Procházet podle oponent "TEJNOROVÁ, Petra"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 20
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Bod zlomu v práci herce/performeraDobrodinská, Anastázie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-18Tato bakalářská práce se zabývá ohledáváním a definováním pojmu BOD ZLOMU, kterým autorka označuje specifický okamžik v práci performera/herce. Práce zkoumá teritorium výskytu BODU ZLOMU, podmínky pro jeho zrod a jeho využití jakožto nástroj v tvůrčím procesu a to skrz perspektivu osobních zkušeností autorky, rozhovorů s dalšími performery a významů tohoto pojmu v mimo-divadelních kontextech. Hlavním inspiračním zdrojem je autorčina spolupráce s režisérem/choreografem/tanečníkem/performenem Jarem Viňarským a myšlenky, přednášky a literatura filosofky Alice Koubové. Práce si dává za cíl být fluidní textovou mapou.
- Cesty ve vlakuBerecková, Andrea(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-17Diplomová práce zaznamenává vstup čerstvých absolventů herectví Katedry alternativní a loutkového divadla do profesionálního života po studiu. Za tímto účelem je práce rozdělena do dvou částí. První část je zaměřena na absolventy oboru herectví s nástupem do studia od roku 2014-2016. Skrze rozhovory s bývalými studenty hledá a porovnává výhody a nevýhody studia herectví na Katedře alternativního a loutkového divadla. Druhá část sleduje vývoj konkrétního absolventa, v tomto případě autorky.
- Herec (ne)myslící.Vokůrka, Richard(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-19Práce se zabývá zkušenostmi autora s jeho dosavadním divadelním životem. Nejedná se o exaktní vědecký rozbor, ale o osobní výpověď, která je autorem zasazována do širších souvislostí a vnímána v obecnějším měřítku. Autor vychází ze své přirozené danosti jakožto herce myslícího (ve smyslu přemýšlivého) a zjišťuje, co mu toto základní životní i herecké nastavení v jeho profesi přínáší, a v čem jej naopak limituje. Jednotlivé kapitoly se dotýkají různých kvalit, které autor považuje za důležité pro dobré herectví. Zvláštní pozornost je věnována přirozenosti, pravdivosti a autenticitě hereckého projevu.
- Herecký inventářJelínek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-17Bakalářská práce “Herecký inventář” srovnává šest konkrétních inscenací z mojí herecké praxe a analyzuje rozdílné přístupy k herectví v daných inscenacích. Pracuji v ní s pojmem hereckého inventáře, neboť tento princip mi umožňuje zjednodušeně popsat a kategorizovat různé složky herecké práce. Tato práce si klade za cíl, na základě přesného popisu konkrétních okolností a prostředků, popsat krok za krokem hereckou práci, u každého projektu výrazně odlišnou. Tímto popisem nejen odhalí okolnosti, které mohou při běžné představě herectví připadat člověku zvenku jako věci samozřejmé, ale i popsat okolnosti, které vznikly nevědomky, v podvědomí, či nezáměrně. Konkrétním pojmenováním však získají zaslouženou důležitost a mohou sloužit jako inspirace či odrazový můstek pro práci budoucí.
- Hledání herecké metodyMachová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-12Bakalářská práce Ohledávání vlastní herecké metody je pokus o shrnutí mého osobního hereckého vývoje. Je to subjektivní reflexe od úvodu do tématu, dále začátku zkoušení až po pravidelné reprízování. Vytvářím si své vlastní herecké metody/postupy? Z jakých zkušeností vycházím? A je něco finálního, konkrétního, co se dá nazvat metodou? S pomocí reflexe osobní tvůrčí zkušenosti, praktického využití na zkouškách (konkrétně inscenace 57'12'' a Climax) a prostřednictvím studia literatury za pomoci režiséra Lukáše Brychty se pokouším celistvě obsáhnout svůj vývoj. Nic není jasně určeným pravidlem, nic není nutností. Vše je subjektivní a neustále proměnlivé, herecké postupy jsou nikdy nekončícím vývojem.
