Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle Klíčová slova "20.-21. století"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Smetanova Libuše na scéně Národního divadla v Praze od roku 1918Potoma, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-03Diplomová práca sa zameriava na všetky doposiaľ známe uvedenia opery Libuše ,hlavne od konca 1. svetovej vojny, v Národnom divadle v Prahe. Hneď v úvod-nej kapitole vysvetľuje a približuje význam a obsah tejto opery, aké historické udalosti sprevádzali vznik Libuše. Ako autor pristupoval k svojej kompozícii a aké zdroje využíval pri svojej práci. Taktiež sa zameriava na prvé uvedenia tejto slávnostnej opery. Akí poprední sólisti spievali v týchto inscenáciách a zároveň ako rástla ich kariéra, nie len na scéne Národného divadla. V druhej kapitole sa zameriava na historické obdobie medzivojnového obdobia. Akí režiséri, dirigenti a speváci titulných rolí účinkovali v týchto uvedeniach a v niektorých uvedeniach, aj ako sa o nich písalo v médiách. V tretej kapitole približuje povojnové obdobie, nie len po spoločenskej a politickej stránke, ale aj ako to ovplyvnilo túto operu. Aké významné a pamätné udalosti pomohli k jej opätovnému uvádzaniu. V štvrtej kapitole sa zameriava na najnovšie informácie o uvedeniach, ktoré sa odohrali po nežnej revolúcii a ako ich vnímali a hodnotili média.
- Trans a queer postavy v opeřeVondrášková, Mahulena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-03Diplomová práce se zabývá analýzou zobrazení queer a trans postav a queer tematiky v operní tvorbě. V úvodu je představen teoretický rámec, který definuje klíčové pojmy v kontextu genderových identit a queer kultury. Následně je představena historie zobrazování queer postav v opeře a první známé případy jejich zastoupení. Hlavní část práce se zaměřuje na analýzu vybraných oper s trans a queer postavami a tematikou. Jsou zkoumány opery s implicitní queer tematikou, jako je "Dalibor" od Bedřicha Smetany a "Elektra" od Richarda Strausse, a opery s otevřeně probíranou queer tematikou, například "Fire Shut Up in My Bones" od Terence Blancharda, "Lili Elbe" od Tobiase Pickera a "Alexina B" od Raquel García-Tomás. V závěru práce je posouzeno zastoupení LGBTQIA+ operních děl a osobností v globálním a lokálním měřítku. Jsou prezentovány významné queer osobnosti v opeře a jejich zkušenosti v operním světě, stejně jako iniciativy zaměřené na podporu LGBTQIA+ komunity v hudebním prostředí. Tato práce si klade za cíl přispět k rozšíření poznatků o queer a trans reprezentaci v opeře v rámci akademické obce a otevírá diskusi o inkluzi v uměleckém prostředí.