Procházet podle oponent "ZÁBRODSKÁ, Dana"
Nyní se zobrazuje 1 - 17 z 17
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Alfred Jarry: "Král Ubu" - komplexní kostýmní řešeníPinkavová, Eleanor(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-10Tématem této diplomové práce je komplexní kostýmní řešení hry Král Ubu od Alfreda Jarryho, včetně dokumentace tvůrčího procesu od počáteční analýzy hry až po konečné návrhy. Tato hra vznikla na konci 19. století a bývá považována za předchůdce absurdního dramatu a surrealismu. Vypráví o krátké krutovládě zaostalého, odporného tyrana jménem Ubu, který se dostal k moci vraždou polského krále. Hra vyniká svou drsnou hravostí, bezohledností ke společenským a kulturním tradicím, svou svobodomyslností i formou jazyka, kterou je napsána. Na povrchu působí jako pošetilá fraška, ale obsahuje mnoho hlubších podtónů, díky kterým bývá Jarry občas považován za symbolistického autora. Tato práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám postavou autora, obsahem hry a kontextem jejího vzniku a zkoumám, jakými způsoby byla v minulosti inscenována. Cílem nebylo podat souvislý přehled o životě Alfreda Jarryho, o jeho tvorbě, či o inscenační historii Krále Ubu. Informace zde obsažené mají sloužit pouze jako doklad historické a teoretické rešerše, která byla nezbytná pro porozumění tomuto dílu a měla dopad na konečný výsledek práce. Druhá, praktická část dokumentuje především myšlenkový proces vzniku samotného kostýmního konceptu. Úvod představuje klíčové úvahy, které vzešly z četby textu hry a ovlivnily celkový postup práce. Následuje analýza postav a situací na základě textu a uvedení inspiračních zdrojů. Hlavní sekce popisující konečné návrhy jednotlivých scén a kostýmů je podložena obrazovou přílohou.
- Carl Orff: "Prometheus" - komplexní scénografický projektGospavić, Jovana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-03Tato práce si klade za cíl v teoretické rovině rozebrat způsob nahlížení Carla Orffa na hudební tvorbu ve spojitosti s jeho scénickými divadelními díly. Soustředí se na skladatelovy poznámky o soudobém scénování a vytvoření jeho hudebního divadla. Srovnává jeho uvažování s tehdejšími tendencemi avantgardy a modernizmu týkající se moderního řeckého divadla a způsobu jeho inscenování. Zabývá se přenositelností obecních sociálních aspektu mýtu na moderní dobu, jejich dramatickým potenciálem a odlišným přístupem čelních představitelů avantgardy k této problematice. Druhá část práce se zastavuje u interpretace opery Prometheus a rozebírá možnosti jejího scénografického a kostýmního řešení.
- Friedrich Schiller: "Don Carlos" - komplexní kostýmní řešeníStieglerová, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-15Magisterská práce se zabývá divadelní hrou Don Carlos od Friedricha Schillera. Snaží se zachytit všechny inspirační zdroje, které předcházeli formování výsledné koncepce. Jedná se nejenom o historické zdroje, nabízející i jiný pohled na postavy a události, ale také o další prameny, které postupně vedli k pochopení celkové atmosféry. Součástí práce jsou i rozbory inscenací, které nabízejí odlišné pohledy na dané téma. Druhou půlku práce se věnuji výhradně vlastní koncepci a to i inspiracím k jednotlivým postavám. Je zde obsažen i rozbor klíčových momentů vybraných situací a pro charaktery podstatné údaje obsažené v pěti dějstvích. Závěrečná část se věnuje analýze všech postav a představení konkrétního řešení jejich kostýmu. V obrazové příloze jsou tato řešení vyobrazena formou návrhů.
- G. Puccini: Bohéma /komplexní scénografické řešení/Svoboda, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-11V tomto textu, se vám pokusím přiblížit svojí práci na scénografickém pojetí opery Giacoma Pucciniho ? La bohémy, kde libreto je napsáno podle románu Henriho Murgera - Ze života pařížské bohémy, pro scénu Stavovského divadla v Praze. Na úvod se rozepíši ve stručnosti o historii opery, poté se budu věnovat obsahům jednotlivých obrazů. Dále bych rád rozebral ,,bohémský život?? od jeho počátků až po jednotlivé druhy bohémy. V dalším kroku se budu zabývat vlastním řešením scénografie, kostýmů a jejich koncepcí. Na závěr se pokusím text zakončit vlastním názorem a zveřejním také seznam literatury, ze které jsem čerpal.
- Giacomo Puccini "Madama Butterfly" - komplexní kostýmní řešeníAndučičová, Inés(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-17V magisterské práci představuji kostýmové návrhy pro operu Madame Butterfly od Giacoma Pucinniho. Čtenáři skrze písemnou reflexi akademického zadání přibližuji proces, základní východiska a studium japanismu pro výtvarný koncept operního díla a jeho vliv na evropskou kulturu a oděv. Práce je dělena do pěti částí. První část se věnuje pojmu „japanismus“ a jeho konkrétnímu znaku a příkladu ve výtvarném vyobrazení. Ve druhé a třetí části čtenáři přibližuji estetiku tradičního japonského divadla a krásu ženy. Čtvrtá kapitola je věnována uměleckému směru a hnutí, secesi, ve kterém se naplno projevil vliv Japonska a tím výrazně propojil Východ se Západem. Poslední, pátou kapitolou dávám do souvislosti tvorbu Giacoma Pucciniho, konkrétně operu Madame Butterfly, se studiem japonské kultury. Představuji jednotlivé kostýmové návrhy a výslednou realizaci jednoho z nich.
- Guy de Maupassant: "Miláček" - kostýmní výpravaHrušková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-01-15Diplomová práce zpracovává kostýmní řešení Maupassantova románu Miláček, s vazbou na jeho dramatizaci od Zdeňka Kaloče. V úvodu se vysvětlují důvody zabývat se tímto tématem dnes. Teoretickou část uvádí obsah románu, poté je rozebíráno prostředí vzniku románu, je stručně popsán život G. De Maupassanta a srovnáno dílo s jeho životními zkušenostmi. Následuje popis vybraných divadelních a filmových adaptací Dílo je srovnáno s jinými pracemi. V praktické části je popsána práce s textem románu a dramatizace. Je zde vysvětlena inspirace dobovým odíváním. Dále jsou zde zahrnuty úvahy nad možnými principy inscenování a konotace s dnešními společenskými problémy. Po výčtu průběhu práce se text dostává k popisu řešení jednotlivých kostýmů. V závěru jsou shrnuty cíle diplomní práce a vysvětlen způsob zpracování vzhledem k předloze.
- J.B. Moliere: DON JUAN /komplexní scénografické řešení/.Lebdušková, Petra(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-09Moje magisterská práce je rozdělena na čtyři hlavní části. V první části nahlížím na téma postavy Dona Juana z hlediska vzniku, historických souvislostí, zkoumám formy literárního ztvárnění a odlišnosti z hlediska autorů. Dále je zde zmíněna janovská legenda jako taková a její kořeny v českém prostředí. Druhá část se zabývá možnostmi interpretace postavy Dona Juana tak, jak ji interpretují přední kritici, teoretici a inscenátoři divadla. Jsou to citace a úvahy, které mi byly blízké a přínosné. Je zde popsán pojem donjuánství jako obecného termínu. Třetí část obsahuje teoretický rozbor dvou inscenací Dona Juana v českém prostředí. Věnuje se režijní koncepci, pojetí prostoru a kostýmu, reflektuje dobové i současné souvislosti. Věnuji se myšlenkám, které mě zaujaly a srovnávám je mezi sebou i ve vztahu ke své vlastní koncepci. Čtvrtá část je v mé práci stěžejní, obsahuje praktickou část magisterské práce, myšlenkovou a výtvarnou koncepci a obhajobu mého pojetí. Je rozdělena do několika kapitol. Na začátku se zabývám myšlenkovým základem mé koncepce- vlastní reflexí tématu, pochopením postavy Dona Juana, jeho vztahu k moderní době a dnešní společnosti. Řeším klíčová témata hry, která mě inspirovala a vysvětluji, jakým způsobem se promítají do mé práce. Dále představuji výtvarné inspirační zdroje, které určují vizuální stránku mé práce. Další, hlavní částí, je rozbor dramatických postav z hlediska jejich vývoje, vzájemných vztahů, popis jejich kostýmu a jeho proměn v průběhu hry. Rozebírám psychologii a charakter postav, popisuji siluetu, naznačuji materiál, formu, pohyb a působení dramatické postavy v prostoru. Postavy řeším jednu po druhé, je to výčet a rozbor hlavních aktérů hry. V poslední fázi praktické práce se věnuji konkrétním kvalitám kostýmu jako je materiál, barva, silueta, pohyb herce v kostýmu, historické prvky kostýmu v moderním tvaru, kostýmní prvky a objety na scéně? Znovu se věnuji dramatickým postavách a shrnuji je obecněji v rámci těchto kritérií. Závěrečná kapitola pojednává o scéně, která je úzce propojena s mými kostýmy a následuje myšlenkový rámec mé koncepce. Samostatnou část tvoří obrazové přílohy, které ukazují inspirační zdroje, doplňují teoretickou část o vizuální podobu porovnávaných inscenací a hlavně fotodokumentují výtvarnou část. Postavy hry jsou řazeny jednotlivě dle kostýmních návrhů a jejich proměn. Obrazové přílohy jsou samostatně číslovány. Úvod a závěr obsahují úvodní a závěrečné teze a reflektují práci v obecnější rovině. Na konci práce řadím seznam pramenů, z kterých jsem při práci vycházela a závěrečné poděkování.
- J.W. Goethe: FAUST /komplexní kostýmní řešení/.Škandíková, Lucia(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-01-13Táto diplomová práca sa v teoretickej časti zaoberá zobrazením diabla v kultúrnych a historických kontextoch a to síce v dejinách ľudstva, vo výtvarnom umení, v literatúre, vo filme, v divadle a v ľudovom stredoeurópskom prostredí. Následne na to sa zameriava na diabla v súvislostiach, podľa ktorých sa jeho interpretácia formuje. V praktickej časti je popísaná moja vlastná skúsenosť z interpretácie divadelnej postavy diabla a sleduje jeho premeny v rôznych dramatických textoch a to konkrétne v: Majstrovi a Margaréte od M. Bulgakova, Bratoch Karamazových od F. M. Dostojevského, Dantovi - Light in a Darkness od P. Boháča, Bezbožných dievkach od J. Kráľa a podrobnejšie vo Faustovi od J. W. Goetheho.
- Jean Baptiste P. Moliére: Misantrop - kostýmní výpravaKopecká, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-05Tématem mé magisterské práce je divadelní hra Misantrop, která byla napsána okolo roku 1666 ve Francii v Paříži Jeanem-Baptiste Poquelinem zvaným Moliére. Práce je dělena na dvě hlavní části, teoretickou a praktickou. V té teoretické se částečně zabývám životopisem Moliéra s nahlédnutím do kulturně-historického pozadí doby, snažím se tak vystihnout podstatu dramatikovy inspirace a tím zdůvodnit formu jeho her. Tato část práce slouží převážně pro mé vlastní porozumění Moliérova života a díla, studium historických okolností dané epochy mi dovoluje lépe pochopit samotnou hru Misantrop. Součástí tohoto studia byla také návštěva Paříže, jež jsem mohla díky DAMU podniknout. Dále na základě překladu Vladimíra Mikeše analyzuji podrobným popisem děje dílo Misantrop. Druhá polovina této části je věnována studiu a analýzám realizací hry Misantrop v Čechách i v zahraničí, díky kterým si uvědomuji a objasňuji svůj vlastní přístup k danému tématu. Analýzy jsou doplněné o ilustrační fotografie. V praktické části pak odůvodňuji výběr inspiračních zdrojů a popisuji výtvarné řešení kostýmů na základě rozboru jednotlivých dramatických postav. Součástí praktické části jsou i kostýmní návrhy.
- Karel Sidon: Labyrint - komplexní kostýmní řešeníMiškejová, Petra(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-10V této práci zpracovávám scénář vrchního pražského a zemského rabína
- Komplexní scénografický projekt Charles Gounod: FAUSTForstová, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-09Má bakalářská práce je především studií různých kostýmních pojetí faustovského tématu. Srovnávám vybrané operní zahraniční inscenace od konce 18. století až po současnost. Výběr zpracovaných představení se odvíjel hlavně od existence zachovaných obrazových materiálů a divadelních kritik. Snažila jsem se postihnout proměnu kostýmní tradice a zároveň zjistit, co z původního pojetí zůstalo v kostýmu zřetelné dodnes. Pro sledování proměny kostýmu v průběhu doby se nejlépe hodil kostým Mefistofela. Ve druhé části práce se zabývám explikací své koncepce scény a kostýmu Gounodovy opery Faust a Markétka.
