Procházet podle oponent "SAIDL, Petr"
Nyní se zobrazuje 1 - 11 z 11
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Agustín (Nitsuga) Barrios MangoréCába, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-04Ve své práci se zabývám jedním z největších koncertních mistrů a skladatelů klasické kytary přelomu 19. a 20. století Agustínem Pío Barriosem. Snažím se popsat a zmapovat jeho soukromý a umělecký život, spojení s kytarou a jeho koncertní cesty světem. Jako vyústění těchto informací uvádím jeho nahrávky a skladby, které dokumentují jeho hudební cesty. Nakonec doplňuji důležité informace o jeho nástrojích, které charakterizovaly a do jisté míry ovlivňovaly výrazové prostředky při jeho hře. Pro tuto práci jsem použil nejlepší dostupné literatury, především knih „Six Silver Moonbeams“ od amerického muzikologa a kytaristy Richarda D. Stovera a knihy „El Inalcanzable“ od autorů Margarity Morselli, Carlose Salceda Centurión a Diego Sánchéz Haaseho. Rozhodujícím faktem při výběru tohoto tématu bylo, že jsem o takto významném kytarovém skladateli doposud nenašel ucelenou práci v českém jazyce. Při mém zájmu o toto téma a sepsání práce, která by zmapovala celý život Agustína Barriose, jsem zjistil mnoho informací, které se touto prací snažím sdělit a předat dál.
- Doplňující prostředky užívané při hře na kytaru (pravá ruka)Prokopcová, Nikola(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-06Bakalářská práce Doplňující prostředky užívané při hře na kytaru (pravá ruka) je velice úzce odborná publikace určená zejména hráčům na klasickou kytaru, ale i skladatelům chystajícím se pro tento nástroj něco zkomponovat. Práce představuje přehled téměř všech známých technik hry pravou rukou na kytaru (aby nedošlo ke zmatení v případě levorukých hráčů – jedná se o ruku, která rozeznívá struny drnkáním). Autorka rozděluje svou práci na čtyři hlavní části – exkurz do historického kontextu, detailní pohled na roli nehtů v kytarové hře (argumentačně podložen kvantitativním výzkumem formou dotazníku), techniky melodicko-akordické a techniky perkusivní. Tato práce se věnuje rozboru technik hry používaných zejména u klasických kytaristů, ale svým záběrem zasahuje i do okrajových disciplín, jako je například flamenco.
- Komorní tvorba Johanna Kaspara Mertze se zaměřením na kytarová duaDedková, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-06Ve své bakalářské práci se věnuji komorní tvorbě skladatele J.K.Mertze, a především se zaměřuji na kytarová dua. Práce je dále rozšířena o jeho životopis a souhrnné dílo jak pro sólovou, tak pro komorní tvorbu s důrazem na kytarová dua. Hlavní kapitola o kompozicích pro dvě kytary obsahuje mimo historii a vznik těchto děl také problematiku hry, interpretaci a rozbor kytarových duet se srovnáním několika různých interpretací. Pro tuto bakalářskou práci jsem jako své hlavní zdroje použila disertační práci Martina Krajča s názvem Hudba pre gitaru v Bratislave v prvej polovici 19. storočia, s dôrazom na osobnosť J.K.Mertza a knihu Caspar Joseph Mertz: Leben und Werk des letzten Gitarristen im österreichischen Biedermeier od Astrid Stempnikové. Hlavním důvodem použití těchto zdrojů byl fakt, že o komorním díle J. K. Mertze není napsána ucelená práce v českém jazyce. Téma jsem si vybrala na základě několika skutečností. První z nich byla má hráčská zkušenost s komorními skladbami J. K. Mertze. Další bylo hlubší poznání jednotlivých komorních skladeb a využití následných poznatků při mé pedagogické činnosti. V neposlední řadě to byla má motivace zpracovat toto téma do českého jazyka. Dle mého názoru se jedná o velmi zajímavou a oblíbenou skladatelskou osobnost 19. století, neboť jeho tvorba je nedílnou součástí kytarového repertoáru.
- Kytarová transkripce violoncellových suit J. S. BachaMinář, Jaroslav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-08Diplomová práce se zaměřuje na první tři violoncellové suity Johanna Sebastiana Bacha z pohledu problematiky kytarových transkripcí a interpretace. Úvodní část stručně představí vznik díla, barokní suitu obecně a historický kontext interpretace J. S. Bacha na kytaru. Dále se práce věnuje pochopení originálního zápisu a následné úpravě pro kytaru včetně řešení prstokladů. Všechny související otázky jsou zkoumány na vybraných příkladech a doplněny notovými ukázkami.
- Roland Dyens - život a díloRothová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-17Tato bakalářská práce je zaměřena na osobnost a dílo jednoho z nejvýraznějších kytaristů moderních dějin klasické kytary - Rolanda Dyense. Součástí této práce je umělecký životopis, stručná analýza kompozičního stylu Dyensova autorského díla a zasazení jeho osobnosti do kontextu dějin klasické kytary. Další kapitoly pojednávají o speciálních kytarových technikách, které ve svých skladbách a úpravách použil, a jejich způsobu zápisu. Poslední a nejobsáhlejší kapitola se věnuje přímo jeho tvorbě prostřednictvím popisu některých vybraných skladeb, které jsou rozděleny podle hudebních stylů. Tyto styly a žánry jsou dále stručně rozvedeny tak, aby lépe objasnily danou problematiku, a tím pomohly pochopit některé Dyensovy hudební vyjadřovací prostředky.
- Rozvoj technických dovedností kytarových žáků ZUŠKawuloková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Tato bakalářská práce je zaměřena na rozvoj technických dovedností na úrovni žáků, kteří se vzdělávají v rámci základních uměleckých škol v oboru hra na kytaru. Tato práce vytváří systematický komplex důležitých poznatků, technických cvičení a etud, které řeší základní kategorie kytarové techniky, s nimiž se žáci na ZUŠ dostávají do kontaktu. Práce slouží k zefektivnění přímé i nepřímé pedagogické činnosti kytarových učitelů ZUŠ. Pro přehlednost je práce rozdělena do několika kapitol a podkapitol, z níž každá pojednává o jiné technické dovednosti.
- S kytarou po zarostlém chodníčkuDvořáček, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-04Ve své práci se zaměřuji na kytarové transkripce klavírních skladeb Leoše Janáčka z cyklu Po zarostlém chodníčku. V teoretické části krátce pojednávám o životě a díle Leoše Janáčka a blíže o cyklu Po zarostlém chodníčku. Následuje kapitola pojednávající o problematice kytarových transkripcí obecně. V rámci praktické části jsem provedl rozhovory se třemi autory kytarových transkripcí částí tohoto cyklu – Milanem Zelenkou, Pavlem Steidlem a Martinem Schwarzem. Z rozhovorů vyplynuly praktické poznatky o konkrétních problémech, se kterými se upravovatel potýká a rovněž jejich zkušenosti a názory na práce podobného typu. V příloze jsou připojeny kompletní přepisy těchto rozhovorů.