- Hledání tvůrčí identity ve vztahu k osobní svodobě a odpovědnostiSůra, Jáchym(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Autor využívá této práce k zaznamenání svých myšlenek a poznatků k tématům osobní svobody a odpovědnosti, aby měl možnost je posléze reflektovat a zaujmout vůči nim vědomější postoj, což považuje za jeden ze základních předpokladů odpovědné a zároveň svobodné tvůrčí práce.
- Hledání tvůrčí identity ve vztahu k osobní svodobě a odpovědnostiSůra, Jáchym(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Autor využívá této práce k zaznamenání svých myšlenek a poznatků k tématům osobní svobody a odpovědnosti, aby měl možnost je posléze reflektovat a zaujmout vůči nim vědomější postoj, což považuje za jeden ze základních předpokladů odpovědné a zároveň svobodné tvůrčí práce.
- Improvizace skrze tři podoby aneb tři podoby skrze improvizaci.Formanová, Antonie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-15Na následujících stránkách prozkoumávám stav Nevím, kterým začíná každá improvizace, a to především na svých zkušenostech. K jeho dalším analýzám se dostávám skrze koncept hráče. Mé poznatky jsou doplněny výroky a zkušenostmi mých spolužáků z DAMU, spoluhráčů a poznatky z vybrané literatury zaměřující se na divadelní improvizaci. V další, výzkumné části vám zprostředkovávám rozhovor s hudebníkem Petrem Vrbou, který mě zasvětil do specifik volné hudební improvizace. Následně, na základě rozhovoru s tanečnicí a choreografkou Dorou Sulženko Hoštovou, rozebírám, jak funguje improvizace či stav Nevím v tanci. V závěru této práce se pokouším shrnout všechny poznatky a vzájemně je porovnat s ohledem na jednotlivé disciplíny (herectví, tanec a hudba). Ke konci bychom tedy mohli vědět o něco více, anebo naopak o mnohem méně. Co vím alespoň v tuto chvíli, je, že bez toho slova na I to zkrátka nelze. S jistotou také mohu říci, že toto mé tvrzení pramení právě z mého momentálního Nevím.
- Krajina časů na přeskáčkuTůma, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-21Krajina časů na přeskáčku V mé diplomové práci se snažím specifikovat východiska pro mou autorskou práci skrze mé zkušenosti ze studia na katedře alternativního a loutkového divadla, jež mě vedla k zájmu o autorskou tvorbu jako takovou, kterou se snažím formulovat na příkladu našeho představení I LIDÉ MAJÍ DUŠI. Celá práce začíná kapitolou Východiska, která zmiňuje výhody blokové výuky a její přínos pro mou další tvorbu. Tato kapitola je rozdělena dále do dvou podkapitol, kdy první slouží jako úvaha nad funkcí a schopností současného divadla, v čase digitálně-technologického rozkvětu a druhá pojednává o využití těchto multimédií, jako nástroj, jehož úloha spočívá v rozšíření naší platformy a prostoru pro samotnou tvorbu oproti tomu, kdy se divadlo snaží vyjít ze slepé uličky pomocí prázdné iluze. Dále na to navazuji kapitolou Prostý prostor a jeho nosná síla, kdy parafrázuji Jerzy Grotowského a jeho výklad chudého a bohatého divadla a specifikuji výchozí body k divadelnímu prostoru a následně i tvorbě jako takové, v další kapitole se pak věnuji antropologickému přístupu, který mi slouží jako rádce a pomocník v cestě za autenticitou na jevišti. Dalšími kapitolami se pokouším pojmenovat, co pro mne znamená živý proces zkoušení, který je komplexní, provázaný jako jeden organismus a s ním spojené souvislosti v cestě za specifikací mého autorského přístupu. Následně se dostávám ke kapitole o samotném představení I LIDÉ MAJÍ DUŠI, kde se snažím zformulovat náš vlastní způsob tvorby a uvažování nad ním. Na konkrétní scéně pak přibližuji onen syntetizující přístup k divadlu a další klíčové fragmenty pro formu, která mě zajímá. Dále navazuji kapitolou Sarajevo, což je název jedné z naší klauzurní práce, kde popisuji, v čem pro mne spočívá divadlo, které si je schopno udržet svou autenticitu, i přes to, že pojednává o tématu jako je válka a s ní spojené události, které jsou těžko přenositelné na divadlo, které zobecňuji a dávám opět do kontextu mého pohledu na divadlo.
