeho halucinace v podobě čerta v inscenacích Dostojevského Bratrů Karamazových. Pro analýzu zvolila autorka inscenaci Dejvického divadla v režii Lukáše Hlavici a inscenaci Divadla Husa na provázku v režii Vladimíra Morávka. Za pomoci poznatků z odborné literatury a záznamů divadelních představení obou inscenací se zaměřuje na konkrétní popis divadelních situací a jejich následný rozbor a interpretaci s ohledem na zvolené téma. Práce se zároveň snaží popsat odlišné přístupy, s nimiž každý z režisérů k tvorbě dvojnického vztahu ve své inscenaci přistupoval, a porovnat je. Hlavicova inscenace staví vztah Ivana a jeho čerta na hře a přetvářce. Čert–lokaj si s Ivanem pohrává, nechává ho si myslet, že jejich síly jsou vyrovnané. Ivan je díky tomu schopen vést s čertem dialog. Naproti tomu Morávek dává čertu podobu odporného plaza, který nahání Ivanovi hrůzu do té míry, že Ivan téměř není schopen s ním komunikovat. Navíc se v inscenaci daleko více rozehrává Ivanovo šílenství, neboť Morávek nechává na scéně ožít některé Ivanovy představy a strachy.
- Charakteristika režijního stylu Davida Drábka na příkladech jeho tří shakespearovských inscenacíŠafářová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-06Tato bakalářská práce se zabývá charakterizací některých výrazných rysů režijního stylu českého dramatika, dramaturga a režiséra Davida Drábka. Děje se tak na příkladech jeho tří shakespearovských inscenací Macbeth, Richard III. a Romeo a Julie, které režíroval v hradeckém Klicperově divadle – poslední dvě již na postu uměleckého šéfa souboru. Úvodní část práce obsahuje stručnou biografii tohoto tvůrce a jeho zasazení do kontextu českého divadla, a to jak z hlediska jeho dramat, tak režií. Následuje analýza a interpretace jednotlivých složek oněch tří inscenací. Závěrečnou část práce tvoří shrnutí signifikantních rysů těchto Drábkových režií a resumé celého textu. Na konci práce se nacházejí dvě přílohy, z nichž jedna obsahuje soupis všech inscenací, které Drábek zrežíroval v Klicperově divadle, a druhou tvoří vybrané fotografie ze tří analyzovaných inscenací.
- Hra Franka Wedekinda"Probuzení jara" na českých jevištíchMacáková, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-04Tato bakalářská práce se zabývá tvorbou německého dramatika Franka Wedekinda, především jeho v pořadí druhou hrou Frühlings Erwachen (Probuzení jara). Provádí stručný exkurz do historie inscenování hry na českých jevištích. Na základě zapůjčených záznamů a dobových kritik podrobněji analyzuje dvě poslední české inscenace - inscenaci divadla Disk z roku 2007 a inscenaci Komorní scény Aréna z roku 2008. Bakalářská práce zmiňuje také historický kontext tvorby autora a témata obsažená v jeho ostatních hrách - Lulu (Lulu), Die junge Welt (Mladý svět) a Franziska (Franziska). Snaží se nalézt témata charakteristická pro autora a zabývat se jejich aktuálností či inscenačními možnostmi v současném divadle.
- Monodramatické texty v režii Kamily Polívkové ve Studiu HrdinůKalusová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-09Tato bakalářská práce si klade za cíl popsat režijní styl Kamily Polívkové na základě rozboru tří inscenací: Den opričnika, Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny a Skugga Baldur, které režisérka inscenovala v pražském Studiu Hrdinů. Práce se snaží ukázat znaky typické pro režii Kamily Polívkové a popisuje celkovou režijní práci Polívkové ve Studiu Hrdinů. Následně se v bakalářské práci zamýšlím nad tím, co přináší inscenování monodramatických textů a jak přítomnost jednoho herce na jevišti ovlivňuje diváckou pozornost. Zdrojem informací pro tuto práci jsou především záznamy inscenací, rozhovory s režisérkou, odborná literatura a v neposlední řadě mé vlastní divácké zkušenosti ze zhlédnutých inscenací Kamily Polívkové.
