Procházet podle oponent "SCHEJBAL, Milan"
Nyní se zobrazuje 1 - 15 z 15
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Co dělá realismus reálným?Skala, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-14Práce je rozdělena na dvě části. V první se zabývá fenoménem realismu a realistických tendencí při tvorbě inscenance. Zkoumá vývoj tendence k realistickému zobrazení v průběhu historie se zvláštním zaměřením na moderní realismus režiséra Thomase Ostermeiera. Práce se snaží poznávat realismu ve společenském kontextu a pojmenovat jeho sociální funkci. Druhá část práce se soustředí na shrnutí autorovy osobní zkušenosti zejména při školní tvorbě a její reflexi v souvislosti s využitím realistických prostředků.
- Dokumentární divadlo a jeho využitíBurianová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-18Práce shrnuje různé pohledy na dokumentární divadlo v rámci divadelní tvorby. Cituje aktuální definice tohoto typu divadla a zamýšlí se nad jeho využitím. Z části vychází z filmové teorie, předkládá příklady divadelních inscenací, které vycházejí z dokumentárního materiálu a opírá se o některé příklady z dějin divadla. Dotýká sepojmů jako je Living newspapers, postdramatické divadlo, nebo metoda Verbatim. V druhé části práce autorka reflektuje proces své realizace dokumentárního zadání zdruhého ročníku studia. Kriticky hodnotí jeho výsledek a zamýšlí se nad problémy, které během práce vznikaly v souvislosti s dokumentárním divadlem. Na závěr hodnotí celkový přínos tohoto zadání pro své studium a rozvíjí tezi o výhodách a nevýhodách dokumentu jako východiska pro divadelní inscenaci v dnešním společenskémkontextu.
- Experience Grand-Guignol: popis projektu z hlediska dramaturgaKebrtová, Helena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-14Diplomová práce popisuje projekt Expérience Grand-Guignol, jehož součástí byl výzkum materiálu pařížského divadla Grand-Guignol (1897 – 1963) a absolventská inscenace v Divadle DISK, která představovala čtyři hry z repertoáru tohoto slavného divadla hrůzy, zasazené do rámce strašidelného domu. Projekt Expérience Grand-Guignol se prakticky zabýval možnými přístupy k historické látce Grand-Guignolu v dnešním kontextu. Zkoumal limity žánru a inscenační postupy, které jsou výhodné pro působení Grand-Guignolu dnes. Práce je rozdělena na tři části. V první je představen fenomén divadla Grand-Guignol, jeho stručná historie a teorie žánru čerpaná z dostupných pramenů. Druhá část je věnována detailnímu popisu příprav a realizace projektu. Jsou představeny čtyři uváděné inscenace i výtvarně-dějový rámec, do které jsou zasazeny. V poslední části se nalézá úvaha nad strachem jako součástí účinku divadelního představení, shrnutí postřehů o inscenování Grand-Guignolu, které se vyjevily na základě praktického výzkumu, a zhodnocení projektu.
- Herecká postava a žánrVodochodský, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-18Diplomová práce se zabývá procesem tvorby herecké postavy a role v různých žánrech a stylech. Autor se zde opírá o odbornou literaturu, kterou následně zasazuje do popisu vlastní zkušenosti během zkoušení. Autor dále zkoumá, zda je herecká metoda K. S. Stanislavského uplatnitelná pro současné divadlo. V závěrečné části autor reflektuje nové poznatky a hodnotí jejich celkový přínos pro své budoucí směřování.
- Herecká tvorba postavyPolák, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-20V této práci se budu snažit vyjmenovat a definovat různé herecké prostředky, které jsem se naučil a následně jich využíval při hereckých a scénických klauzurách po dobu mého studia s doprovázející tvorbou v divadle DISK se zaměřením na svoji absolventskou roli Marcela Jareše v inscenaci Žebrácká opera. Budu zde přihlížet i ke zkušenostem, které jsem získal v profesionálních divadlech, v nichž jsem měl tu možnost již pracovat. Nebudu se zaobírat celistvostí a všemi možnostmi a technikami, které herecká tvorba postavy nabízí, nýbrž budu subjektivně nahlížet na metody a způsoby, které se staly součástí mé herecké práce a na okolnosti, které ji ovlivnily. Budu zde vypisovat i své chyby a jejich následné řešení, se kterými jsem se během svého studia setkal.
