Procházet podle oponent "LIPUS, Radovan"
Nyní se zobrazuje 1 - 7 z 7
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Divadelní spolek Jiří v kontextu města PoděbradyVaněčková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-21Magisterská diplomová práce se zabývá Divadelním spolkem Jiří, jeho historií a působením ve městě Poděbrady. Klade si za cíl detailně postihnout vývoj spolku od jeho vzniku v roce 1861 až do současnosti a zároveň se zaměřuje na vztah mezi divadelním spolkem a městem. Historie Divadelního spolku Jiří je pro lepší přehlednost rozdělena do čtyř časových etap ohraničených významnými událostmi, které ovlivnily spolek i město. V každé kapitole je nejprve nastíněn obecný vývoj Poděbrad s důrazem na kulturní sféru. Dále pokračuje popis činnosti divadelního spolku a jeho významných osobností, přehled repertoáru a spolupráce s dalšími spolky. Součástí každé etapy je také charakteristika prostor, ve kterých Divadelní spolek Jiří působil. Závěrečná kapitola nabízí alternativní náhled na Poděbrady ze scénologického hlediska a pro dokreslení současného pohledu na divadelní spolek využívá výsledky sociologického šetření. Práce je uceleným průvodcem historií a činností Divadelní-ho spolku Jiří a nabízí souhrnný pohled na spolek a město v průběhu 160 let.
- GŁOS I RUCHJawor, Maja(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-11-05Niniejsza praca stanowi refleksję nad problematyką techniki i twórczości aktorskiej na podstawie moich doświadczeń wypływających z procesu pracy w Akademii Praktyk Teatralnych ?Gardzienice? oraz w teatralnym studio Farma v jeskyni w czasie prób do przedstawienia Sclavi / Emigrantova Pĺseň.
- Loutka v divadelním a filmovém médiuSlavíčková, Sarah(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-12Práce s názvem Loutka v divadelním a filmovém médiu analyzuje čtyři samostatná díla - dva filmy a dvě divadelní inscenace. Stejnojmennou divadelní a filmovou verzi vždy spojuje jediný režisér. V tomto případě se konkrétně jedná o Radka Berana a jeho Malého pána a Jiřího Bartu a jeho Na půdě aneb Kdo má dneska narozeniny?, jak naznačuje podtitul diplomové práce. Text si klade za cíl především zodpovědět otázku, jak se liší práce a zacházení s loutkou ve dvou specifických médiích – v divadle a ve filmu. Oba tvůrci také pocházejí z jiného prostředí a jsou tak zvyklí pracovat v jiném zvláštním kódu a jazyce. Beran je především divadelníkem, Barta zas filmařem. V jednotlivých případových studiích se tak nakonec ukazuje, že loutka je v příslušných médiích mediována jinými způsoby a prostředky na základě jejich specifik, náležitostí a vlastností. Také je z analýz patrné, nakolik je zázemí daných tvůrců v jednotlivých médiích stěžejní pro prostředky a postupy, které při práci s loutkou volí.
- Od Tomáše Vůjtka k Ivanu KrejčímuSkalická, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-09Tato bakalářská práce si klade za cíl popsat proces jevištní realizace tří textů: S nadějí, i bez ní, Smíření a Slyšení dramatika Tomáše Vůjtka. Snaží se zachytit a analyzovat jednotlivé fáze tvůrčí práce od prvotních inspiračních zdrojů a vzniku textů až po výslednou inscenační podobu děl v režii Ivana Krejčího. Pozornost je věnována především rozboru činnosti dramatika, dramaturga a režiséra v průběhu celého zkušebního procesu. Základním zdrojem informací jsou rozhovory s tvůrci, odborné recenze, videozáznamy inscenací a v neposlední řadě mé vlastní divadelní zážitky ze zhlédnutých představení Vůjtkových her v Komorní scéně Aréna v Ostravě. Při svém zkoumání jsem se primárně zaměřila na charakterizaci Vůjtkova tvůrčího stylu a jeho specifického přístupu, jakým kloubí historická fakta s kritickou reflexí současnosti. Následně se zamýšlím, zda je tato část Vůjtkovy tvorby ojedinělá v kontextu vývoje současné české dramatiky. Závěrem shrnuji, jaký vliv měly Krejčího inscenace Vůjtkových historických her pro další směřování Komorní scény Aréna.
