Procházet podle oponent "STEJSKALOVÁ, Tereza"
Nyní se zobrazuje 1 - 16 z 16
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- České a slovenské fotografické publikácie po roku 1993Fedorová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-19V teoretickej časti diplomovej práce bližšie rozvediem svoj záujem o fotografické publikácie a autorské knihy, ktorých popularita sa v posledných rokoch zvyšuje. V práci nastienim, čo nás do tejto súčasnej situácie priviedlo a zamyslím sa nad tým, aká budúcnosť fotopublikácie čaká. Sústredím sa na knihy vydané po roku 1993 v Česku a na Slovensku. Práca začína stručným opisom situácie pred rozpadom Československa a následne sumarizuje stav v oboch krajinách, vďaka čomu ich môžem rozobrať a porovnať. Cieľom je zistiť na konkrétnych vybraných autoroch, aké faktory formovali vydavateľskú prax, do akej miery malo vplyv otvorenie hraníc, o akých žánroch knihy pojednávajú, ako sa vyvíjal knižný grafický dizajn a remeselné spracovanie a aké úspechy sa im podarilo dosiahnuť doma aj v zahraničí. Zaujíma ma, či sa obe krajiny po rozpade vydali vlastným smerom, alebo či si sú spoločensky a kultúrne príliš podobné aby bol medzi nimi viditeľný rozdiel.
- Dohled a uměníSmažinka, Borek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15Bakalářská práce Dohled a umění se zabývá automatizovanými kamerovými systémy a jejich možným využitím v umění. V obecné části se soustředí na kánon témat a problémů, kterými se vývojářská a odborná obec v poslední době zabývá. Z těchto témat vybírá ty nejvýznamnější, které se dají v praxi implementovat do jiného než bezpečnostního průmyslu. Část věnovaná historickému pozadí se soustředí na klíčové momenty, kdy se tato technologie stala žádanou a jakými vlivy dospěla k tak rychlé evoluci. V poslední části pak zkoumá současný stav využívání těchto systémů na poli výtvarné a umělecké činnosti a zjišťuje, jaké další možné využití by tyto technologie mohly mít.
- FAMU a normalizace, katedra fotografie v letech 1975-1989Novotný, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15Práce se věnuje situaci na katedře fotografie FAMU a jejímu historickému vývoji s ohledem na dobu normalizace. Je zcela bez pochyb, že politika tehdejšího Československa, a normalizační dozor nad kulturou obecně, v nějaké míře zasahoval do prací tehdejších studentů a v této práci se budu snažit zjistit, jakými prostředky se s tímto tlakem studenti vypořádávali. Promítaly se jejich osobní postoje vůči režimu nějak do jejich práce nebo v tomto směru panovala přísná autocenzura? Další otázkou, kterou práce otevírá, je tehdejší vztah mezi kantory a studenty. Z jiných vysokých uměleckých škol máme záznamy o případech studentů i profesorů, kteří spolupracovali s StB. S několika příklady tohoto dění čtenáře během práce obeznámím. Dělo se toto i na FAMU, a pokud ano, ovlivňovala tato možnost a s ní spojená podezření atmosféru na škole? Byla některá témata tedy naprostým tabu, nebo již v “uvolněnější” době posledních let normalizace tu a tam někdo naznačil svůj nesouhlas? Za bližší prozkoumání také stojí pozice, kterou studenti FAMU zaujímali vůči tehdejšímu undergroundu a “neoficiální sféře” v umění. Opět, z AVU a UMPRUM máme zdokumentované případy, že se toto dělo, a tak je na místě hledat konkrétní případy i na katedře fotografie na FAMU. Práce končí těsně před událostmi 17. Listopadu 1989, které by vydaly na samostatnou práci.
