Procházet podle oponent "PROCHÁZKA, Tomáš"
Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 10
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Čertovské obrazy a odrazy jednoho PekelníkaTůma, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-17Tato bakalářská práce pojednává o díle jednoho člověka, Pekelníka (jak ho Jan Baleka ve své stejnojmenné knize příznačně nazval) Josefa Váchala. Zaměřuje se však na pouhý fragment z jeho díla, na jeden specifický motiv, který však prorůstá skrz vším váchalovským, čerta/démonickou postavu, strašidlo. Čerti mají ve Váchalově díle podobu vizuální, výtvarně zpracovanou kresbou, dřevorytem, dřevořezem, akvarelem a dalšími užitými technikami, ale i podobu obrazovou či obraznou, textem namalovanou, vybarvenou či těžkopádně vyrytou. V první části mé práce je objasněn Váchalův vztah k čertovské obrazovosti a obecné tématice Pekla, odkud tato linie jeho tvorby pramení, kam byl tento tok směřován a kým čím byl ovlivňován. Dále se práce věnuje jednotlivým Váchalovým dílům, knihám. Rozebírá jazyk, způsob znázorňování, tvarosloví čertovských, démonických obrazů, a to následně i těch v textu vybarvených. Práce si klade za hlavní cíl prozkoumat a uchopit způsob a princip znázorňování čertů, démonů a odkrýt, jestli tato znázornění můžou vyznít bez kontextu Váchalova života. Dalším cílem je vytvořit alespoň hrubý náčrt pevné sítě vztahů a influencí do doby druhé předválečné, která slouží k lepšímu porozumění autorovy tvorby a umožňuje komplexní analýzu jeho díla v rámci české kulturní historie první poloviny dvacátého století. Práce má ambici přínést nové poznatky a přispět k dalšímu osvětlení postavy Josefa Váchala, jeho literárně-výtvarného přínosu a důležitosti v českém literárně-výtvarném dědictví.
- Divadlo - SetkáníNevřiva, Tobiáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-19Ve své bakalářské práci ohledávám z různých stran koncept divadla jako setkání. V úvodní části se věnuji inspirativním momentům z dějin performativního umění. V následujících kapitolách reflektuji vlastní diváckou a tvůrčí zkušenost související s vytyčeným tématem. V sérii krátkých esejů se zabývám proměnou divadla po pandemii covid-19, dokumentárním divadlem, vztahem divadla a demokracie, divadlem jako místem emocionálního spoluprožívání, rolí divadelních tvůrců v klimatické krizi a obecně koncepcí divadla jako místa osobního setkání tvůrců s diváky. V poslední kapitole se snažím popsat inspirativní příklady z divadelní praxe, věnující se organizování festivalů a skupinových projektů s ohledem na koncept divadla jako setkání.
- Dramaturgický přístup k tvorbě scénické hudbyKrtička, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15V této bakalářské práci shrnuje autor své dosavadní poznatky o dramaturgickém myšlení autora scénické a divadelní hudby. Popisuje tento jev na základě praktických a teoretických zkušeností ze studia a z jeho osobní praxe. Vysvětluje pojmy scénická hudba a hudební divadlo a ukazuje dramaturgické postupy světových tvůrců. V závěru porovnává přístupy autorů se svou vlastní prací.
- Fotografický záznam divadelního představení.Bártová, Johana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-16Tato bakalářská práce pojednává o způsobech zachycení divadelního představení (tedy ze své podstaty nezáznamového média) skrze záznamové médium fotografie. Ústřední otázkou je přitom už samotná problematika zachycení, resp. kritéria takového zachycení. Jak taková kritéria chápeme, skrze atmosféru, pohyb, pochopení příběhu nebo skrze divadelní zážitek? A co je vůbec pro výsledný soubor fotografií nejdůležitější?
- Herec jako spolutvůrce a realizátor zvukového plánu v inscenacích "Nanuk "a "Vladař".Lustyk, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-16Tato diplomová práce pojednává o herci jako o spolutvůrci a realizátorovi zvukové složky v inscenacích “Nanuk“ a “Vladař“. V první části práce se autor snaží čtenáři přiblížit základy zvukové a hudební dramaturgie na divadle, přičemž vychází převážně z publikací doc. Vratislava Šrámka. Rozebírá zvuk jako základní prostředek k tvorbě inscenace. V druhé hlavní části autor reflektuje svou tvorbu a na konkrétních situacích ukazuje, jak může být herec zapojen nebo se sám zapojit do tvorby a realizace zvukového plánu.
