Katedra animované tvorby - KAT / Department of Animation
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra animované tvorby - KAT / Department of Animation podle Klíčová slova "analýzy filmových děl"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 43
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Adaptácia knihy v detskom animovanom filmeMatejovičová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Táto práca sa venuje analýze adaptácie detskej knihy v animovanom filme. Cez osem príkladov z Československa, a moderných Českých prác skúma, ako sa adaptácia vyvinula a ako diela pôsobia na divákov cez divácke a knižné recenzie. Ďalej porovnáva jednotlivé diela s predlohou a analyzuje ich rozdiely. Zároveň v nej zdieľam vlastné skúsenosti s tvorbou adaptácie knihy do krátkeho animovaného filmu.
- Aktivizmus a práva zvierat v celovečernom animovanom filmeMatejovič, Teodor(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-11V tejto práci sa venujem skúmaniu vplyvu antropomorfizácie v animovanom filme na divákov a ich dopad na aktivizmus a práva zvierat. Mojim cieľom je preskúmať efektivitu tejto témy vo filmoch, analyzujem spôsoby, akými k téme pristupovali rôzni režiséri, obzvlášť štúdio Disney s ich dlhou históriou využívania zvierat vo filme. V prvej kapitole sa zaoberám antropomorfizmom a našim vzťahom so zvieratami ako symbolom v médiách. Ďalej sa zaoberám zobrazovaniu násilia na zvieratách v animácii a ako moc sa dokážeme stotožniť so zvieracími protagonistami vo filmoch. Tiež ako má miera antropomorfizmu vplyv na divákov. Hlbšie sa venujem malému výberu filmov, v ktorých je téma práv zvierat výrazná, a ako efektívne pôsobí na divákov.
- Anastázie – Jak ztvárnit tragickou historickou událost skrz rodinný animovaný filmHýbnerová, Daniela(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-21Práce se zabývá porovnáváním filmových zpracování historické události vyvraždění carské rodiny Romanovců na příkladu hraného filmu Anastázie z roku 1956 a animovaného filmu Anastázie z roku 1997. Dále zkoumá, jaká pravidla musí film splňovat, aby mohl fungovat jako rodinný celovečerní film. Práce se také zabývá rozdílným portrétováním ženských hrdinek jak ve zkoumaných filmech, tak napříč filmy z produkce studia Disney.
- Animace a myšleníSuchanová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-12Práce si klade za cíl prozkoumat způsoby, jakými lze v animovaném filmu zobrazovat a přibližovat ideje a teoretické koncepty (filosofické otázky, společenské problémy, slovy obtížně popsatelné emoce aj.). Stěžejním prvkem práce je rozbor celovečerního animovaného dokumentu Je muž, který je vysoký šťastný? od režiséra Michela Gondryho, který je natočen formou animovaného rozhovoru s lingvistou Noamem Chomskym. Předmětem mého zkoumání je Gondryho práce s myšlenkami, které divákovi vysvětluje a přibližuje právě skrze animaci. Práce s myšlenkou v animovaném filmu je ústřední motiv vzniku následujícího teoretického textu. Zamýšlím se nad tím, jakým způsobem je v animaci možné zobrazovat konkrétní teze a zda právě prostřednictvím této formy nedochází k výjimečné redukci, tj. například k používání symbolů a obecně vytváření klíčů k jejich pochopení.