- FUCK HARDERSvoboda, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-19Téma se odkazuje k současné světové tvorbě queer umělců. Cílem této práce je ilustrovat na příkladech osobní teorii o radikálnějším přístupu v queer kultuře, informovat o nových přístupech v queer umění a fluidně spojovat jisté sounáležitosti. Obsah: teorie, zážitek, rozhovory, umělci, vývoj, budoucnost Názvy hlavních kapitol: Spirit in the 21st century, Vulnerabilty & Balance, Criticism, Make Queers Great Again, People for people, New Normal Hlavní umělci: Jana Kratochvílová, Arca x Jessie Kanda, Anne Imhof, Tino Seghal, Justyna Gorowská, YBDG, Anohni Literatura: Phillip Vannini - Non-representational methodologies úvod: Téma práce vychází z osobní zkušenosti. V roce 2016 jsem intuitivně cítil, že umělci pracující s queer tématy začnou ve svém přístupu přitvrzovat a tvorba bude radikálnější. Napsal jsem proto v koupelně na zrcadlo statement FUCK HARDER IN 2K17. Ukázalo se, že jsem měl pravdu a opravdu rok 2017 byl ve znamení radikalismu na více směrů – od vizuálního umění, videoklipy, hudbu, pop kulturu až k módni fotografii. Ve své práci bych se tudíž rád zaměřil na toto téma a vybrané umělce z celého světa. Podložit své povšimnutí tohoto fenoménu skrze aktuální tvorbu vybraných umělců a na její bázi lehce naznačit další vývoj těchto radikálně tvořících umělců. Samotný výběr umělců bude klíčový pro celé téma práce a bude intuitivní, doplněný o rozhovory s umělci. Intuice v práci bude dalším klíčem na jehož základě budu spojovat vše co si dokážete představit.
- Hlas zvířat v současné české fotografiiSieberová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-13Tato bakalářská práce se zabývá bližším formulováním současné tendence zobrazování zvířat ve fotografii, a to v českém prostředí. Úvod je věnován pohledu na vztah člověka a zvířete nejprve obecněji společensko-historickým exkurzem do 19. a 20. století; následně v české společnosti současnosti. Hlavní prostor je poskytnut subjektivní analýze práce vybraných autorů, kterými jsou Dominik Gajarský, Václav Jirásek, Radek Kalhous a Jana Kasalová. Cílem je popsat rozdílnost přístupů a především motivy k volbě zvířete do přední role fotografických souborů a ty v závěru porovnat.
- Masová fotografie, vizuální znečištění a krize antropocénuCevallos, Juan David(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-09Dnes žijeme v době masové produkce fotografií, každou minutu vzniká na planetě více fotografií, než by si člověk stačil prohlédnout za celý život, a astronomická čísla popisující gigantický vesmír fotografií přesahují všechny představy. Ve své práci se snažím analyzovat různé perspektivy masové produkce fotografií, stejně jako její dopady na fotografický diskurz a médium obecně, to znamená přehodnocení funkce fotografií v kontextu nadprodukce nebo vizuálního znečištění. Snažím se proto pochopit, jak masová fotografie restrukturalizuje realitu a chování lidí, a to prostřednictvím médií, jako jsou například sociální sítě. Přeměna fotografie na data díky rozvoji digitální fotografie usnadnila její produkci a reprodukci prostřednictvím internetu. Díky nehmotnosti digitálních dat je lze přenášet jakýmkoli zařízením. Fotografie jako data však slouží jiným funkcím a účelům, než je jejich tradiční využití. veškerá data kolující po internetu jsou zpracovávána velkými datovými centry po celém světě, která spotřebovávají velké množství energie a vody, takže existuje přímá souvislost mezi nadprodukcí snímků a klimatickou krizí, která se projevuje při každé interakci, kterou provádíme prostřednictvím našich mobilních telefonů s každým snímkem, který vytvoříme a sdílíme.
