Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle Klíčová slova "americká kinematografie"
Nyní se zobrazuje 1 - 14 z 14
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- An Analysis of the Editing of the film SamsaraSaraçi, Enis(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05This thesis examines the editing of the feature film Samsara (2011) by Ron Fricke. Samsara is not a documentary with a traditional narrative; however, the film conveys a very emotional story on a gut level where the narrator is hidden. The methodology used relies on a neoformalist approach and Karen Pearlman's insights on rhythm in film editing. Based on this, an in-depth analysis of each segment of Fricke's film is conducted, concerning not only its semantic and thematic function but also the film's rhythm in evoking the viewer's emotions.
- Duální koncepce postavyŠámal, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-10-05Diplomová práce duální koncepce postavy se zabývá existencí filmů, ve kterých protagonista není divákovou hlavní postavou. Práce zkoumá, na základě jakých principů ke zmíněnému efektu dochází. Jaký vztah k sobě tyto postavy mají a jak se v průběhu vyprávění ovlivňují. Na základě rozborů konkrétních filmových příkladů je vytyčeno několik pravidel, jejichž naplnění přispívá k tomuto efektu. Práce si klade za cíl vysvětlit rozdíl mezi funkcí protagonisty a funkcí hlavní postavy diváka. Zároveň klasifikuje typy příběhů, u kterých k efektu duální koncepce postavy dochází nejčastěji.
- El Velador; The Distance Montage of a Drug WarPosada Ruiz, Laura Natalia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-21This text is an analysis of the Mexican documentary El velador under the scope of Peleshyan’s theory of “distance montage”. The thesis reflects on the way the film creates the meaning of violence without showing violence itself, and how the function of montage constructs not only a concept but also an emotional meaning through the repetition of motifs, the distance between them and symbolic associations to have resonance with the viewer about how the war against drug traffic affects everyone one way or another.
- Estetika deníkovosti a improvizace ve filmech Jonase MekaseKolmačka, Benjamín(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Práce zkoumá aspekty deníkovosti a improvizace ve čtyřech vybraných filmech Jonase Mekase (Lost Lost Lost, Walden, Reminiscences of a Journey to Lithuania a Out-Takes from the Life of a Happy Man). Cílem práce je popsat úlohu zmíněných aspektů z hlediska estetiky, tedy jak deníkovost a improvizace vstupují vstupují do vztahu mezi autorem, dílem a divákem. Předmětem práce je rovněž popis způsobu, kterým tyto aspekty přispívají k vnímání díla jako autentického.
- Mezi životem a smrtíVeljanoski, Antonio(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-13Tato diplomová práce je zaměřena na filmové scény či sekvence, ve kterých hlavní postavy přestupují ze života do smrti (tj. umírají) a naopak ze smrti do života. Práce obsahuje shrnutí a rozbory těchto scén jak z hlediska střihového a psychologického, tak z hlediska formálního. V této práci jsou uvedeny pouze nejzásadnější příklady ze světové kinematografie. Ve výběru sekvencí jsou obsaženy nejrůznější případy, které se od sebe odlišují. Cílem práce je rozebrat variace různých příkladů, což usnadní čtenářům této diplomové práce pochopit, v čem a proč jsou střihová skladba a filmová dramaturgie zásadním prvkem tvorby filmového díla a jak ovlivňují chovaní postav z psychologického hlediska. Některé filmy, které se touto tématikou zaobírají, nejsou v této diplomové práci zahrnuty, protože obsahují prostředky, které jsou již použity v jiném filmu, který byl ztvárněn dřív a byl v tomto textu již rozebrán. Práce se věnuje především hraným filmům, nikoli animovaným. Součástí diplomové práce je DVD, na kterém jsou uvedeni skoro všechny rozebíráné scény.
- Psychologická linka jako vyprávěcí prostředekDvořák, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-13Film je medium, které vnímáme jako svět kolem nás. Zároveň má jedinečnou schopnost se podívat i do naší duše. Jelikož film a sen mají blíže, než si můžeme myslet a odkrývá nám tajemství archetypů a jejich význam pro naši společnost. Díky analytické psychologii C. G. Junga a práce Josepha Campbella se tato práce pokouší najít klíč k tomu, jakým způsobem mohou filmy komunikovat psychologickou linkou namísto linky narativní.
- Směry a tendence současné kinematografie na příkladu tvorby Felliniho a SpielbergaPodlejska, Malgorzata(1986)
- Svým vlastním tempem - analýza pomalosti ve vybraných filmech Kelly ReichardtJaničík, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Tato diplomová práce se zabývá analýzou filmového vyprávění v dílech Kelly Reichardt ve vztahu k pomalosti podle definic proudu slow cinema, ke kterému je často režisérka přiřazována. Cílem práce je prozkoumat, jaké konkrétní výrazové prostředky režisérka k dosažení minimalistického vyprávění a pomalého tempa využívá, čím je její způsob specifický a na vybraných příkladech zároveň přiblížit, jak dojem pomalosti ve filmu vzniká obecně. Práce nejprve poskytuje definici fenoménu slow cinema a nabízí pojmenování jeho typických formálních i ideových rysů. Zároveň se zaměřuje na vývoj tohoto proudu v dějinách kinematografie a vysvětluje jeho nárůst v současnosti. Následně práce rozebírá charakteristické motivy v tvorbě Reichardt, jako je role krajiny, přítomnost zvířat a skryté politické komentáře, které významně přispívají k dojmu pomalosti v jejích filmech. Dále popisuje významné období dvanáctileté pauzy mezi jejím prvním a druhým celovečerním filmem, které mělo zásadní vliv na proměnu jejího režisérského stylu. Závěrem jsou analyzovány tři vybrané filmy (Stará radost, Wendy a Lucy a Zkratkou v Oregonu), v nichž je prostřednictvím statistického měření délek záběrů a hloubkového rozboru ve vztahu k celkové struktuře děl zkoumáno, jak Reichardt vytváří dojem pomalosti a jak s pomalým tempem a minimalistickým vyprávěním pracuje.
- Záblesky realityKozáková, Mariana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-25V této práci zkoumám realismus ve filmu. Zkoumám už samotný pojem, který je v rámci filmu, jemuž realita matérií samou, komplikovaný. Přes výzkum toho, jak se v našem západním myšlení k realitě vztahujeme, jak o ní myslíme, se dostávám k důležitému vztahu mezi autorem, dílem a divákem. Autor v záblesku reality může na chvíli osvětlit realitu v jejím neuchopitelném smyslu. Nejde o nějaký návod, jak vždy postupovat, ani o obecnou teorii, spíše o výzkum, kdy a jak, se to povedlo v konkrétních případech, ať už v jeskynních malbách, renesanční fresce nebo ve filmech jako “My brother’s wedding” Charlese Burnetta nebo v “La Terra Trema” Luchina Visconito, či v “Husbands” Johna Cassavetese. Zdrojem autentických momentů hodných výzkumů jsou i “dokumentární” texty Jamese Cooka, Michela de Montaigne. Zkoumání autentické řeči mě zavedlo až na večeři ke dvěma diktátorům, Stalinovi i Hitlerovi. Jelikož se ukazuje, že v záblescích reality je důležitá pozice autora, jsou součástí práce i pasáže, které ukazují moje, autorské myšlení, i můj vlastní výzkum práce s autentickým dialogem.