- Animace a Virtuální RealitaStejskalová, Bára Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15Virtuální realita si v dnešní době buduje své místo mezi tradičními audiovizuálními médii. Zdaleka přesahuje zábavní průmysl. Zejména možnostmi jejího využití v psychologickém či sociálním poli, kde ji lze aplikovat při terapiích, léčbě depresí nebo posttraumatických stresových poruch nebo jako skutečnou fyzickou terapii. Má velký potenciál zvyšovat v lidech empatii skrze svoji imerzivní povahu a díky fungování našich mozků, které si přesvědčivé zážitky z virtuální reality uchovávají jako zkušenost z našeho hmatatelného světa. S vývojem stále výkonnější výpočetní technologie a její snadnější dostupnosti se forma imerzivního vyprávění stává realizovatelnou pro stále rostoucí počet tvůrců. Jelikož se jedná o relativně nové médium, stále nemá ustálenou vlastní výrazovou řeč, a řada filmů se tak pohybuje na poli experimentu. Cílem této práce je praktický výzkum tvorby ve virtuální realitě a zmapování práce studií, které se zabývají animací. Chci zjistit, v jakých ohledech se filmový jazyk ve virtuální realitě liší od klasického filmu, a jak mohou fungovat zmíněné psychologické či sociologické přesahy. I když nás virtuální realita může přenášet kamkoliv, kam si fantazie tvůrce přeje, její technologické možnosti mohou být limitující a zároveň unifikující. Většina filmů pro virtuální realitu je tvořena ve 3D prostředí, které je tradičním nástrojem pro tvorbu všech digitálních audiovizuálních děl. Kouzlo animace však vždy spočívalo v jejím bohatém vizuálním jazyku a odlišnosti jednotlivých technik. Mým cílem je zjistit možnosti současné tvorby a také, jestli je možné využít i další, jiné techniky, případně je kombinovat.
- Animácia a jej prínos žánru kyberpunku od 80. rokov 20. storočia po súčasnosťFeňďová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-12Táto bakalárska práca predstavuje žáner kyberpunku vo všetkých médiách a ďalej popisuje významné animované filmy tohto žánru a ich vplyv na jeho vývoj od jeho počiatku v 80. rokoch 20. storočia po súčasnosť. Práca predstaví dôležité diela tohto žánru ako sú Akira (1988), Ghost in the Shell (1995) a The Animatrix (2003) a ako ovplyvnili budúcu tvorbu tohto žánru.
- Anime zvláštní výrazové prostředkyLomov, Vladimir(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-17Práce obsahuje historii směru japonské animace, známé jako "anime".
- Animovaná realita Isao TakahatyWielandová, Mascha Luna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14V této práci se zabývám analýzou tvorby Isao Takahaty s ohledem na jeho využití animovaného média. Věnuji se v ní analýze specifických charakteristik jeho tvorby, rozboru formálních aspektů, zaobírám se filozofií a hlavním poselstvím jeho filmů. Dále se v ní zabývám momenty, v nichž Takahata otevírá prostor pro své fantazijní exprese, vysvětluji jejich účel v kontextu dané scény a plynulé propojení s realistickým časoprostorem filmu. Jako hlavní příklad Takahatova využití neorealismu mi zde slouží film Hrob světlušek, zatímco analýza Příběhu o princezně Kaguje se více zabývá zkoumáním fantazijních elementů tolik charakteristických pro Takahatovu tvorbu. Ve srovnávací analýze zmiňovaných filmů se věnuji jejich odlišnostem i podobnostem a z nich vyplývající škále formálních aspektů Takahatovy tvorby. Cílem této práce je vytvořit koherentní obraz o tom, jak Takahata využívá animace, aby sdělil své myšlenky, pohled na svět a nás v něm a aby vyprávěl univerzální příběhy. Analýza těchto jevů by měla objasnit důvody, proč dané filmy nemohou existovat v žádné jiné formě než animované a proč jeho filmy dodnes oslovují a inspirují ostatní tvůrce.
- Animovaný dokumentární film jako prostředek osobní zpovědiNguyen, Cam Van(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-14Animovaný dokumentární film je poměrně nový žánr, který se v současnosti stále rozrůstá a stává se více populárnějším. Jednoduchou definicí tohoto žánru je animovaný film se standartními prvky přejatými z dokumentární tvorby. Je v tom pravdivost výpovědí, emocionální síla a neomezené hranice, které animace poskytuje. Tento rozrůstající subžánr animovaného filmu pokládá síť vyzývajících, existenčních otázek kladených na formu zpracování. Jak obvykle takový animovaný dokument vypadá? Skoro pokaždé jsou tématem příběhy ze skutečného života, např. témata lidských práv, témata nevšední i univerzální, se kterými se mohou lidé identifikovat. Tato práce se konkrétně zaměřuje na téma osobních zpovědí. Tímto tématem jsem se také zabývala při tvorbě svého bakalářského animovaného dokumentárního filmu a v závěru tuto zkušenost shrnuji osobním zhodnocením.