- Odmítnutí v uměníFekete, František(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-24Odmítnutí v umění: Případové studie vymanění se ze světa umění a jejich kontext se zabývá dílem Tehchinga Hsieha a Lee Lozano. Na jejich příkladech analyzuje akty vymanění se ze světa umění, které byly tímto autorem a autorkou označeny jako umělecké dílo. Analýza těchto děl mapuje jak osobní a umělecký kontext vzniku díla, tak jejich umělecko-historický kontext. Výsledky této analýzy potom ústí v komparaci obou tvůrčích přístupů a východisek a následně tuto komparaci dává do vztahu k teoretickému rámci vymezeném především institucionální teorií umění a teorií konce umění. Práce skrze analýzu vybraných děl ukazuje jejich hraniční charakter a to z hlediska dematerializace a subjektivizace umění a navrhuje hypotetický model těchto děl jako bodů zlomu ve vztahu k teorii konce umění. Skrze tuto hypotézu se potom problematizuje pojem instituce umění a světa umění a vede k úvahám o jejich nových možných rozšířených interpretacích. Výsledek práce je tak návrh vybraných děl jako určitých bodů zlomu pro možnost změny chápání pojmu instituce umění, jeho hranic a relevanci těchto děl pro umění současné.
- Opaque Motion: Dance Movement and Optical UnconsciousFonina, Ekaterina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-09Nowadays improvisation in dance occupies a significant place in different performances, trainings of dancers and generally in many areas of life. Asking questions about the origin of a movement, the role of the unconscious in all its manifestations, as well as the importance of the body as an opaque physical shell for the movement, dance improvisation is investigated in this work. The purpose of the current research paper is to analyze the phenomenon of a movement in the context of its birth in dance and improvisation, based also on the concepts of the black box and the unconscious, to study the reverse phenomenon of lack of movement on the example of the state of standing on a threshold in dreaming and of the Japanese Butoh dance, as well as to observe every movement of the body in dance improvisation in practice. In addition, the main statement of the research was put forward, that due to the specific peculiarities of the phenomenon of improvisation and the constantly developing concept of the optical unconscious in contemporary culture, which takes various forms due to the technical evolution of apparatus and forms of social self-representation, the movement appears to be opaque. To achieve the stated goals, I studied the main theoretical works on the topic, with the help of which I characterized the dancing unconscious with the help of the example of improvisation, investigated historical facts about the study of movement, dance and perception of the human body in art. Thus, the object of the theoretical work is dance improvisation, and the subject of it became the movement coming from the depths of the unconscious. To answer the stated research questions, the current paper is based on several methods of general scientific research, such as generalization, deduction as a principle from general to particular, induction as a principle from particular to general, abstraction, as well as analysis. In the practical part of the current work, methods of observation, comparison, and experiment are used, which consist mostly in the observation and artistic interpretation of phenomena mentioned in the research paper.
- Plant pornYou, Longyu(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-14At least from 2015, the trend of indoors plants is gaining in popularity again. Many social media, mostly Instagram, are filled with a vast amount of indoor plant photographs. A new wave of content creators began to focus their interest on houseplants. The core concepts and questions that will be tackled by this thesis go as follows: What is the start of the popularity of houseplants? What is the reason for the fascination with indoor plants in recent years? This thesis methodologically draws on Netnography to discuss and analyze the background and development of plant porn subculture. What is the definition of plant porn, and reasons behind its ever-growing popularity, what are the participants' intentions?
- Prodej současného umění v České republiceVlček, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-29Práce mapuje prodej současného umění v České republice. Komplexně nahlíží na celý proces a formou případových studií se snaží přiblížit postupy a mechanismy, jakým způsobem se v České republice se současným umění obchoduje. V teoretické části se zaměřuje na historický vývoj po roce 1989 a vývoje instituce komerční galerie, který byl u nás specifický oproti západnímu trhu. V praktické části vychází z rozhovorů s galeristy, umělci a sběrateli tak, aby obsáhla celý proces prodeje současného umění a mohla pojmenovat jeho silné i slabé stránky.
- Social Body : the post internet feminist art in the context of Xenofeminism Manifesto and Michael Foucault’s “History of Sexuality”Jarosz, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-07Svou analýzu začínám historickou specifičností těla, ktéeré je formováno různými historickými režimy. Chci otevřít perspektivu těla, jehož materialita by nebyla redukována na biologickou esenci. Tato perspektiva je spojená s problémem společenské kontroly skrze tělo, sexualitu a gender. Právě tak je chápáno v xenofeministickém manifestu, který je hlavním zdrojem mé bakalářské práce.
