Katedra režie - KR / Department of Film Directing
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra režie - KR / Department of Film Directing podle Klíčová slova "americká kinematografie"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 29
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Atentát na Reinharda Heydricha aneb Historická událost jako filmová situaceKratochvíl, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-19Cílem diplomové práce je zaměření se na specifický fenomén – totiž nevyhnutelnou, a zejména dobově podmíněnou tendenčnost zobrazování historických událostí v české i světové kinematografii. Historický film často bývá spíše výpovědí o době svého vzniku než o popisované události samotné a pravděpodobně neexistuje možnost vyhnout se stylizaci nebo manipulaci s fakty. Doba vzniku filmu svým kulturním a politickým kontextem ovlivňuje žánr, formu i samotné umělecké zpracování historické látky. Atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, vzhledem k tuzemské a zahraniční četnosti filmových zpracování, je nejvhodnějším vzorem k analýze výše zmiňovaného. Tato analýza však není nahlížena prizmatem filmového vědce nebo historika, kterým autor práce není, nýbrž prizmatem posluchače oboru hrané režie a budoucího filmového režiséra – tj. jedná se o praktické ohledávání postupů filmových ztvárnění atentátu a v neposlední řadě diplomant nastiňuje vlastní autorská řešení.
- Budování napětí ve filmech Quentina TarantinaFridrich, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-05Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu technik budování napětí ve filmech Quentina Tarantina, konkrétně "Hanebné pancharty" a "Tenkrát v Hollywoodu". Cílem práce je identifikovat a popsat klíčové metody, které Tarantino využívá k dosažení intenzivního napětí a emocionální angažovanosti diváků. Práce analyzuje využití dialogů, vizuálních kompozic a zvukového designu jako prostředků k vytváření atmosféry nejistoty a očekávání. Tarantinovy dialogy jsou často plné cynismu a černého humoru, což slouží nejen k charakterizaci postav, ale i k budování napětí. Vizuální styl zahrnuje kontrastní barvy, symetrické kompozice a detailní záběry, které posilují divákův zážitek a vnímání napětí. Zvukový design, často využívající disharmonii, přispívá k pocitu nepokoje a nejistoty. Výsledky analýzy ukazují, že Tarantino efektivně manipuluje s diváckými očekáváními prostřednictvím falešných stop a nečekaných zvratů, což zvyšuje emocionální napětí a angažovanost. Tato práce přispívá k hlubšímu pochopení technik používaných v současné filmové tvorbě a nabízí podněty pro další výzkum v oblasti filmového jazyka a jeho vlivu na divákovy emoce.
- David Fincher: Filmová Inovácia cez Rozmanité Žánre a MédiáKováč, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-20Práca skúma filmové diela Davida Finchera, ktorého tvorba presahuje žánre ale najmä média, pričom kládla dôraz na inovatívne využitie vizuálnej naratívy a filmovej techniky. Fincherova práca je prezentovaná ako syntéza klasických a moderných filmových techník, ktoré poukazujú na jeho schopnosť inovatívne spájať obsah s formou. Analýza preskúmava, ako sa Fincherov režisérsky prístup transformoval, najmä prostredníctvom príkladov z jeho významných diel "Se7en", "Mindhunter" a "Mank". Práca ďalej skúma, ako tieto filmy odrážajú sociálne a kultúrne aspekty ich doby a ako sa stali kultúrne významnými vo filmovom svete.
- Destrukturace divákova hlediskaJeřábek, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-14Bakalářská práce se zaměřuje na funkce ústředních postav ve filmech vycházejících z klasické narace. První část rozebírá různé teorie vyprávění a vymezuje základní pojmy a postupy, které jsou následně aplikovány při analýze dvou vybraných filmů Terrence Malicka, autorského režiséra známého nekonvenčním využitím voice-overu při vyprávění v první osobě, které má silný vliv na divákovo hledisko. V poslední kapitole se pokouším o obecnější zasazení výsledků analýzy.
- Filmy Kennetha Angera jako rituály vzdoruPavlík, Jan Karel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Ve své práci se zaměřuji na přiblížení působení a tvorby Kennetha Angera. Kenneth Anger, jeden z nejvýznamnějších experimentálních filmařů všech dob, pojímal film jako magický rituál. Ve svých krátkých, výtvarných a nenarativních filmech, se zaměřuje hlavně na použití barev, emoce a dekadentní symboliku. Absence narace ve filmech Kennetha Angera vede diváka k jinému druhu audiovizuálního zážitku. Anger vede diváka ku svým způsobem primitivnímu vnímání zobrazovaných symbolů. Skrze analýzu způsobů, kterými Anger pracuje ve svém filmu Scorpio Rising s mizanscénou se chci dostat blíže tématům obecnějším. Angerovo rituální a magické pojetí filmu chci zasadit do širších kontextu doby vzniku vrcholných Angerových děl. Kromě analýzy Angerovy práce s filmovým médiem a okultním rituálem samotným se autorovu tvorbu pokusím popsat jako kulturní rituál vzdoru, zasazený do měnícího se paradigmatu 60. let.
