Procházet podle oponent "MATOUŠEK, Vlastislav"
Nyní se zobrazuje 1 - 14 z 14
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Analýza hudební řeči domorodých obyvatel Šalamounových ostrovůMíšek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-01MÍŠEK, Jakub: Analýza hudební řeči domorodých obyvatel Šalamounových ostrovů. [Bakalářská práce]. Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta; Katedra teorie a dějin hudby. Vedoucí práce : prof. Vladimír Tichý, CSc. Stupeň odborné kvalifikace: Bakalář hudební teorie. Praha : HAMU, 2011. 70 s. Tato práce se zabývá analýzou hudby domorodých obyvatel Šalamounových ostrovů, která je charakteristická pro své časté využívání vícehlasu. Když se český čtenář probírá zahraniční, zejména anglicky psanou, literaturou, objeví časté užívání slova polyphony. Předkládaný text řeší, zda je pro dané případy oprávněné užití jeho českého ekvivalentu polyfonie. Po stručném shrnutí historického vývoje oblasti a charakteristice místních hudebních kultur analyzuje devět příkladů vokálních písní z ostrovů Guadalcanal, Savo a Malaita zaměřených na otázky melodiky, rytmiky a strukturování. Poslední část se zaobírá otázkami homofonie, heterofonie a polyfonie, zkoumá jejich vztah a přesahy. Na základě vlastní metody analýzy založené na percepčním hledisku dokazuje, že se o polyfonii dá hovořit i v hudbě mimoevropské. Klíčová slova: Šalamounovy ostrovy, etnická hudba, homofonie, heterofonie, polyfonie
- Bicí nástroje severských zemí EvropyBrabec, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Cílem práce je zmapovat historii a současnost bicích nástrojů nacházejících se v severských oblastech Evropy. Je také důležité se zaměřit na způsoby a účely jejich využití. Pro plnohodnotné pochopení způsobu využití bude třeba nahlédnout do mysticismu starých národů, které tato odlehlá místa Evropy obývaly.
- Bicí nástroje v ÁzerbajdžánuPashayev, Mikhail(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-11Tématem této bakalářské práce jsou Bicí nástroje v Ázerbajdžánu. Práci rozděluji do tří kapitol. V první kapitole píši o historiografii ázerbájdžánských národních hudebních nástrojů, seznamuji čtenáře s bicími nástroji existujícími v Ázerbájdžánu. Ve druhé kapitole popisuji nejpoužívanější ázerbájdžánské bicí nástroje. Třetí kapitola je věnována formování a rozvoji moderní vědy o ázerbájdžánských lidových nástrojích. Jako přílohu přikládám CD s hudebními ukázkami bicích nástrojů, ázerbajdžánské lidové hudby a fotografiemi bicích nástrojů.
- Bicí nástroje ve vybraných skladbách Igora StravinskéhoKoubek, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-18Tato diplomová práce se zabývá úlohou bicích nástrojů v několika nejvýznamnějších dílech velkého ruského skladatele 20. století Igora Stravinského. Páteř práce tvoří rozbory, které si kladou za cíl především popsat, analyzovat a zhodnotit úlohu bicích nástrojů v těchto skladbách. Každá kapitola této práce se věnuje jedné analyzované skladbě. Vnitřní členění těchto kapitol zůstává prakticky neměnné: úvod vždy patří obecným informacím o rozebírané skladbě, z nichž se čtenář dozví okolnosti jejího vzniku, jaký byl autorův kompoziční záměr, na čí popud nebo objednávku dílo vzniklo, datum premiéry apod. Stěžejní část kapitoly pochopitelně tvoří vlastní rozbor skladby, který jsem pojal zejména jako analýzu technické obtížnosti jednotlivých partů bicích nástrojů, přiblížení problematiky jejich vzájemné souhry, případně jejich souhry s jinými hudebními nástroji či nástrojovými skupinami. A právě celková komplikovanost hudební řeči Igora Stravinského, střídání nepravidelných taktů rychle za sebou a velké obsazení bicích nástrojů mě vedly k tomu, že jsem si pro svou práci vybral právě těchto několik skladeb, které jsou podle mého názoru skladbami nejvýznamnějšími, nejčastěji prováděnými a z pohledu hráče na bicí nástroje nejzajímavějšími a pro dobré zvládnutí problematiky orchestrální hry pro bicistu i nejdůležitějšími. V příloze umístěné na konci této magisterské práce také předkládám notové příklady názorně popisující konkrétní analyzované problémy a situace. Význam takto koncipované práce spočívá hned v několika rovinách: 1) Stane se důležitým informačním pramenem nejen pro profesionální hráče na bicí nástroje ale také pro dirigenty, kteří budou provádět některou z následně rozebíraných Stravinského skladeb. 2) Může se stát zdrojem informací i pro hudební badatele nebo aranžéry. 3) Pozitivum této práce vidím i ve skutečnosti, že je celá psána z pohledu aktivního hráče na bicí nástroje, neboť dobrá znalost problematiky hry na bicí nástroje umožňuje analyzovat skladby Igora Stravinského i z hlediska interpretačních nároků na hráče.
