Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments podle Klíčová slova "20. století"
Nyní se zobrazuje 1 - 5 z 5
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Historie výroby klavírů v Čechách od roku 1945 dodnesNovák, Matyáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Tato diplomová práce navazuje na bakalářskou práci téhož autora, která pojednává o historii výroby klavírů v Čechách od jejích počátků do roku 1945. Téma bylo zvoleno jako logické pokračování soustavného úsilí zmapovat historii výroby klavírů na území Čech v celém jejím rozsahu. V rámci diplomové práce se čtenář dočte o složité situaci jednotlivých výrobců po druhé světové válce, procesu znárodnění po převratu v roce 1948, sériové výrobě v následujícím období a náročné privatizaci po roce 1989. Zmíněna je též současná situace ve výrobě klavírů na našem území. Ačkoli neexistuje mnoho vydaných publikací na toto téma, většina pramenů, ze kterých práce čerpá, pochází ze Státního oblastního archivu Hradec Králové. Cenným zdrojem je též osobní zkušenost zaměstnanců jednotlivých továren, kteří svými vzpomínkami významně přispěli úspěšnému dokončení této diplomové práce, která si klade za cíl demonstrovat, jak neobyčejně bohatou tradici ve výrobě klavírů naše země má.
- Musica ricercata György LigetihoHonová, Nina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Záměrem této bakalářské práce je proniknout hlouběji do hudby a klavírní tvorby maďarského skladatele György Ligetiho, který dle mého názoru není v České republice znám tak, jak by si zasluhoval. Pro analýzu jeho kompozičního stylu jsem zvolila jednu z jeho nejvýznamnějších skladeb Musica Ricercata. Rozebírala jsem ji z hlediska formálního a současně se zamýšlela nad hudebními aspekty a inspiračními zdroji. Důležitou kapitolou je také významná nahrávka a proces vzniku CD. Touto bakalářskou prací vzdávám hold tomuto významnému skladateli, a především jeho klavírní tvorbě, která je na hudebním poli bezprecedentní a jedinečná.
- Petr Eben / Jan Amos Komenský: Labyrint světa a ráj srdceMichalovičová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato práce se zabývá cyklem Labyrint světa a ráj srdce pro varhany a recitátora, skladatele Petra Ebena, který se inspiroval stejnojmennou knižní předlohou Jana Amose Komenského. Zmíněn je i Ebenův Smyčcový kvartet, komponovaný na totéž literární téma. Text práce obsahuje stručné životopisy obou autorů, Ebena i Komenského, pro lepší vhled do Komenského díla je rovněž připojen nástin soudobého politického vývoje a jeho filozoficko-náboženského pozadí. Podrobněji je zde přiblížen i obsah jednotlivých částí Komenského textu, které Petr Eben používal jako inspiraci k varhanním improvizacím, a rovněž je zde podán popis jednotlivých hudebních částí cyklu. Přiblíženy jsou dále inspirační zdroje Ebenova cyklu, zejména Komenského duchovní písně, uveřejněné v Amsterodamském kancionálu. Podává se zde také srovnání Ebenova rukopisu a dostupných tištěných verzí jeho cyklu, zmíněny jsou i dostupné nahrávky jeho provedení. V neposlední řadě jsou v této práci uvedeny příklady děl dalších českých skladatelů druhé poloviny 20. století (např. J. Krček, M. Raichl, A. Tučapský), kteří se inspirovali Komenského dílem (nejen Labyrintem).
- Významní pianisté 20. století a jejich interpretační přínosGrešl, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Tato magisterská práce se zabývá interpretačním přínosem vybraných klavíristů 20. století. Jako určitý fenomén uvádím samostatnou kapitolu č. 2 "Horowitz/Richter", kde šířeji pojednávám a zamýšlím se nad jejich popularitou. Mimořádné schopnosti vybraných klavíristů demonstruji na základě nahrávek mnou zvolených, kde prezentuji své postřehy a názory odborníků a uvádím důvod, čím byla jejich interpretace významná (kapitola č.3 –„Ti ostatní“) V kapitole č.4 " Rozhovor s Martinem Kasíkem" se pak zabývám mj. i problematikou interpretace obecně a kritériem významu „významný přínos“. Přínos práce spatřuji v připomenutí si významných interpretačních počinů klavíristů 20.století, rychlé přístupnosti k poslechu na základě odkazů na internet a v neposlední řadě v obecném rozšíření schopnosti esteticky hodnotit a porovnat klavírní “golden age“ s nynější klavírní interpretací, kterou v práci shledávám puritánštější a unifikovanější. Přínos práce spatřuji v připomenutí si významných interpretačních počinů klavíristů 20.století, rychlé přístupnosti k poslechu na základě odkazů na internet a v neposlední řadě v obecném rozšíření schopnosti esteticky hodnotit a porovnat klavírní “golden age“ s nynější klavírní interpretací, kterou v práci shledávám puritánštější a unifikovanější.