Procházet podle oponent "VENYŠ, Irvin"
Nyní se zobrazuje 1 - 7 z 7
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Interpretační rozbor sonáty Es Dur op.120 č. 2 Johannesa BrahmseTseliapniou, Kiryl(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tato práce je analytickým pohledem na klarinetovou sonátu E flat major jednoho z nejvýznamnějších německých skladatelů v období romantismu, J. Brahmse. Německý skladatel Johannes Brahms si v průběhu času vytvořil svébytný a osobitý tvůrčí styl. Je posledním z velikánů německé hudby 19. století. Cílem této práce je porozumět principu komunikace holistické analýzy tohoto díla a také pochopení provedené práce pro správnou interpretaci v historickém kontextu. Táto sonáta spolu s první Brahmsovou sonátou patří mezi oblíbená Brahmsova díla a nachází se v repertoáru u mnoha interpretů. Tato práce je zaměřená na stručné dějiny této sonáty, autorskou biografii Brahmse, vliv analýzy na interpretaci skladby a také kompletní analýzu této sonáty.
- Klarinetová tvorba německých skladatelůRůžičková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-07V této bakalářské práci se zabývám klarinetovou tvorbou čtyř německých skladatelů Karla Stamitze, Louise Spohra, Johannes Brahmse a Carla Maria von Webera. První kapitola této práce pojednává o tvorbě v období klasicismu. Dále v této kapitole rozebírám koncerty pro klarinet a orchestr Jana Václava Stamitze a jeho syna Karla Philippa, v druhé kapitole se zabývám tvorbou v období romantismu, skladatelem Louisem Spohrem a jeho čtyřmi koncerty pro klarinet a orchestr. Dílo pro klarinet německého skladatele Carla Marii von Webera bylo rozsáhlé, pojednává o něm kapitola číslo tři. V poslední kapitole se věnuji dvěma sonátám Johannese Brahmse pro klarinet a klavír.
- Komorní tvorba pro klarinet Francise PoulencaKrejčí, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-01Tato bakalářská práce se zabývá komorní tvorbou pro klarinet Francise Poulenca. Je rozdělena do několika kapitol. Začáteční kapitoly pojednávají o vývoji klarinetu ve Francii a o životě a tvorbě skladatele. V hlavních kapitolách jsou rozebrána jednotlivá komorní díla s obsazením klarinetu. Práce pojednává o interpretačních problémech spojených s prováděním jednotlivých komorních skladeb a nabízí jejich řešení. V závěrečné kapitole této práce je shrnuto, jaký mají význam rozebírané skladby pro klarinetový repertoár a dotýká se otázky popularity jednotlivých skladeb. Text je obohacen o notové ukázky z notového materiálu rozebíraných skladeb.
- Nejvýznamnější autoři klarinetových etud a instruktivní literaturyPátek, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Ve své bakalářské práci se skrze představení a vzájemné porovnání šesti významných klarinetových instruktivních publikací a jejich autorů zaměřuji na obecnou problematiku nácviku a provedení klarinetových etud. První kapitola odpovídá na otázku, co je to etuda, a zamýšlí se také nad smyslem a podobou cvičení etud. Druhá kapitola ve stručnosti představuje jednotlivé autory (Cavallini, Jeanjean, Stark, Jettel, Zítek, Žebera) a pojednává o jejich vybraných dílech. Ve třetí kapitole pak dochází k vzájemnému porovnávání těchto děl na základě jednotlivých aspektů klarinetové hry a výukových cílů. Do značné míry subjektivní základ práce – výběr autorů a jejich děl – nachází objektivitu v analýze a následné komparativní metodě. Výstupy práce jsou zejména didaktické a informativní.
- Pařížská šestka a její tvorba pro klarinetPátková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Tato práce se zabývá literaturou pro klarinet Pařížské šestky, skupiny francouzských skladatelů zformované v meziválečných letech. Úvodní kapitola shrnuje historické pozadí a okolnosti vzniku této umělecké skupiny. Druhá přináší informace o životě, zásadních dílech a hudebním vývoji jednotlivých členů a také o roli Erika Satieho jako jejich mentora. Závěrečnou kapitolu tvoří souhrn děl, která tito autoři komponovali pro klarinet, a to převážně z oblasti komorní tvorby. Každé dílo je stručně charakterizováno. Cílem práce je poskytnout ucelený přehled děl, který může interpretovi posloužit jako podklad pro výběr nového repertoáru.
- Světoví klarinetoví výrobci (Typy klarinetů v kontextu jejich interpretačních možností)Podsedníková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-03Diplomová práce se v úvodní části zabývá třemi hlavními tvůrci francouzského systému klarinetu. Následně popisuje problematiku výroby dřevěných dechových nástrojů a materiály k tomu potřebné. Hlavní část práce je věnována historii i současnosti klarinetových firem Buffet Crampon, Selmer Paris, Yamaha, Schwenk und Seggelke, RZ Woodwind Manufacturing, Luis Rossi a podrobně jednotlivým typům klarinetů. Závěr je doplněn rozhovory s hráči na nástroje zmíněných firem.
- Význam hry v orchestru pro vývoj hudebníka s důrazem na amatérské orchestryKrál, Jindřich(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-03Tato bakalářská práce zkoumá význam hry v orchestru pro vývoj hudebníka, s důrazem na amatérské orchestry. Začíná analýzou role, kterou hra v orchestru hraje v hudebním rozvoji jednotlivce a zdůrazňuje jedinečné příležitosti, které orchestr poskytuje mimo jiné také pro technický, emocionální a spoluhráčský aspekt hudby. Práce se zaměřuje na specifickou skupinu amatérských orchestrů, které jsou často složeny z hudebníků různých úrovní, dovedností i zkušeností. Tento kontext umožňuje detailní zkoumání faktorů, které ovlivňují rozvoj hudebníků, včetně role dirigenta, technického zdokonalování, spolupráce a interpretace hudby ve skupině. Zvláštní pozornost je věnována významu hry v orchestru pro vývoj hudebníků a umělecké interpretace prostřednictvím společného hraní a vzájemného naslouchání. Přestože amatérské orchestry nemusí dosahovat standardů profesionálních souborů, tato práce argumentuje, že mají nezastupitelný význam v hudebním životě a rozvoji hudebníků. Kombinuje teoretické zdroje s praktickým výzkumem, který zahrnují rozhovory s členy a vedoucími různých amatérských orchestrů. Výsledky práce poskytují ucelený pohled na význam hry v orchestru pro amatérské hudebníky a mohou sloužit jako podklad pro další diskusi a reflexi v tomto oboru.