- Osobnost a myšlení Jerzyho Grotowského v kontextech hlubinné psychologie C.G.Junga".Štefančík, Róbert(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-13Bakalářská práce si klade za cíl stručně představit osobnost Jerzyho Grotowského, analyzovat základní principy jeho specifického chápání divadelního aktu a tyto závěry následně kontextualizovat v rámci hlubinné psychologie Carla Gustava Junga. Autor se v ní snaží hledat stopy vlivu Jungova světonázoru na Grotowského zejména divadelní práci hledáním průniků mezi jednotlivými myšlenkovými východisky obou osobností. Čerpá z četby odborné literatury, dále ze seminářů a soukromých rozhovorů s prof. PhDr. Janou Pilátovou, která po dlouhá léta Jerzyho Grotowského osobně znala a v neposlední řadě z vlastního studia klasického herectví, na které navazují také zkušenosti s jeho alternativními formami, především z oblasti fyzického divadla.
- Předloha v tvorbě spolku JEDLLiška, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-14V této bakalářské práci se snažím pojmenovat úlohy inspiračních předloh spojené se vznikajícími dramatickými texty Lucie Trmíkové, jež mají klíčový význam pro tvorbu spolku JEDL. Především se zaměřím na zodpovězení otázek, jestli se jedná o nové texty Lucie Trmíkové – Nebeské, popřípadě jestli jsou autorské pouze určité pasáže a zbytek se dá považovat za původní text. Zaměřím se především na kvality jako jsou: svébytnost, přidaná hodnota a změna významů, či charakteristik jednotlivých postav. Své teze zkoumám na základě dvojice inscenací Médeia a Soukromé rozhovory. Respektive primárním zdrojem zůstávají dramatické předlohy. Médeia čerpá z různých zpracování známého antického mýtu a Soukromé rozhovory vycházejí ze stejnojmenného scénáře Ingmara Bergmana. Podstatnou částí této práce je analytický rozbor všech textů (předloh Euripída, Senecy, Anouilha, Wolfové i Bergmana, i samotných výsledných dramatických textů Trmíkové), které následně porovnávám. V této komparaci se zaměřím na společné motivy inspiračních předloh a textů Lucie Trmíkové a jejich významovou podobnost. Ze všech provedených analýz a komparací se pokusím odpovědět na otázku, zdali se dá v tvorbě spolku JEDL vysledovat schematický model, na jehož základě Trmíková připravuje texty pro inscenace.
- Scénologie mluvního projevu dětí a mládežeZelená Sittová, Gabriela(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-24Disertační práce se věnuje problematice scénologie mluvního projevu dětí a mládeže a zaměřuje se především na přednes jakožto cestu ke kultivaci mluvního projevu a druhotně i řečového chování. Mapuje prostor pro mluvní výchovu v systému českého školství a dochází k závěru, že skutečný prostor pro kultivaci mluvního projevu poskytují téměř výhradně předměty a obory prezentované v českém kurikulu jako okrajové. Dále práce mapuje současný systém recitačních přehlídek, soutěží a festivalů, který je v České republice vystavěn na silné tradici a díky němuž se jednotlivci toužícímu po kultuře mluveného slova nabízí dostatek vzdělávacích příležitostí. Autorka v práci popisuje vlastní přístupy ke skupinové i individuální výuce přednesu (mluvní výchovy), které jsou ukotveny v dramatické výchově, ale mají mnoho přesahů do jiných estetických výchov a v praxi jsou vítanou inspirací pro učitele českého jazyka a literatury základních i středních škol. Od jiných metodik se autorčin přístup liší maximální otevřeností inspiraci z různých humanitních i společenských věd, a tím pádem kompilačním charakterem reagujícím na individualitu jedince v současném chaotickém uspořádání světa. Autorka svůj přístup označuje za didaktiku chaosu. Důležitou součástí práce jsou popisy dlouhodobé přípravy recitačních vystoupení s jednotlivci nebo konkrétních lekcí určených věkově různým skupinám. Kvalitativní zkoumání tkví v samotném charakteru popisů, které jsou průběžně komentovány a analyzovány z pohledu autorčiny pedagogické i umělecké praxe, ale i poznatků z úvodní části práce.