Logo úložiště
Archiv závěrečných prací AMU
  • English
  • Čeština
  • Přihlásit se
  • Prohlížet katalog podle
  • English
  • Čeština
  • Přihlásit se
  1. Domů
  2. Procházet podle oponenta

Procházet podle oponent "RATAJ, Michal"

Nyní se zobrazuje 1 - 13 z 13
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
  • Divadlo jako hudba
    Adámek, Jiří
    (Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)
    Datum obhajoby: 2009-03-03
    Ve své disertaci se zabývám specifickým proudem současného divadla, ve kterém dochází k prolínání hudebních a divadelních prostředků, tzv. théâtre musical. Vzhledem ke své primární profesi režiséra kladu zvláštní důraz na otázky herectví.
  • Generování akustické hudby pomocí algoritmických postupů
    Dos Santos Agostinho Filho, Gilberto
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)
    Datum obhajoby: 2014-06-12
    Systematické kompoziční techniky byly využívány v průběhu celé historie Západní hudby, nicméně byl to až příchod osobních počítačů, který z algoritmické kompozice učinil běžnou součást soudobé hudební scény. V poválečném období došlo k rozvoji několika nových typů kompozičních technik (například využití náhody, stochastických modelů či číselných řad), které byly všechny silně ovlivněny rozvojem počítačové hudby. Práce analyzuje tři hlavní typy počítačových algoritmů, které bývají využívány za účelem vytváření hudební kompozice: algoritmy založené na pravidlu, stochasické postupy a umělou inteligenci. Hlavní pozornost je pak věnována vytváření akustického hudebního díla pomocí algoritmických postupů, zejména automatickému generování hudebních partitur a estetickým důsledkům spojeným s tímto druhem přístupu.
  • Generovanie harmonického materiálu zo zvukových objektov
    Kako, Patrik
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)
    Datum obhajoby: 2021-09-14
    Táto bakalárska práca sa zaoberá kategorizáciou zvukových objektov a ich hodnôt, ktoré majú dosah na výsledok ich prevodu do nôt. Ďalej popisuje programy, ktoré sú určené pre potreby spektrálnej analýzy, poprípade jednoduchého prevodu z nahrávky zvuku do midi, a využitia algoritmického spracovania materiálu (computer-aided composition). V poslednej kapitole sú popísané transformácie vygenerovaného materiálu spektrálnych analýz do inštrumentálnej hudby. Sú tu popísané skladateľské techniky ako aditívna syntéza, horizontálna transformácia, ale aj môj skladateľský prístup využitia materiálu.
  • Habilitační řízení MgA. Jana Trojana, Ph.D.
    Trojan, Jan
    (2023)
    Datum obhajoby: 2023-02-09
  • Intermediální prvky v české tvorbě na přelomu 20. a 21. stol. na vybraných příkladech
    Plachká, Michaela
    (Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)
    Datum obhajoby: 2006-06-08
    Tato práce nastiňuje kontext mé vlastní tvorby na přikladech intermediálních děl u nás. Na začátku definuji klíčové pojmy a upřesňuji ze svého pohledu rozdíl mezi intermediálním a multimediálním pojetím tvorby. Uvádím příklady takových počinů v českém kontextu, včetně vlastních zkušeností. podrobněji se zabývám týmovou kompozicí Ohně z dílny Ivo Medka, Markéty Dvořákové a Jana Kavana.
  • Konstrukce elektromechanického akordeonu a možnosti jeho využití v kompoziční tvorbě
    Zabelov, Roman
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)
    Datum obhajoby: 2024-09-12
    Abstrakt V této doktorské práci představuji konstrukci nového nástroje, elektromechanického akordeonu, v textu nazývaného AkordeOhm, určeného pro živou hudební tvorbu. Popisuji proces výroby a výsledky bádání tematizuji v experimentálních kompozičních studiích a ve svých závěrečných kompozičních dílech. Zároveň v textu uvádím doporučení dalším badatelům pro další modely elektromechanických akordeonů. Práce je uvedena známými historickými příklady nástrojů, které mají příbuzný způsob tvoření tónů a snímají zvuk podobnými principy, které zamýšlím pro svůj AkordeOhm já. Pojednávám o redukci standardní konstrukce akordeonu za účelem získání většího prostoru uvnitř nástroje pro umístění elektroniky. Následně představuji konstrukci prvního prototypu elektromagnetického snímače. Na základě testovacích nahrávek ukazuji zvuková specifika zvoleného řešení nástroje, věnuji se volbě magnetických snímačů a vyrovnávání úrovní hlasitosti. Závěrem se věnuji svým kompozičním pracím pro AkordeOhm. Postavený nástroj funguje, ale zjistil jsem, že v příštích modelech je třeba se odchýlit od standardizovaných šablon, které jsou příčinou dynamické nevyrovnanosti a neumožňují flexibilní přístup k vnitřku nástroje.
  • Nahodilost v hudbě. Přehled současných možností
    Dos Santos Agostinho Filho, Gilberto
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)
    Datum obhajoby: 2016-06-07
    Nahodilost se stala nedílnou součástí technické palety současného skladatele. Existuje nepřeberné množství různých metod, jak v hudbě uplatnit nahodilost, od triviálního vrhu kostek až po komplexní stochastický systém: výsledky prostého hodu mincemi můžeme převést pomocí binárního systému (např. nota/ticho), různé hudební parametry či dokonce forma mohou být regulovány pomocí pravděpodobnostních distribucí, Markovovy řetězce mohou určovat celkový vývoj kompozice atd. Za účelem zdůraznění důležitosti těchto technik se tato práce nejprve zabývá historickým ohlédnutím za dějinami nahodilosti v hudbě 20. století, obohacenými náležitými hudebními ukázkami. Zmíněné techniky jsou následně probrány v kontextu současnosti se zaměřením na jejich relevanci v hudbě 21. století, ať už se jedná o hudbu akustickou či elektroakustickou nebo vytvářenou s či bez pomoci počítače.