- Já mezi materiálem a animacíHavelka, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-17V této bakalářské práci pojednávám o své cestě světem loutkového divadla a animace. Uvažuji o způsobech animování různých druhů divadelních i filmových loutek. V celé práci se odkazuji na dětskou hru jako výchozí bod mé cesty k oživení materiálu. Leitmotivem se stává iluze v loutkovém divadle. Na jednotlivých projektech od školních cvičení, studentských inscenací i inscenací v profesionálním divadle, kterých jsem byl součástí, popisuji své dojmy a poznatky. Postup je vždy sledován od prvotní myšlenky přes proces výroby a zkoušení až po výsledný tvar. Má účast na projektech byla většinou v souladu s myšlenkou devised theatre, takže není definováno, jestli na témata nahlížím z role herce, režiséra nebo scénografa. Snažím se najít – ze svého úhlu pohledu – dokonalý způsob animace.
- Jak chrastí zuby v krabičcePáník, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-13Cílem práce Jak chrastí zuby v krabičce je reflektovat fenomén nehierarchické kolektivní tvorby. Text ho sleduje na vývoji konkrétní tvůrčí skupiny, která se takovému druhu tvorby věnuje. Tato práce přibližuje vlastní specifické postupy a strategie tvorby, které skupina vyvíjí. Činí tak na základě rozboru jednotlivých inscenačních projektů skupiny, ale také na základě dotazníků, které vyplnili jednotlivý členové zkoumaného uměleckého kolektivu. Paralelní linkou je návaznost na autorovu bakalářskou práci Psychedelie v loutkovém divadle. Skupina se věnuje experimentálnímu divadlu, v němž se psychedelické momenty objevují a kolektiv se snaží kultivovat prostředky, jimiž je takových momentů dosahováno. V závěru práce se objevuje manifest, který shrnuje postoje skupiny k vlastní tvůrčí práci.
- Music as the ProtagonistBjørknes, Bård(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-28This master thesis is a research on the Music Theatre genre. My intention is to examine how the use of music and sound as main components can open for new structures and methods in a theatre process and performance. The genre is in a situation of constant exploring which is resulting in artists finding new methods for their artistic work. I am starting the thesis with a smaller research on hearing and the function of the ears in a theatre context. In this part I am aiming for a basic knowledge on how we are using our ears while attending theatre. I continue by writing about the genre, music theatre, from a historical point of view. Starting with the music theatre in the ancient Greece until the music theatre of our time, I am focusing on different forms, artists and happenings that have been of importance for the music theatre and its development. Further I write about the term music theatre and its many definitions, before ending the chapter with introducing the directors/composers Nikolaj Cederholm and Heiner Goebbels. I am analysing two different music theatre performances, one by Cederholm called Teaterkoncert Beethoven and one by Goebbels called Stifters Dinge, to get a deeper understanding of their methods and visions regarding music theatre. I am looking at differences and similarities in the two performances. The next part of my thesis is about my own experience of making music theatre. I am sharing my thoughts and reflections around the two processes and performances I have directed in my final year of studying. The last part is a discussion and reflection around the research I have done, and experiences I have had regarding music and sound in theatre and how it can open for new structures and methods in a theatre context.
- Neznámá územíŠklíbová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-22V této diplomové práci se zabývám hranicemi v kontextu vlastní tvorby. Obsah je rozdělen do tří hlavních kapitol – hranic, se kterými jsem se během vlastní praxe setkala: hranice funkce, prostoru a formy. Jednotlivé kapitoly zkoumám skrze vlastní zkušenosti s realizacemi uměleckých projektů ve veřejném prostoru, s realizací divadla pro odsouzené a divadla bez herců. Vedle vlastních projektů přibližuji i teoretická východiska, která mi byla při formulování jednotlivých kapitol inspirací.
- Propadnout zážitkuBřeská, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-14V bakalářské práci operuji s pojmem zážitek jako s elementárním východiskem pro tvůrčí práci. Jaký charakter má tvorba, k čemu směřuje, jak vypadá její proces, pokud jako tvůrce čerpám ze zážitku? Bakalářská práce nereaguje pouze na výše zmíněné otázky, je také mapou mého dosavadního bádání, během něhož jsem hledala odpověď na otázku, co je základní vnitřní hmotou pro vznik autorského uměleckého díla. Tento proces, v rámci kterého jsem se ocitla na hodinách Dramatu na konzervatoři Duncan Centre nebo v kabině nákladního automobilu, je v práci zaznamenán. Jeho výslednou tezi – zážitek jako východisko pro tvůrčí práci – následně podrobuji reflexi s ohledem na zkušenost s vlastní tvorbou.