Procházet podle oponent "MAZÚCH, Branislav"
Nyní se zobrazuje 1 - 17 z 17
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Absence středuKlimešová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-17Práce zkoumá zkoušení jako souslednost rozhodnutí. O čem se rozhodujeme a jak v různých tvůrčích skupinách. Jaké existují možnosti a způsoby vytváření, přetváření a boření koncepce v rámci divadelní zkoušky. Jak se utváří jazyk zkoušky? Jakou roli v ní může hrát řád a chaos? Jakou roli v ní hraje jednotlivec a skupina. V práci budu vycházet z procesu několika zkoušení, které jsem režírovala nebo na nich spolupracovala. Konkrétně z procesu inscenací Barunka is leaving, Zápisky z volných chvil, Nanuk, Vladař a Proměním se v zajíce, z tvůrčí práce skupiny 8 lidí a projektů, které jsme vytvořili společně s Maršovskými obyvateli v rámci festivalu Otevřená ulice.
- BURNOUTSikora, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-11Autor této bakalářské práce se zaměřuje na problematiku vyhoření divadelních herců a režisérů v České republice a na analýzu příčin tohoto jevu. Cílem práce je identifikovat faktory, které přispívají k syndromu vyhoření, a nastínit, jakým způsobem se tento stav může projevovat v práci i osobním životě. V závěru se práce pokusí nabídnout možná psychologická či praktická cvičení, která mohou dopomoci k předcházení tomuto stavu. Na základě získaných poznatků nabízí práce doporučení pro prevenci rozvinutí tohoto sociálního syndromu.
- Crash and BurnAvramova, Tinka Encheva(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-17This M.A. thesis is based on author Tinka Avramova’s practical research and findings from the canon of her works created at DAMU regarding how to create authentic moments on stage specifically with regards to the performer’s authenticity. The aim of this paper is to describe the conclusions regarding how to create authentic performances in regards to the performers’ authenticity through analyzing the process and results from her works. The first part includes grounds the reader in what authenticity in performance means for the author goes through her early works, Lectures From My Father and For INTELLIGENT People Only, where she describes her path of discovery to working authentically. The second part focuses mainly on Avramova’s “Identity Series,” which includes the three works: Doubting Identity, Pull My Finger, and Rockets & Bombs. The author outlines and describes her approaches and methods of working with performers to achieve authenticity and recapitulates these methods’ discovery and development. Based on her personal findings, the author mostly uses personal experience and knowledge; she also references and discusses other contemporary theatre companies that use similar approaches concerning her own work.
- Divadlo. Proč?Rašilovová, Antonie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-13Bakalářská práce, ve které hledám smysl divadla. Divadlo. Proč? Odpověď na otázku hledám skrze optiku tvůrce a diváka. Zajímám se o rozdělení diváka na dvě kategorie: nedivadelní a divadelní divák. V první kapitole zkoumám motivace nedivadelního diváka k návštěvě divadla. Definuji ho jako člověka, který není profesí spojený s divadlem. Ve druhé kapitole se zajímám o motivaci tvůrce k tvorbě. Tedy divadelního diváka, kterého definuji jako člověka, který je divadelník. Popisuji vlastní divadelní zážitky, které byly klíčové pro vytvoření vlastního přesvědčení o tom, že divadlo má smysl. V rámci svého výzkumu jsem provedla anketu mezi profesionálními divadelními tvůrci, kterou přikládám v příloze. V závěru práce motivace porovnávám a nacházím překvapivě prostou odpověď na zdánlivě prostou otázku. Tuto odpověď jsem rozprostřela do plochy a vytvořila kontextuální mapu, kterou taktéž naleznete v příloze. Psaní práce pomohlo najít smysl divadla mně osobně a doufám, že její obsah tak může činit i čtenáři.
- Divadlo. Proč?Rašilovová, Antonie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-13Bakalářská práce, ve které hledám smysl divadla. Divadlo. Proč? Odpověď na otázku hledám skrze optiku tvůrce a diváka. Zajímám se o rozdělení diváka na dvě kategorie: nedivadelní a divadelní divák. V první kapitole zkoumám motivace nedivadelního diváka k návštěvě divadla. Definuji ho jako člověka, který není profesí spojený s divadlem. Ve druhé kapitole se zajímám o motivaci tvůrce k tvorbě. Tedy divadelního diváka, kterého definuji jako člověka, který je divadelník. Popisuji vlastní divadelní zážitky, které byly klíčové pro vytvoření vlastního přesvědčení o tom, že divadlo má smysl. V rámci svého výzkumu jsem provedla anketu mezi profesionálními divadelními tvůrci, kterou přikládám v příloze. V závěru práce motivace porovnávám a nacházím překvapivě prostou odpověď na zdánlivě prostou otázku. Tuto odpověď jsem rozprostřela do plochy a vytvořila kontextuální mapu, kterou taktéž naleznete v příloze. Psaní práce pomohlo najít smysl divadla mně osobně a doufám, že její obsah tak může činit i čtenáři.