- Od zábavy k tragédii: proměny dramatického proverbu Alfreda de MussetaKosáková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-15Bakalářská práce s názvem Od zábavy k tragédii: proměny dramatického proverbu Alfreda de Musset sleduje tvůrčí linii dramatických proverbů Alfreda de Musset a zařazuje ji nejen do umělecké a společensko-politické situace autorovy doby, ale také do širšího kontextu vývoje žánru, který má svůj počátek v salónních improvizacích sedmnáctého století. Na pozadí tradice tohoto žánru poté autorka diplomové práce blíže analyzuje Mussetovu dramatickou tvorbu a vyděluje z ní hru S láskou nejsou žádné žerty, jež nese současně znaky náležitostí žánru proverbu i tehdejších romantických tendencí. Propojením induktivní metody a vlastní interpretace hry poté pojmenovává hlavní témata a kvality hry a její scénický potenciál dokazuje také tuzemským inscenačním i překladatelským zájmem. Závěrem nabízí další možnost zkoumání dramatického proverbu, který pronikal i do dalších evropských kultur.
- Pět sezón Studia Hrdinů: pokus o portrét nového pražského divadlaMášová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-13Tato bakalářská práce se pokouší nastínit portrét pražského divadla Studio Hrdinů v jeho prvních pěti sezónách fungování mezi lety 2012 a 2017. Práce nejprve objasní vznik samotného divadla a chronologicky zreflektuje vývoj a události sledovaných divadelních sezón. Poté se podrobněji zaměří na jednotlivé významné a výrazné složky samotného divadla, které samostatně charakterizuje a postupně tak dovytvoří základní portrét Studia Hrdinů.
- Proměny dramatické formy: Propojení dramatické a postdramatické poetiky ve hrách Rolanda SchimmelpfennigaZachatá, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Diplomová práce se zabývá tvorbou Rolanda Schimmelpfenniga v širším kontextu proměn německé dramatiky, které se začínají projevovat od poloviny 90. let 20. století. Texty autorů Schimmelpfennigovy generace vznikají v přelomovém období, v němž dochází k přehodnocení vztahu mezi postdramatickým divadlem a tradičnějšími typy divadelní estetiky. Tento fenomén se odráží také v podobě nových divadelních textů, které se na jedné straně inspirují rozličnými postdramatickými postupy, na straně druhé ale začínají opět pracovat s principem dramatické reprezentace a kategoriemi figurace a narace. Diplomová práce se na tento fenomén prolínání postdramatických a dramatických postupů v nejnovější německé dramatice pokusí nahlédnout prismatem poetiky Rolanda Schimmelpfenniga. Autor velice plodně využívá postdramatickou poetiku k dekonstrukci tradiční dramatické formy a k zpochybnění kategorií figurace a narace. Propůjčuje tak svým textům nové, netradiční podoby a funkce. Na základě analýz několika Schimmelpfennigových textů se tato práce pokusí dospět k zobecňujícím závěrům, které ozřejmí roli postdramatických postupů v transformaci dramatické formy.
- Racek Otomara Krejči v Národním divadle (1960) a v Divadle za branou (1972)Stejskalová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-14Cílem bakalářské práce je zpracovat analýzy dvou inscenací Racka Otomara Krejči, které inscenoval ve dvou odlišných divadlech a jejichž uvedení dělilo dvanáct let. Předmětem mého zkoumání je především Krejčův přístup k Čechovově hře a proměna jeho práce s herci. Samotné analýzy se věnují scénografii, režisérské práci a herectví a rozebírají názory recenzentů. Bakalářská práce se dále zabývá vlivy a okolnostmi, které měly dopad na konečný výsledek inscenací. Následná komparace vyhodnocuje jednotlivá témata a motivy, které se v Krejčových inscenacích objevily, srovnává režijní přístup a scénografická řešení Josefa Svobody.
