Procházet podle oponent "TŮMA, Jaroslav"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 30
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Barokní varhany plzeňské diecézePochopová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Tato práce mapuje barokní varhany plzeňské diecéze jak po stránce dispoziční, historické, tak i zvukové. Teoretická část se zaměří na koncepci českých barokních varhan obecně a varhanářské rody působící na území plzeňské diecéze. Výzkumná část představí 13 barokních varhan tohoto území a popíše je v jednotlivých kategorií (autor nástroje, stav nástroje, přestavby, dispozice atd.). Tyto nástroje byly také v rámci výzkumu nahrány k rámci zvukové konzervace. Vybrané rejstříky či kombinace rejstříků budou následně percepčně porovnány a zhodnoceny na základě stanovené metodiky zvukových kvalit.
- Česká varhanice Jiřina PokornáMinářová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Jiřina Pokorná byla neobyčejná varhanice už proto, že dokázala zastávat post titulární varhanice, vykonávat pedagogickou a koncertní činnost v jedné osobě. V prvních kapitolách se práce zaměřuje na život Jiřiny Pokorné, především na její studium a krátkodobou pedagogickou praxi na AMU v Praze. Další část se zabývá varhanní a varhanářskou tématikou úzce související s jejím dlouhodobým působením v kostele u Panny Marie Vítězné. Finálním a nejdůležitějším úsekem této práce jsou vzpomínky přátel a hudebníků, se kterými byla Jiřina Pokorná v blízkém kontaktu. V neposlední řadě práce přináší přehled její širokosáhlé koncertní činnosti prostřednictvím programů koncertů, databází a ostatních příloh.
- Francouzská varhanní literatura a její aplikace na české a německé varhanyMinářová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Diplomová práce se zabývá francouzskými skladbami 17. - 19. stol. a jejich aplikací na české a německé varhany. Studie vychází z hlavních znaků varhanářství zkoumaných zemí (Francie, Čech, Německa) a zaměřuje se na prvky shodné, v jiném případě na alteraci prvků absenčních. Ze shromážděných informací o určitých typech varhan, dále z výsledků obou interpretačních kurzů a sepsaných zkušeností předních českých pedagogů, jsou navržená možná řešení, uplatnitelná v souvislosti s problematikou probíraného tématu.
- Ilja Zeljenka a jeho organová tvorbaZaťková, Iveta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07Ilja Zeljenka patril k najvýraznejším postavám generácie slovenských skladatelov, ktorá sa formovala pod vplyvom klasikov hudby 20. storočia a európskej avantgardy 50. a 60. rokov. Jeho dielo bolo zretelne štýlovo individualizované už od prvých opusov. Vo formovaní Zeljenkovej hudobnej reči je markantných viacero poloh, od neoklasicizmu, ktorý sa stal základom jeho ďalšieho smerovania, cez postwebernovské koncepcie, vplyv Novej hudby a expresionistickú črtu 60. rokov až po folklórom inšpirovanú tvorbu a neoromantické orientácie v 70. rokoch. Prerastajúc tradíciu, v snahe o pestré výrazové nuansy, načrtol Ilja Zeljenka nový charakter zvuku a formy, aj vďaka čomu jeho skladby s úspechom zneli na Slovensku a tiež mimo jeho územia. Za svoju tvorbu získal viacero domácich i zahraničných ocenení. Prácu som rozdelila do jednotlivých kapitol, počnúc životopisom, kompozičným vývojom jeho tvorby a sústredením sa na analýzu jeho organovej tvorby.
- Iveta Zaťková: Bakalářský koncertZaťková, Iveta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07
- Josef Coufal Bakalářský koncertCoufal, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-11
- Josef Coufal : Magisterský koncertCoufal, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07
- Juan Baptista Cabanillés a jeho varhanni tvorbaHusinecká, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-11Tato práce se zabývá španělskou varhanní tvorbou, zejména pak životem a dílem J. B. Cabanillése. Jeho dílo je zde uváděno ve srovnání s ostatními španělskými autory s přihlédnutím ke specifickým rysům, kterými se díla J. B. Cabanillése vyznačují. V souvislosti s tím je třeba zmínit také hudební formy 16. a 17. století, ketré jsou charakteristické nejen pro varhanní tvorbu, ale i pro jiné nástrojové obsazení. Nejvýznamnější formu představovalo tiento, jež pro svou variabilitu a rozmanitost druhů skýtalo možnost komplexního tvůrčího vyjádření. Jedna z kapitol se tudíž věnuje výkladu vývoje a jednotlivými druhy tienta. Teoretický výklad je doplněn notovými úryvky skladeb. V kontextu se španělskou vahanní hudbou 16. a 17.století je nezbytné úvést stavbu varhan a její specifika s ohledem na ojedinělý zvukový charakter.