- Hercovo BytíKrupa, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-19Tato bakalářská práce se zabývá tématem samotného a rozvíjejícího se Hercova bytí. Hereckého subjektivního pohledu na sedm let strávených na dvou uměleckých školách a pobytu v programu Erasmus+. Autor se v této práci usiluje o vývoj, poznání a stagnaci svého hereckého života stráveného v různých školských podmínkách a divadelních prostředích. Od prvního studia na Janáčkově konzervatoři, pokračující DAMU, ale i zahraničního pobytu v Londýně Rose Bruford College a následného návratu na DAMU. Dále se zabývá dvěma autorskými projekty a to kolektivnímu přestavení Barunka is Leaving a druhému sólovému přestavení Bordeline-Syndrom. Téma Hercovo bytí je čistě subjektivní, sebepoznávací. Vytváří pohled na to, jak umělecký život dokáže při studiu herectví změnit mentalitu, názor, vývoj a postoj mladého člověka a začínajícího herce.
- Herec a jeho zdrojeMensdorff-Pouilly, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-17Bakalářská práce se zabývá možným nežádoucím vlivem zdrojů, které herec využívá ke své práci. Pátrá po specifických důvodech zpomalení dynamiky tvůrčího hereckého procesu. Zvažuje předpoklad, že některé znalosti a dovednosti jsou pro herce v jistých případech přítěží. Snaží se zjistit, zda tomu tak skutečně může být a jak takové situace případně prakticky řešit. K tomu využívá osobní zkušenosti autora, rozhovory a výsledky sledování práce režisérů Jiřího Adámka, Jiřího Havelky, Hany Burešové a Dušana Davida Pařízka.
- Herec jako spoluautorČižinská, Lucia(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-18Diplomová práce se zabývá tématem herce jako spoluautora, možností autorského vkladu herce v inscenaci a hranicemi tohoto autorství. Celá problematika diplomové práce se vztahuje k autorskému magisterskému projektu Proměním se v zajíce se zármutkem a obrovskou opatrností. Obsahem první části diplomové práce je schopnost kolektivní spolupráce skupiny Gob Squad. V popisu jejich práce reflektuji své tvůrčí zkušenosti. Ve druhé části se zaměřuji na postup Anny Klimešové a kolektivu u zkoušení inscenace Proměním se v zajíce se zármutkem a obrovskou opatrností. Třetí část řeší téma herce jako spoluautora v souvislosti s výukou na katedře alternativního a loutkového divadla a jejího vlivu na mě, jako na herce a tvůrce.
- Herečka ako sociálny konštruktZnamenáčková, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-19Diplomová práca herečka ako sociálny konštrukt, sa snaží nahliadnuť na stereotypy s ktorými sa herečky stretávajú v divadelnej praxi. Na základe vlastnej skúsenosti s obsadzovaním herečky tmavej farby pleti na českých javiskách sa autorka pokúša otvoriť katalóg stereotypov a stereotypného uvažovania v obsadzovaní herečiek. Zaoberá sa etnicitou, krásou, postavou a kladie si otázku ako sa z nárokov, ktoré nie sú spojené so schopnosťami ani talentom vymaniť. Súčasťou práce sú rozhovory, ktoré boli s konkrétnymi herečkami na tieto témy vyhotovené a pomáhajú definovať danú problematiku. V závere, sa autorka snaží ponúknuť kroky ktorými by sa dalo nahliadať na herečku, tak aby sme sa vyhli stereotypnému uvažovaniu.
- Nahý herec aneb Čas na dobrodružstvíMatoušková, Johana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-18Práce Nahý herec aneb Čas na dobrodružství není v pravém slova smyslu akademickou, vědeckou prací. Je spíše osobním hledáním a zkoumáním témat nahoty, obnaženosti a dobrodružství, od kterých se přesunuje ke vzdálenějším, ale souvisejícím pojmům jako je autenticita, přirozenost, hra, stavy vědomí, improvizace, sexualita, stud, tělesnost a podobně. Autorka v některých částech studie vychází z myšlenek Jerzyho Grotowského a zároveň se opírá o konkrétní zážitky a asociace ze svého života a příklady ze své profesionální praxe. Z těchto důvodů je i forma práce strukturována tak, aby co nejlépe zachycovala samotný průběh zkoumání a přemýšlení.
- Optimalizace divadelní tvorbyŠumbera, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-13Cílem této práce je pokusit se aplikovat optimalizační metody na divadelní tvorbu hlavně z pohledu herce alternativního divadla. A tím i zreflektovat autorovu vlastní tvorbu. Práce zkoumá jednotlivé optimalizační metody. Od matematické optimalizace, kdy je třeba systém analyzovat číselnými proměnnými se dostává k širší manažerské optimalizaci. Z množství metod vybírá jednu konkrétní a následně analyzuje autorovy zkušenosti na základě malých zlepšení, která ve své praxi praktikoval. Následně skrz analýzu malých optimalizací hledá větší celkové zlepšení na příkladu tří konkrétních inscenací. Tím se dostává k otázce, proč optimalizovat, kdy je lepší tuto metodu vůbec nepoužívat. Optimalizační přístup přináší mnohé výhody, ale tím, že zjednodušuje systém na soubor proměnných a vztahů mezi nimi se ztrácí subjektivní hodnota. V závěru práce nabízí řešení v hledání rovnováhy mezi optimalizačním a subjektivním holistickým přístupem.