- Etnické bicí nástrojeMohr, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-09
- Gamelan v České republiceDiviš, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-11V bakalářské práci se věnuji tématu gamelanu v České republice. V úvodu práce po-jednávám o obecné historii a popisu gamelanu. Dále pak zmiňuji fyzické osoby a insti-tuce, jež vlastní dané nástroje a nechali si je dovézt do České republiky. Zaměřil jsem se na popis nástrojů a jejich aktivní využití, tedy na to, kdy a kde byl daný gamelan po-užíván. Na závěr bylo mým cílem udělat rozhovory s lektory, kteří vedli či stále vedou gamelan na Indonéské ambasádě v Praze. Podařilo se mi zrealizovat čtyři rozhovory. Tato práce má pomoci zvýšit povědomí o gamelanu v České republice a poskytnout informace pro případné další použití nástrojů.
- K otázkám problematiky transcendentního času v hudbě.Míšek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-06Práce se zabývá vztahem hudby a času, konkrétně specifickým časovým projevem, který je známý jako transcendentní, posvátný, sakrální nebo "třetí" čas. Text je koncipován jako úvod do problematiky. Nejprve se zaobírá vztahy hudebního a nehudebního času, následně je fenomén transcendentního času dán do souvislosti s teoriemi hudebního času představenými českými i zahraničními autory. Poslední část práce obsahuje příkladný výčet kompozičních postupů, které mohou pomoci navodit prožitek transcendentního času. Tyto postupy jsou ukázány na konkrétních písních a skladbách různých žánrů a kulturního původu.
- KINKO HONKJOKU Význam témbru pro hudební strukturuBidlo, David(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-15Dosavadní analýzy šakuhači koten honkjoku akcentovaly především melodickou složku hudební struktury. Neméně důležitou složkou hudební struktury veškeré japonské tradiční hudby je ovšem i témbr (barva zvuku). Při svém výzkumu témbru šakuhači jsem kombnoval tři hlavní metodologické přístupy: etnomuzikologický, hudebně teoretický a hudebně akustický. Etnomuzikologický přístup se rojevil úzkým zaměřením na jedu interpretační tradici v rámci Kinko školy, tradici Čikumeiša Gora Jamagučiho. Hudebně teoretická pozice se projevila především hloubkovou strukturní analýzou, která umožnila detailní popis hudební struktury se zaměřením na výskyt konkrétních technik hry a způsoby jejich uplatnění v jednotlivých frázích každé ze skladeb honkjoku. V rámci hudebně akustického přístupu jsme provedli spolu s kolegy ze Zvukového studia HAMU sérii spektrálních analýz dvou matric základních tónů šakuhači a některých technik hry. Matrice nahráli Vlastislav Matoušek a Christopher Jómei Blasdel. Spektrální analýzy plně potvrdily změny témbru šakuhači v Kinko honkjoku.