  • Počítačom podporovaná orchestrácia ako základ kompozičného procesu
    Kako, Patrik
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)
    Datum obhajoby: 2024-09-12
    Táto diplomová práca sa zameriava na využitie počítačom podporovanej orchestrácie ako základného prvku kompozičného procesu. Hlavné ciele štúdie zahŕňajú analýzu a aplikáciu súčasných technológií v oblasti automatickej orchestrácie, s dôrazom na programy ako Orchids a Orchidea. Metodológia kombinuje teoretický výskum konceptu programov a praktické aplikácie, ktoré umožňujú skúmanie zvukových charakteristík a ich využitie v kompozícii. Autor skúma možnosti a optimalizáciu týchto nástrojov a ich fungovanie v rôznych situáciach. Súčasťou práce sú kompozičné príklady, ktoré vychádzahú z praxe automatickej orchestrácie. Výsledky práce ukazujú, že počítačom podporovaná orchestrácia môže významne rozšíriť kreatívne možnosti skladateľov a zlepšiť efektivitu kompozičného procesu.
  • Působení verbální prezentace na vnímání hudby
    Esterle, Vojtěch
    (Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)
    Datum obhajoby: 2011-06-13
    Rozmanité struktury soudobé hudby kladou na posluchače vysoký nárok. Často je celá skladba založena na principu, jenž je stěží sluchem rozpoznatelný. Tato práce se zabývá zkoumáním, zda posluchači s uchopením skladby pomáhá verbální prezentace. Tři skupiny po dvaceti respondentech si měly poslechnout trojici skladeb s různě pojatou slovní prezentací (obrazný název, strukturní název, neutrální název, rozbor). Pak bylo porovnáváno, jak skladby posluchače zaujaly, jak posluchači hodnotili zdařilost záměru a další otázky. Výsledky ukazují, že vizuální a dějové představy vyvolávala hudba nezávisle na slovech, hodnocení skladeb také nevykazuje závislost na druhu názvu či na rozboru. Neznamená to však, že verbální prezentace nemá na vnímání hudby vliv. Kvalitativně pojaté otázky ukázaly, že ovlivnění poslechu názvem a rozborem bylo velmi výrazné. Na přijetí skladby má však daleko větší vliv předchozí sluchová zkušenost.
  • Staré fotografie
    Trojan, Jan
    (Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)
    Datum obhajoby: 2009-09-24
    Cyklus pro symfonický orchestr a zvukovou stopu. O pěti větách.
  • Tak i na zemi
    Esterle, Vojtěch
    (Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)
    Datum obhajoby: 2011-06-13
    Skladba nemá žádný obsah. Je stavěna na základě spektrálních analýz nahrávky modlitby "Otče náš". Tento materiál, nejprve zrychlený, prochází procesem postupného zpomalování a detailnější instrumentace. Postupně se propadá až na mikroskopickou úroveň, kde se rozpadá na jednotlivé prvky. V závěru se pak vrací v přirozeném tempu v mnoha vrstvách nad sebou.
  • Tvorba komputerizované hudby
    Trojan, Jan
    (Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)
    Datum obhajoby: 2009-09-24
    Předmětem této práce je pohled na tvorbu současné hudby pomocí počítače. Klade si otázky, zda tvorba s počítačem a digitálními technologiemi může ovlivnit kompoziční myšlení skladatele. Do popředí úvah staví zvuk jako formotvorný činitel skladby. Stručně předkládá historický vývoj elektro­akustických studií v kontextu vývoje elektroakustické hudby. Součástí práce jsou analýzy skladeb, při jejichž vzniku se výpočetní technika podílela. Závěrečné kapitoly pojednávají o vlastním přístupu k této problematice a proměně kompozičních paradigmat v rámci daného časového rámce.
  • Zvuky vybraných pracovných prostredí a ich vnímanie ako inšpiračný zdroj skladateľa
    Grimm, Richard
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)
    Datum obhajoby: 2023-09-14
    Abstrakt Práca Zvuky vybraných pracovných prostredí a ich vnímanie ako inšpiračný zdroj skladateľa sa zameriava na štúdium a analýzu konkrétnych kompozícii z oblasti ľudských profesií vybraných z praktickej časti bakalárskeho výstupu s názvom Ticho neexistuje. Okrem toho sa v nej venujem vplyvu vybraných pracovných prostredí na skladateľský proces a vnímanie hudby, čo všetko toto špecifické zvukové prostredie môže predstavovať, jeho opisu a uvádzania príkladov, z ktorých následne vychádzam. Ďalším významným aspektom, ktorý sa v práci zohľadňuje, je pohľad na autorstvo, estetický význam skladieb a samotný proces kompozície ako taký. Tieto aspekty ma počas tvorby zásadne ovplyvnili a zmenili môj pohľad na to, čo pre mňa hudba a prístup k autorstvu vlastne doteraz znamenali. Pojem “hudobná skladba” pre mňa doteraz znamenala vyjadrenie hudobnej kreativity, ktorá predstavuje umenie organizovať zvukové prvky do hudobného diela s určitým výrazom, emocionálnym odkazom alebo hudobným posolstvom, kde hudobný skladateľ vytvára motívy, melódie, harmónie, rytmus a iné zvukové prvky a spája ich do súvislého celku. Zistil som, že tento pojem môže predstavovať oveľa viac. Nie vždy sme jeho stvoriteľmi my sami a nedá sa vnímať iba ako výsledok našich rozhodnutí. Existuje aj sám o sebe.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Nastavení cookies
  • Zásady zpracování osobních údajů