Katedra režie - KR / Department of Film Directing
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra režie - KR / Department of Film Directing podle Klíčová slova "analýzy filmových děl"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 103
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- 3D - jako odůvodněný filmový prostředek posunující význam filmuToulová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-18Ve své bakalářské práci se věnuji teoretické analýze: 3D - jako odůvodněný filmový prostředek posunující význam filmu. Zabývám se 3D filmy, které využívají třetího rozměru jako nutnou a nezbytnou součást uměleckého konceptu mající prokazatelný význam k posunu díla a činí tak z 3D způsobu natáčení legitimní prostředek uměleckého záměru. Jedná se o filmy, které by v převodu do 2D rozměru nefungovaly stejnou platností, změnily nebo ztratily svůj význam, nebo možná nevznikly vůbec - a to především: Pina Wima Wendese, Heart Beat Jana Němce, Jeskyně zapomenutých snů Wernera Herzoga.
- Analogie medzi Indickým a Europským autorským filmom 1960 - 1980Rampal Dzurenko, Viktória(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-10-09Vo svojej magisterskej diplomovej práci sa sústredím na výskum v oblasti Indického nezávislého filmového hnutia, nazývaného ako "Indian Paralel Cinema", čo je zmes súčasného, experimentálneho a umeleckého (autorského) filmu. Sú to filmy produkované s veľmi nízkym rozpočtom. A sú v opozícii s takzavným mainstreamom v indickej kinematografii častokrát nazývanom ako "Bollywoodsky" či "Masala" film, ktoré sú známe svojím častým používaním hudby, piesní a melodramatických motívov.. No v 60. a v 70. rokoch prichádza práve indický nezávislý film, odlišný svojou experimentálnou formou filmovej narácie. Indický "Paralel Cinema" - nezávislý film je špecifický svojím serióznym obsahom, realizmom a naturalizom, ktorý odzrkadľuje sociálne a politické témy daného odbobia. Indický nezávislý film prezentuje výraznú zmenu smeru kinematografickej tvorby v porovnaní s tradičnou indickou kinematografiou.
- Analýza prvých troch mezinárodných filmov Yorgosa LanthimosaKováč, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-14V bakalárskej prácii sa venujem analýze prvých troch medzinárodných fimov, gréckeho režiséra Yorgosa Lanthimosa. Snažím sa odpovedať na výskumnú otázku: “ako výrazne sa mení autorová poetika pri práci na medzinárodných filmoch?” Zameral som sa preto na jeho prvé diela snímané už mimo Grécka. V tejto práci chcem zohľadniť len tieto tri diela. Film “Humr” ktorý vytvoril v roku 2015, následne film “Zabitie posvätného jeleňa”, ten vytvoril v roku 2017 a film “ Favoritka” z roku 2018. Tieto tri filmy sa v tejto bakalárskej práci snažím detailne rozobrať a skúmať Základne tituly 1.) BRESSON Robert, Poznámky o kinematografu, strana: 29, jako 1. svazek edice Film Praha 1998, ISBN 80-86019-68-3 2.) ARISTOTELÉS, Poetika, upravil: Milan Mráz, str. 73-75, 1. vyd. - Praha: OIKOYMENH, 2008. - 290 s. - (Knihovna antické tradice: sv. 7) ISBN 978-80-7298-131-1 (váz.)
- Atentát na Reinharda Heydricha aneb Historická událost jako filmová situaceKratochvíl, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-19Cílem diplomové práce je zaměření se na specifický fenomén – totiž nevyhnutelnou, a zejména dobově podmíněnou tendenčnost zobrazování historických událostí v české i světové kinematografii. Historický film často bývá spíše výpovědí o době svého vzniku než o popisované události samotné a pravděpodobně neexistuje možnost vyhnout se stylizaci nebo manipulaci s fakty. Doba vzniku filmu svým kulturním a politickým kontextem ovlivňuje žánr, formu i samotné umělecké zpracování historické látky. Atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, vzhledem k tuzemské a zahraniční četnosti filmových zpracování, je nejvhodnějším vzorem k analýze výše zmiňovaného. Tato analýza však není nahlížena prizmatem filmového vědce nebo historika, kterým autor práce není, nýbrž prizmatem posluchače oboru hrané režie a budoucího filmového režiséra – tj. jedná se o praktické ohledávání postupů filmových ztvárnění atentátu a v neposlední řadě diplomant nastiňuje vlastní autorská řešení.
