Procházet podle oponent "TEMPÍR, Nikola"
Nyní se zobrazuje 1 - 12 z 12
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Bohuslav Martinů: "Řecké pašije" - komplexní scénografický projektMorávek, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-10Seznámení s tématem Řeckých pašijí. Nikos Kazantzakis a Bohuslav Martinů - vznik opery. Srovnání inscenací Řeckých pašijí. Kosýmní a scénografické řešení inscenace.
- Don Juan and FaustMošesku, Mihailo(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-01-13The Subject matter of this master thesis is a comprehensive study of Don Juan and Faust, a play written by Christian Dietrich Grabbe. My work starts with an introduction of Grabbe's life, social background, and personage, which I found of great importance for a better understanding his dramatical work. Further, the focus is on in-depth analysis and my interpretation of the play Don Juan and Faust, and their characters. The goal of my research is to develop a concept connected with contemporary aspects and questions supported with visual interpretation. Conclusively, I presented the result through scenography sketches of main dramatic situations and costumes.
- Giuseppe Verdi: "Don Carlos" - komplexní scénografický projekt operyHeřmánková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-08Cílem mé bakalářské práce je najít komplexní scénografické řešení opery Don Carlos italského hudebního skladatele Giuseppe Verdiho. Kromě vlastního výtvarného řešení se také zabývám teoretickými kapitolami z autorova života, okolnostmi vzniku díla, srovnáním několika inscenací Dona Carlose s odlišným scénografickým názorem i vývojem kostýmních návrhů výtvarníka Josefa Jelínka, který navrhl kostýmy k šesti různým inscenacím Dona Carlose. Při tvorbě výtvarného návrhu mi vyplynula celá řada otázek a námětů k zamyšlení. Studiem předešlých inscenací, libreta a hudební složky se tématem mé koncepce stal pojem svobody. Tento pojem se nestává jediným určujícím faktorem pro výtvarnou složku, ale je potřeba ho definovat, a proto je součástí mé práce i krátká úvaha na téma svoboda. Ve své práci se snažím najít ty výtvarné prostředky, které by ji nejvíce vystihovaly a zároveň byly adekvátní vůči opeře, hudebně-dramatickému žánru, kde hudba může být i důležitější složkou než je libreto.
- J. P. Sartre "Mouchy" komplexní scénografické řešeníChroňáková, Pavlína(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-16Tato diplomová práce se zabývá převážně dramatem Mouchy Jean-Paul Sartra. Součástí práce je zkoumání existenciální filozofie. Nemalá pozornost je věnovaná době, ve které dílo vznikalo, té, o které autor psal, a té, v které žijeme dnes. Práce se také zabývá rozdílností pojetí existencialismu Alberta Camuse a J-P Sartra. Zmiňuje se také o vlastním scénografickém řešení dramat Král Oidipus (Sofokles) a Caligula (Albert Camus). Závěr je věnován scénografickému řešení dramatu Mouchy (J-P Sartre). Cílem práce bylo zamyslet se nad aktuálností existenciální filozofie a textů pro dnešní dobu, pojmenovat témata, která máme s generací existencialistů společná a vytvořit komplexní scénografické řešení některých dramat.
- JÁCHYM TOPOL-SESTRAHubená, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-20Tato bakalářská práce se zaměřuje na mé vlastní scénografické a kostýmní řešení románu Sestra od Jáchyma Topola a realizaci v Divadle DISK (premiéra 26.1.2024). Inscenace Sestra byl můj první realizovaný projekt v divadle a mým rozhodnutím obsáhnout scénografii i kostýmy inscenace jsem ověřila své síly. Cílem praktické části bylo navrhnout scénografické a kostýmní řešení, projít procesem přípravy inscenace od prvotních schůzek s režisérem Kryštofem Krejčím, přes explikační, předávací porady, výrobu a zkoušení až k premiéře a uvedení inscenace v repertoáru. Díky této možnosti jsem mohla získat i zpětnou vazbu diváků. Má práce se věnuje tématům, která s touto realizací souvisí. Teoretická část obsahuje stručný životopis Jáchyma Topola a informace o době vzniku autorovy románové prvotiny. Převážně se zabývám motivem morálky a navazujícím podkapitolám, které jsou s mou koncepcí spjaty. Ve své práci se také věnuji závěrečnému období komunismu, bláznivým devadesátkám i současnosti a jejich propojením, návazností. Poukazuji na problematiku konzumu, úskalí nových technologií a přístupu k informacím. Současně se zamýšlím nad otázkou, jak člověka ovlivňuje jeho okolí a v této souvislosti vyprávím o mé rodině.
- Jacques Offenbach "Hoffmannovy povídky" - komplexní scénografický projekt operyŠtěpančíková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-09Tato bakalářská práce se zabývá operou Hoffmannovy povídky Jacquesa Offenbacha. Rozborem povídek, kterými byla opera inspirována, se snažím najít souvislosti s Hoffmannovým životem. Věnuju se častým motivům v Hoffmannově literární tvorbě, které pronikají i do opery a popisuju pocit tísnivosti, který je často v konfrontaci s Hoffmannovou tvorbou navozen. Zvláštní kapitola je věnována dvěma inscenacím v Bratislavě – z roku 1935 a 2019. V závěru práce se věnuju vlastnímu scénografickému řešení opery.
- Jean Genet "Služky" - komplexní scénografické řešeníBasenko, Ruslana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-01-17V této diplomové práci se pokusím detailně rozebrat nejen samotný text Jeana Geneta Služky, ale i specifika samotného autora a celkově jeho tvorby. Pokusím se pochopit Geneta jako člověka. V této práci nechci odpovídat na otázky, ale chci prozkoumat, co s čím souvisí, co se jak vyvíjí a případnému čtenáři předložit podklady k zamyšlení. Dále chci rozebrat témata související s materiálem, o kterém píšu. Pokusím se charakterizovat různé pohledy na jedno dílo.
- Leoš Janáček "Její pastorkyňa" - komplexní scénografické řešeníSemotánová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-09Tato diplomová magisterská práce se zabývá problematikou uchopení a zpracování folkloristických motivů ve scénografickém řešení operního díla. Snaží se mapovat kontext a vývoj využívání folkloristických motivů v československé divadelní historii. V inscenační tradici opery Jenůfa od Leoše Janáčka ukazuje na konkrétní využití folkloristických motivů v inscenační koncepci. Skrze výše zmíněnou analýzu hledá možné postupy práce s folkloristickými motivy v kontextu postmoderní divadelní praxe a mapuje percepci folkloristických motivů v divadelním prostředí současným publikem. Možné inscenační postupy jsou následně využity a demonstrovány v komplexním scénografickém řešení opery Jenůfa.
- Leoš Janášek "Věc Makropulos" - komplexní scénografický projekt operyStankova, Vesa-Iliana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Cílem této práce je vytvořit ucelenou scénografickou koncepci včetně kostýmních návrhů k opeře „Věc Makropulos“- jedná z pozdních oper Leoše Janačka. Práce se zabývá osobností Leoše Janačka, jeho tvorbou, vzníkem opery, podobou libreta v porovnání s divadelní předlohou a stručným rozborem slavných uvedení opery „Věc Makropulos“. Nakonec představím svou vlastní koncepci Janačkovy opery „Věc Makropulos“. Popišu postup své práce, scénické a kostýmní řešení.
- Madam Butterfly jako evropská prezentace japonské kulturyVaškevič, Štěpánka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-20Cílem této práce je seznámit čtenáře s Giacomem Puccinim, jakožto významným skladatelem a autorem Madam Butterfly. Píšu o jeho životě a tvorbě. Dále rozebírám Madam Butterfly z hlediska obsahu a hudby, uvádím také příklady několika inscenací Madam Butterfly, kde rozebírám výtvarnou stránku. Dále se věnuji problematice užívání japonských symbolů v inscenacích Madam Butterfly a dalších kulturních oblastech v evropském prostředí. V práci pak uvádím jednotlivé vybrané znaky a píšu o tom, jaké jsou jejich původní významy a jak je můžeme vnímat my, jakožto lidé, kteří jsou součástí evropské kultury. V závěrečné kapitole rozebírám svůj vlastní návrh na výtvarné zpracování inscenace Madam Butterfly.
- Max Frisch: "Andorra" - komplexní scénografické řešeníTrpković, Andrijana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-17Frischovo dílo a obzvláště Andorra se zabývá vyrovnáním se s minulostí a postojem, jakým k minulosti a činům v ní vykonaným zaujmeme. Zda jsme schopni sebereflexe, nastavení zrcadla nejen všeobecně - jako národ, ale i v soukromých životech. Další rovinou hry je nepřizpůsobivost a jinakost hlavní postavy - Andriho. Frisch zde píše o Andoře, ale zajisté má na mysli své rodné Švýcarsko, stejně jako já vnímám určitou podobnost ve ,,velikosti" země, ve které žiji. Tato práce by měla být zamyšlením nad stavem společnosti a jejím směřováním, stejně jako nad směřováním divadla (dnešní herec a divák, jejich vzájemný vztah, předstírání vs. autenticita) a nad stavem kultury všeobecně u nás a také v německy mluvících zemích. Klíčová
- Phillip Glass "Achnaton" - komplexní scénografické řešeníKessnerová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-23Bakalářská práce Komplexní scénografické řešení opery Philipa Glasse „Achnaton“ se zabývá hudebními, výtvarnými a kulturními kontexty této opery, úhly pohledu na její témata. Obsahuje životopis skladatele Philipa Glasse, genezi jeho hudby. Dále také životopisná fakta a úvahy nad osobností monoteistického faraona Achnatona. Dotýká se témat monoteismu, ideologie, modlitby a meditace. Praktická část práce je věnována interpretaci a návrhu vlastního vizuálního (scénografického a kostýmního) řešení. Příloha obsahuje libreto opery přeložené do češtiny, Achnatonův Hymnus na slunce a technické řešení scénické stavby.