- Lidové dechové nástroje Kazachstánu a jejich využití v hudbě Kazašských autorů.Aitbayeva, Nargiza(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-05-28Problematika kazašských dechových nástrojů mě zajímala jíž dávno. Svého rozvoje jak i jiné druhy kazašských nástrojů dosáhly ve druhé polovině 19. st. Vysvětluje se to tím, že od počátku 19. st. se začaly objevovat různé hudební školy. Dřívější tradice hry na nástroj a jeho vyučování od té doby začaly získávat profesionální charakter. Při použiti v lidovém orchestru kazašských nástrojů se dechové nástroje málokdy objevovaly sólově. Splňovaly pouze podpůrné a doprovodné role. Zajímala mě také struktura a možnosti těchto nástrojů. Nástroje, které by uměly vyloudit dva či více tónů najednou, můžeme získat jen v málokterých zemích. A byly využity v doplňujících funkcích, protože mohly sestavit celý akord a vytvořit požadovanou harmonii.
- Mikrotonalita indické klasické hudbyReindl, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-24V prastaré tradici severoindických modálních melodických struktur (rāga) hrají významnou roli jemné nuance v ladění (śruti), kdy stejný modus může mít v každé ráze odlišné mikrointervalové poměry. Tyto principy jsou tradičně stavěny do vztahů s odpovídající provozovací denní dobou dané rágy a její emocionální odezvou (rasa). Tato práce mapuje systémy ladění severoindických rág a metody odvození přesných poměrů mezi jednotlivými stupni modu dané rágy. Uvádí též na pravou míru zažité mýty o mikrointervalech śruti, zamýšlí se i nad hudebně-psychologickými a sémiotickými aspekty indické mikrotonality. V textu jsou ukázány souvislosti se systémy přirozeného ladění hudby západního kulturního okruhu a s tvorbou vybraných západních skladatelů, pro něž představují indické rágy a jejich mikro-ladění silný zdroj inspirace. Důležitým pramenem pro tuto práci byly rozhovory se špičkovým indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, dále pak i rozhovory s předními světovými mikrotonálními skladateli, jako jsou Michael Harrison či Jacques Dudon. Druhou část práce tvoří výsledky autorova hudebně psychologického výzkumu Rágy a emoce. Ten mimo jiné poukazuje i na zajímavé souvislosti mezi výskytem některých pro danou rágu charakteristických intervalů a konkrétními emocemi.
- Nargiza Aitbayeva: Na druhé straněAitbayeva, Nargiza(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-05-28Skladba je kombinací dvou světu - východního a západního. "Život je boj, bohužel je tak malo času pro lásku..."
- ODKAZ JOHNA CAGE POHYBOVÉMU DIVADLUFröhlichová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-09Tato prace si vytycila za cíl obeznámit ctenare s pusobením amerického skladatele Johna Cage ve 20. století predevsim ve vztahu k tanci, pohybu a divadlu. Nejprve popisuje skladateluv hudebni vyvoj, systemy a principy prace, ke kterým na základe hudební praxe dospel. Poté vysvetluje, jak byly tyto principy Cagem aplikovány v ostatních umeleckych oborech se zamerením pozornosti prave na tanec, pohyb a divadlo. V zaveru se prace soustreduje k odkazu, jez John Cage umeni a divadlu zanechal, tedy k jeho vlastní zivotní filosofii, která se vyvíjela po dlouhá léta jeho tvorby a ve které nakonec Cage dospel k jednoduchému presvedceni, totiz, ze nejdulezitejsí je existence hudby a zvuku jako takových.
- Rámové bubny - historie a současnostRehberger, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-08Cílem práce je seznámit čtenáře s historií a vývojem rámových bubnů, i způsoby jejich využití v minulosti i v současném hudebním myšlení. Pro plnohodnotné využití možností tohoto nástroje je užitečné pochopit zákonitosti vývoje jeho výroby i technik hry. V neposlední řadě se práce pokouší také o přehled a popis alespoň hlavní části z nepřeberného množství variant rámových bubnů používaných v současnosti a vhled do nejednotného názvosloví.
- Tomáš Koubek-magisterský koncertKoubek, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-18