- Hlavní postava v konvenční narativní struktuřeSevnik, Lun(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-27V této diplomové práci se věnuji teorii filmové postavy, konkrétně hlavní postavě či protagonistce v konvenční narativní struktuře. Na základě teorií autorů Roberta McKeea, Lindy Aronsonové a Jana Císaře zkoumám podmínky, které musí postava splňovat, aby se stala postavou hlavní. Jelikož je postava neodmyslitelně propojena s dějem, část věnuji také dramaturgickým základům tříaktové struktury. Na konkrétních příkladech protagonistek v různých filmech se snažím zjistit, co tvoří zajímavou hlavní postavu, a proto je největší část diplomové práce zaměřena na analýzu teoretických pojmů charakterizace, cíl, motivace a proměna hlavní postavy. Teoretická východiska aplikuji na filmy současných amerických filmů Drahokam (Benny Safdie, Josh Safdie, 2019), Jezdec (Chloé Zhao, 2017) a Red Rocket (Sean Baker, 2021).
- Jednozáběrový narativní filmPylypčuk, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-08Cílem této bakalářské práce je rozebrat použítí jednoho dlouhého, nepřerušeného záběru pro vyprávění narativních celovečerních filmů a zmapovat jejich formální, obsahové a stylistické složky, režijní postupy a výpovědní hodnotu pro diváka. Za pomoci neoformalistické analýzy autor rozebere vybrané filmy a na jejich základě popíše principy filmové řeči specifické pro jednozáběrovou narativní kinematografii jako takovou, její pozitiva a úskalí a její vztah ke střihové skladbě.
- Krajina ve filmech Kelly ReichardtJirásek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-05Tato práce se zabývá tvorbou a inspirací jedné z nejvýraznějších režisérek současné americké nezávislé kinematografie, Kelly Reichardt. Cílem textu je seznámit čtenáře s jejím dílem, zejména pak se způsobem, jakým využívá krajinu ve svých filmech. Analýza se týká snímků Wendy a Lucy, Meek’s Cutoff a Certain Women, které představují průřez zásadními momenty autorčiny kariéry.
- Million dollar baby a Americký sniperJelínek, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-02Tato diplomová práce zkoumá užití formálních, dramaturgických a scenáristických postupů ve dvou filmech Clinta Eastwooda Million Dollar Baby a Americký sniper. Rozborem prvního filmu jsme si ukázali, že způsob užití těchto postupů zde ze strany tvůrců vede k výrazně zkreslenému podání tématu, kterému se film věnuje (eutanazie) a ve výsledku se vůči němu jeví jako značně irelevantní. V případě druhého filmu jsme si pak ukázali, že film, ačkoliv chce být výpovědí a reflexí skutečných událostí (invaze a válka v Iráku), sám sebe z této možnosti diskvalifikuje především tím, že záměrně přehlíží zásadní a obecně známá fakta a jinými použitými postupy se navíc až nebezpečně blíží k hranici mezi filmem a propagandou. Podrobný rozbor některých postupů a s nimi související teze, principy a názory, které se v práci vyskytují, se dají do jisté míry i zobecnit a aplikovat na jiné filmy nebo kinematografii jako takovou.
- Poetika trapnosti v tvorbě Taiky WaititihoPayne, David(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-23Práce je věnována tvorbě novozélandského režiséra Taiky Waititiho, zejména jeho nejnovějšímu filmu Králíček Jojo (2019). Je případovou studií zvláště zaměřenou na vizuální styl, žánr a poetiku, které jsou srovnávány s filmovým jazykem režisérova staršího současníka Wese Andersona. Cílem práce je definovat filmovou trapnost – trapný gag, observační trapno, a tzv. camp – a identifikovat tyto její různé podoby v díle Andersona a Waititiho. V práci jsou odhalovány paralely ve vizuálním stylu a poetice obou režisérů a definovány specifika Waititiho poetiky a vizuálního stylu tam, kde se od Andersona odlišuje.
- Práca s (ne)hercom v súčasnom umeleckom filme:Halamová, Terézia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-20Cieľom práce je podrobnejšia analýza jednotlivých celovečerných filmov Andrey Arnold a Harmony Korina s konkrétnym zameraním sa na ich špecifické využitie neprofesionálnych hercov, pôsobenie ich samotnej fyziológie na plátne a režisérske vedenie. Ich tvorbu postavím do kontextu voči histórii práce s (ne)hercom a budem porovnávať paralely a odlišnosti v ich využívaní (ne)hercov. Ďalej sa budem v práci zamýšľať nad tradičným vnímaním postavy a nad novými formami zobrazovania skutočnosti nie len prostredníctvom jej napodobovania, ale prostredníctvom nových kombinácií obrazov, ktoré prepožičiavajú hlas marginalizovaným skupinám a zvieratám, ktoré ho v bežnom živote tak viditeľne nemajú. Výsledkom práce bude text zaoberajúci sa zvolenými autormi, ich filmovou rečou a vedením (ne)hercov, ktoré robia ich filmy tak inovatívnymi.
- Sidney Lumet - Téma určuje stylPavlíček, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-02Cílem diplomové práce je seznámit čtenáře s tvorbou amerického režiséra Sidneyho Lumeta a popsat jeho režijní styl, který vychází zásadně z tématu filmu. Práce současně hledá témata a motivy procházející celou režisérovou filmografií.