- Barevná dramaturgie hraného filmuChakanava, Lizaveta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Tato bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání využití barvy jako dramatického nástroje v narativním filmu. Práce představuje barvu jako komplexní fyzikální, fyziologický a estetický jev. Dále poskytuje přehled existující teorie barev v evropském umění, aby ukázala, jak lze jednotlivé barvy a barevné vztahy využít k přenosu emocí, uvedení tématu a plnění narativní funkce v uměleckém díle a filmu. Tato práce také představuje estetické, ekonomické a technologické faktory, které ovlivnily zavedení a vývoj barvy jako filmového nástroje v západním narativním filmu. Nakonec ve své praktické kapitole aplikuje zavedenou teorii barev na analýzu barevné dramaturgie současného korejského uměleckého filmu „Podezřelá“ (Park Chan-Wook, 2022), aby ukázala, jak lze barvu použít jako dramatický nástroj, který podporuje a rozšiřuje filmové vyprávění.
- Berlínská škola Angely SchanelecVejvodová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-05Práce si klade za cíl osvětlení termínu ,,Berlínská škola” s přihlédnutím k politickým a sociokulturním aspektům jeho vzniku. Hlavní část výzkumu je věnována dílu německé režisérky a divadelní herečky Angely Schanelec a na příkladu jejího snímku Místa ve městech (1998) chce vyzdvihnout esenciální prvky její tvorby, a tedy esenci Berlínské školy, jíž je Angela Schanelec přední osobností.
- Budování napětí ve filmech Quentina TarantinaFridrich, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-05Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu technik budování napětí ve filmech Quentina Tarantina, konkrétně "Hanebné pancharty" a "Tenkrát v Hollywoodu". Cílem práce je identifikovat a popsat klíčové metody, které Tarantino využívá k dosažení intenzivního napětí a emocionální angažovanosti diváků. Práce analyzuje využití dialogů, vizuálních kompozic a zvukového designu jako prostředků k vytváření atmosféry nejistoty a očekávání. Tarantinovy dialogy jsou často plné cynismu a černého humoru, což slouží nejen k charakterizaci postav, ale i k budování napětí. Vizuální styl zahrnuje kontrastní barvy, symetrické kompozice a detailní záběry, které posilují divákův zážitek a vnímání napětí. Zvukový design, často využívající disharmonii, přispívá k pocitu nepokoje a nejistoty. Výsledky analýzy ukazují, že Tarantino efektivně manipuluje s diváckými očekáváními prostřednictvím falešných stop a nečekaných zvratů, což zvyšuje emocionální napětí a angažovanost. Tato práce přispívá k hlubšímu pochopení technik používaných v současné filmové tvorbě a nabízí podněty pro další výzkum v oblasti filmového jazyka a jeho vlivu na divákovy emoce.
- Český seriál pro mladéJirásek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-27Práce se zabývá seriálovou tvorbou pro mladé publikum z pohledu režiséra, který se snaží vyvinout vlastní seriál pro teenagery. Autor naráží na rezervovaný vztah zdejších distributorů k této cílové skupině. Mapuje, jaké tuzemské seriály pro mladé vznikly za posledních deset let. Navzdory trendům v zahraničí jich bylo naprosté minimum. Prostřednictvím rozhovorů s profesionály audiovizuálního průmyslu se autor snaží dobrat toho, jaké faktory ovlivňují formu i obsah zdejších seriálů a kudy vede cesta k realizaci projektu pro mladé publikum. Autor zjišťuje, že tradiční televizní distributoři jsou si vesměs vědomi mezery na trhu, kterou tvorba pro teenagery a mladé dospělé představuje, ale hlavní brzdou bylo doposud striktní navázání výroby na lineární vysílání. Nově se rozvíjející platformy Voyo a iVysílání považují cílovou skupinu 15 - 25 let za jednu ze svých priorit. V poslední části práce autor popisuje, jak by mohla seriálová tvorba v blízké budoucnosti vypadat a na základě získaných poznatků formuluje rady pro mladé autory, kteří by se jí chtěli věnovat.
- Chuligán jako objekt filmové studieVolek, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-10-04Písemná diplomová práce se na pozadí reflexe vývoje absolventského filmu věnuje tématu radikálních fotbalových fanoušků, kteří jsou předmětem námětu pro protagonisty mého hraného a dvou krátkých dokumentárních filmů. Přes podrobnou sebereflexi volby námětu a popisu realizace a práce s extrémistickými skupinami z oblasti fotbalového fanouškovství, se v dalších kapitolách snažím definovat téma násilí, které jsem si pro svou tvorbu vybral. Dále analyzuji nejen historii fotbalových fanoušků, ale i jejich kategorizaci z pohledu sociologie a jejich dopad na současnou společnost. Práce se věnuje i historii českého filmu, pracujícího s motivem fotbalového světa. Úvaha v závěru diplomové práce reflektuje dopad filmů s touto tématikou na běžného diváka a vybranou subkulturu.