- Hostující režisér v českých divadlechTyc, Mikoláš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-06Disertační práce s názvem Hostující režisér v českých divadlech je reflexí mé divadelní činnosti a mých zkušeností během posledních šesti let. V prvních dvou kapitolách se věnuji fenoménu hostování v českých divadlech, kdy dvě třetiny současné české divadelní produkce v „kamenných“ divadlech vznikají díky hostujícímu režisérovi – a věnuji se nárokům, které takový provoz na režiséry, herce a divadla klade. V dalších kapitolách pak popisuji pracovní zázemí v konkrétních českých a moravských divadlech – věnuji se Jihočeskému divadlu, Moravskému divadlu Olomouc, Východočeskému divadlu Pardubice, Švandovu divadlu, Buranteatru a nakonec Městskému divadlu v Brně. V předkládané práci jde o reflexi konkrétních inscenací, na kterých jsem se podílel jako režisér, ale ve stejné míře jde i o obecný pohled na současný stav jisté části českého divadla. Na konkrétních příkladech dokládám, jak obtížně se hledá a udržuje rovnováha mezi vznikem nové divadelní inscenace a řešením každodenních provozních problémů v divadlech. V závěru pak shrnuji prožité zkušenosti s tím, že žádná smysluplná divadelní práce a z ní plynoucí kvalitní inscenace nemůže vznikat bez vzájemného respektu, bezpečné provozní základny a skutečně ovládnuté profese všech zaměstnaných a zainteresovaných osob.
- Hranice mezi přirozeností a stylizacíGatialová, Michala(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-18Diplomová práce zkoumá pojmy přirozenost a stylizace, hranici a případnou souvislost mezi nimi. Autorka se v první části pomocí literatury a jiných zdrojů pokouší rozklíčovat význam těchto pojmů, podepřít svá tvrzení o použité zdroje a pomocí teoretických poznatků vysvětlit, jak postupovat k dosažení obou stavů při práci na postavě. V druhé části pojmy popisuje v praxi a konfrontuje je se svými osobními zkušenostmi studentky ve školním divadle Disk a později v profesionálních divadlech. Na konkrétních případech popisuje, jak postupovala při studiu postav, hledala hranici únosnou pro daný žánr a jak aplikovala své poznatky získané během studia v různých žánrech a inscenacích.
- Osobnostní a herecká identitaWeisser, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-15Cílem této práce je podrobná analýza tvůrčí i osobnostní identity studenta činoherního herectví, dokumentace jeho nabytých zkušeností v životě i na jevišti a hledání jejich vztahu k fenoménu vyzařování, jehož ontologií se rovněž zabývá. Autor práce se snaží odhalit obtíže, s nimiž se v dosavadním uměleckém vývoji setkal, najít pro ně vhodné řešení a odhalit jejich možný původ v osobním životě. Autor čerpá nejen z prací renomovaných divadelních vědců a experimentátorů, ale také z psychologických a filosofických publikací, jimiž si dopomáhá k formulaci myšlenek.
- Režijně herecká interpretace postav v dramatizaciMalota, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-19Práce se zabývá pojmem dramatizace, jeho specifiky a principy. Na příkladech z vlastní praxe rozvádí možnosti dramatizace a dramatické situace. Zabývá se předpoklady dramatičnosti v literární látce. Později se práce zaměřuje na interpretaci postav z pohledu herce a režiséra. Hledá kořeny interpretační práce, její různé způsoby. Poukazuje na důležitost přípravy na roli a nalezení osobního tématu. Pojmenovává úlohu režiséra při herecké práci na postavě a způsoby, jakými režisér pracuje a artikuluje téma inscenace. Zabývá se výběrem textu, prací s textem, režijní dramatizací a adaptací.
- Režisér a textHolec, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-19Diplomová práce se zabývá vztahem režiséra a divadelního textu v jeho různých podobách. V teoretické části vymezuje základní teatrologické pojmy, které se vztahují k části praktické. V té analyzuje tři inscenace a pomocí metody komparace zkoumá na základě několika kritérií úlohu režiséra během přípravy a inscenování jednotlivých forem dramatického textu.
