Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle Klíčová slova "hra na bicí nástroje"
Nyní se zobrazuje 1 - 4 z 4
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Evropská specifika umění hry na bicí nástroje: Základy přirozené hryZhdanovich, Anton(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-01Tato práce je souhrnem získaných informací a znalostí o základech, tvořících současnou tradici hry na bicí nástroje v Evropě (převážně Západní). Její hlavním cílem je podpora vývoje oboru bicí nástroje v České republice, obzvlášť ve školách, kde úroveň hry je ve stádiu rozvoje a potřebuje podporu z jiných zdrojů. Během mého magisterského studia na HAMU (2014-2017) jsem se zúčastnil řady mezinárodních akcí v daném oboru, které byly zaměřeny na vývoj mladých hudebníků mé generace po stránce hudební, technické, mentální a estetické. Informace získané ve formě zpětné vazby a komentářů u významných učitelů a interpretů v daném oboru tvoří absolutní fundament teto práce. Uvědomení principů a základů, o nichž se tu bude psát, vyžaduje již přítomnost určených hudebních a životních zkušeností, proto je tato práce určená pro věkovou kategorii od posluchačů středních odborných škol a výš.
- Hudebníkův warm-upHon, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-07Ve své diplomové práci představuji aspekty a provázanost kognitivních a fyziologických procesů při hudební přípravě a produkci, umožňující hudebníkům hlubší pochopení jejich významu a účinků při hudebním projevu – svá zjištění z různých vědeckých oborů integruji do harmonického celku se záměrem usnadnit hudebníkům nalezení jedinečné a efektivní cesty k hudební přípravě. Práce vznikla na základě výzkumné studie, jejímuž vytvoření předcházelo soustavné a intenzivní bádání a shromažďování poznatků z uměleckých i vědeckých sfér. Značný objem informací jsem komprimoval do podoby studie a následně rozšířil o praktické tipy a příklady cvičení pro studenty melodických bicích nástrojů. V práci prezentuji fakta a metody vedoucí k patřičnému propojení těla a mysli, uvolněnosti a lehkosti při hudebním projevu, respektive dalšímu hudebně-duševnímu vývoji. Účelem této diplomové práce není snaha o předložení přelomových zjištění či univerzálních řešení v oblasti optimální umělecké přípravy, nýbrž uvedení jednoduchých a funkčních mechanismů v širších souvislostech, a to optikou prakticky a studijně aktivního soudobého umělce. Soustavné ověřování poznatků v praxi mě dovedlo k přesvědčení, že výsledky výzkumu využité v umělecké oblasti lze analogicky uplatnit i v každodenním životě. Hudební představivost se do značné míry odvíjí od představy o životě, respektive o schopnosti nechat se inspirovat a vyjádřit tuto zkušenost pomocí hudby. Míra uvolnění napětí v těle je neoddělitelná od ztišení mysli, což s sebou přináší lepší koncentraci a schopnost uvědomit si přítomný okamžik – to se opakovaně ukazuje jako efektivní cesta k uvolněnému a uvědomělému hudebnímu projevu.
- Techniky hry na různé bicí nástroje - specifika a souvislostiBilan, Ladislav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-23Tato práce si klade za cíl přesné vymezení specifik u konkrétních bicích nástrojů a jejich následné zařazení do kontextu s nástroji jinými. V textu jsou pro porovnání uvedeny příklady provedení interpretačního záměru na malý bubínek a na marimbu. Pro přiblížení problematiky bylo použito také několika notových ukázek. Uvědomění si těchto společných jevů má mít za následek větší provázanost této nástrojové skupiny v představách čtenářů a hudebníků.
- Vývoj nároků na interpretaci děl českých skladatelů pro bicí nástroje od 60.let 20.stol. po současnostVeselý, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-01Tato diplomová práce pojednává o rostoucí tendenci skladatelů české artificiální hudby od 60. let 20. století až po současnost objevovat nové technické možnosti bicích nástrojů a následně je aplikovat do tvůrčího procesu. Práce obsahuje několik poznámek k historickému přehodnocování bicího nástroje jakožto kompozičního činitele v rukou skladatele a jeho emancipace v tvorbě českých skladatelů. Práce obsahuje několik teoretických a interpretačních analýz, konkrétně analýzy děl Miloslava Kabeláče, Marka Kopelenta a Daniela Chudovského. Cílem práce je poukázat na prohlubující se nároky na interpretaci děl soudobé hudby pro bicí nástroje, ale také na rezonující pluralitu a otevřenost různých skladatelských osobností vybraného období.