- Komplexní scénografický projekt Charles Gounod: FAUSTKarásek, Jiří(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-09V této bakalářské práci srovnávám několik odlišných koncepcí zahraničních operních inscenací dotýkajících se tématu Fausta v průřezu posledních třiceti let, což slouží jako základ a jako měřítko pro mou praktickou část bakalářské práce. Inscenace jsou porovnávané očima dnešního publika, jsou konfrontovány s domněnkami a poznámkami teoretiků divadla. Krátce se pozastavuji nad produkcí opery v netradičních prostorách. Analyzuji vizuální kódy jednotlivých představení a snažím se rozpoznat, co je pro zpracování opery tohoto typu přínosné. V druhé části této práce letmo zmiňuji historii Gounoda a jeho opery. Poté vysvětluji samotnou koncepci mého pojetí Fausta a jeho výklad, dopodrobna rozepisuji významy a zpracování kostýmu a scény včetně letmého vysvětlení technologického konceptu.
- Komplexní scénografický projekt opery: Leoš Janáček ŠÁRKAMaleninská, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-07Tato bakalářská práce se zabývá operou Leoše Janáčka "Šárka". Mapuje její dosavadní zpracování i kulturně-historické pozadí námětu, snaží se identifikovat možné důvody relativně nízkého povědomí o tomto díle. Těžištěm práce je vlastní komplexní scénografické řešení opery mající za cíl vhodným způsobem zdůraznit specifické rysy Janáčkovy interpretace tématu.
- KOSTÝM JAKO SOCIÁLNÍ ZNAK - F.M. Dostojevskij-IdiotVágnerová, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-11Práce pojednává o sociální funkce kostýmu. První část se zabývá pojmem sociální kostým a jeho významem v divadle. Druhá část zkoumá vzájemný vztah sociálních znaků civilního oděvu a kostýmu jednotlivých sociálních vrstev Ruska druhé poloviny 19. století a jejich význam v současném divadle. Třetí část obsahuje výtvarné řešení dramatických postav Idiota od F. M. Dostojevského.
- M. de Ghelderode: Slečna Jairová - komplexní kostýmní řešeníDziarnovich, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-09Cílem mé magisterské práce je zaměřit se detailněji s tvorbou zajímavého a dříve mně málo známého dramatika Michela de Ghelderoda a písemně analyzovat své výtvarné řešení kostýmů jeho hry Slečna Jairová. Autorova tvorba sestává z groteskních dramat-podobenství, často na biblická témata nebo z historie středověké Evropy. Je naplněná obrazy kostlivců, oslav masopustu, cirkusovou klauniádou, ale i beznadějnou apokalyptickou náladou, je totiž přímo ovlivněna nejlepší tradicí vlámského umění a jeho nejpřednějšími představiteli od Hieronymа Bosche a Pietera Brueghela až po Jamese Ensora. Ghelderodova hru Slečna Jairová můžeme označit jako groteskní hororové mystérium. Než se začnu zabývat hrou Slečna Jairová a koncepcí svého kostýmního řešení této hry, chci rozebrat některé aspekty středověkého náboženského divadla, vysvětlit pojem ikonografie a ikonografická metoda a popsat odraz křesťanské ikonografie v divadelním kostýmu té doby. Část své magisterské práce budu věnovat některým momentů ze života belgického dramatika Michela de Ghelderoda. Dále budu podrobněji analyzovat jeho hru Slečna Jairová, její filozofickou a morální rovinu, děj, postavy a jejich úlohu ve hře - rovněž v různých inscenacích, světových i českých. Závěr druhé části mé práce tvoří koncepce mého kostýmního řešení hry, kde popisuji kostýmní návrhy každé postavy a to, co ve hře reprezentují. Pojednám zde také o své práci na realizaci masek a kostýmů. Kromě toho bych chtěla vysvětlit, co mě ovlivnilo, co inspirovalo a jaká je moje koncepce celkového kostýmního řešení hry Slečna Jairová.
- William Shakespeare - OKO ZA OKO kostýmní výprava a teoretická reflexeHanousková, Renata(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-06Anotace HANOUSKOVÁ, Renata, ?Oko za oko?, Praha: Divadelní fakulta, 2012, magisterská diplomová práce. Text obsahuje základní údaje charakterizující v českém jazyce obsah a výsledky práce.
- Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna - komplexní scénografický projektJosková, Radka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-08Práce se zabývá operou Kouzelná flétna. V první části autorka sleduje inscenační styly ve světě a srovnává výtvarné koncepce. Zejména si všímá využití rámcování a jeho smyslu. V druhé části popisuje vlastní pojetí opery, vnímání hudby a libreta jako celku a komplexní scénické a kostýmové řešení.