- Člověk v roli boha případové studie vybraných filmů Yorgose LanthimoseWowra, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-08Cílem této bakalářské práce je analyzování figury „člověk ve funkci boha” ve dvou filmech řeckého režiséra Yorgose Lanthimose, a sice Špičák (2009) a Zabití posvátného jelena (2017). Zmapováním mechanismů fikčních světů práce poukazuje na prostředky, kterými je určena božská pozice postav.
- David Fincher: Filmová Inovácia cez Rozmanité Žánre a MédiáKováč, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-20Práca skúma filmové diela Davida Finchera, ktorého tvorba presahuje žánre ale najmä média, pričom kládla dôraz na inovatívne využitie vizuálnej naratívy a filmovej techniky. Fincherova práca je prezentovaná ako syntéza klasických a moderných filmových techník, ktoré poukazujú na jeho schopnosť inovatívne spájať obsah s formou. Analýza preskúmava, ako sa Fincherov režisérsky prístup transformoval, najmä prostredníctvom príkladov z jeho významných diel "Se7en", "Mindhunter" a "Mank". Práca ďalej skúma, ako tieto filmy odrážajú sociálne a kultúrne aspekty ich doby a ako sa stali kultúrne významnými vo filmovom svete.
- Destrukturace divákova hlediskaJeřábek, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-14Bakalářská práce se zaměřuje na funkce ústředních postav ve filmech vycházejících z klasické narace. První část rozebírá různé teorie vyprávění a vymezuje základní pojmy a postupy, které jsou následně aplikovány při analýze dvou vybraných filmů Terrence Malicka, autorského režiséra známého nekonvenčním využitím voice-overu při vyprávění v první osobě, které má silný vliv na divákovo hledisko. V poslední kapitole se pokouším o obecnější zasazení výsledků analýzy.
- Dramaturgická analýza filmů rumunské nové vlnyVondrášek, Damián(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-19Tato diplomová práce se zabývá dramaturgickými postupy a strukturou filmového díla. Čerpá z literatury tzv. filmových kuchařek, konkrétně z titulů Story: Substance, Structure, Style, and the Principles of Screenwriting (Robert McKee, 1997), Save The Cat! The Last Book on Screenwriting You'll Ever Need (Blake Snyder, 2005) a Screenplay: The Foundations of Screenwriting (Syd Field, 1979). Zkoumá, shrnuje a porovnává postupy, které tyto tři knižní tituly nabízí, a následně tato zjištění aplikuje na film 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu, 2007), který patří mezi hlavní zástupce rumunské nové vlny. Cílem této práce je ověřit platnost těchto pravidel a pouček na poli autorského filmu oceňovaného na prestižních filmových festivalech.
- Dramaturgická struktura v díle Carlose Reygadase: Nuestro TiempoMartinec, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-23Cílem práce je zmapovat dramaturgickou strukturu snímku Carlose Reygadase Nuestro Tiempo (2018). Kormě struktury celého snímku, budou popsány také dramaturgické principy, kterých Reygadas užívá v jednotlivých scénách, obrazech a záběrech. Touto analýzou, opřenou o pojmové aparáty běžně akceptované narativní dramaturgie a scénáristiky, rozkryji, jakým způsobem Reygadas pracuje s diváckým očekáváním, napětím, příběhem a kde leží těžiště jeho vyprávěcích postupů.
- Dramaturgické postupy ve filmech Cornelia PorumboiaVondrášek, Damián(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-05Tato bakalářská práce se zaměřuje na dramaturgickou stavbu filmového díla. V první části je rozebrána dramaturgie po teoretické stránce s důrazem na základní pojmy a postupy. Následně v analytické části práce jsou tyto prvky aplikované na dva vybrané filmy rumunského režiséra Cornelia Porumboia, autorského režiséra známého radikálními filmovými postupy. V závěru autor na základě poznatků z rozborů zhodnocuje míru, s jakou se konvenční dramaturgické postupy objevují v jeho osobité filmové tvorbě.
- Fabula a napětí v narativním hraném filmuSevnik, Lun(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-23V této bakalářské práci se zabývám tvorbou fabule a budováním filmového napětí prostřednictvím vyprávění v narativním hraném filmu. Naraci zkoumám na základě teorie Davida Bordwella představené v knize Vyprávění v hraném filmu (slov. Pripoved v igranem filmu, 2012) a Lindy Arnsonové, Scénář pro 21. století. Teoretická východiska budu aplikovat na filmu Prolomit vlny (1996) režiséra Larse von Triera. Na místech, kde bylo třeba principy vytváření napětí ozřejmit podrobněji, uvedu vlastní příklady základních dramatických situací.