- Sociální média jako nástroj boje za sebeurčeníHons, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-08Práce si klade za cíl analyzovat a následně komparovat audiovizuální obsah sociálních sítí, jehož tématem jsou politicky významné události a aktivistická reakce na ně. Soustředí se konkrétně na obsah produkovaný příslušníky Západosaharského národa a jeho podporovatelů. Sdílení aktivistického obsahu na sociálních sítích, jako jsou Facebook, Instagram či TikTok, je v utlačované zemi často jedinou možností, jak předávat světu informace o útlaku a příkořích, kterým obyvatelé v dané lokalitě čelí. První část práce se věnuje historickému a politickému kontextu Západní Sahary. Tělo text tvoří analýza konkrétních audiovizuálních příspěvků.
- Speculation and EstrangementColodny, Matthew(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-18This MA thesis explores the intersection between the methodologies of science fiction and art. Science Fiction has always had a specific relationship to reality and in particular to scientific knowledge. But its influence is not limited merely to the world of technological development and speculation. Science fiction is in a unique position as a genre in that its influence can be felt everywhere, and that its permeability and adaptability are defining features of it. Many surveys of the influence of science fiction have been conducted, but very few have focused on the contemporary impetus to engage in speculative world building, and the ways that these practices intersect with contemporary art and philosophy. This essay gives a brief overview of the history of science fiction, starting in its development in ancient and classical stories into the present day. It also gives an overview of the development and changes in science fiction thought within the field of science fiction studies. Following this it conducts an evaluation of the ways in which science fiction interacts with contemporary theory and practice. Specific attention is paid to the ways that science fiction led to the development of certain modes of accelerationist thought, speculative realism and its relationship to knowledge, and utopian studies as separate from science fiction. Following this a brief survey of contemporary artists whose work interacts with certain principles unique to science fiction will be conducted. Specific attention will be paid to concepts of worldbuilding and estrangement, as well as methods for engaging and presenting postcolonial thought and practice. This paper argues that there is much to gain in studying science fiction, and provides examples of cases where such readings can be useful and productive.
- Učitelé samouci: umělecká a pedagogická práce Jiřího Kovandy a Vladimíra SkreplaBartoš, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-13Cílem práce je za pomoci sekundární literatury pojednávající o tématu autodidaktismu, či díle Jiřího Kovandy zmapovat málo prozkoumanou oblast autodidaktismu, a následně se budu snažit klást důraz především na aspekty a problémy typu: -Motivace aktivního působení na umělecké scéně, mimo vzdělávací instituce; -Zkoumání potřeby člověka obecně, odborného vzdělávání v oblasti užitého umění; -Na konkrétním případě Jiřího Kovandy a Vladimíra Skrepla, demonstrovat následnou motivaci vyučování na uměleckých školách;
- Vicarious TraumaLee, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-14The construct of this thesis is an examination of the role of trauma or traumatic events within a viewer’s vicarious experience. The fundamental aspects, which I will be examining, in order to understand this role, will be vicarious witnessing of traumatic events via media and art. Beginning with how trauma is understood in a clinical sense, the thesis will explore the definition and the history of trauma. Furthermore, the thesis will explore the understanding of vicarious trauma through media witnessing. This thesis presents case studies in which the experience of a traumatic event is portrayed, in a vicarious capacity, to an audience, whether it be through mass media, or contemporary art and will establish the importance and role of vicarious trauma in today’s society.
- Vizuální reprezentace kultury původních obyvatel KanadySměták, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-29Práce mapuje filmovou tvorbu původních obyvatel Kanady, přičemž se zaměřuje na to, jak původní obyvatelé reprezentují svoji vlastní kulturu. Na úvod se práce věnuje problematice vidění a zobrazování „těch druhých“ v kontextu vizuální antropologie, která domorodé kultury zobrazuje zpravidla z perspektivy západní kultury. Teoreticky se práce opírá o pojetí dokumentárních modů Billa Nicholse, jež aplikuje na filmová díla realizovaná produkčními společnostmi Isuma a National Film Board of Canada. Cílem práce je určit specifika domorodého filmu, a to zejména z hlediska filmové řeči a motivů, které se ve filmech objevují. Důraz bude kladen dále na analýzu role vypravěče, příběhu a původních domorodých jazyků.