- Priestor pre plačKramárová, Lucia(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-26Hlavním tématem práce je analýza vztahu fenoménu absence a performance. Konkrétně, v souvislostech s otázkami identifikace a vnímaní absence, základní konstituce performance, vtěleni a těla fyzického i symbolického, úpadku smutečního rituálu a truchlení a konečně kreativních aspektů femininity. Ve výzkume se tato práce opírá hlavně o antropologická a fenomenologická východiska, ale v konečném důsledku nespadá striktně pod žádnou školu myšlení. Cílem práce je pojednat vztah absence a performance formou polemiky a průběžně nacházet nová interpretační východiska, souvislosti a možnosti chápaní tohoto vztahu. Práce je především orientovaná na proces a zachovaní fluidity uvažovaní je v ní zásadní. Tato práce se nepohybuje pouze v oblasti čisté teorie, ale obsahuje i návrhy praktických přístupů a řešení.
- Prolínání polí.Vimmrová, Pavlína(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-20Autorka se v magisterské práci zamýšlí nad otázkou vnímání a sdílení vnímaného v divadle (s mírným přesahem do mimodivadelního kontextu), a to prostřednictvím konceptu "polí" coby základní jednotky vnímání. Práce je rozdělená do tří hlavních oddílů. V prvním teoretickém oddíle se autorka zabývá obecně "vnímáním" a jeho performativní povahou, "pohledem" a procesem tvorby a proměn úhlu pohledu. Koncepty zde představené zkoumá ve druhém oddíle na modelových pozicích diváka, herce a režiséra a na konkrétních příkladech ze zkoušení. Přitom čerpá zejména z vlastních zkušeností a z diskuzí s diváky a herci. Ve třetím oddíle autorka nahlíží prostřednictvím teoretických východisek předchozích oddílů proces reprízování absolventského představení Romeo a Julie uvedeného v roce 2013 v divadle DISK.
- Psychosomatické překážky v herecké tvorběHrzalová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-12Bakalářská práce s názvem „Psychosomatické překážky v herecké tvorbě“ se zabývá, jak už název sám napovídá, psychosomatickými překážkami, které mohou být přítěží pro herce / herečky při jejich působení v umělecké profesi. I dle dotazníků je patrné, že tréma je potíž, které postihuje lidi napříč generacemi. A velmi často nám dělá velký problém s ní pracovat. Tato práce si dává za cíl nalézt způsoby, jak s těmito psychosomatickými překážkami pracovat, a popsat přehled různých cvičení, která by mohla být nápomocná k překonání trémy.
- Sama na jevišti aneb o aspektech sólového herectvíTodorová, Štěpánka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-18Tato bakalářská práce se zabývá především reflexí vlastního autorského procesu a zkoušení sólového tvaru. Zkoumá aspekty sólového herectví, formy dialogu v rámci takového tvaru, dialogické jednání s vnitřním partnerem a komunikaci s jevištním partnerem či divákem. Vychází také z vlastních diváckých zkušeností a zkoumá tvorbu autorských i interpretačních sólových inscenací. Součástí práce je rozhovor s tanečnicí a performerkou Terezou Ondrovou, ve kterém se společně zamýšlíme nad sólovou tvorbou. Cílem práce je důkladná reflexe vlastní zkušenosti, uvedení sólové tvorby do současného kontextu a nahlédnutí na bytí sama na jevišti v kontextu herecké práce.
- Sólová improvizaceKarda, Ladislav(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-19Práce popisuje jev sólové improvizace v kontextu divadelních sportů. Začleňuje metodu improvizovaného příběhu mezi ostatní existující disciplíny sólové improvizace. Mapuje autorovu cestu a roční zkušenost se sólovou improvizací a na závěr shrnuje zkušenosti a dává praktické rady potenciálním sólovým improvizátorům. Práce je doplněna o rozhovory s lidmi, kteří se věnují disciplínám sólové improvizace, aby ukázala odlišné přístupy této individuální disciplíny.
- Vztah těla a technologií ve scénickém prostoruJan Märcová, Sára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-29Tato diplomová práce je snahou o reflexi využití současných digitálních technologií ve scénickém prostororu a jejich vlivu na hereckou práci. Ve zkratce pojmenovává vývoj a principy neomediálních děl, stejně jako formu Live Cinema a to převážně v divadelním kontextu. Zkoumá postavení reálných, živých objektů/subjektů v kontrastu s imateriálními a virtuálními obrazy, které jsou tvořeny světlem nebo zvukem. Způsoby a možnosti vzájemného vlivu technologií a těl jsou v práci popisovány na příkladech inscenací z českého divadelního kontextu. Jakým způsobem digitální technologie proměňují hereckou práci? Narušují základní divadelní vztah mezi tělem herce a tělem diváka? Jsou mediální formy divadla destrukční pro jeho „liveness“? A jakým způsobem se proměňuje divácké vnímání? Tyto a podobné otázky jsou stěžejní pro předloženou diplomovou práci.