- Křehkost (v) uměníDatiashvili, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Tato diplomová práce s názvem Křehkost (v) umění se zabývá pojmem křehkosti v různých uměleckých kontextech a perspektivách a zkoumá s ní související fenomény péče, moci, vztahovosti a spolupráce. Autorka na základě svých zkušeností a studií divadelního umění zkoumá svůj pohled na křehkost ve vztahu k tvůrčím divadelním rolím (herecké, divácké i režijní) i k procesu tvůrčí práce. V práci se dotýká termínu devised theatre, jakožto možného způsobu nehierarchické a rovnocenné formy spolupráce na poli umění. Dotýká se problematiky odolnosti, romantizace bolesti a tzv. trestající kultury. To vše autorka zkoumá na základě vlastních vzpomínek a zkušeností nejen se souborem Veselé chvíle.
- Krize umělceGregorec, Anita(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-20Ve své diplomové práci se pokusím prostřednictvím různých teoretických prací poukázat na dnešní provázanost umění s celým kapitalistickým systémem a na to, jaký to má vliv na umělce samotného a jeho práci. Budu si u toho pomáhat knihami Bojany Kunst – Umělec v práci, Nicholase Bourriauda – Vztahová estetika/Postprodukce, Slavoje Žižka – Násilí a spoustou dalších. Subjektivita a její produkce představují jednu z hlavních složek, s kterými experimentují dnešní umělci. Výsledek prozkoumávání subjektivity se v představeních projeví prostřednictvím již dlouho používané radikální spotřeby, která však dnes dle názoru výše zmíněných teoretiků ztrácí na své kritické síle. Zároveň se dotýkám i tématu virtuozity a tím i samotného umělce, který dnes k tomu, aby mohl být umělcem, musí pracovat jako virtuóz. Pomocí výše uvedených témat se snažím analyzovat projekty, na nichž jsem spolupracovala během samotného studia herectví. Zároveň mne zajímá, zda se propojenost umění a systému projevuje už na školách samotných. A pokud ano, tak jaký to má efekt na studenta a jeho práci?
- Moje herecká zkušenost s tělem a specifický herec v Divadle z PasážeZnamenáčková, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-14V této bakalářské práci autorka reflektuje svou odlišnou zkušenost s pohybem a tělem v rámci herecké přípravy na Konzervatoři Zádielská 12 v Košicích a Katedře alternativního a loutkového divadla na DAMU. Od zkušenosti z DAMU se přesouvá k činnosti Divadla z Pasáže, jehož přístup spolupráce se specifickým hercem se v některých aspektech podobá zpôsobu vedení herce na KALD DAMU. Práce sestává z popisu činnosti Divadla z Pasáže, které pracuje s hercem s mentálním postižením. Autorka měla možnost být součástí zkušebního procesu zaměřeného na pohybovou inscenaci, díky které objevila spojitost mezi přístupem Divadla z Pasáže a přístupem KALD DAMU, jejichž podstata tkví v otevřeném dialogu a autorském postoji k herci.
- Práce s nehercem v psychiatrické nemocnici BohniceGonda, Peter(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-27Diplomová práca zachytáva obdobie viac ako štyroch rokov, počas ktorého sa jej autor venoval intenzívnemu výskumu divadelnej práce s nehercom v kontexte divadla devised. Tento výskum mal formu praktickú a teoretickú. Prakticka časť spočívala v intenzívnej práci s nehercom v rámci dva roky trvajúceho projektu divadelných dielní s pacientmi v najväčšej psychiatrickej nemocnice v Českej republike – Psychiatrickej nemocnice Bohnice. Výsledkom tejto práce boli predstavenia Neklid (2014) a Posledný prípad detektíva Konečníka (2015). Tieto predstavenia síce pracovali s mentálne chorými účastníkmi, ale ich primárnym účelom nebola terapeutická, alebo sociálna práca. Autorová cesta a výskum práce s nehercom na divadle, viedla ku predstaveniu Rilato (2017) na objednávku slovenského festivalu experimentálneho divadla KioSK. Predstavenie Rilato je prvou jasnou formuláciou autorových konceptuálnych a estetických východisk pri práci s nehercom na divadle. Opis autorovej cesty a práce na týchto predstaveniach dopĺňa prehľad súčasnej literatúry, ktorá sa tématicky točí okolo ústredných termínov neherec, autentickosť a devising v divadelnom kontexte, ale tiež v kontexte súčasného výtvarného umenia. Prácu završuje prvá verzia manifestu Možného divadla.
- Před jevištěm, za jevištěm jsem já, jinak nebudu hrát.Páleníková, Soňa(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-18Před jevištěm, za jevištěm jsem já, jinak nebudu hrát; Podíl osobního charakteru v autentickém hereckém projevu, magisterská práce, Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, Praha 2014, 58 str. Autorka se v magisterské práci zamýšlí nad otázkou definice autenticity, autentického hereckého projevu a osobního vkladu herce do herecké práce. Po úvodním teoretickém výkladu pojmu autenticita je práce rozdělena do čtyř částí, kde autorka zkoumá problematiku na základě praktických zkušeností, které získala během studia. V první části práce se zabývá událostmi, které vytvářely základ pro další cestu za přirozeností v jejím hereckém projevu. V druhé části na základě čtyř inscenací podrobně popisuje hereckou techniku, která už v procesu zkoušení vyžaduje od herce osobní vklad a zkušenosti. V další části nahlíží na téma z pohledu stylizace a v poslední části zkoumá dál, za hranicemi svých možností, a vede dialog se zkušenými herci.
- Rodina na scénu !Formanová, Antonie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-01-20Teď nesmím říct tohle a nesmím se nijak zatvářit. A stejně to tak vypadá, že se nějak tvářím, ale já se nechci nijak tvářit.1 Na základě tvůrčí zkušenosti ze dvou autorských projektů Nothing Else, Mothers (2021) a Papagen (2021) bych ráda rozebrala otázku tematizování a zpracovávání osobních rodinných vztahů v divadelní tvorbě a inscenaci. Zda tam vůbec patří. Jaké jsou meze a rizika zpracovávání tohoto tématu a procesů, které může spustit. Dá se u něj vyhnout nějakému druhu terapie či pocitu viny, které se v něm mohou odrážet? Vycházet budu především z reflexí vlastních zkušeností s tvůrčími procesy obou zmíněných projektů, z rozhovorů se spolutvůrci a z úvah nad možnostmi, jak balancovat mezi intimním a veřejným prostorem. 1 Z nahrávaného rozhovoru s mou matkou použitého v inscenaci Nothing else, Mothers.
- Sametová simulace aneb Historické rekonstrukce na jevištiNěmec, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-14Tato bakalářská práce se zabývá rozborem divadelního triptychu Sametová simulace z roku 2019, jehož se autor zúčastnil jako herec. Pohlíží na to z pohledu historické rekonstrukce na jevišti. Používá k tomu příklady z živé historie, dokumentárního divadla a příklady konkrétních inscenací. V souvislosti s tím uvažuje nad populární historií a jak ovlivňuje historické povědomí lidí. Dále se zabývá popisem své herecké práce v rámci Sametové simulace, a to včetně problémů, na které při ní narazil. Hlavní část práce rozebírá dvě její části: Federál od skupiny 8lidí a Kabinet režírovaný Jiřím Havelkou. Popisuje práci s textem, herecký přístup i inscenační prvky, a nakonec obě části srovnává.
- Spolupráce v dialoguHermannová, Marta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-14Tato bakalářská práce se zaobírá tématem divadelní spolupráce jako ústředním principem tvůrčího a zkušebního procesu a věnuje se jeho zásadním fázím. Autorka se práce postupně zabývá zahajováním společného procesu, hereckými cvičeními jako jeho průběžnou metodou, improvizací jako principem tvorby a také krizí jako její přirozenou součástí i podstatou. Výchozím materiálem pro toto uvažování jsou reflexe tvůrčích zkušeností autorky práce konfrontované s rozhovory s režisérkami a režiséry a literaturou popisující tvorbu profesionálních režisérek a režisérů. Celou práci tak prolíná otázka, zda vůbec lze nějaké principy tvorby a spolupráce pojmenovávat, pokud jsou odvislé od konkrétních a pokaždé specifických projektů.
- Storytelling jako herecká výzvaBurešová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-19Má diplomová práce si klade za cíl seznámit čtenáře s metodou storytellingu (neboli vypravěčství), která v České republice není příliš známá. Ve světě je s úspěchem využívána v divadelní praxi, ale také v oblasti pedagogiky a dramaterapie. K lepšímu pochopení tohoto pojmu definuji základní rysy storytellingu a přitom jej vymezuji vůči podobným žánrům jako např. one-man-show, monolog nebo improvizace. Těžištěm mé práce je využití storytellingu na divadle a hlavně pak v herectví. K tomu slouží zejména kapitola obsahující soubor storytellingových cvičení, s nimiž jsem se setkala během zkoušení inscenací První dáma platí, druhá leze z gatí a Všichni Teigeho muži. Obsáhlá reflexe pak nastiňuje můj subjektivní pohled na obě zkoušení, práci na jednotlivých postavách a tvorbu vlastního autorského textu. Snažím se také upozornit na klady a zápory jednotlivých cvičení a jejich přínosnost pro mne. Věřím, že má práce upozorní na přínosy storytellingu a pomůže jej dostat do širšího povědomí veřejnosti.
- Suverenita hereckého projevuBelianský, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15Práce se zabývá tématem herecké suverenity a sebevědomí na jevišti. Je rozdělena na 4 kapitoly. V té první se věnuji suverenitě na teoretické bázi a opírám se o několik teoretických knih od slovenských a českých psychologů. Ve druhé kapitole píši o své osobní zkušenosti s prací na suverénním výkonu během zkoušení. Ve třetí reflektuji stejné téma během přípravy před představením. A ve čtvrté přímo během představení (v této poslední fázi vstupuje do procesu divák). Všechny zkušenosti a příklady, o kterých píšu, čerpám z inscenace Zápisky z volných chvil, která měla premiéru 23.2.2018 v divadle Disk.
- Udržet se nad hladinouGajdošová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-18V této bakalářské práci zkoumám, co pro mě znamenalo studium na KALD DAMU a jakými způsoby se mé smýšlení nad (hereckým) životem proměňovalo. Téma ohledávám na základě mých vlastních tvůrčích i životních zkušeností a skrze odbornou literaturu od divadelních tvůrců (zejména skrze knihu Jiřího Havelky, s nímž jsem také osobně spolupracovala, a skrze přístupy Petry Tejnorové, která byla mou ročníkovou vedoucí). Vycházím ale také z literatury z oblasti psychologie a filozofie, protože jsou to obory související s oborem divadelním. Hlavním konceptem, na němž jsem se svoji práci rozhodla postavit, je optika vodního myšlení, tedy myšlení skrze vodní živel. Celá tato práce je členěna na dvě hlavní kapitoly. V první zkoumám Metaforu vody, kterou někteří tvůrci či tvůrkyně využívají k vyjádření svých myšlenek a postojů. Druhá se nazývá Život s vodou a člení se na tři podkapitoly: Pod hladinou (o období před studiem na KALD, o temnotách, strachu a dospívání), Nad hladinou (o studiu na KALD, destabilizaci a konfrontaci se strachy a nejistotami), a Plavání (o přijetí destabilizace a změny a hledání způsobů, jak s touto proměnlivostí fungovat a nakládat). Na základě vlastních zkušeností ze situací krizových i naopak krizi rozpouštějících jsem zjistila, že je funkční se s živlem neprat, ale vybavena konkrétními zažitými strategiemi se mu zkusit v té tekutosti přibližovat, naladit se na něj, naladit se na vodu.