Procházet podle oponent "MALÝ, František"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 63
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Barbora Říhová: Bakalářský koncertŘíhová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Beethoven: Sonáta č. 26 Es dur, op. 81a, "Les adieux"Augustinová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Tato diplomová práce má za cíl ukázat různé analytické pohledy na Sonátu č. 26 Es dur, op. 81a, „Les adieux“ od Ludwiga van Beethovena. Nejprve je zařazen Beethovenův životopis, okolnosti vzniku rozebíraného sonátového cyklu a jeho inspirační zdroje. Dále se práce zabývá tradiční formální analýzou všech tří vět, čímž poskytuje informace o hudebních formách, dynamice, kinetice a dalších hudebních prostředcích. Další obraz o celkové výstavbě cyklu podává v českém prostředí nepříliš rozšířená schenkerovská analýza, jejímž smyslem je postihnout zejména nezjevné harmonické dění a jeho hierarchii. V neposlední řadě odhaluje autorovy kompoziční záměry a zamýšlenou obsahovou náplň kapitola, která rozebírá použité rétorické figury a jejich význam.
- Být korepetitoremGrešlová, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Text této práce je shrnutím toho, co všechno dělá korepetitor, jak rozmanitá je jeho práce a proč ji lze považovat za uměleckou a naplňující. Díky přehledné struktuře si může čtenář vybrat, zda si přečte práci celou nebo jen tu kapitolu, která se ho v blízké budoucnosti bude týkat a nemá třeba s tímto klavírním oborem moc zkušeností. Závěr práce je formou tří rozhovorů, ve kterých je zřetelně patrný rozdíl v očekávání různých nástrojových skupin a pěveckých tříd. Díky zkušenostem, které jsou nezbytnou součástí tohoto textu, možná až jeho hlavním přínosem, práce balancuje mezi objektivitou a nutnou dávkou subjektivních poznámek a pohledů.
- Camille Sanint-Saens: Karneval zvířat. Pohled interpreta na díloRůžička, Juraj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-04Tato práce detailně rozebírá skladbu od francouzského skladatele Camille Saint-Saënse - Karneval zvířat. Pozornost je zaměřena zejména na interpretační stránku díla z pohledu klavíristy. Dále je dílo rozebráno po formové stránce. Práce obsahuje také krátký životopis autora a využití díla v umění a kultuře.
- Elementární hudební nauka pro klavíristyHolcová, Jarmila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Magisterská práce na téma „Elementární hudební nauka pro klavíristy“ se zabývá výukou základů hudební teorie pro žáky nejnižších ročníků ZUŠ, zejména PHV a prvního ročníku se zaměřením na pianisty. Hlavním cílem je vytvořit co nejpřitažlivější a zároveň nejefektivnější systém výuky základních teoretických poznatků, pojmů a jejich uvedení do praxe. Největší důraz je kladen na rychlou a kvalitní výuku not. Práce se snaží stavět na principu hry a využívá přirozenou dětskou tendenci objevovat vše nové a vypořádat se kreativně s problémy, které se jim postaví do cesty. Mezi další využívané principy patří zejména názornost postavená do souvislosti s osobní zkušeností dítěte a také s principem emocionálnosti, který – jak známo – pomáhá lepšímu zapamatování probírané látky. Všechny teoretické poznatky jsou uváděny do jednotné soustavy a vztahy mezi nimi tvoří často jednolitý ekosystém tak, aby se teorie dávala od začátku do bezprostřední souvislosti s praxí. Metodologicky stojí práce na principu komparace často užívaných publikací, metodik, odborných materiálů či ústně předávaných zkušeností starších učitelů s vlastními poznatky autorky této práce. Množství ilustrací (z nichž většinu tvoří autorkou inspirované originální kresby) zde není doplňkem, nýbrž v mnoha případech jádrem práce, k nimž jsou dopsány texty jako vysvětlivky či návod na jejich využití v praxi. Nechybí ani bohatý poznámkový aparát a množství odkazů na literaturu i prameny. Práce se dělí na dvě základní kapitoly: Zápis času v hudbě a Učíme se noty. Jim podřazeny jsou dílčí podkapitoly, které se zaobírají jednotlivými užšími tématy. Za účelem začlenění do kontextu existující literatury oboru je na konci zařazen nejen seznam literatury ale také podrobný soupis použitých obrázků. Typickým čtenářem práce by měl být pedagog hudební nauky nebo i hlavního oboru klavír, který může tento text využít jako doplněk ostatních moderních metodik či zdroj nových nápadů, použitelných přímo ve výukové praxi.
- Fanfára pro neobyčejnou ženu Joan TowerovouCísařovská, Clara(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-08Cílem této práce je představit v českém prostředí zcela výjimečnou současnou americkou skladatelku moderní klasické hudby Joan Towerovou. Její skladby jsou pravidelnou součástí repertoáru předních hudebních těles a špičkových interpretů v USA, Japonsku i v Evropě. Tato práce pomůže zorientovat se v jejím rozsáhlém díle, na němž pracuje již přes šedesát let. V první kapitole se zabývá dostupnými prameny a zdroji, ve druhé se zaměřuje na životní dráhu skladatelky, jež se zrcadlí v jejím díle, třetí kapitola se věnuje skladatelčinu dílu a představuje některé stěžejní skladby. Práce čerpá především z mnohých rozhovorů se skladatelkou, které se ukazují být velice autentickým zdrojem k poznání jejího díla i osobnosti. Práce čerpá i z recenzí a ohlasů na premiéry nebo významné koncerty jednotlivých děl i ze vzpomínek a poznámek jak skladatelky, tak autorky práce, která u Joan Towerové studovala skladbu. Vedle reflexí této výuky je do práce zahrnuta i analýza první/ části skladatelčina prvního klavírního koncertu z roku 1985. Práci uzavírá přehled stěžejních skladeb Joan Towerové, který je doveden až do současnosti.
- Fenomén barvy klavírního tónuJurčík, Vlastimil(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-11Práce přináší rozřešení zásadní otázky, jak se můžeme objektivně dívat na proměnu barvy tónu klavíru pomocí modifikace úhozu klavíristy. Cílem je provést čtenáře tolika souvislostmi, aby pochopil podstatu tohoto jevu a nespoléhal se pouze na povrchní úsudek. K tomu je nutné najít základní elementy, prozkoumat je a poté je složit do výsledného slyšeného obrazu. Cesta vede od nutného pochopení pojmu barvy tónu přes rozbor mechanické části klavíru až k psychologii vnímání posluchače. Pro podložení některých logických úvah zmíníme také výsledky moderních výzkumů, které však náš logický úsudek nemohou nahradit.
- Franz Schubert. Fantasie Poutník, op.15 (C dur)Subbotin, Filipp(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2009-09-03V tomto esej jsem chtěl ukázat jak je možné pracovat s hudebním textem a zároven s textem ve skladbách Franze Schuberta. Myslím že takový přístup mohl by pomoct klavírístovi najít správný způsoby provedení skladeb tohoto geniálního skladatele.
- Hana Vlasáková: Bakalářský koncertVlasáková, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07
- Historie výroby klavírů v Čechách od roku 1945 dodnesNovák, Matyáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Tato diplomová práce navazuje na bakalářskou práci téhož autora, která pojednává o historii výroby klavírů v Čechách od jejích počátků do roku 1945. Téma bylo zvoleno jako logické pokračování soustavného úsilí zmapovat historii výroby klavírů na území Čech v celém jejím rozsahu. V rámci diplomové práce se čtenář dočte o složité situaci jednotlivých výrobců po druhé světové válce, procesu znárodnění po převratu v roce 1948, sériové výrobě v následujícím období a náročné privatizaci po roce 1989. Zmíněna je též současná situace ve výrobě klavírů na našem území. Ačkoli neexistuje mnoho vydaných publikací na toto téma, většina pramenů, ze kterých práce čerpá, pochází ze Státního oblastního archivu Hradec Králové. Cenným zdrojem je též osobní zkušenost zaměstnanců jednotlivých továren, kteří svými vzpomínkami významně přispěli úspěšnému dokončení této diplomové práce, která si klade za cíl demonstrovat, jak neobyčejně bohatou tradici ve výrobě klavírů naše země má.
- Ida Kelarová - přínos a význam pro romsk ou hudební kulturuKačo, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-03Tato práce popisuje život osobnosti Idy Kelarové a zachycuje část její celoživotní činnosti. Není zcela možné zachytit všechny důležité momenty, které paní Kelarová učinila. Proto se zaměřím na okamžiky, při kterých jsem mohl sám přihlížet či být jejich součástí. Je pro mne velkou ctí psát svou práci právě o paní Kelarové, a to proto, že jsem měl tu čest s ní spolupracovat. Velká část této práce pochází z osobních setkání a zážitků.
- Ilja Hurník: Klavírní dílo koncertní a instruktivníMilarová, Petra(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Tato magisterská práce je zevrubnou analýzou klavírního díla Ilji Hurníka. Jejím cílem je seznámit čtenáře s koncertním a instruktivním klavírním dílem tohoto skladatele. Dílo je členěno chronologicky a podle obtížnosti. Část práce je také věnována skladbám čtyřručním, kde jsou obsaženy jak instruktivní, tak koncertní skladby. Každý kus je rozebrán po stránce formální a charakterové, zmíněn je také tonální plán a tématická práce. Na podrobnější harmonický rozbor zde bohužel není prostor, vzhledem k rozsáhlosti díla. V závěru práce je stručně pojednáno o ostatních hudebních dílech a autorově tvorbě literární. Práce může sloužit interpretům i pedagogům jako přehled o dostupné klavírní literatuře jednoho z nejvýznamnějších soudobých českých autorů.
- Ilja Samoljov - koncertSamojlov, Ilja(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2008-05-26
- Ilona Štěpánová Kurzová - pedagog a interpretŠkrobánek, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Tato bakalářská práce pojednává o významné osobnosti české klavírní pedagogiky Iloně Štěpánové-Kurzové a měla by dát čtenáři představu o významnosti odkazu této pianistky. Kromě stručného nastínění jejího života a koncertní dráhy je jejím cílem také zachycení Ilony Štěpánové po stránce lidské a jejího přístupu k žákům a výuce obecně. Práce se věnuje také jejímu dílu Klavírní technika a popisuje v čem byla kniha ve své době přelomová a jaké je její využití v dnešní praxi. K dokreslení obrazu o významnosti Ilony Štěpánové se čtenář dočte také pár informací o jejích nejvýznamnějších žácích.
- Inspirační zdroje v díle Sergeje RachmaninovaStepasjuková, Kristina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Tato bakalářská práce je analýzou inspiračních zdrojů a vlivů vybraného díla Sergeje Vasiljeviče Rachmaninova se zaměřením na klavírní, komorní a orchestrální skladby. Obsahuje stručný životopis autora, zabývá se charakteristikou jednotlivých vybraných děl a jejich stručným rozborem. Díla jsou rozdělena do kapitol podle příslušných, volně vybraných inspiračních zdrojů.
- Interpretační tradice a analýza skladby ”Pan” od Vítězslava NovákaBrizhaneva, Tatiana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Cílem této diplomové práce je všestranná a zevrubná analýza programové Básně v tonéch Vítězslava Nováka „Pan“ opus 43. Tato práce současně představuje perlu českého klavírního repertoáru. Jen málo klavíristů zařazovalo toto dílo do svých programů pro jeho délku trvání a technickou obtížnost. Přesto by, díky svéráznosti, bohatosti harmonických a melodických zdrojů i kvalitě propracovanosti detailů, klavírní hudba Vítězslava Nováka zasloužila mnohem častějšího provedení v koncertních sálech. Autorka se opírala hlavně o české tištěné zdroje, například monografie a sborníky statí o Novákovi, jeho biografické poznámky a pokusila se tak nashromáždit do jednoho celku informace o vzniku myšlenek „Pana“, historii jeho tvorby a o úspěšných interpretech tohoto jedinečného cyklu. Jako cenný materiál pro srovnávací analýzu různých interpretací posloužily nahrávky Františka Maxiána, Františka Raucha, Martina Vojtíška, Margaret Fingerhut a nahrávka Orchestru slovenské filharmonie pod řízením Zdeňka Bíleka. Pro tuto práci autorka použila i vlastní pozorování, které získala během studia a interpretace „Pana“ a představila analýzu formy celého díla.
- J. Iršai - Přehled života a dílaStráňavský, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Diplomová práca J. Iršai – Prehľad života a diela obsahuje 6 kapitol. V prvej sme hovorili o živote J. Iršaia v Rusku, poukázali sme aj na negatívny vplyv sovietskeho režimu na život umelcov. V druhej kapitole sme hovorili o J. Iršaiovi už po jeho emigrácií na Slovensko. Tretia kapitola sa celá venovala tvorbe J. Iršaia, štvrtá len jeho cyklu Listy Ofodurovi. Piata kapitola je venovaná klavírnej tvorbe J. Iršaia. V šiestej kapitole sme robili rozbor vybranej tvorby J. Iršaia – a to klavírnych skladieb Tasaufi a druhú klavírnu sonátu Sny môjho detstva. Poslednú kapitolu sme venovali problémom, ktorým musia súčasní autori čeliť.
- Jana Sedláčková: Bakalářský koncertSedláčková, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07
- Josef Bohuslav Foerster - život a díloLevický, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2005)Datum obhajoby: 2006-06-14není
- Karel Vrtiška: Bakalářský koncertVrtiška, Karel(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2010-06-07