- Animovaný film jako záznam pocitů a vzpomínekRybecká, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-11Bakalářská práce s názvem Animovaný film jako záznam pocitů a vzpomínek si klade za cíl prozkoumat vztah filmu a vědomí diváka. Z různých úhlů pohledu ukazuji, jak film působí na lidské vnímání. To zkoumám na případu krátkého filmu Ladění nástrojů polského režiséra a animátora Jerzyho Kucii z roku 2000. Nejprve je proveden rozbor zaměřený na jeho žánrové zařazení, strukturu, čas, animaci, hudbu a zvuk. Následně je na konkrétních postupech ukázáno, jak autor vyjadřuje své vzpomínky a emoce skrze toto mnohovrstevnaté umělecké dílo. Především ale přenáší i diváka do hypnotického transu, při kterém se otevírá jeho vlastní vědomí. Účinek navozující v divákovi tento stav nacházím v mistrném použití obrazového a zvukového rytmu, v absolutním propojení hudby a obrazu, v práci s prostředky poetiky a symboliky a všestranné stylizaci. Práce také rozebírá, jak úzce s filmem obecně souvisí fungování lidské mysli, zejména paměti a emocí. Je také zmíněna důležitost a krása tohoto typu autorských filmů, při nichž dává režisér divákovi prostor nahlédnout a vcítit se do jeho subjektivní reality.
- Archetyp Death Mother neboli "Mrtvé mateřství" ve filmuKashcheeva, Daria(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-19Hlavním tématem této diplomové práce je zkoumání archetypu Death Mother nebo archetypu Mrtvého mateřství, a analýza jeho objevovaní v současné západní kinematografii. První kapitoly této práce vysvětluji význam samotného pojmu archetyp, a jak může pochopení archetypů pomoct filmovým divákům v přečtení filmů a filmovým tvůrcům ve stavbě dramaturgie příběhu a celého audiovizuálního díla. Další kapitola prezentuje základní pojmy, spojené s archetypem Matky a konkrétně archetypem Death Mother, který poprvé pojmenovala jungianská analytička Marion Woodman. Podíváme se taky, jak tento archetyp je představený v antické mytologie na příkladech mýtů o Medúze a Médeji. V závěrečné kapitole aplikujeme pochopení archetypu Mrtvého mateřství k analýze filmů Dobrou mámo (2014), Musíme si promluvit o Kevinovi (2011) a Darjeeling s ručením omezeným (2007). Cílem této práce je nastíněni možnosti, jak se dá o filmové řeči přemýšlet pomoci použiti konceptů analytické psychologie a konkrétně pojmu archetyp na přikladu archetypu Death Mother. Není ale snahou vytvořit komplexní systém pro analýzu filmů, ale nabídnout jednu z možnosti, jak se dá o filmu uvažovat a číst filmovou řeč.
- ASMRStejskalová, Bára Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-16ASMR je audiovizuální fenomén, který se vyvolává v divákovi pocit fyzického dotyku. Je rozšířený zejména prostřednictvím Youtube platformy. Jeho tvůrci jsou především amatéři, kteří toto odvětví posunuli z jednoduchých videí až na polo-profesionální úroveň s použitím profesionální techniky (velmi citlivé mikrofony, 360° natáčení, používání brýlí na virtuální realitu). Vyvolávání fyzické odezvy prostřednictvím filmu by mohlo velmi obohatit divákům zážitek z díla. Přesto však zůstává ASMR z hlediska filmového průmyslu undergroundem. Cílem této práce je popsat a analyzovat ASMR, srovnat ho s tradiční audio vizuální tvorbou a položit si otázku, zda je možno vyvolávat fyzickou odezvu pomocí stejných principů i během animovaného filmu.