- Režisérská dramaturgieKořínek, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Autor se v práci zabývá problematikou režisérova výběru dramatického textu nebo jiné látky ke scénování. Analogicky k ustálenému termínu herecká dramaturgie zavádí v souvislosti s režisérovým osobním repertoárem pojem režisérská dramaturgie. Volbu titulu v moderním divadle pokládá za důležitou součást tvůrčího aktu. Na základě svých tvůrčích i diváckých zkušeností zkoumá, co při volbě titulu různé typy režisérů vede a jak přesně se do ní promítají režisérovo osobnostní založení a jeho osobní téma. Dále se zaměřuje na to, jak mohou realizaci režisérské dramaturgie ovlivňovat různé vnější (např. provozní) faktory nebo osobní témata a osobnostní založení jeho tvůrčích spolupracovníků, a to zejména herců.
- Rovnováha vnitřního a vnějšího při tvorbě postavyKučera, Jáchym(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-01-08Cílem mé práce je najít a pokusit se popsat balanc mezi vnějším projevem a jeho vnitřním opodstatněním při herecké práci. Může působit vnějškový herecký projev bez vnitřního prožitku? Je právě ona vnitřní energie to, co nás na hercích baví? Nakolik je to zdařilé předstírání, nebo herec jakožto člověk v situaci „sám za sebe“. Ale proč nás baví herce sledovat, zatímco je skutečně jen sledujeme a posloucháme, tedy nahlížíme na ně pouze z vnější perspektivy? To vše se snažím rozebrat přes můj vlastní přístup k hereckým úkolům a také skrze zkušenosti nabyté během zkoušení a reprízování absolventských inscenací v divadle DISK, tedy poslední možnosti zkoušet divadlo v „mírném bezpečí“ školních zdí.
- Scénické ztvárnění existenciálního dramatuBurianová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-18Práce je reflexí osobní zkušenosti autorky se scénickým ztvárněním her Žena z dřívějška a Arabská noc Rolanda Schimmelpfenniga a her Opilí a Letní vosy nás štípou už v listopadu Ivana Vyrypajeva. Slovo „existenciální“ v názvu práce především poukazuje na důraz, který autorka kladla na existenciální témata při výkladu textů a při jejich scénické realizaci. Práce se snaží sledovat, jak se autorem zvolený způsob výpovědi promítá do inscenačních řešení a snaží se odpovědět na otázku, jak lze vypovídat o něčem tak subtilním a racionálně neuchopitelném, jako je existenciální prožitek člověka.
- Tvorba komediální a dramatické postavyJavořík, Viktor(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-14Ve své diplomové práci se zabývám tvorbou komediální a dramatické postavy. Práci stavím na porovnávání shod a rozdílů v jejich tvorbě. Vycházím ze svých dosavadních hereckých zkušeností a poznatků získaných v průběhu studia na Divadelní fakultě Akademie múzických umění a během zkoušek a reprízování klauzurních představení oboru Herectví činoherního divadla, či inscenací na profesionálních scénách. Domnívám se, že jsem spíše komediální herec, a proto jsem zvolil téma, které mně pomůže utřídit si náhled nejen na herectví obecně, ale zejména uvědomit si svoje schopnosti, možnosti, překážky i limity, které tvorbu komediální i dramatické postavy ovlivňují. Svou práci jsem také podložil odbornou literaturou, se kterou jsem se seznámil v rámci studia na vysoké škole.
- Výstavba struktury inscenaceVokoun, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-19Ve své diplomové práci bych chtěl popsat svůj vlastní pohled na výstavbu struktury inscenace, který vychází z mých zkušeností na tvorbě jednotlivých inscenací. Zejména budu vycházet ze své absolventské inscenace ?Don Juan? v divadle Disk (Praha, 2006). Dále pak budu zmiňovat inscenace ?Jak se vám líbí? (Divadlo konzervatoře, Praha 2007) a ?Zahradníkův pes? (Divadlo J.K.Tyla, Plzeň 2008). Mým cílem je popsat jednotlivé složky, které se podílejí na vzniku celé inscenace a tím tvoří její strukturu.