Procházet podle oponent "VENYŠ, Irvin"
Nyní se zobrazuje 1 - 8 z 8
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Interpretační rozbor sonáty Es Dur op.120 č. 2 Johannesa BrahmseTseliapniou, Kiryl(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tato práce je analytickým pohledem na klarinetovou sonátu E flat major jednoho z nejvýznamnějších německých skladatelů v období romantismu, J. Brahmse. Německý skladatel Johannes Brahms si v průběhu času vytvořil svébytný a osobitý tvůrčí styl. Je posledním z velikánů německé hudby 19. století. Cílem této práce je porozumět principu komunikace holistické analýzy tohoto díla a také pochopení provedené práce pro správnou interpretaci v historickém kontextu. Táto sonáta spolu s první Brahmsovou sonátou patří mezi oblíbená Brahmsova díla a nachází se v repertoáru u mnoha interpretů. Tato práce je zaměřená na stručné dějiny této sonáty, autorskou biografii Brahmse, vliv analýzy na interpretaci skladby a také kompletní analýzu této sonáty.
- Klarinetová tvorba německých skladatelůRůžičková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-07V této bakalářské práci se zabývám klarinetovou tvorbou čtyř německých skladatelů Karla Stamitze, Louise Spohra, Johannes Brahmse a Carla Maria von Webera. První kapitola této práce pojednává o tvorbě v období klasicismu. Dále v této kapitole rozebírám koncerty pro klarinet a orchestr Jana Václava Stamitze a jeho syna Karla Philippa, v druhé kapitole se zabývám tvorbou v období romantismu, skladatelem Louisem Spohrem a jeho čtyřmi koncerty pro klarinet a orchestr. Dílo pro klarinet německého skladatele Carla Marii von Webera bylo rozsáhlé, pojednává o něm kapitola číslo tři. V poslední kapitole se věnuji dvěma sonátám Johannese Brahmse pro klarinet a klavír.
- Komorní filharmonie PardubiceŠkardová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-06Magisterská práce s názvem Komorní filharmonie Pardubice představuje analýzu a dokumentaci tohoto významného českého orchestru. Cílem práce je poskytnout podrobný pohled na historii orchestru, jeho koncertní sezony, festival Pardubické jaro a roli šéfdirigentů a také klarinetistů, kteří byli od vzniku orchestru jeho členy. Práce začíná historickým přehledem Komorní filharmonie Pardubice od jejího založení až po současnost. Následuje podrobná analýza jednotlivých koncertních sezon, která zahrnuje programovou strukturu, repertoár, hostující umělce a významné koncerty. Další část práce je věnována festivalu Pardubické jaro, který je nyní pod křídly filharmonie. Práce pokračuje životopisy všech šéfdirigentů, kteří vedli Komorní filharmonii Pardubice a stejně tak je kladen důraz na klarinetisty, kteří byli od vzniku orchestru členy.
- Komorní tvorba pro klarinet Francise PoulencaKrejčí, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-01Tato bakalářská práce se zabývá komorní tvorbou pro klarinet Francise Poulenca. Je rozdělena do několika kapitol. Začáteční kapitoly pojednávají o vývoji klarinetu ve Francii a o životě a tvorbě skladatele. V hlavních kapitolách jsou rozebrána jednotlivá komorní díla s obsazením klarinetu. Práce pojednává o interpretačních problémech spojených s prováděním jednotlivých komorních skladeb a nabízí jejich řešení. V závěrečné kapitole této práce je shrnuto, jaký mají význam rozebírané skladby pro klarinetový repertoár a dotýká se otázky popularity jednotlivých skladeb. Text je obohacen o notové ukázky z notového materiálu rozebíraných skladeb.
- Nejvýznamnější autoři klarinetových etud a instruktivní literaturyPátek, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Ve své bakalářské práci se skrze představení a vzájemné porovnání šesti významných klarinetových instruktivních publikací a jejich autorů zaměřuji na obecnou problematiku nácviku a provedení klarinetových etud. První kapitola odpovídá na otázku, co je to etuda, a zamýšlí se také nad smyslem a podobou cvičení etud. Druhá kapitola ve stručnosti představuje jednotlivé autory (Cavallini, Jeanjean, Stark, Jettel, Zítek, Žebera) a pojednává o jejich vybraných dílech. Ve třetí kapitole pak dochází k vzájemnému porovnávání těchto děl na základě jednotlivých aspektů klarinetové hry a výukových cílů. Do značné míry subjektivní základ práce – výběr autorů a jejich děl – nachází objektivitu v analýze a následné komparativní metodě. Výstupy práce jsou zejména didaktické a informativní.
- Pařížská šestka a její tvorba pro klarinetPátková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Tato práce se zabývá literaturou pro klarinet Pařížské šestky, skupiny francouzských skladatelů zformované v meziválečných letech. Úvodní kapitola shrnuje historické pozadí a okolnosti vzniku této umělecké skupiny. Druhá přináší informace o životě, zásadních dílech a hudebním vývoji jednotlivých členů a také o roli Erika Satieho jako jejich mentora. Závěrečnou kapitolu tvoří souhrn děl, která tito autoři komponovali pro klarinet, a to převážně z oblasti komorní tvorby. Každé dílo je stručně charakterizováno. Cílem práce je poskytnout ucelený přehled děl, který může interpretovi posloužit jako podklad pro výběr nového repertoáru.
- Světoví klarinetoví výrobci (Typy klarinetů v kontextu jejich interpretačních možností)Podsedníková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-03Diplomová práce se v úvodní části zabývá třemi hlavními tvůrci francouzského systému klarinetu. Následně popisuje problematiku výroby dřevěných dechových nástrojů a materiály k tomu potřebné. Hlavní část práce je věnována historii i současnosti klarinetových firem Buffet Crampon, Selmer Paris, Yamaha, Schwenk und Seggelke, RZ Woodwind Manufacturing, Luis Rossi a podrobně jednotlivým typům klarinetů. Závěr je doplněn rozhovory s hráči na nástroje zmíněných firem.
- Význam hry v orchestru pro vývoj hudebníka s důrazem na amatérské orchestryKrál, Jindřich(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-03Tato bakalářská práce zkoumá význam hry v orchestru pro vývoj hudebníka, s důrazem na amatérské orchestry. Začíná analýzou role, kterou hra v orchestru hraje v hudebním rozvoji jednotlivce a zdůrazňuje jedinečné příležitosti, které orchestr poskytuje mimo jiné také pro technický, emocionální a spoluhráčský aspekt hudby. Práce se zaměřuje na specifickou skupinu amatérských orchestrů, které jsou často složeny z hudebníků různých úrovní, dovedností i zkušeností. Tento kontext umožňuje detailní zkoumání faktorů, které ovlivňují rozvoj hudebníků, včetně role dirigenta, technického zdokonalování, spolupráce a interpretace hudby ve skupině. Zvláštní pozornost je věnována významu hry v orchestru pro vývoj hudebníků a umělecké interpretace prostřednictvím společného hraní a vzájemného naslouchání. Přestože amatérské orchestry nemusí dosahovat standardů profesionálních souborů, tato práce argumentuje, že mají nezastupitelný význam v hudebním životě a rozvoji hudebníků. Kombinuje teoretické zdroje s praktickým výzkumem, který zahrnují rozhovory s členy a vedoucími různých amatérských orchestrů. Výsledky práce poskytují ucelený pohled na význam hry v orchestru pro amatérské hudebníky a mohou sloužit jako podklad pro další diskusi a reflexi v tomto oboru.