Procházet podle oponent "ZBOŘILOVÁ, Jana"
Nyní se zobrazuje 1 - 8 z 8
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- F.M. Dostojevskij: Idiot" - kostýmní výpravaTavelová, Helena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-01-15Diplomová práce F. M. Dostojevskij: Idiot se zabývá životem autora s akcentem na jeho tvorbu, jež je neustále aktuální, neboť popisuje stále živá témata týkající se života člověka. Práce se také zabývá problémy, jež jsou klíčové k pochopení F. M. Dostojevského a jeho vnímání světa a pojednává o předchozím zinscenování této hry v Čechách se zaměřením na dílo režiséra Miroslava Krobota. Tato práce však předně předkládá podrobnou analýzu Dostojevského díla Idiot a podrobnou analýzu jednotlivých dramatických postav s fokusem na jejich vnitřní procesy a vzájemné vztahy, které jsou následně vyjádřené v kostýmu.
- Garcia Lorca: "Mariana Pinedová" - komplexní kostýmní řešeníKristiánová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-01-14Tématem mé diplomové práce je hra Mariana Pinedová, kterou napsal F. G. Lorca, nejvýznamnější španělský dramatik a básník 20. století. Má práce je rozdělena na dvě hlavní části. V první teoreticko-historické části je stručně představen život autora a prostředí, které silně ovlivnilo jeho tvorbu a jeho motivace k napsání dramatických děl. V této části je také stručně shrnuto historicko-politické zázemí v souvislosti s přímým vlivem na jeho tvorbu. Dále zde chci nastínit situaci, která se stala podkladem pro dějový vývoj hlavní postavy celého díla, historickou postavu Mariany Pinedové a její osud, ne příliš odlišný od osudu samotného autora. Druhá část mé práce se zaměřila na odhalení a popsání psychologické stránky jednotlivých dramatických postav v rámci zasazení do děje, jejich motivaci, rozbor jmen a uvedených symbolů. Stručně zde nastiňuji dějovou linku dramatu a rozbor některých situací a jejich následků. Následně přicházím k vlastní koncepci barev, tvarů, návrhů kostýmů i atmosféry dramatické hry. Na závěr mé diplomové práce přikládám varianty obrazových návrhů kostýmového řešení, jeho vývoj v dějové lince, jeho proměny a chci upozornit na důležitost a nezbytnost kostýmů v celkovém vyznění hry na diváka.
- Komplexní scénografický projekt Charles Gounod: FAUSTStrmisková, Denisa(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-23Ve své bakalářské práci se věnuji jednomu z největších literárních děl a fenoménu evropské literatury, kterým Faust bezesporu je. V úvodu se zabývám samotným mýtem o doktoru Faustovi a jeho historickým pozadím. Sleduji vývoj příběhu od jeho vzniku ve středověku, přes nejznámější adaptace Marlowovu a Goethovu, po libreto pro operu francouzského romantického sladatele Charlese Gounoda. Právě libreto opery Faust a Markétka detailněji analyzuji po jeho formální stránce a dále srovnávám s jeho předlohou Faust Johanna Wolfganga Goetheho. Cílem této části práce je přiblížit jednotlivé rozdíly mezi Gounodovou operou a jeho předlohou se zaměřením na děj. Goethovo dílo je mnohonásobně rozsáhlejší než Gounodova opera. Nastiňuji zde tedy motivy a situace, které se staly tomuto skladateli východiskem pro jeho dílo. Záměrně tak postupně rozebírám jednotlivé obrazy a dějství obou her se zaměřením na vývoj děje. Dále se pak zabývám dvěmi významnými českými inscenacemi Goethova Fausta. Těmi jsou Faust v Národním divadle z roku 1997 a televizní adaptace inscenace Fausta Divadla na okraji z roku 1989. Zaměřuji se zejména na jejich scénografické řešení, detailněji pak na scénu Josefa Svobody v Rodokově inscenaci v Národním divadle. V další části této práce se věnuji svému vlastnímu zpracování Fausta a Markétky Charlese Gounoda, které je tématem pro mou praktickou bakalářskou práci. Přibližuji jednotlivé složky, které jsem zpracovala v prezentaci od scénografie, kostýmních návrhů a jejich realizací po světelná a technická řešení. Nastiňuji svou představu o této opeře a možnost jejího řešení. V závěru mé práce přikládám bohatou obrazovou přílohu související s jednotlivými kapitolami.
