Procházet podle oponent "TROJAN, Jan"
Nyní se zobrazuje 1 - 12 z 12
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Karlheinz Stockhausen a BeatlesHejl, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-10Text popisuje vztah Karlheinze Stockhausena a tvorby Beatles na konci šedesátých let, zejména na albu Sgt. Pepper s Lonely Hearts Club Band. Srovnává, jakým způsobem pracovali v rámci stejného technického systému a ukazuje na změny v hudbě související s pojetím studia jako hudebního nástroje. Na obecnější rovině se věnuje tématu rozdílnosti tzv.vážné, potažmo avantgardní, a populární hudby. Skrz pohled na několik aspektů tvorby Stockhausena a Beatles staví tyto umělce spíše vedle sebe než proti sobě. Druhým obecným tématem je vztah technické inovace k hudební tvorbě.
- Kompozice a komputaceHejl, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-13Text představuje několik konceptuálních oblastí spjatých s filosofií techniky a médií. Skrze ně pak interpretuje některé aspekty role techniky v hudbě a usiluje tak o nastínění rámce, do nějž začleňuje počítač a algoritmické hudební uvažování. Úvahy o kontinuitě vztahu člověka a techniky mají za cíl poodkrýt specifika charakteru počítače – který můžeme vnímat například jako dynamickou kumulaci logického myšlení. V textu je zároveň kladen důraz na skladatele jako organizátora a živého interpreta komputačního stroje.
- Konstrukce vnitřního mikrofonního systému pro akordeon a možnosti jeho využitíZabelau, Raman(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-18Tato magisterská práce se zabývá problematikou amplifikace akordeonu a zaměřuje se na výzkum na jehož základě bylo možno navrhnout a následně zkonstruovat nový vnitřní mikrofonní systém určený pro živou produkci. První část popisuje vyzkoušení co nejvíce různých možných dostupných způsobů vnitřního snímaní zvuku akordeonu, jejich srovnání a volby toho nejvhodnějšího. Dále pojednává o hledání optimálního počtu mikrofonů pro diskantovou i basovou část nástroje a finální konstrukci vnitřního mikrofonního systému pro akordeon. Druhá část představuje zvuková specifika nového mikrofonního systému na podkladě čtyř studií pro amplifikovaný akordeon zkomponovaných pro tento účel.
- Lidský dech jako základní východisko hudební kompoziceRataj, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-10Tato práce pojednává o lidském dechu, jakožto o základním východisku hudební kompozice. Na lidský dech je v tomto kontextu nahlíženo z hlediska konceptu vtěleného hudebního poznání. Následně se autor zabývá tématem hudebního gesta a na základě uvedených definic a teoretických souvislostí navrhuje typologii a hierarchii hudebního gesta. Současně popisuje, jakým způsobem je s hudebním gestem pracováno v rámci vlastní hudební kompozice. Dále se autor zabývá otázkou tvarování hudebního času, na který je v daném kontextu nahlíženo z hlediska úvah o konceptuálním a psychologickém čase a následně vysvětluje vlastní empirický přístup k danému tématu. Posledním tématickým okruhem je zvuková kvalita a vztah harmonických a inharmonických zvukových struktur. V závěru popisuje, jakým způsobem byla uchopena otázka zvukové kvality ve vlastní skladbě.
- Převod pohybu lidského těla na zvuk pomocí senzorůRataj, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-10Tato práce pojednává o průniku dvou rozdílných kompozičních přístupů (real time technologie a instrumentální kompozice) ve vlastním uměleckém díle - hudebně tanečního představení Umění Manipulace. Nejprve popisuji vývoj interaktivních pohybových systému v uplynulých padesáti letech a dále dva odlišné přístupy jejich kategorizace. V další části popisuji představení Umění Manipulace z hlediska dramaturgie a hudebního obsahu. Dále se zabývám kompozičními východisky, která jsem použil v instrumentální a elektroakustické hudební rovině a současně analyzuji vzájemný vztah těchto dvou hudebních rovin. V závěru popisuji architekturu a funkci virtuálního nástroje, kterým je pomocí pohybového senzoru v reálném čase nahraný a ovládaný zvuk.
- Radioaktivní prostředí jako možný zdroj inspirace kompoziční tvorbyCílková, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-12Již od počátku hudebního umění docházelo v kompozičním oboru k reflexím aktuálních témat společnosti. Jmenujme například velkou průmyslovou revoluci a Honnegerovu skladbu Pacific 271 inspirovanou parní lokomotivou. Radioaktivní rozpad představuje jeden ze základních jevů ve vesmíru, díky kterému je naše Země v rovnováze. V první části práce se zabývám stručnou historií a současností práce s čísly, generativní hudbou a reflexí přírodního prostředí v hudbě. Druhá část přináší sondu do historie radioaktivity ve spojení s hudbou, kde vzápětí nacházíme několik přímých důkazů o tom, že se v dějinách hudby skladatelé radioaktivitou již zabývali. Také nastiňuje možné propojování obou dvou témat a odkazuje na uměleckou formu "soundscape". Třetí část přibližuje vědecká měření a ukazuje praktické možnosti využití radioaktivních dat v kompoziční praxi na několika konkrétních hudebních příkladech.
- Současná zhudebnění mešního ordinária v římskokatolické liturgiiDvořák, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-13Současná zhudebnění mešního ordinária určená k provádění během římskokatolické liturgie z pera českých skladatelů budou podrobena analýze z hlediska jejich kompozičních a stylových aspektů včetně případného srovnání se staršími ordinárii vycházejícími z požadavků liturgické komise České biskupské konference. V práci bude zmíněno i vymezení liturgické funkce a z toho plynoucí požadavky na hudební řešení. Z jakých hledisek bude přistoupeno k analýze: deklamace, motivická, melodická a harmonická práce. Cílem práce je přinést vhled do problematiky očima současného hudebního tvůrce. Jelikož autoři jednotlivých zhudebnění (Petr Chaloupský, Bohuslav Korejs, Zdeněk Angelik Mička, Pavel Zemek Novák, Miroslav Přikryl, Radek Rejšek) nepatří k obecně známým skladatelům, doplňuji text jejich stručnými životopisnými medailony.
- Odebráno
- Tělesná zkušenost a lidské tělo jako vztah hudby a objektuPálka-Plachká, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-13Tato práce se věnuje hraniční oblasti umění, ve které dochází k organickému propojování hudby/zvukové struktury a jiného druhu umění. Snaží se přiblížit tyto specifické umělecké formy v kontextu oblasti Klangkunst a vidět je v návaznosti na širší historickou tradici. Snaží se zodpovědět, jakým způsobem docházelo k propojování hudby/zvuku s ostaními druhy a jak šel tento vývoj v 19. století až k intermediálnímu umění. Osvětluje základní pojmy Klangkunst, zejména v jejich německém kontextu a snaží se je začlenit do českého rámce. Významnou rovinu tématu tvoří tělesná zkušenost a smyslové vnímání. Práce se snaží zodpovědět, jaká jsou specifika sluchového a zrakového vnímání, součinnosti obou smyslů, jak je v tvorbě vybraných autorů využíván fenomén celotělové vnímání a vnímání uměleckého díla skrze vlastní pohyb. Rozmanitými filozofickými a hudebními náhledy jsou pojednány kategorie prostoru, času a ticha a tyto kategorie jsou zkoumány v tvorbě vybraných autorů – Heinera Goebbelse, Christiny Kubisch a Bernharda Leitnera. Cílem analýz je ukázat, jak se posouvá vnímání těchto kategorií v kontextu s tradicí klasické kompozice. Dále je práce vedena ve vztahu k vlastní tvorbě, ve které se promítly mnohé zkoumané aspekty. Hmaty… doteky vznikly propojením elektroakustické kompozice se vstupy živého interpreta v koexistenci s výtvarnou a pohybovou akcí a je společným dílem několika autorů.
- Vliv přenositelnosti dat na soudobou hudební praxiPobořil, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-05-24Vliv výpočetní techniky na hudební projev je v dnešní době neustále obohacován o nové možnosti, které přispívají i k jiné audiovizuální zkušenosti recipientů. Implementace nových zařízení do hudební praxe se nese v duchu intuitivního ovládání umožňujícího interpretovu svobodu projevu. Tato práce se právě takovému vlivu věnuje a zohledňuje přenositelnost dat mezi jednotlivými médii jako jednu z variant kompoziční techniky.
- Využití amplifikovaného akordeonu v soudobé hudběZabelau, Raman(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-01Tato bakalářská práce se zabývá problematikou amplifikace akordeonu, srovnáním různých tvůrčích a technických přístupů: způsobů snímání, různých vnitřních mikrofonních systémů a kontextů v rámci odlišných skladatelských koncepcí. Zhodnocení dosažených výsledků práce mi doufám umožní navrhnout a následně zkonstruovat nový vnitřní mikrofonní systém určený pro živou produkci.
- Zvuková instalace " Brány jako průsečík intermediálních východisek "Rataj, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-05-24Tato práce pojednává o prolnutí tří světů (zvuková instalace, soundscape, physical computing) a jejich vlivu na vznik vlastního uměleckého díla ? zvukové instalace Brány. Nejprve se zabývám tématem zvukové instalace z hlediska zařazení do historického kontextu, způsobu práce s časem, zvukem a prostorem, dále z hlediska technického řešení a vizuálního zpracování. Na závěr první části popisuji koncept vlastní zvukové instalace Brány. V druhé části se zabývám pojmem soundscape jako inspiračním zdrojem pro výběr a práci se zvukovým materiálem instalace. Poslední část pojednává o physical computing jako o nástroji použitém k realizaci zvukové instalace Brány a v obecnější rovině jako o nástroji rozšiřujícím možnosti intermediální syntézy.