- Estetika digitálního animaceNáprstek, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-18Práce se zabývá estetikou současné počítačové animace, jejím vývojem a směřováním. Zkoumá důvody formující vzhled počítačové animace a na příkladech porovnává odlišné přístupy velkých studií a malých produkcí. Práce se snaží najít odpověď na otázku proč je většina produkce vznikající technologií s takřka neomezenými možnostmi tak uniformní, jak je a nabídnout prognózu vývoje média do budoucna.
- Estonská animovaná tvorba II. dílHetmerová, Alexandra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-10-04Tato diplomová práce popisuje historický vývoj estonského animovaného filmu od devadesátých let 20. století do roku 2013. Věnuje se současné animované produkci dvou nejvýznamnějších estonských studií Joonisfilmu a Nukufilmu. Obsahuje životopisy a rozbory filmů estonských režisérů pracujících v těchto studiích: Priit Tender, Ülo Pikkov a Kaspar Jancis, Mikk Rand, Mait Laas, Peep Pedmanson, Girlin ? Bassovskaja, AndresTenusaar a Pärtel Tall. Představuje první absolventy katedry animace na Estonian Academy of Arts Martinuse Klemeta a Kristjana Holma, Chintis Lundgren a další současná studia a produkční společnosti animovaného filmu v Estonsku. V doplňkové kapitole se věnuje filmům starších režisérů, které vznikly po roce 2008.
- Feminismus v animovaném dokumentuMotýlová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10O sexuálním násilí se v dnešní době začíná mluvit čím dál více, a tato bakalářská práce prozkoumává způsoby jeho zobrazování právě v animovaném filmu. Konkrétně se zaměřuji na animované dokumenty ženských režisérek, které se nějakým způsobem týkají tématu znásilnění. Rozebírám rozdílné přístupy, které autorky zvolily pro vizuální vyprávění. Popisuji, jak autorky pracují se symbolikou, náznaky a zobrazením, či naopak nezobrazením různých událostí či detailů. Snažím se popsat, které způsoby zobrazování jsou feministické, a jakým způsobem mají možnost inspirovat společenskou diskusi. V poslední kapitole se věnuji rozboru svého vlastního bakalářského filmu - malý film o znásilnění, který se tématu sexuálního násilí také věnuje.
- Filmové postupy v komiksuSaska, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-16Cílem práce je poukázat na podobnost filmu a komiksu a z toho plynoucí možnost číst filmové studie (či analyzovat filmová díla) s přesahem do média komiksu. Zvolenou metodou je rozbor filmových postupů a výrazových prostředků a jejich následná aplikace na komiksové médium. K tomuto účelu slouží obrazová příloha, jejíž hlavní část tvoří první kapitola komiksu Strážci Alana Moora.
- FuturamaWilhelm, Prokop(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-10-03Tato práce se zabývá seriálem Futurama, zejména v jeho historicko-kulturním kontextu. Čtenář se dozví o retrofoturistickém pojetí díla se silnými odkazy na období Cosmic Age.
- Gag v tvorbě Alexandra Tatarského.Terpugov, Evgenii(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-14Cílem této práce je analýza tvorby režiséra a animátora Alexandra Tatarského. Zaměřil jsem se na osobnosti gagu v jeho animovaných filmech, v čemž navazuje na tradice němé grotesky a kde se naopak projevuje specifické uchopení tohoto komediálního tvaru. V teoretické části práce analyzují principy fungování gagu obecně, zkoumám biografii autora, specifikum jeho tvorby. V praktické častí pak analyzují, jakým způsobem s gagem pracuje tento režisér, a to demonstruji na analýze jeho filmů. Analýzou jsem došel, že gag je jedním ze základních elementů v tvorbě Tatarského, vyžaduje jednoduché scénáristické konstrukce a rozšiřuje možností využití gagu v rámcích animovaného filmu.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »