Procházet podle oponent "UNTERMŰLLER, Karel"
Nyní se zobrazuje 1 - 19 z 19
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Česká violová literatura 18. stoletíMalíková, Pavlína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Bakalářská práce se zabývá violovou literaturou 18. století se zaměřením na českou oblast. Obsahuje stručný přehled dějin vývoje hudby na našem území v době 18. století s přihlédnutím k violové literatuře. Zabývá se autory ryze domácími, ale i tzv. českou hudební emigrací. V práci se autorka věnuje jednotlivým hudebním skladatelům, jakožto i nejdůležitějším kompozicím pro violu sledovaného období.
- Kenny Werner a jeho metoda "Mistrovství bez úsilí"Wittová, Mája(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-06Tato bakalářská práce je zaměřena na řešení fyzických i psychických problémů u hudebníků způsobených nadměrným úsilím. Cílem práce je otevření témat, která se často neobjevují během klasické výuky na školách v České republice a zdůraznit jejich důležitost. V první kapitole je popsán život Kennyho Wernera s tím, jak se dostal k myšlence jeho metody Mistrovství bez úsilí. Druhá kapitola je rozdělená na dvě části. V té první části uvádím příčiny nadměrného úsilí v životě hudebníka jako je strach, stres nebo přehlcenost a kromě toho také vysvětluji, co je vnitřní prostor a jak nám může pomoci ke svobodné hře. V druhé části popisuji, co znamená mistrovství bez úsilí a jak ho dosáhnout ve čtyřech krocích. Ve třetí kapitole se zaměřuji na dvě osobnosti, které znám a které se specializují na téma hry bez úsilí a sebevědomí v hudbě. Jmenují se Jana Kubánková a Kateřina Jagla. Na závěr bych chtěla vyjádřit radost, protože od té doby, co se o toto téma zajímám, se potkávám s rostoucím počtem lidí, kteří chtějí na sobě pracovat v podobném duchu.
- Konzervatoř P.N.Vejvanovského Kroměříž, violová třída Kroměřížské konzervatoře a osobnost Zdeňka NovákaJanda, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-23Ve své bakalářské práci seznamuji čtenáře s Konzervatoří Pavla Josefa Vejvanovského v Kroměříži. Bakalářskou práci jsem rozdělil na dvě části. V první píši o bohaté historii města Kroměříže, jeho kulturním dědictví a slavných ( především hudebních ) osobnostech, které se ve městě pohybovaly.V této části se dále věnuji historii školy - dnešní Konzervatoři P.J.Vejvanovského, která je pestrá a myslím , že i zajímavá. Zvláštní pozornost si také zaslouží kapitola o budově dnešní školy sahající hluboko do minulosti. Druhý díl věnuji violové třídě, která se na škole postupně vyvíjela.Hlavní částí kapitoly a a snad i celé práce je portrét mého učitele Zdeňka Nováka, který byl jedním z hlavních impulzů pro její napsání. Zde se zmiňuji o jeho osobním životě, pedagogické a umělecké práci, o rodině a zajímavých lidech, kterými se obklopoval. Kapitolu pak uzavírám přehledem jeho absolventů s informacemi o jejich další pedagogické a umělecké činnosti.
- Lubomír Malý a současná česká violová hudba (1960 - 1990)Samejima, Yuri(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-07Lubomír Malý was a revolutionary who changed the world's understanding about the viola and violist in chamber music. He was an outstanding violist in two ways, as a soloist and as a violist in the string quartet. He brings his Bohemian heart to the world. In this way he advanced Czech music and compositions and influenced world music also.
- Ľudovosť v tvorbe Eugena SuchoňaPechočiak, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Táto práca pojednáva o súvislostiach tvorby Eugena Suchoňa, konkrétne o jeho inšpiračnom vzťahu k ľudovej etnickej hudbe Slovenska. Mojím zámerom bolo porovnať konkrétne kompozičné prístupy, v ktorých autor kombinuje tradíciu západoeurópskej avantgardy so štýlovosťou slovenskej ľudovej piesne. V tomto ohľade sa môžeme stretnúť s ojedinelým prístupom koncipácie nie len slovenskej národnej opery, ale aj s osobitým štýlom Eugena Suchoňa, v ktorom má ľudová pieseň tematickú úlohu. Práca pojednáva o operách Eugena Suchoňa, v ktorých etabloval slovenskú národnú hudbu, o čom svedčí aj kategorizácia opery Krútňava za národnú slovenskú operu. Presahy týchto súvislostí sa môžu nakoniec pretaviť v súčasnom hudobnom živote ako nové inšpirácie pre mladšiu generáciu skladateľov.
- Metodika hry na violuKrejbich, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-07Obsahem této práce, jak již název napovídá, bude rozepsání se o metodách violové hry. Samotná metodika je téma velmi široké, v historii hudebních publikací je tato literatura většinou věnována podrobné analýze jak nástroje, tak i hráče samotného a jejich vzájemném propojení. Jedná se tak povětšinou o návody a rozbory nástrojové techniky za účelem jejího zlepšení, často plné obrazového materiálu, jejichž doslovné následování má příslib hráčského vzrůstu. Těchto metodik již bylo napsáno vícero pro různé nástroje, různými lidmi, z nichž každý otisknul své poznatky do té svojí a dohromady by snad i dokázaly obsáhnout celou kapacitu profesionálního hráče. Proto motivátorem autora této práce není dát zrod další podrobné metodické příručce, zaměřené na konkrétní problematiku, cílem je spíše porovnat metodický přístup ke hře na housle a hře na violu, jelikož oba nástroje ovládal dlouhá léta a především se podělit o poznatky nové, ke kterým došel během studií při každodenním kontaktu s nástrojem a snad tak i přispět něčím novým či alespoň zajímavým do této problematiky. Práce je pojata čistě spisovatelsky s minimem zdrojů nebo odkazů, má být pomocníkem případnému čtenáři a zároveň přínosem i autorovi samotnému, který by si tak rád utřídil své hráčské hodnoty.
- O strunách - historie a vývoj technologie výroby strun, nejvýznamnější světoví výrobci a novinky na trhu strun určených pro smyčcové nástroje.Janda, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-09V magisterské práci O STRUNÁCH - historie a vývoj technologie výroby strun, nejvýznamnější světoví výrobci a novinky na trhu strun určených pro smyčcové nástroje se v jednotlivých kapitolách zaobírám vyývojem strun a strunařství, od prvních záznamů o strunách, přes struny střevové, kovové, nylonové až po novinky posledních let. V druhé části jsou uvedeny nejvýznamnější firmy a strunaři, společně s historií a vývojem jejich podniků. V Příloze dále naleznete přehled strun doplněný potřebnými informacemi a Pojednání o opředených strunách.
- Oskar Nedbal - profil významného českého violistyKřováčková, Pavlína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Diplomová práce se zabývá životem a dílem známého českého skladatele Oskara Nedbala z pohledu interpretačního, jako hráče na violu. Je rozdělena do sedmi hlavních kapitol, které popisují jeho mládí a studia, dále pak dobu působení ve slavném komorním uskupení České kvarteto. Třetí kapitola zahrnuje osobní život za dob účinkování v tomto tělese, čtvrtá se pak věnuje jeho dalším hudebním osudům za života ve vlasti. Pátá kapitola je věnována Nedbalovu životu a díle po odchodu z rodné země. Poslední dvě kapitoly zahrnují čistě úzké téma violy a věnují se jeho sólové kariéře a skladatelské tvorbě s akcentem k tvorbě pro tento nástroj.
- Otakar Ševčík - portrét houslového pedag ogaGoldstein, Boris(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-03Tématem této magisterské práce je houslový pedagog Otakar Ševčík. Práci jsem rozdělil do šesti kapitol. V první kapitole se věnuji ve stručnosti životu Otakara Ševčíka. Kapitola je rozdělena na pět podkapitol podle období života. Ve druhé kapitole píši o vlivu Ševčíka na město Písek. V třetí kapitole píši o Ševčíkově metodě. Čtvrtou kapitolu jsem věnoval slavným žákům. Pátá kapitola je věnována přehledu díla. V šesté kapitole píši podrobněji o Ševčíkově opusu 3.
- Slavná česká smyčcová kvartetaKrejbich, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-03Na těchto pár řádcích by autor rád vysvětlil, proč zvolil zrovna téma týkající se smyčcového kvarteta a všeho kolem něj. Na českých konzervatořích to většinou chodí tak, že komorní hra jakožto předmět je povinná od čtvrtého či pátého ročníku, tudíž studenti tak nějak ?ke konci školy? zabrouzdají od svých sólistických cílů do problematiky hry ve skupině, ale pokud se nechystají se jí věnovat nadále na vysoké škole či jinde, moc toho pochytit nestihnou, jelikož práce v komořině je dlouholetá záležitost, chcete-li jí dělat pořádně.
- Slovenskí husliariTruszka, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-05Táto práca je zameraná na históriu husliarstva na Slovensku a profily súčasných Slovenských husliarov. Je v nej uvedená história husliarstva na území Slovenska ako aj zoznam husliarov ktorí pôsobili na území dnešného Slovenska. Súčasťou práce je aj medzinárodná husliarska súťaž Violino Arvenzis.
- Stamicovo kvartetoTruszka, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Predmetom tejto diplomovej práce je oboznámenie sa a priblíženie cesty Stamicovho Kvarteta. Stamicovo kvarteto dosiahlo za svoju existenciu významné miesto v komornej hudbe a významné meno nielen v Čechách ale aj v zahraničí. Cieľom bolo priblížiť históriu a súčasnosť tohto známeho českého kvarteta. Poukázať na celostnú kontinuitu vnímaného súboru, ktorú dnes tvorí a tvorilo niekoľko fantastických hudobníkov. Boli to huslisti Bohuslav Matoušek, Vítezslav Černoch, violončelista Vladimír Leixner. V súčasnosti sú to Jindřich Pazdera, Josef Kekula, Jan Pěruška a Petr Hejný. Ťažiskom je história a súčasnosť Stamicovho kvarteta. Stručné predstavenie každého hudobníka osobitne. V závere práce je prepis repertoáru, diskografie a prehľad koncertov Stamicovho kvarteta v rokoch 2020 až 2022.
- Telemann a jeho koncert G dur pro violu a orchestr Interpretační problematikaTučková, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-01Interpretační problematika obohacená o harmonicko-formální analýzu, osobní zkušenosti s technickými a výrazovými specifiky v návaznosti na Telemannův život a poučenou barokní interpretaci.
- Toru Takemitsu: November Steps (1967) Genesis a rozbor dílaShimizu, Eri(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Tato práce se věnuje skladbě Tóru Takemicua, November Steps (1967); jde o avantgardní skladbu v západním stylu, která spojuje japonské tradiční nástroje biwu a šakuhači s orchestrem západního stylu. Předkládaná práce skladbu zasazuje do širšího kontextu sestávajícího ze tří základních elementů – historie spojování orientální a oxidentální kulturní tradice, vlastní osobnosti skladatele Tóru Takemicua a hudební analýzy skladby samotné. První kapitola Historický přehled vývoje evropské hudby v Japonsku ukazuje, jak došlo k tomu, že hudba, která formuje dnešní japonskou společnost, není tradiční japonskou hudbou, ale hudbou západního stylu; popisuje, jak si japonští hudebníci osvojovali západní hudbu, jak se vyvíjela skladba hudby západního stylu v Japonsku, a jak do ní začaly být zapojovány prvky japonské etnické hudby. Druhá kapitola se soustředí na práci Tóru Takemicua na produkci filmového zvuku. Věnuje se do hloubky zvukovému materiálu, který tvoří základ November steps (1967), a ukazuje pohled Takemicua na hudbu. Třetí kapitola se věnuje procesu vzniku a hudebním kritikám November steps (1967) a předkládá podrobnou analýzu skladby. Hudební analýza se soustředí na vztah mezi sólovými party japonských tradičních hudebních nástrojů a partem orchestru; popisuje, kde jsou tyto dva elementy zcela odděleny, kde se překrývají a jak jsou spojeny.
