Procházet podle oponent "MATOUŠEK, Bohuslav"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 45
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Alexej Rosík: Magisterský koncertRosík, Alexej(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-04
- Aram Chačaturjan - koncert pro housle a orchestrMichalová, Pavla(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-07Tato diplomová práce se zabývá houslovou tvorbou Arama Chačaturjana. Práci jsem rozdělila do šesti kapitol. V první kapitole uvádím životopis a průřez tvorbou Arama Chačaturjana. Následujících dvě kapitoly se zabývají rozborem Koncertu pro housle a orchestr d moll a porovnáváním jeho interpretací. Ve zbylých kapitolách pak stručně rozebírám i další díla pro housle – Sonátu pro housle a klavír, Tanec pro housle a klavír, Píseň – poem, Nocturno a Koncertní rapsodii pro housle a orchestr.
- Béla Bartók - Sonáta pro sólové housleMatejča, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-05Bakalářská práce s názvem Béla Bartók – Sonáta pro sólové housle je zaměřena především na analytickou práci s formou a motivy. Po stručném popisu Bartókova životopisu a historického pozadí sonáty je v jednotlivých podkapitolách kapitoly třetí postupně a velmi podrobně rozebrána každá věta především z formálního hlediska, což čtenáři pomůže v orientaci a k pochopení samotné skladby, případné interpretaci. Veškeré formální a interpretační poznámky jsou založené na vlastních zkušenostech a praxi. Pro lepší porozumění práci doporučuji průběžně nahlížet do notových materiálů sonáty.
- Bohuslav Martinů a jeho houslová tvorbaDvorská, Eliška(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-04Cílem této práce je blizší seznámení s životním příběhem Bohuslava Martinů a také seznámení s těmi skladbami, ve kterých se pojednává o profesních začátcích B.M., o studiích a pozdějším skladatelském vývoji v zahraničí. Další část se pak zabývá jeho soukromým životem, přibližuje skladatelovo nejblizší okolí, jeho přátele a manželku. V části, která je věnována houslové tvorbě B.M. jsou nejprve uvedena všechna tato díle, která jsou seřazena dla data vzniku a některá z ních jsou i poté i podrobněji rozebrána.
- Česká houslová emigrace 20. stoletíPěruška, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-19Tato práce obsahuje životopisy českých houslistů Váši Příhody, Milana Vítka, Jana Pospíchala a Milana Šeteny. První jmenovaný žil a koncertoval během dvou světových válek, byl obviněn komunistickým režimem, a byl nucen opustit vlast a přijmout cizí občanství. Zejména na období 2. světové války se v této práci zaměřuji obsáhleji, nechybí ale také krátký pohled na tragický osud Příhodovi první ženy Almy Rosé, nebo konkrétnější informace k událostem mezi lety 1945-1949. Důležitou částí této práce je i několik stránek, na kterých se soustředím na Příhodovi skladatelské počiny, a kde je může dnešní houslista najít. Senzacechtivý čtenář si pak jistě přijde na své při dvou krátkých historkách z roku 1925 a 1928. Jedna je ze soudní síně, druhou můžeme pojmenovat „koncert na místě činu“. Ve druhé kapitole si pak připomeneme, případně se seznámíme, se třemi českými houslisty, kteří utekli z komunistického Československa, aby se stali uznávanými osobnostmi v zahraničí.
- Eliška Dvorská: Magisterský koncertDvorská, Eliška(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2010-06-04
- Ferdinand Laub - život a díloPolášek, Matěj(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-04Cílem magisterské práce Ferdinand Laub - život a dílo je podat pokud možno ucelený, byť ne vyčerpávající přehled o tomto polozapomenutém českém houslistovi, dirigentovi a skladateli. V textu jsou shrnuty dostupné prameny a provedeny jejich revize, neboť poslední monografie byla vydána v roce 1951. Nejvíce prostoru je věnováno životu a uměleckému významu F. Lauba, jenž je všeobecně opomíjen. Práce se zabývá také jeho nepočetnými skladbami, které jsou vhodné k uvádění i v dnešní době. Na Laubově patrně nejhranější skladbě - Polonéze, op. 8 - je dokumentován jeho kompoziční styl. Dále práce obsahuje kapitolu o houslových předchůdcích F. Lauba na Pražské konzervatoři. Text je uzavřen subjektivním hodnocením Lauba v kontextu české hudební kultury.
- Fialová Kristina : Bakalářský koncertFialová, Kristina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2011-09-05
- Gabriel Faure: Život a dílo se zaměřením na klavírní kvartet.Fialová, Kristina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-05Tato práce pojednává o životě a díle francouzského skladatele Gabriela Faurého a zaměřuje se na jeho první Klavírní kvartet op. 15. Jeho životopis je rozdělen do osmi kapitol podle období, devátá kapitola je rozbor Klavírního kvartetu op. 15.
- Gidon Kremer - Profil interpretaSommerová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-05Gidon Kremer patří k nejvýznamnějším houslistům nejen své generace. Během více než čtyřicet let trvající kariéry si vybudoval pozici uznávané umělecké osobnosti, která osobitým a neotřelým způsobem interpretuje díla klasického repertoáru a zároveň objevuje pro publikum díla soudobých autorů. G. Kremer má pozoruhodný životopis umělce pocházejícího ze Sovětského svazu, odkud odešel při hledání umělecké svobody na Západ. Tato práce se snaží zmapovat jeho neobvyklé životní cesty, od dětství v lotyšské Rize, přes studia u Davida Oistracha a mezinárodní úspěchy až po odchod z Východního bloku a následný život v emigraci. Nastíněn je široký záběr jeho uměleckých aktivit, mj. spolupráce s jeho ensemblem Kremerata Baltica, a dlouhodobý zájem o soudobou hudbu. Pozornost je věnována také jeho pojetí Bachových sonát a partit pro sólové housle. V neposlední řadě se tato práce pokouší zprostředkovat alespoň střípky jeho zajímavých uměleckých názorů.
- Historie české filharmonie a její koncertní mistřiVrabcová, Monika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-08Za datum vzniku České filharmonie považujeme 4.leden 1896, kdy Antonín Dvořák dirigoval v sále Rudolfina ( dnešní Dvořákova síň) koncert členů orchestru Národního divadla, kteří vytvořili podpůrný Spolek. Ten si vytkl za cíl uspořádat v Praze v každé sezóně čtyři symfonické koncerty. Spolek brzy zanikl v důsledku nepromyšlené vzpoury proti přísnému dirigentovi Karlu Kovařovicovi, ale Česká filharmonie byla 15.října 1902 znovu obnovena na jiném základě. Vznikem českého profesionálního symfonického orchestru byla po Národním muzeu a Národním divadle vytvořena instituce, která až dosud citelně chyběla a tím de facto dokončen proces kulturní emancipace národa. Několik desetiletí byla Česká filharmonie bez pravidelné státní podpory odkázána pouze na výtěžek vlastní koncertní činnosti a na nevelké dary osvícených mecenášů. Živořila v nedůstojných podmínkách. Prostředky na svou činnost si opatřovala koncerty na dlouhých zájezdech po Čechách, neboť v Praze byla poptávka po klasické hudbě již téměř nasycena, ale přesto společným úsilím dokázala všechny potíže - často v poslední chvíli - překonat. Mezi dirigenty první doby je nutno jmenovat Oskara nedbala, bývalého violistu slavného Českého kvarteta a autora řady úspěšných operet a Ladislava Čelanského. Toto první období existence České filharmonie, které můžeme charakterizovat nejstručněji jako " boj o přežití", skončilo nástupem Václava Talicha do funkce šéfdirigenta. Talich byl vynikající muzikant s velkými zkušenostmi i v komorní hře. Uvedl se 30.