- KoncertSteyer, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06
- KoncertHanuš, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06
- KoncertBastlová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06
- Linda Čechová Sítková Magisterský koncert: P.Eben cyklus JobČechová Sítková, Linda(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-11
- Michal Hanuš - Magisterský koncertHanuš, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)
- Moudrý Martin: Bakalářský koncertMoudrý, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Postavení chrámového varhaníka v Českých zemíchKšica, Přemysl(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01V současné době se lze setkat s názorem, že v českých zemích byla v oblasti chrámové hudby odjakživa silná tradice působení amatérských hudebníků. Údajně tím, že to tak vždy bylo, je v pořádku to, že to tak je i v současnosti. Není cílem této práce popřít úlohu amatérských hudebníků, ale snaha poukázat na aspekty, kdy je žádoucí, ba nenahraditelná profesionalita. Měl by jí být přiznán náležitý význam, který není bohužel vždy dostatečně chápán. V chrámové praxi často není činěn rozdíl v přístupu, jedná-li se o varhaníka amatéra, či profesionála, a to nejen po stránce finančního ohodnocení.
- Pražské romantické varhany.Moudrý, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-07Tato práce si klade za cíl pomoci varhaníkovi nalézt specifický smysl, jedinečnost a krásu pražských romantických varhan k praxi.
- Přehled dějin chrámové hudby na VyšehraděValenta, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Práce podává přehled o chrámové hudbě v bazilice sv. Petra a Pavla od jejího založení do současnosti. Zaměřuje se na zdejší varhany, hudebníky (varhaníky, ředitele kůru a hudebníky mezi kanovníky), zachované hudebniny a osobnosti hudebního světa pohřbené na vyšehradském hřbitově. Mezi hudebníky je největší pozornost věnována Karlu Václavu Holanovi Rovenskému. Z dochovaných památek hudebnin je pak popsán zejména tzv. Vyšehradský sborník. Podrobně jsou také popsány velké varhany firmy Bratří Paštiků. Práci uvádí kapitola o obecných dějinách Vyšehradu – historický přehled.
- Richard Wagner a varhanyBártek, Michael(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-07Student varhan Michael Bártek představuje diplomovou práci Richard Wagner a varhany - Pronikání díla skladatelského génia z Bayreuthu do varhanní hudby jako magisterskou závěrečnou práci ve studiu na hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze. Tato práce se zabývá vztahem Richard Wagner ? varhany, vztahem, který je, navzdory absenci nějaké skladby mistra pro varhany, podivuhodně bohatá a zdá se poměrně neprozkoumaná. Vzhledem k probíhajícímu dvousetletému výročí narození skladatele (a jeho sto třicátému výročí úmrtí), téma si zaslouží býti zpracováno. Autor se zabývá přímým vztahem Wagnera a varhan, jeho vlivů na skladatele varhanní hudby a rovněž problematikou transkripce, nejprve obecně, posléze více zaměřené přímo na Wagnera.
- Skladby pro dva varhaníkyGricová, Táňa(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-03Práce chce zachytit okolnosti vzniku počátečního období skladeb pro dva varhaníky. Chce také přinést přehled skladeb pro dva hráče (jak na jednom, tak i na dvou nástrojích) jako důkaz zájmů skladatelů o tento obor a také jako jistou pomoc pro případné zájemce o tyto skladby. Práce je rozdělena na tyto kapitoly: První kapitola podává stručný přehled dějin evropské hudby s ohledem na období, kdy se alespoň sporadicky objevily skladby pro dva varhaníky. Druhá kapitola podává stručný náhled do historie varhan, jejich vzniku a vývoje v průběhu hudebních období. Kapitola třetí pojednává o paralelním vývoji ostatních klávesových nástrojů, zejména cembala a klavíru, protože dlouhou dobu byla hudební literatura pro varhany i tyto nástroje prakticky identická. Ve čtvrté kapitole je popsán vývoj komorní hudby a v návaznosti kapitola pátá přináší přehled vývoje čtyřruční hry na klávesové nástroje. Kapitola šestá přináší krátké pojednání o vývoji skladeb pro dva varhaníky a sedmá uvádí specifické problémy při samotné interpretaci. V osmé kapitole sledujeme kompoziční práci vybraných skladeb a devátá je podobného ražení. Je věnována podle mne nejvýznamnějším skladbám pro dva hráče, šesti koncertům P. Antonia Solera. Nejdůležitějším přínosem této práce je desátá kapitola. Je to kompletní výčet skladeb pro čtyřruční varhany.