- Současná britská dramatika reflektující klimatické změnyHolá, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-06Tato magisterská diplomová práce se zabývá jedním z trendů současné britské dramatiky – tzv. „climate change plays“ neboli dramatikou reflektující klimatické změny. V první části této práce se snažím stručně představit vývoj a kontext klimatické debaty od 70. let 20. století po současnost a pronikání problémů životního prostředí do různých uměleckých odvětví, především však anglofonní literatury. Další část se zabývá divadelní odpovědí a stručnou charakteristikou dramatiky, která v anglofonních zemích na toto téma během posledních 15 let vznikla. Jádrem této práce je rozbor čtyř her uvedených na předních britských jevištích poprvé mezi lety 2009 – 2011: The Contingency Plan Steva Waterse, Kacířka Richarda Beana, Zemětřesení v Londýně Mikea Bartletta a Plíce Duncana Macmillana. Rozbor se soustředí především na to, jakým způsobem autoři pracují s klimatickými změnami, na jejich podobná ideologická východiska a motivicko-tematické linie. V poslední kapitole se tato práce snaží tento společenský fenomén zhodnotit a zamyslet se nad problémy, které s sebou reflexe komplexního vědeckého problému, jakým měnící se klima bezesporu je, přináší.
- Specifika provozování kabaretu Červená sedmaBrodská, Judita(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-18Bakalářská práce se zaměřuje na specifika provozování kabaretu Červená sedma. Cílem práce je detailně popsat její působení a možný vliv na ty, kteří se na současné divadelní scéně hlásí k odkazu kabaretní tvorby. Práce věnuje zvláštní pozornost produkčním a manažerským schopnostem Eduarda Basse a zaměřuje se na jeho příručku Jak se dělá kabaret. Tato práce si klade otázku, zda je návod Červené sedmy na provozování kabaretu aplikovatelný i dnes.
- Tvůrci židovského původu v českém divadle 20. stoletíŠkrlantová, Alice(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Bakalářská práce Tvůrci židovského původu v českém divadle 20. století dokumentuje vývoj vnímání židovské identity ve 20. století na životních osudech a příkladech tvorby vybraných českých tvůrců židovského původu. Tyto osobnosti autorka zasazuje do daného kulturně-historického kontextu, který jejich přístup k židovství ovlivnil. Nejvíce prostoru je z vybraných tvůrců věnováno Františku Langerovi, Ludvíku Aškenázymu, Arnoštu Goldflamovi a Karolu Sidonovi. Analýza vybraných dramat autorů odhaluje židovské motivy a motivy spojené s hledáním identity daného autora. Zároveň tito čtyři dramatici v úhrnu vytvářejí model názorové různorodosti české židovské společnosti. Práce ukazuje, že toto názorové rozložení se v určitých obměnách v průběhu 20. století opakuje.
- Vývoj ekonomických a autorskoprávních podmínek dramatické tvorby ve viktoriánském LondýněVeselá, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-02-03Tato bakalářská práce mapuje ekonomické a legislativní podmínky dramatiků ve viktoriánském Londýně, tedy mezi lety 1837 a 1901. Práce se zaměřuje na vývoj a změny ve výši a formě odměňování dramatiků v divadlech West Endu i East Endu a postupný rozvoj zejména autorskoprávní ochrany ve Velké Británii. Práce dále popisuje fungování a rozsah cenzury, stejně jako možnost dramatiků své hry knižně publikovat. Práce je strukturovaná do tří částí, z nichž první se zabývá především ekonomickými otázkami, druhá právní problematikou s důrazem na copyright a cenzuru a třetí je případovou studií dramatika Oscara Wilda, na jehož příkladu ukazuji principy popsané v prvních dvou částech a postupné změny ve společenském statutu této profese. Cílem této práce je poskytnout čtenáři stručný náhled do fungování divadelní scény viktoriánského Londýna z pohledu dramatika.