října 1918 nastudováním skladby Zrání od Josefa Suka a potom vedl orchestr pevnou rukou a dostal jej na vynikající evropskou úroveň. I když každoroční turné po republice zůstala stále nezbytností, prosazovala se Česká filharmonie stále výrazněji i v cizině a její jméno získávalo mezinárodní zvuk. Talich, který v té době byl i šéfem Národního divadla, převedl orchestr až do těžké doby nacistické okupace, ale v roce 1941 se musel vzdát své funkce, aby ve válečných podmínkách neohrozil celou instituci. Nastoupil místo něho Rafael Kubelík, syn slavného houslového virtuosa. Ten vedl Českou filharmonii až do roku 1948, kdy odešel do emigrace na protest proti politickým poměrům. I v podmínkách komunistické diktatury všakpokračovala stále vzrůstající umělecká úroveň orchestru. V roce 1945 přibyl do českého kulturního světa ještě hudební festival Pražské jaro, zřízený na paměť 50. výročí vzniku filharmonie, z něhož se postupem času vyvinul světově proslulý hudební svátek a v padesátých letech se Česká filharmonie rozšířila na velký umělecký ústav, když k ní přistoupila dvě sborová tělesa a řada komorních souborů a sólistů. po Kubelíkovi převzal otěže České filharmonie Karel Ančerl. Pod jeho taktovkou vznikla zejména celá řada skvělých gramofonových nahrávek, které získaly mnoho prestižních mezinárodních gramofonových cen. Dalším umělcem v čele České filharmonie, který nastoupil v roce 1968, byl Václav Neumann. V době jeho působení se akční rádius zahraničních cest orchestru velice rozšířil o další země, zejména americké a Česká filharmonie si udržela renomé světového orchestru také díky mnoha vynikajícím gramofonovým nahrávkám. Po smrti Václava Neumanna se v čele České filharmonie na tři roky objevil Jiří Bělohlávek, ale byl již 1. ledna 1998 vystřídán Vladimírem Aškenázym , světově proslulým pianistou, který se rozhodl pro dráhu dirigenta. Orchestr profitoval z jeho světové proslulosti a uskutečnil několik velice úspěšných zahraničních turné. Jeho nástupcem byl 1.srpna 2003 jmenován Zdeněk Mácal, který dirigoval Českou filharmonii již na festivalu Pražské jaro v roce 1966 a nyní se po dlouhé době emigrace k orchestru vrátil. Nelze zapomenout na tři dirigenty, kteří sice nebyli nikdy šéfdirigenty, ale svými uměleckými výkony zanechali v nedávné histori iČeské filharmonie trvalou stopu mimo jiné i svými gramofonovými nahrávkami. Jsou to Zdeněk Košler, Sir Charles Mackerras a Ken-Ičiro Kobajaši.
- Houslařství v Čechách a na Moravě ve 20.stoletíSchillová, Judita(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Tato bakalářská práce je zaměřena na české houslařství od jeho vzniku až po současnost. První část se zabývá historií houslařství a druhá část je věnována hodnocení nástrojů. Historická část je rozdělena na dvě podkapitoly, ve kterých jsou zpracovány dvě houslařské školy. Další kapitola pojednává o vybraných českých houslařských rodech. Následující samostatná kapitola je věnovaná houslařskému rodu Bursíků v Brně. V druhé části práce jsou uvedeni různí umělci a jejich české nástroje. Tito umělci odpovídali na soubor otázek, jenž slouží ke zhodnocení jejich nástrojů z obecného i individuálního hlediska.
- Houslové koncerty J. Sibelia a B. Bartóka č. 2 v podání J. Sterna, G. Shahama a V. MullovéAl-Ashhab, Milan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-10Tato diplomová práce je zaměřena na porovnání stylů hry tří houslistů světového významu – Isaaca Sterna, Gila Shahama a Viktorie Mullové. Této komparace je dosaženo pomocí zevrubné analýzy interpretace dvou vybraných houslových koncertů rozdílné hudební povahy. Z jednotlivých detailů provedení vyvodíme celkovou charakteristiku pojetí houslového umění u jednotlivých interpretů. Práce je rozdělena do tří kapitol. První se zabývá stručnými životopisy dotyčných skladatelů i interpretů. Tématem druhé kapitoly je porovnání konkrétních interpretací houslového koncertu Jeana Sibelia, třetí srovnává provedení Bartókova druhého houslového koncertu.
- Houslové skladby Franze SchubertaSedláček, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28Tato práce se zabývá rozborem skladeb Franze Schuberta, psaných pro housle a orchestr a pro housle a klavír. První kapitola pojednává o skladatelově životě, v druhé se stručně hovoří o skladatelově komorní tvorbě. Těžiště je ve třetí kapitole, ve které se jednotlivě rozebírají všechny skladby pro housle. Též nastinuje situace, za kterých vznikaly, jejich postavení a působnost na koncertních pódiích a také se zde hovoří o problémech spojených s interpretací těchto skladeb a o situaci, proč nepatří tyto skladby mezi přední repertoárové kusy. Čtvrtá kapitola patří ke krátkému nástinu k interpretaci.
- Houslový virtuos Váša PříhodaTýml, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-04Magisterská práce " Houslový virtuos Váša Příhoda" je zaměřena na osobnost velkého českého houslisty první poloviny 20. století. Práce je rozdělena do tří hlavních kapitol a jejich částí.Úvod seznamuje čtenáře s houslemi jako hudebním nástrojem a hudebním cítěním obyvatel českých zemí v průběhu staletí. První kapitola je rozdělena na sedm podkapitol, ojednávám v ní o profesním životě Váši Příhody, druhá je jakýmsi pohledem do Příhodova osobního života. Třetí kapitola nabízí rozbor Příhodovy hry na housle a srovnání jeho stylu se současným stylem hry na základě nahrávek. V závěru shrnuji všechny své myšlenky a uvedené informace. Práce obsahuje seznam použité literatury a multimediální přílohy.
- Iva Kramperová : bakalářský koncertKramperová, Iva(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, )
- Jan Malát - život a díloMráček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05Tato práce pojednává o životě a díle českého hudebního skladatele a pedagoga Jana Maláta (1843 - 1915). Přibližuje skladatelův život a jeho cestu na pozici uznávaného pedagoga a upravovatele lidových písní. Jednotlivé kapitoly jsou zaměřeny na jeho klavírní a houslové školy, sbírky lidových písní, orchestrální skladby a opery.
- Jiří Fišer - houslista a pedagogBoková, Jenovefa(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Tato bakalářská práce pojednává o významném českém profesorovi Jiřím Fišerovi. V první kapitole se věnuje obecné teorii o pedagogice. Druhá kapitola pojednává o samotném Jiřím Fišerovi, jeho životě, hudebních zkušenostech a jeho pedagogické praxi a třetí kapitola o jeho studentech - Olze Šroubkové a Janu Mráčkovi.
- Julia Fischer - osobnost a interpretační profilChrastilová, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-06Julia Fischer je dnes právem označována jako přední světová houslová interpretka. Ve svém mladém věku má za sebou vystoupení na všech významných světových pódiích, spolupráci s řadou věhlasných dirigentů a špičkových muzikantů. V současné době se Fischer intenzivně věnuje kromě nabitého koncertního programu také pedagogické činnosti, hře na klavír na profesionální úrovni a komorní hře-především prostřednictvím kvartetu. Zároveň je Julia manželkou a matkou dvou dětí. V této práci bych se ráda věnovala mimo doby jejích studijních let také všem dalším jmenovaným aspektům hudebního života.
- Kocianovo kvartetoRůžková, Monika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08Tato magisterská práce pojednává o Kocianově kvartetu, které patřilo k nejlepším českým souborům uplynulých desetiletí. Zabývám se vznikem ansámblu a jeho vývojem v průběhu let . Popisuji rozsáhlou koncertní činnost, speciální projekty, pedagogickou a nahrávací činnost. Důležité a cenné jsou přehledy diskografie, repertoáru, premiér soudobých skladeb, rozhlasových nahrávek, zahraničních cest, veřejných vystoupení, které jsou přiloženy. Při vzniku práce mně pomohli členové souboru, primárius Pavel Hůla a violoncellista Václav Bernášek, kteří mně vše z historie kvarteta osobně vyprávěli. Všechny informace jsou tedy více než autentické. Zároveň mně Kociánovci poskytli veškeré podkladové materiály ( programové brožury, plakáty, kritiky, fotky aj.),jimiž práci doplňuji.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »