Procházet podle oponent "TOMÁNEK, Karel František"
Nyní se zobrazuje 1 - 13 z 13
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Adaptace klasicistního textu alternativním způsobemAuffray, Maëlane(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-18Tato práce pojednává o klasicistním francouzském divadelním textu, o divadle které je v Evropě považováno za alternativní, a o mojí snaze nabídnout alternativní zpracování francouzského klasicistního textu přeloženého do češtiny. Popisuje jakým způsobem se všechny tyto termíny ve mně odráží. Vrací se do historie a připomíná, že ještě před tím než byl text papírem, byl také tělem, že každou alternativu předchází konvence a tradice. Především však tato práce díky slovům rozplétá myšlenky, aby je posunula dál, stejně jako mne samotnou.
- Aspekty herecké práce s důrazem na autenticituKubištová Máčiková, Adriana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-02-08Disertační práce Aspekty herecké práce s důrazem na autenticitu s podtitulem Kočovné divadlo jako cesta k autentickému herectví, mapuje fungování kočovného Divadla koňa a motora. Dokládám to deníkovými záznamy ze samotného putování s koněm a maringotkou v okolí Nitry, v oblasti Šluknovského výběžku a na východním Slovensku. Na základě prožitků z kočování a hraní po vesnicích pro divadla neznalé diváky se snažím nacházet cestu k hereckému růstu. Snažím se pojmenovat konkrétní problémy v herectví, se kterými jsem se sama potýkala během svého studia a praxe. Jejich možné řešení se snažím nacházet ve svých osobních zážitcích z kočování.
- Divadlo kompliců.Rothermel, Emil(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-16V této práci se budu věnovat ilegálním divadelním akcím Agentury De.lux v prázdných budovách po Praze. Na základě těchto akcí a jejich fungování popisuji Divadlo kompliců.
- Dramaturgické myšlení performeraVaverka, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-17V této bakalářské práci autor shrnuje své dosavadní poznatky o dramaturgickém myšlení performera a improvizované dramaturgii. Popisuje tento jev na základě praktických zkušeností ze studia a z jeho osobní praxe. Popisuje, jakým způsobem může ovlivnit dramaturgické myšlení performera kreativní proces během autorské kolektivní tvorby divadelních děl.
- Hranice humoruJeřábek, Eliáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-16Tato diplomová práce zkoumá hranice humoru ve spojitosti s fenoménem stand-up comedy. Cílem práce není definovat konkrétní hranice, ale spíše zmapovat, jak se humor v žánru stand-up comedy vyvíjel ve Spojených státech, Británii a České Republice na několika význačných osobnostech a také zmapovat jak se společně s tímto žánrem vyvíjela svoboda slova.
- Mechanismy tvůrčího procesuHadušovská, Michala(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-21V diplomové práci Mechanismy tvůrčího procesu autorka zkoumá a reflektuje vlastní tvorbu a kreativní proces. Cílem tohoto zkoumání je objevit vnitřní řád a logiku tvůrčího procesu, resp. odhalit mechanismy a nástroje, se kterými pracuje. Poznání a zvědomění používaných technik má sloužit tomu, aby bylo možné nástroje líp poznat, vědomě uchopit a především rozvíjet. Nejdůležitějším cílem diplomové práce bylo pokusit se odsledovat fáze a proměny tvůrčího procesu od tvůrčího nápadu až po realizaci představení. Pro lepší orientaci jsou proces tvorby i text diplomové práce rozdělené do čtyř fází a dvou širších okruhů. První okruh se zabývá obdobím příprav, druhá část je reflexí jeho praktické části, divadelních zkoušek. Sledování vlastní cesty a osobitého způsobu i přístupu k tvorbě z odstupu, přineslo autorce jasnější obraz toho, jak mechanismy a nástroje uvnitř procesu fungují. Jejich poznání a rozvíjení dává možnost převádět myšlenky, nápady i vize do reality víc vědomě a cíleně.
- Možnosti uplatnění minimalistických nástrojů v divadleHutečková, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-28V diplomové práci se zabývám tím, co znamená minimalismus v kontextu divadelní tvorby a pokouším se definovat jeho nástroje. V první části práce se zabývám mapováním toho, jakých významů a konkrétních fyzických podob nabývají minimalistické tendence v různých uměleckých disciplínách. S využitím těchto poznatků analyzuji díla tří významných minimalistů pracujících s různými uměleckými médii. Zabývám se filmem Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles Chantal Akermanové a variací na toto dílo v podobě remixu Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles Day x Day x Day, videem Nová kniha a minimalistickou symfonií Tango polského kameramana a režiséra Zbignieva Rybczyńského a inscenací Einstein na pláži divadelníka Roberta Wilsona. Z této analýzy ve třetí části práce vyvozuji nástroje minimalismu a charakterizuji jejich fungování, příčemž akcentuji body, které by mohly být zajímavé pro divadelní médium. V závěru práce se obracím ke své vlastní divadelní práci a k možnostem, které mi nové pojmenování mých tendencí jako minimalistických do budoucna otevírá.
- „Návrat reálného” v procesu vzniku prostorových projektů.Jiřička Stojowska, Magdalena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-09Práce „Návrat reálného v procesu vzniku prostorových projektů. Popis na vybraných pracích divadelních scénografů a vizuálních umělců“ je rozdělena do čtyř částí. V první části uvádím základní tvrzení týkající se teorie reality francouzského psychoanalytika Jacquesa Lacana, ve které je jedním z centrálních pojmů reálno. Využívám také interpretace Lacanových teorií v pojetí českého filosofa a překladatele Josefa Fulky, slovinského filosofa Slavoje Žižeka sebrané v knize Žižek, Przewodnik Krytyki Politycznej (Žižek, Průvodce politické kritiky, 2009) a postřehy polského filosofa Pawła Moścického z jeho textu Teatr i rzeczywistość (Divadlo a realita). V další podkapitole připomínám úvahy Hala Fostera tykající se různých výtvarných tendencí v umění druhé poloviny 20. století. Věnuji se podrobnější Fosterově analýze sérií fotografií Andyho Warhola, strategii opakování v umění či hyperrealismu. Připomínám práci s realismem v dílech fotografky Cindy Sherman či umělce Richarda Prince jako představitelů umění „zneužití“, které se přiznává ke kopírování či „vykrádání“ motivů z prací jiných umělců. Dále upomínám na metody práce Bertolta Brechta, a to především na příkladu jeho Arbeitsjournal 1938–1955 (Pracovní deník, 1977), jehož inspirativní analýzu nabídl francouzský filosof a kunsthistorik Georges Didi-Huberman v knize Quand les images prennent position. L´oeil de l´histoire, 1 (Strategie obrazů, Oko historie 1., 2009). Podstatné jsou zde pro mne strategie dokumentární montáže a formální rekompozice, otřesu, efektu reálného a zaujetí pozice. Dále se velmi krátce věnuji práci paměti, jejíž reflexe nás vede k formulacím, jako jsou exploze paměti či její incidenty, a napomáhá vysvětlit umělecké strategie, které rezignují na logiku, děje čí výrazná centra svých děl a spíše zdůrazňují jeho chybějící místa, koláž jako dramaturgickou metodu či více pracují s atmosférou a snovostí. Jako literární kontext zde uvádím práce německého literáta W. G. Sebalda. V páté podkapitole předkládám možnou interpretaci lacanovské triády v kontextu divadla, a to hlavně prostřednictvím reflexí Pawła Moścického, a také podrobně připomínám základní determinanty postdramatického divadla v koncepci Hanse Thiese-Lehmanna, které se zdají plně vyjadřovat zvýšený zájem o práci s realitou v divadle, jako například parataxe (nepřítomnost hierarchie jednotlivých složek divadelního spektra), simultaneita znaků, hra se zahuštěním znaků, zhudebnění, vizuální dramaturgie, tělesnost, invaze reality, situace/událost. V druhé části se věnuji interpretaci některých projektů vybraných výtvarných a divadelních umělců, hlavně Evy Koťátkové, Joanny Rajkowské, Michała Korchowce, Roberta Rumase a Anny Viebrock. Kromě popisu vybraných prací těchto umělců interpretuji metody a strategie, které využívají, a to s důrazem na práci s různými vrstvami reality, která se mi zdá podstatná pro jejich umělecké koncepty a realizace. Třetí část práce věnuji reflexi vlastních projektů, buď z oblasti dokumentárního divadla, v níž je vepsané napětí mezi realitou a fikcí a jehož dramaturgické strategie jsou úzce spojené se vztahem k těmto pojmům, anebo z pedagogické oblasti. V rámci této oblasti jsem realizovala projekt Fantomy reality pro studenty prvního ročníku katedry Divadlo v netradičních prostorech, k němuž jsem přizvala Evu Koťátkovou a Joannu Rajkowskou. Poslední, čtvrtá část práce, je doplňkem k dřívějším kapitolám. Umísťuji do ní rozhovor s Evou Koťátkovou a fotografické odkazy k projektům umělců, o kterých pojednává tato práce.
- Podoby autenticity v hereckém projevuNeškudla, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-01-29Diplomová práce na téma Podoby autenticity v hereckém projevu zkoumá autenticitu, přirozenost, uvěřitelnost a pravdu v herectví a v představeních nebo jiných tomu korespondujících formách z pohledu mé vlastní zkušenosti a zároveň z pohledu teoretického, který ovšem není vědeckého ražení. Jedná se pouze o můj vlastní teoretický pohled. Tyto pojmy jsou demonstrovány na části z mé dosavadní umělecké činnosti a na tvorbě, kterou jsem byl nebo stále jsem součástí. Zároveň je pojata jako ohlédnutí zpět, sebereflexe, ukotvení a ujasnění si obsažených věcí, které samozřejmě zasahují i do budoucnosti a do umělecké činnosti, která v této diplomové práci uvedená není.
- Prázdný papírLesák, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-17Tato diplomová práce se věnuje procesu tvorby divadelní inscenace, na jehož počátku nestojí pevný dramatický text, ale pouze nápad. Zkoumám, jakými fázemi takový nápad prochází, čím je formován a jak se proměňuje od fáze, kdy si s ním sednu nad prázdný papír až po fázi hotového finálního divadelního tvaru.
- Režisérovo těloJacques, Nina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-17Tato práce si klade za cíl prozkoumat tělesné působení režiséra při divadelní práci. Nabízí pohled na režisérovo tělesné působení, ale i na rozsah tělesných motivů, které představují režisérovu paletu nástrojů. Zkoumá, jakou roli hraje režisérovo tělo při procesu tvorby, a také jak se tvůrčí proces při tvorbě divadelní inscenace zapisuje do režisérova těla. V neposlední řadě nabízí exkurs do toho, jak může režisér své tělo trénovat a záměrně s ním pracovat. Zkoumá, zda režisérovo tělo nese nějaké typické znaky, případně jak se projevuje a k čemu režisér své tělo potřebuje.
- Téma knihy jako inspirace pro autorskou inscenaciArnsteinová, Sára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-17V této diplomové práci se prostřednictvím analýzy vlastního autorského představení Gog snažím popsat, jak probíhal proces zkoušení představení inspirovaného stejnojmenným literárním textem. V úvodní kapitole se snažím nastínit podobnosti práce na filmovém scénáři, jak o něm mluví Jean-Claude Carri?re ve své knize Vyprávět příběh, a práce na představení, pokud k inscenaci přistupujeme autorsky, jsme dva, jsme režiséři, herci, dramaturgové, a inspirujeme se literární předlohou. V dalších kapitolách mluvím o tématu a formě knihy Gog, a následně podrobně popisuji, co nás v knize nejvíce zaujalo a jaké hlavní téma jsme z knihy vybrali pro naši inscenaci. V hlavní části této práce podrobně popisuji proces zkoušení jednotlivých pasáží představení a rozebírám témata, která se zde objevují. Uvádím průběžně úryvky z knihy Gog, z jednotlivých stěžejních kapitol a zpětně popisuji, jak se text a téma odrazilo ve způsobu práce a ve vybraných vyjadřovacích prostředcích. Podrobně popisuji naše hledání. Mluvím o tom, jak jsme přistupovali k práci na pohybu, slově, animaci a projekci, které se jakožto vyjadřovací prostředky v představení objevují. Poté se snažím zamyslet nad rovnováhou a uspořádáním složek v představení. Poslední podkapitola je věnována složkám představení, jako je scénografie, kostým a hudba. V další kapitole se věnuji vyprávění, jakožto podstatnému faktoru komunikace a sdílení, nejen v divadle. Zamýšlím se nad tím, jakými formami je možné vyprávění vést. Vzhledem k tomu, že v naší tvorbě byla důležitým faktorem literární předloha, v další podkapitole se věnuji tématu srovnání možností a vlastností literárního díla a divadla. V předposlední kapitole, která má tři podkapitoly, se věnuji podrobně tématu tvorby, a to následovně: Zamýšlím nad spoluprací ve dvojici, nad zkušenostmi nabitými z procesu, a nad nepsanými pravidly, které z toho vyvozuji, opírajíc se stále o knihu Jeana-Clauda Carri?ra. V další podkapitole mluvím podrobněji o procesu práce na představení, a vyměňování si rolí herce a režiséra. V následné podkapitole se zmiňuji o důležitosti oka zvenčí pro celý proces práce na představení a uvádím zde příklady, jak nám rady zvenčí suplovaly roli dramaturga. V poslední podkapitole rozebírám otázku stylu v autorské tvorbě a zkouším zde o vlastním názoru na styl hovořit. V závěru práce se zmiňuji o svém náhledu na představení jako entitu, která žije svým vlastním životem, a zamýšlím se nad tím, kam bych chtěla dále směřovat. Oceňuji svobodu v tvorbě a podotýkám, že to vše s sebou nese zároveň velkou zodpovědnost.
- Zrození VenušeMikulová, Nataša(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-19Ve své diplomové práci s názvem Zrození Venuše se pokusím reflektovat studium na DAMU jak v bakalářském, tak magisterském stupni studia. Pokusím se porovnat dění na Katedře alternativního a loutkového divadla v minulosti se současnou situací a směřováním KALD. Mým cílem je poukázat na opakující se krize, kterými katedra prochází po celou dobu svého fungovaní. V dalších bodech se zaměřím na názory svých spolužáků na současný chod katedry a na dojmy, které zpětně pociťují ve vztahu se svým studiem na KALD DAMU, a pokusím zmapovat úspěšnost absolventů po ukončení studia v praxi. Dále se v diplomové práci pokusím rozebrat vznik kolektivu a jeho fungování na půdě vysoké školy s uměleckým zaměřením. Nakonec se pokusím najít možné výchozí body v oblasti umělecké realizace absolventů KALD a souborů, jež na katedře vznikly.