- Viola v romantismu - Henri VieuxtempsKocna, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-05Tato magisterská práce se zabývá skladbami pro violu z období romantismu, se zaměřením na díla Henriho Vieuxtempse. V první části práce jsou stručně představena všechna romantická díla komponovaná pro violu a jejich autoři. Druhá část práce je zaměřena na život a dílo skladatele Henriho Vieuxtempse. V poslední kapitole jsou blíže přiblíženy a rozebrány jeho skladby pro violu.
- Viola v tvorbě Bohuslava MartinůKocna, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-07Tato bakalářská práce se zabývá osobností českého hudebního skladatele Bohuslava Martinů a jeho stěžejními díly pro violu. V první části práce jsou zmapovány životní osudy skladatele na jeho cestě z Poličky do světa. Zároveň se v této části zmiňují důležitá díla jednotlivých oblastí tvorby Martinů. Druhá část práce je zaměřena na čtyři díla violového repertoáru: Rhapsody-concerto pro violu a orchestr, Sonátu pro violu a klavír a dvě dua pro housle a violu. Jednotlivé skladby jsou stručně přiblíženy a rozebrány.
- Vliv evropských skladatelů na ázerbájdžánské skladateleTaghizade, Elnara(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Tato bakalářská práce se zabývá vlivem evropských skladatelů na ázerbájdžánské skladatele. Práce je rozdělena do dvou hlavních kapitol. První kapitola poskytuje přehled vývoje evropské hudby, se zaměřením na klíčové skladatele a hudební směry, které formovaly evropskou hudební scénu. Druhá kapitola představuje historický vývoj ázerbájdžánské hudby a zkoumá konkrétní příklady toho, jak ázerbájdžánští skladatelé integrovali evropské vlivy do své tvorby.
- Život a dílo Boria PapandopulaPerić, Nastja(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Tato bakalářská práce se zaměřuje především na životopis skladatele Borise Papandopula. První dvě kapitoly představují jeho osobní profil a raná léta jeho života, zatímco zbytek se blíže zaměřuje na jeho práci a dědictví. Práce je řazena chronologicky a paralelně sleduje jeho profesní i osobní život. Dílo Borise Papandopula je velmy bohaté svým množstvím a kvůli tomu nejsou zmiňovány všechny jeho skladby. Některé jsou podrobněji popsány a analyzovány. Pro lepší porozumění je většina názvů uvedena v chorvatštině a češtině. Duležité je připomenout, že skladatel svá díla označoval do opusového čísla 126. Vše, co bylo napsáno poté, označují muzikologové EK a následujícím číslem.
- Život Jiřího Herolda a rozbor jeho Etud pro violuBondarenko, Bohumil(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Tato práce s názvem Život Jiřího Herolda a rozbor jeho Šesti etud je zaměřena na seznámení čtenáře s osobností violisty Jiřího Herolda jak z profesní, tak z osobní stránky. Následuje rozbor jeho Šesti etud pro violu napsaných v letech 1932-33, jehož účelem je rozebrat jejich strukturu, identifikovat technické obtíže a navrhnout jejich řešení, ale také zamyslet se nad charakterem každé etudy a snažit se tak čtenáři pomoci tuto sbírku etud kvalitně interpretovat.