- Srovnání kytarových metod Dionisia Aguada a Fernanda SoraCába, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-17Abstrakt Ve své diplomové práci se zabývám popisem a srovnáním dvou nejvýznamnějších klasických kytarových metod 19. století. Jedná se o ,,Nuevo Método para Guitarra‘‘ od Dionisia Aguada a ,,Méthode pour la Guitare‘‘ od Fernanda Sora. Obě knihy se snažím nejprve představit a poté popisuji jejich složení, jednotlivé části a kapitoly. U Aguadovy knihy se nachází celkem šest částí rozdělených do teoretických nebo praktických kapitol. U Sorovy knihy pouze části tři. Závěrem a hlavním tématem mé práce je následně z těchto informací vytvořit srovnání obou metodických knih a jejich využití při výuce klasické kytary. Pro tuto diplomovou práci jsem použil mimo jiné zdroje, především anglické překlady z obou učebnic. Musel jsem tak učinit, a to především z důvodu toho, že originály existují pouze ve španělštině nebo francouzštině. Pro Aguadovy knihu jsem vycházel z anglického překladu od Louise Bigwooda v úpravě Briana Jefferyho z roku 1981. Pro překlad Sorovy učebnice jsem zvolil publikaci od A. Merricka z roku 1832, také vycházející z originální předlohy. Téma mé práce jsem si vybral na základě mého zájmu o poznávání metodických učebnic významných kytaristů minulých století. Po rozboru tohoto tématu, jsem zjistil, že se jedná o dvě největší metodická díla 19. století pro kytaru, která položila základy moderního pojetí hry. Z důvodu chybějící práce v českém jazyce jsem se následně toto téma rozhodl zpracovat do podoby diplomové práce.
- Štěpán Rak - život a dílo s přihlédnutím na mimohudební obsahy stěžejních skladebUsvald, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Kytara hraje čím dál větší roli ve světové klasické hudbě. Její význam roste také v Česku – v posledních šedesáti letech se z málo uznávaného nástroje, který navíc ani neměl samostatnou třídu na konzervatoři, vyvinul jeden z nejpopulárnějších nástrojů, který má velké zastoupení ve všech stupních vzdělávání. Stalo se tomu také z velké části i díky osobě kytaristy a skladatele Štěpána Raka, jehož život a tvůrčí dílo je popsáno v této práci. Poznáme autorův život, inspirace, které nabýval na svých cestách, nebo při nesčetných vnuknutích při své životní cestě. V této práci bude popsána tvůrčí činnost programové hudby, inspirovaná pohádkami a nesčetnými cestami skladatele: Song for David, Císařův slavík, Alenka v říši divů, Strakonický dudák, Czech Fairy Tales (České pohádky) a také část rozsáhlého sólového cyklu Terra Australis. Na analyzovaná díla bude nahlíženo nejen z hlediska harmonicko hudebního, ale také filosoficko-kulturního. Přiblížím techniky, které Rak využívá ve svých dílech a nastíním jeho vlastní autorskou techniku pětiprstého tremola. Dodatečně je práce obohacena seznamem všech dosavadních skladeb Štěpána Raka. Pro vytvoření kvalitnějšího obrazu o největších úspěších a stěžejních kompozicích, je tato práce obohacena seznamem všech dosavadních skladeb Štěpána Raka.
- Výuka kytary na Hochschule fűr Musik C.M. von Weber v DrážďanechMinář, Jaroslav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Bakalářská práce Výuka kytary na Hochschule für Musik Carl Maria von Weber v Drážďaněch zkoumá unikátní způsob výuky hry na kytaru v rámci zmíněné vysoké školy. Zabývá se možnostmi individuálního a velmi účinného uměleckého rozvoje studentů a rozsahem nabízeného vzdělání v rámci oboru akustická kytara. Je zaměřena především na studijní plány v rámci zmíněného oboru, odbornost pedagogů, začleňování studentů do praxe a výsledky absolventů.
- Ženy ve světě klasické kytaryProkopcová, Nikola(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Ve své diplomové práci Ženy ve světě klasické kytary zkoumám situaci kytaristek z historické, feministické, geografické i současné perspektivy. V první kapitole popisuji, jakým překážkám musely ženy čelit v průběhu historie, až do doby, kdy se mohly svobodně rozhodnout, že se budou hudbě věnovat profesionálně. V druhé kapitole popisuji životní příběhy vybraných kytaristek, zejména z Evropy a Ameriky. V poslední kapitole nabízím kritický pohled na dramaturgii českých kytarových festivalů a uvádím příklady aktivit, které přispívají k příznivému klimatu pro ženské kytaristky. Hlavním přínosem mé práce je dlouhodobá rešerše, na jejímž základě jsem sestavila tabulku kytaristek narozených v průběhu 19. a 20. století, která dohromady čítá na 400 jmen.