Procházet podle oponent "VALAK, Radim"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 25
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- 3D - jako odůvodněný filmový prostředek posunující význam filmuToulová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-18Ve své bakalářské práci se věnuji teoretické analýze: 3D - jako odůvodněný filmový prostředek posunující význam filmu. Zabývám se 3D filmy, které využívají třetího rozměru jako nutnou a nezbytnou součást uměleckého konceptu mající prokazatelný význam k posunu díla a činí tak z 3D způsobu natáčení legitimní prostředek uměleckého záměru. Jedná se o filmy, které by v převodu do 2D rozměru nefungovaly stejnou platností, změnily nebo ztratily svůj význam, nebo možná nevznikly vůbec - a to především: Pina Wima Wendese, Heart Beat Jana Němce, Jeskyně zapomenutých snů Wernera Herzoga.
- Diverzita ako významotvorná hodnota žánru fantasyPikna, Peter(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-18Predmetom bakalárskej práce Diverzita ako významotvorná hodnota žánru fantasy bude špecifická odnož fantázie, ktorá bývá nazývaná ako eskapická - úniková. V prvej části sa pokúsim aspoň načrtnúť východiská žánru fantasy a jeho použitie vo filme. V druhej části sa pokúsim poukázat na významové presahy v niektorých aktuálnejších dielah žánru (The Lord of the Rings, The Adventures of Baron Munchausen, Pan´s Labyrinth), ktoré presahujú rámec komerčne účelovej produkcie kvantitou degradujúci žáner na stereotyp veľkrozpočtových spektákul pre mládež.
- Dramaturgická struktura v díle Carlose Reygadase: Nuestro TiempoMartinec, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-23Cílem práce je zmapovat dramaturgickou strukturu snímku Carlose Reygadase Nuestro Tiempo (2018). Kormě struktury celého snímku, budou popsány také dramaturgické principy, kterých Reygadas užívá v jednotlivých scénách, obrazech a záběrech. Touto analýzou, opřenou o pojmové aparáty běžně akceptované narativní dramaturgie a scénáristiky, rozkryji, jakým způsobem Reygadas pracuje s diváckým očekáváním, napětím, příběhem a kde leží těžiště jeho vyprávěcích postupů.
- Fabula a napětí v narativním hraném filmuSevnik, Lun(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-23V této bakalářské práci se zabývám tvorbou fabule a budováním filmového napětí prostřednictvím vyprávění v narativním hraném filmu. Naraci zkoumám na základě teorie Davida Bordwella představené v knize Vyprávění v hraném filmu (slov. Pripoved v igranem filmu, 2012) a Lindy Arnsonové, Scénář pro 21. století. Teoretická východiska budu aplikovat na filmu Prolomit vlny (1996) režiséra Larse von Triera. Na místech, kde bylo třeba principy vytváření napětí ozřejmit podrobněji, uvedu vlastní příklady základních dramatických situací.
- Filmy on the RoadPachl, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-10-11Tato práce se zaměřuje na zmapování filmového žánru ROAD MOVIES, od jeho literárních kořenů, přes motorkářské filmy padesátých let, hippies filmy let šedesátých, po ukotvení žánru v letech sedmdesátých až po současnost. Potažmo se žánrem se práce zabývá motivem cesty, jejím duchovním rozměrem a možnými důvody proč se vydat na cestu. Ze stěžejních režisérů žánru "on the road" je kladen důraz na Boba Rafelsona, Wima Wenderse, Jima Jarmusche. Práce se zabývá jak kultovními snímky Divoch a Easy Rider, tak se žánrem úzce spjatými jako jsou Five Easy Pieces, Dead Man nebo Paris Texas. Opomenuta není ani reflexe současné Road Movie
- Funkce barvy v hraném příběhuTuka, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-16Práce se zabývá významem-definicí barev (z hlediska psychologického, semiotického či typologického) v kontextu filmové řeči.
- Hlavní postava v konvenční narativní struktuřeSevnik, Lun(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-27V této diplomové práci se věnuji teorii filmové postavy, konkrétně hlavní postavě či protagonistce v konvenční narativní struktuře. Na základě teorií autorů Roberta McKeea, Lindy Aronsonové a Jana Císaře zkoumám podmínky, které musí postava splňovat, aby se stala postavou hlavní. Jelikož je postava neodmyslitelně propojena s dějem, část věnuji také dramaturgickým základům tříaktové struktury. Na konkrétních příkladech protagonistek v různých filmech se snažím zjistit, co tvoří zajímavou hlavní postavu, a proto je největší část diplomové práce zaměřena na analýzu teoretických pojmů charakterizace, cíl, motivace a proměna hlavní postavy. Teoretická východiska aplikuji na filmy současných amerických filmů Drahokam (Benny Safdie, Josh Safdie, 2019), Jezdec (Chloé Zhao, 2017) a Red Rocket (Sean Baker, 2021).
