Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle Klíčová slova "americká kinematografie"
Nyní se zobrazuje 1 - 14 z 14
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Case Studies of the Influence of Painting on the Cinematographer´s WorkCortes, Laura Camila(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-16I want to analyze particular films for how paintings guided cinematographer to make certain choices for film´s overall look, looking at An American in Paris, Mazany Filip and Cyrano de Bergerac.
- Conveying Meaning Through Movement: Using Handheld Vs Steadicam In Moving Point Of View Shots In Feature FilmsJoseph, Abraham(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-27This thesis attempts to study two techniques used to shoot the moving POV shot in films--the handheld camera and the Steadicam--to analyse how they contribute to or enhance the ‘realism’ in a film. To do this, existing literature on camera movement is reviewed and an overview of the history of these two techniques is provided. This thesis also looks at how the moving POV shot has been captured in cinema till now. Drawing from this historical foundation, this thesis builds its theoretical premise, hugely aided by Andre Bazin’s theory of cinematic realism and the films and ideas of cinema put forth by Robert Bresson. Finally, this thesis formulates a new classification of POVs and perspectives,andanalysestwofilms(LászlóNemes’s SonofSaula ndGus Van Sant’s Elephant ) that each use one of these techniques of filming the moving POV against it. The attempt to understand which of these camera movement techniques comes closest to attaining ‘realism’ and the idea of cinema as propagated by Bresson.
- Influence of Art in CinemaChandola, Asmi(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-26This is a study of how Edvard Munch learned to express himself and how this led him to become one of the pioneers of the art movement known as Expressionism. I will further explore how filmmakers learned from his techniques and utilized it in their own interpretations. I will begin by exploring Munchs childhood, career and his foray into symbolism, then dive into several films and filmmakers starting with 1920s German expressionist cinema with Robert Weines The Cabinet of Dr Caligari and and F.W. Murnaus Nosferatu, moving to its influence on Hollywood filmmakers with films like Orson Welles Citizen Kane and A Touch of Evil. I will explore how Polish filmmaker Andzrej Wajda used symbolism with his famous war trilogy, A Generation, Kanal and Ashes and Diamond, how Joel Coen paid homage to German expressionism with The Tragedy of Macbeth and how Sam Levinsons Euphoria explores human emotions externally with the genre of neon-noir. The last film I will present in this study is one of my own, my color etude exercise called Red, which I based on Edvard Munchs work and one in which I tried to channel his trauma into one of the characters psychological states.
- Influence of Geography on the Poetics of Light in FilmAnand, Harsimran Kaur(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-26This thesis analyses the influence of Geography on the subjective, creative and emotional expression of light in a film. To develop a broad understanding on varied visual aesthetics, a comparison is made between cinematographers Santosh Sivan and Darius Khondji, who originate from and work in different parts of the world. A detailed qualitative study of the films Dil Se (1998), The Terrorist(1998), Evita (1996)and Se7en (1995) is presented using tools of Composition and Lighting for analysis. A further comparison in lieu of treatment of geography across the films reveals its impact on the Poetics of Light in the films.
- Kameraman Roger DeakinsLipský, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-24Roger Deakins je celosvětově uznávaným kameramanem v oblasti celovečerního filmu. Za svou dlouholetou kariéru nasbíral neuvěřitelné množství zkušeností, vytříbil si tak přístup a postupy při práci, o které se rád dělí. Jeho kariérní cesta a zkušenosti při přípravách, natáčení a postprodukci hraného filmu mohou být pro čtenáře inspirativní a mohou přispět k profesnímu rozvoji.
- KAMEЯRAMANHojdová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-26Američan Robert Richardson jako jeden ze tří kameramanů na světě získal za svoji práci tři Oscary. Čtvrté toto ocenění už nikdo na světě z kameramanů zatím nemá. Tento úspěch mu přinesli dva režiséři, se kterými spolupracoval: Oliver Stone a Martin Scorsese. Quentin Tarantino patří k dalším režisérům, kteří mu přinášejí celosvětový úspěch a uznání od odborné veřejnosti. Filmy, které RR s nimi natočil, jsou hlavním tématem této diplomové práce. Kladla jsem mu otázky a on poctivě odpovídal. Tři roky jsme spolu vedli dialog i korespondenci o jeho odborných zkušenostech, postupech, názorech, ale i o jeho pocitech, vítězstvích a zklamáních. Závěr práce patří filmu A Private War (režie - Matthew Heineman), na kterém jsem v roce 2018 pracovala za třetí kamerou pod Richardsonovým vedením. Tématu této diplomové práci, které jsem si zvolila a bylo mi katedrou kamery FAMU schváleno, vděčím za to, že jsem mohla zblízka poznat osobnost tohoto významného kameramana. Bez FAMU bych nikdy Roberta Richardsona neoslovila.
- Stylization by the Degree of Realisticness in Cinematography Styles Ranging from Realism and StylizationPatoli, Leena(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-02-07The various degrees of stylisation impact the fidelity of an image. This thesis focuses on the technicalities and the impacts behind an image’s realistic nature. It proposes a scale of the degree of realisticness and attempts to understand the motive behind the choices made by the film makers.