- Leoš Janáček: "Z mrtvého domu - komplexní scénografický projektGsöllhoferová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-21Cílem této práce je vytvořit ucelenou scénografickou koncepci včetně kostýmních návrhů k opeře "Z mrtvého domu" - poslední opeře českého hudebního skladatele přelomu 19. a 20. století Leoše Janáčka. Mimo vlastního výtvarného projektu se práce zabývá osobností Leoše Janáčka a jeho další tvorbou, problematikou odnětí svobody, prostředím ruských vězení a stručným rozborem slavných uvedení opery "Z mrtvého domu". Toto předchozí studium spolu s inspiračními zdroji z výtvarného umění a beletrie ovlivnily tvorbu mého vlastního scénografického řešení. Vzniklá koncepce by měla umožnit inscenovat operu "Z mrtvého domu" moderním nepopisným způsobem a současně brát zřetel na historické reálie a ctít původní skladatelovu ideu.
- Obsluhoval jsem anglického králeKrčmářová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-06Tématem magisterské práce je divadelní hra Obsluhoval jsem anglického krále napsaná Bohumilem Hrabalem. Studie se v teoretické části zaměřuje na stručný životopis autora, rozbor jeho literárního rukopisu a přehled divadelních her tohoto dramatického textu, uzavřené zkrácený obsahem hry. Praktická část navazuje stručným popisem dějin odívání a dějin Československé republiky v příslušném období. V první řadě zde však objasňuji svoji vlastní koncepci a zvolené inspirační zdroje. Popisuji jednotlivé dramatické postavy a zdůvodňuji použití příslušného kostýmu. Na závěr jsou přiložené ukázky kostýmních návrhů jednotlivých postav.
- Scénografie hudebního divadla. Opera B. Martinů a G. Neveuxe "Julietta" - komplexní scénografický projektTereba, Ján(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-04Abstrakt V prvej časti mojej bakalárskej práce budem rozoberať príčiny a obdobie vzniku surrealizmu, jeho prejavy ako vo sfére literárnej a filozofickej, tak aj jeho presahy do výtvarného umenia. Na jednotlivých príkladoch uvediem metódy surrealistickej obrazovej imaginácie. Popíšem vplyv surrealizmu na svetové a České divadlo a prehodnotím v akej miere divadlo vychádzalo zo surrealistickej metodiky. Analýza a snaha o rekonštrukciu inscenácií Julie aneb snář a Julietta aneb snář na základe získaných vedomostí. Vyvodenie záveru. V druhej časti, venovanej vlastnému konceptu výtvarného riešenia, predstavím, na základe znalostí o surrealizme a divadle ovplyvneným surrealizmom, moje vlastné scénické a kostýmové riešenie k opere Bohuslava Martinů Julietta aneb snář. V závere prepojím výsledky obsiahnuté v prvej časti s výsledným konceptom. Cieľom by malo byť zistiť, či a ako sa prejavili naštudované materiály na finálnej koncepcii.
- Václav Havel: "Žebrácká opera" - komplexní kostýmní řešeníŠárková, Kamila(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-10Předkládaný text se zabývá komplexním kostýmním řešením Žebrácké opery Václava Havla. Autorka diplomové práce se dostává od historie hry přes rešerše až k vlastnímu konceptu a kostýmnímu řešení. Hra byla napsaná v sedmdesátých letech, kdy Havel kriticky reagoval na tehdejší situaci. Šlo o kritiku aktuální situace. Pro současnou aktualizaci autorka hru umístila na malé město. Z jeho společnosti vychází také inspirace pro jednotlivé typy postav. Text je rozdělený na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se autorka zabývá historií hry, jednotlivými inscenacemi a Havlovým přístupem k divadlu. V Praktické části se pak dozvídáme o konceptu a jeho inspiraci rozvoji a k celkovém kostýmním řešení s rozborem jednotlivých postav podložených obrázkovou dokumentací.
- Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna - komplexní scénografický projektČačko, Jozef Hugo(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-08Práca sa zaoberá kompletným spracovaním inscenácie po výtvarnej, významovej a dramatickej stránke. Rozborom už existujúcich inscenácií na Slovensku, mojím subjektívnym pohľadom na konkrétne divadelné stvárnenia po scénografickej a kostýmovej stránke ako aj komplexným rozborom môjho konceptu a výtvarného prejavu. Riešením dramatických situácií v priestore, charakteristík postáv. Hudby a jej vnímania a použitia. Celistvým vnímaním skladby, libreta a nálad v daných obrazoch.