- Homolkovi a pojetí rodiny podle Jaroslava PapouškaRybanský, Adam Koloman(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-27Tato práce pojednává o nejslavnější české filmové rodině Homolkových, o kterých natočil Jaroslav Papoušek trilogii Ecce homo Homolka, Hogo fogo Homolka a Homolka a Tobolka. Pojetí rodiny Homolkových je porovnáváno se zobrazením rodiny v Papouškově režijním debutu Nejkrásnější věk a ve filmech, u kterých byl Jaroslav Papoušek jako scenárista (Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky, Intimní osvětlení). Práce hledá v těchto předcházejících filmech podobné prvky, které mohly být Papouškovi inspirací pro pozdější vznik rodiny Homolkových. U samotných filmů o Homolkových je pak zkoumán Papouškův přístup k tématu rodiny a způsob vyobrazení jejich vztahů vůči sobě i svému okolí.
- Komunie, Domov můjBušta, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-10-12Unikátní kinematografický pokus postavený na rozmetání běžných vazeb mezi obrazovou a zvukovou složkou. Aniž bychom zacházeli na území ryzího experimentu, odpojujeme od sebe obraz a zvuk a věnujeme tuto stylistickou zvláštnost i (na poměry narativní kinematografie) nezvykle prostorově vrstvenou zvukovou stopu do služeb vyprávění. Chlapec bloudí periférií? a v Komunii jsou všichni dokonale šťastní! Chlapec bloumá po sídlišti? a v Komunii se řeší prozření jednoho pionýra! Chlapec došel na konec cesty? Komunie má problém! KOMUNIE DOMOV MŮJ tvoří ?dilogický dovětek? za autorskou rekonstrukcí tzv. ?jonestownské pásky smrti? Á-BÉ-CÉ-DÉ-É-EF-GÉ-HÁ-CHÁ-Í-JONESTOWN (2010), jež je s ním spojena jak tématem ?utopické komuny?, tak pokusem upřednostnit výpověď zvuku nad obrazem.
- Kto seje vietor, žne búrku obraz atentátu v hranom filme a ďalšie s úvislostiMaráky, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-05Práca sa zaoberá všetkými aspektami vzniku atentátu, na príkladoch voľne vybraných filmových spracovaní analyzuje rozdielny prístup k štylizácii a autenticite.
- Malý okruh pozornostiTuka, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-10-11PŘEMEK JE UZNÁVANÝ DIVADELNÍ HEREC, KTERÝ SE ZAMILUJE DO NOVÉ KOLEGYNĚ V DIVADLE. ALE PŘEMEK JE ŽENATÝ, JEHO ŽENA NEMOCNÁ. PODAŘÍ SE PŘEMKOVI PŘEKONAT V SOBĚ ZAMILOVANOST VE PROSPĚCH ODPOVĚDNOSTI? USMÍŘÍ SE SE SYNEM, SE KTERÝM SE POHÁDAL, KVŮLI NEZVLÁDNUTÍ PODOBNÉ ŽIVOTNÍ SITUACE? MALÝ OKRUH POZORNOSTI JE KOMORNÍ PŘÍBĚH O MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH.
- Mladý a zdravý jako růže: Černá vlna v jugoslávské kinematografiiĐikanović, Luka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-27Černá vlna v jugoslávské kinematografii začala v šedesátých, a trvala až do poloviny sedmdesátých let minulého století. Vyvíjí se jako druh protestu mladých autorů jak proti sociálno-politické tak i proti kulturní okolnosti v zemi. Vyznačují se vzpourou proti estetice partyzánských filmů a také novým přístupem k filmovému médiu, kterým poukazovali na úpadek společnosti, jako kontrast ke státní rétorice a propagandě. Nová generace nebyla spokojena s chválením slavné partyzánské historie, zatímco situace v Jugoslávie byla otřesena mnoha nerovnostmi. Autory zkoumali prostého muže, který zápasí s nespravedlností, mládež, která se více orientuje na zločin, lidi hypnotizované komunistickým režimem atd. ...Velké množství filmů Černé vlně bylo zakázáno a autoři čelili zákazu pracovní činnosti, pronásledování a dokonce i zatýkání. Navzdory zákazům promítání, filmy z Černé vlny přežily a představují jedno z nejvýznamnějších období jugoslávské kinematografie.
