Procházet podle oponent "STAVĚLOVÁ, Daniela"
Nyní se zobrazuje 1 - 6 z 6
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Český fenomén tanečníchMachová, Daniela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-05Předkládaná disertační práce se zabývá fenoménem tanečních, neboli kurzů tance a společenské výchovy pro mládež, v Čechách od 19. století do současnosti. Na taneční kurzy jsem pohlížela optikou sociologie tance s cílem odhalit, jaký význam měly a mají taneční kurzy v české společnosti, a jak se na jejich podobě odrážely společenské změny. Taneční naplňují svou podstatou představu o sociální instituci, pokusila jsem se nastínit, jaké sociální funkce ve společnosti tato instituce plnila či plní. Identifikovala jsem funkci tělovýchovnou, výchovnou, socializační, zábavnou, seznamovací apod. Při sledování současné podoby tanečních jsem vycházela z konceptu tradice a modernity se snahou definovat prvky, jež se v tanečních uchovávají a kde naopak dochází k aktualizaci. V disertační práci jsem se zároveň zabývala i metodikou výuky společenských tanců. Pro uchopení fenoménu tanečních jsem využila kombinace několika rozdílných přístupů. Při studiu současné podoby jsem vycházela především z etnografického přístupu, terénního výzkumu spočívajícího v pozorování ve vybraných tanečních kurzech. Ze sociologie jsem využila metodu kvalitativních polostrukturovaných rozhovorů s účastníky tanečních kurzů a s tanečními mistry a majiteli tanečních škol. Při zmapování podoby a vývoje kurzů v minulosti jsem pracovala s archivními prameny, dobovými periodiky apod. Z geografického hlediska jsem se zaměřila pouze na taneční kurzy v Praze a na Jičínsku.
- Český současný tanec v devadesátých lete ch 20.stoletíOpavská, Andrea(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-29Hlavním cílem této disertační práce je reflexe a analýza situace na české současné taneční scéně v devadesátých letech minulého století a její proměna, která je sledována na čtyřech případových studiích konkrétních uměleckých osobností a jejich děl, Evy Černé a Karla Vaňka (Malé modré nic), Jana Kodeta (Jade), Lenky Flory (.a kde je Marie?) a Petra Tyce (Pád domu Usherů). Důraz je kladen na zachycení různorodosti kvalit pohybového materiálu, hledání původu jeho inspiračních zdrojů na základě získaných domácích i zahraničních zkušeností tvůrců. Pro pochopení hlubších souvislostí tohoto období bylo nutné stručně charakterizovat vývoj scénického tance před rokem 1989. Tato problematika je však zasazena do širšího kontextu proměny estetiky tělesnosti od šedesátých let 20. století a formování pojmu současný tanec s jeho obsahovým vymezením.
- Pedagogika Čínského klasického tancePanenková, Johana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-11Tato bakalářská práce je zaměřena na Čínský klasický tanec (Zhongguo gudianwu 中国古典舞), taneční systém vytvořený v 2. polovině 20. století. Autorka v této práci nejprve skrze studium anglicky psané literatury přibližuje historický kontext vzniku a vývoje Čínského klasického tance a taneční výuky na čínských školách. Dále seznamuje čtenáře se základními terminologickými prvky z terminologického slovníku Čínského klasického tance (Zhongguo Gudianwu Shuyu Cidian 中国古典 舞术语词典). V poslední části poukazuje na podobnosti a odlišnosti s klasickou baletní technikou, která sehrála roli při vzniku tréninku Čínského klasického tance. Dále zde přibližuje rozdíl ve smýšlení o tanci a výuce tance v čínském kontextu oproti přístupu amerických moderních tanečních směrů, a naznačuje míru vlivu, kterou má americké smýšlení o výuce tance na čínský přístup k tanečnímu vzdělávání ve 21. století.
- Povědomí o pojmu lidový tanec ve vysokoškolském prostředíHorová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-03Tato práce se zaměřuje na to, jaké povědomí mají studenti vysokých škol o lidovém tanci a jaký k němu mají vztah. Mým cílem bylo zjistit, co si mladí lidé pod tímto pojem představují, zda se s ním setkávají a jestli se jejich představa shoduje s realitou. Součástí mé bakalářské práce byla lekce lidového tance pro netanečníky. Po absolvování této hodiny mi účastníci sdělili své názory a připomínky, abych se dozvěděla, jak na ně lidový tanec působí.
- Švec, Mlynářská a Ruchadlo, motivy práce a řemesel v českém lidovém tanciFričová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-24Disertační práce Švec, Mlynářská a Ruchadlo. Motivy práce a řemesel v českém lidovém tanci se zabývá tématem lidových tanců spojených s motivem práce a řemesel, speciálně tanců s pracovními a napodobivými pohyby. Je založena na podrobném studiu záznamů a popisů českých lidových tanců ve sbírkách, manuálech společenských tanců a jiných zdrojích. U tanců, které se ve zdrojích objevují opakovaně, bylo provedeno srovnání variant. Výzkum ukázal tři hlavní způsoby, jak se motiv práce v lidových tancích uplatňoval: v textu písní; pohyb tančících připomíná určitou činnost; záměrně se v tanci napodobuje pracovní úkon. Vyplynula také souvislost výskytu těchto tanců s dobovým společenským a politickým kontextem.
- Tanec v českém hraném filmu 1898-1993Lidová, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-16První část této této práce si klade za cíl podat praktický přehled o fenoménu tance v rámci žánru českého hraného filmu a funkčně systematizovat přehled filmů, v nichž se tanec uplatnil. Druhou část pak tvoří jednotlivé tematické kapitoly (pohádky, detektivní filmy, sci-fi, hudební filmy, filmy s folklorní tematikou, filmy tematizující taneční prostředí nebo taneční profese) věnované specifikům jednotlivých filmových žánrů a funkci tanečních scén v nich obsažených. Obsáhlá příloha obsahuje seznam jednotlivých choreografů a filmové snímky, na nichž se podíleli.