- The Examination Of The Creative Potential Of Cinema LensesBruges, Leo(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-24Tato diplomová práce zkoumá otázku, jak si současní kameramani a kameramanky vybírají objektivy pro natáčení svých filmů na základě stanovených kritérií, znalostech a zkušenostech s danými objektivity a taktéž jejich testování. Tato práce zkoumá objektiv z technického hlediska, sleduje, jak pracuje se světlem, jaké má parametry, vlastnosti a nedostatky, aby bylo možno lépe pochopit, jak lze určit jeho kreativní použití. Výsledky této práce vycházejí z rozhovorů se třemi kameramany s důrazem na nejnovější filmy, na kterých pracovali: Lawrence Sher (Joker, 2019), César Charlone (Dva papežové, 2019) a Vladimír Smutný (Nabarvené ptáče, 2019). Rozhovory zkoumají kameramanův pracovní postup a proces při práci na konkrétních filmech a poskytují srovnání mezi jejich stylem, uměleckými rozhodnutími a dnešními trendy, které jsou ovlivněny pokračujícím vývojem technologie objektivů a kamer. Tato práce ukazuje, že moderní kameramani mají své vlastní způsoby chápání a používání objektivů a že též reflektují takzvanou „psychologii“ objektivů. Tento koncept stojí na myšlence, že vhodně zvolené snímání umožňuje divákům, aby se naladili na vnitřní svět postav a zároveň sledovali jejich příběh.
- The Cinematography of Rachel MorrisonAlcalde, Nelisa(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-29Tato práce představuje práci první ženy, Rachel Morrison, nominované na Oscara v kategorii “Nejlepší kamera”. Na základě analýzy některých děl, které vytvořila, můžeme lépe identifikovat její vizuální styl: Subjektivní naturalismus. Tato studie je založena na sérii on-line Zoom rozhovorů, které jsem uskutečnila s Rachel Morrisonovou. Během rozhovorů, jsme diskutovali o jejím osobním a pracovním životě.
- The Impact of Lighting on Character Development in FilmsDawane, Sagar Parabhu(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-10The exploration of lighting's impact on character development in films offers a comprehensive analysis of how visual elements shape audience perception and emotional engagement across different genres. This thesis examines the collaborative dynamics between directors and cinematographers in their strategic use of lighting, demonstrating how these choices enhance the narrative depth and psychological complexity of characters. Through a detailed comparative analysis of "Gangubai Kathiawadi," "The Painted Bird," and "The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford," the study reveals the distinct approaches to lighting.
- Vittorio Storaro: How to maintain artistic style in digital cinematographyKerimoglu, Kagan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-27This thesis explores how a cinematographer can reflect his/her own style in the
- Výtvarné umění - nedílná součást filmového dílaBalonek, Patrik(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-25Tématem této práce je výtvarný koncept filmu za použití výtvarného umění jako inspiračního zdroje, ať už se to týká světla, barvy nebo kompozice scény, či lokace samotné. Plynule navazuji na svou práci bakalářskou, která je spíše popisem filmu Barry Lyndon, kde se někdy jedná až téměř o kopie obrazů převzatých do filmového světa ze světa malířů. Dále práce obsahuje můj originální rozhovor s výtvarníkem Jiřím Davidem přibližující jeho pohled na vztah filmu a výtvarného díla. A končí rozhovorem s Jaroslavem Brabcem o filmu Krvavý román.
- Vývoj filmového jazyka Terrence MalickaŠťastný, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-29Tato magisterská práce se zabývá vývojem obrazového řešení filmů Terrence Malicka. Nabízí komplexní vhled do vývoje osobnosti režiséra s důrazem na jeho spolupráci s kameramanem. Práce analyzuje celou Malickovu filmografii, přičemž zkoumá, jak kamerová složka daného filmu přispěla k vývoji Malickova filmového jazyka. Závěr nabízí zamyšlení nad specifickou souhrou režiséra a kameramana nejen na poli Malickovy tvorby.
- When Colour Narrates: Colour as a Narrative Tool in Audio-visual StorytellingLarsen, Morten(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-10-06This thesis explores the use of colour as a narrative tool within the realm of cinema. Even though colours have taken up a considerable role in the history of film, colour theory and colour aesthetic have not received reasonable attention in film studies compared to other fields. The thesis reflects upon why this might be the case based on the hypothesis by David Bachelor that a history long “chromophobia” has existed in the arts in the Western world. The paper then seeks to give an overview of relevant theory of colour that tries to shed light on the multiplex nature of colour itself, and in continuation to that, its ability to convey meaning within audio-visual story-telling. Finally, this paper shall investigate the selected works by three directors - Eric Rohmer, Rainer Werner Fassbinder and Alfred Hitchcock - that utilize colour narratively within their work but in various ways. It is the aim of this thesis that the analysis supported by theory shall prove the quality and unique property of colour in audio-visual storytelling.