- Moderní tragédie ve filmech rumunské "nové vlny"Omerzu, Olmo(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-10-11Moderní tragédie ve filmech rumunské "nové vlny" Smrt tragédie? Text se zaměřuje na zpochybnění konceptu "smrti tragédie" a snaží se aplikovat pravidla klasické tragedie na filmy rumunské "nové vlny", speciálně na film Smrt pana Lazaresca (r. Cristi Puiu). Východiskem základní teze je, že narozdíl od změn v teoretickém paradigmatu (od starověkého Řecka až dodnes), se základní pohled na svět nezměnil natolik, aby člověk nemohl prožít tragickou zkušenost. Analýza filmů se soustředí na základní témata a prvky, které jsou spojeny s antickou tragédii (tragédie a mýtus, katarze, hrdina, konflikt, dramatická situace, atd... ), a zvažuje jejich možnou přítomnost v dnešním světě, který by současná tragédie měla reflektovat.
- Mrtvý čas ve tvorbě Nuriho Bilge CeylanaWiński, Tomasz(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-10-12V mé práci se snažím analyzovat chronologicky seřazené celovečerní filmy Nuriho Bilge Ceylana z hlediska možností a omezení nenaračního vyprávění pomocí čistě filmových výrazových prostředků - takových, jako mizanscéna, střih, kompozice obrazu či kreativní práce s asynchronním zvukem. Jedna se o pět filmů toho významného tureckého režiséra, které ziskalý v posledních letech řádu oceněni na největších filmových festivalech: "Kasaba" ( "The Small town" ), "Mayis sikintisi" ( "Clouds of May" ), "Uzak"( "Distant" ), "Iklimler" ( "Climates" ) a "Üç maymun"( "Three Monkeys" ). Ve své analýze jsem se zaměřil na čistě formální sekvence - ale zkoumal jsem také vzájemné relace, koexistenci a vzájemné působení sekvencí mrtvého času a dějových prvků v těchto filmech.
- NadějeKobler, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-16Obtížné psychologické období homosexuálního mladého chlapce umírajícího na Aids
- Peter Watkins - MonoformHogenauer, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-10-09Diplomová práce se zabývá životem a dílem britského filmového režiséra Petera Watkinse. Od jeho amatérské tvorby se postupuje k jeho poslednímu snímku. Na jednotlivých dílech se reflektuje autorova neustála snaha tvořit proti zavedeným a jednotvárným způsobům režie a produkci filmů. Druhá část práce popisuje onen monotónní formální koncept pojmenovaný Watkinsem jako Monoform a jeho osobní a vědomé distancování se od něho.
- Podivuhodný případKobler, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-16Analýza díla umělce Benjamina Buttona
- Poetika trapnosti v tvorbě Taiky WaititihoPayne, David(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-23Práce je věnována tvorbě novozélandského režiséra Taiky Waititiho, zejména jeho nejnovějšímu filmu Králíček Jojo (2019). Je případovou studií zvláště zaměřenou na vizuální styl, žánr a poetiku, které jsou srovnávány s filmovým jazykem režisérova staršího současníka Wese Andersona. Cílem práce je definovat filmovou trapnost – trapný gag, observační trapno, a tzv. camp – a identifikovat tyto její různé podoby v díle Andersona a Waititiho. V práci jsou odhalovány paralely ve vizuálním stylu a poetice obou režisérů a definovány specifika Waititiho poetiky a vizuálního stylu tam, kde se od Andersona odlišuje.
- Předjaří, KjongžuPark, In Kyeong(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-10-11Hlavní postavy, které teď a tady s bolestí čelí stále přetrvávajícímu pocitu viny a velké lítosti z událostí z minulosti, jakými je rozvod nebo otcova smrt, z událostí, které považovali za již dávno překonané.
- PřiznakyWiński, Tomasz(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-10-12Eva se rozhodne opustit svého manžela Vojtu. Ten to nese velmi ąpatně. Jelikož jí není lhostejný, Eva za ním posílá Petra, společného kamaráda. Zatímco Eva čeká na Petra před budovou v autě, dva muži v nočním rozhovoru přemítají o tom, proč k rozhodu došlo...