Katedra zvukové tvorby - KZT / Department of Sound Design
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra zvukové tvorby - KZT / Department of Sound Design podle Klíčová slova "americká kinematografie"
Nyní se zobrazuje 1 - 16 z 16
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Allen, Malick, Coenové a voice-over v jejich filmovém vyprávěníKlouzová, Sandra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-10-08Cílem diplomové práce je poukázat na legitimitu a svébytnost filmového výrazového prvku voice-overu, jehož kvality bývají často a priori podceňovány. Voice-over přitom disponuje specifickými vlastnostmi, jejichž účinné využití přispívá k vystavění kýženého vyznění filmu. Osobitost takové formy vyprávění dokládám na rozborech snímků Woodyho Allena, Terrence Malicka, Joela a Ethana Coenových, k jejichž stylu narace voice-overem neodmyslitelně patří.
- David Lynch - filmografie režiséra, rozbor filmů se zaměřením na zvuk, jeho vývoj a použitíPolák, Tomáš, 1968-(1996)
- Diverzita funkcí hudby ve filmové trilogii Pán prstenůŠolaja, Nikola(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Tato bakalářská práce pojednává o různorodosti funkcí hudby ve filmové trilogii Pán prstenů pomocí představení a rozboru specifických způsobů využití hudby. Tematické okruhy jsou záměrně vybrané tak, aby dohromady utvořily představu o rozmanitosti a propracovanosti hudební složky těchto filmů. Po úvodní části, která nastiňuje charakter práce a uvádí přehled použité literatury, následuje část obsahová. Ta se nejprve zabývá obecným charakterem hudební složky a poté obeznává čtenáře s průběhem jejího vzniku, od způsobu nahrávání až po spolupráci hudebního skladatele Howarda Shorea s ostatními tvůrci. Další kapitola popisuje funkci vybraných hudebních témat spojenou s jejich opakováním. Následuje krátká kapitola o hudbě a její absenci v bitevních scénách, o něco delší část o filmové stylizaci scén, které určitým způsobem předznamenává smrt některé z hlavních či vedlejších postav, a nakonec kapitola o diegetické hudbě a její funkci ve filmovém vyprávění. Způsob přístupu k rozboru je inspirován pracemi autorů jako Emilio Audissino, Michel Chion či Martin Knakkergaard.
- Hudební dramaturgie ve filmech Davida LyncheČernohorský, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-14David Lynch patří k významným autorům americké postmoderní kinematografie. Jeho filmy jsou charakteristické specifickými tématy, vizuálním stylem, intelektuální náročností, surrealistickými sekvencemi a velkou emocionální působivostí. Hudební složka ve filmech Davida Lynche neoddiskutovatelně patří k nejdůležitějším výrazovým prostředkům a práce s ní je pro tohoto režiséra jednou z nejpodstatnějších součástí procesu výroby filmu. Tato bakalářská práce se bude zabývat studiem hudební složky napříč filmy Davida Lynche od momentu, kdy začal spolupracovat se skladatelem Angelem Badalamentim. Na rozboru hudební složky konkrétního filmu Mulholland Drive budou analyzovány způsoby, jak David Lynch ve svých filmech hudební složky využívá pro dosažení vlastních tvůrčích záměrů. Následně budou tyto způsoby diskutovány vzhledem k jeho ostatním filmům Blue Velvet, Twin Peaks: Fire Walk with Me, Wild at Heart, Lost Highway a budou hledány jejich společné konstanty.
- Hudební kontrapunkt ve filmuDolejší, Dominik(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-27Zasazením hudebního kontrapunktu jako způsobu práce s hudbou v audiovizuálním díle do kontextu evropského myšlení protikladů je otevřeno samo téma práce – pochopení hudebního kontrapunktu ve filmu jako smyslutvorného prvku. Kromě filosofického úvodu a vysvětlení samotného pojmu hudební kontrapunkt teoretická část práce představuje hlavní koncepce hudebního kontrapunktu ve filmu podle teoretiků filmu a filmového zvuku. Dále je proveden pokus o formulaci vlastního dělení typů hudebního kontrapunktu. Praktická část potom analyzuje jednotlivé příklady hudebního kontrapunktu, jeho fungování v dané scéně a v celku filmu.
- Hudobné a zvukové spracovanie seriálu Stranger ThingsMarinová, Viera(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-30Táto magisterská práca sa venuje analýze zvukovej stránky seriálu Stranger Things, pričom sa opiera o jeho prvé tri série. Analýzou hudby, zvukového dizajnu a ďalších zvukových zložiek si kladie za cieľ overiť predovšetkým ich dramaturgickú funkčnosť, a tým aj v konečnom dôsledku posúdiť zohranú úlohu zvukového spracovania v kontexte celkového diváckeho úspechu seriálu, či jeho odbornej kritiky. Podobne aj pri analýze zvukového mixu nesústreďuje pozornosť na technické - ale umelecké prostriedky a postupy ktoré ovplyvňujú vnímanie emócii a významov v príbehu, a ktoré posúvajú zmyslový a kinestetický divácky zážitok. Práca vychádza najmä z vlastného pozorovania, nasledovnej kategorizácie, popisu a zhodnotenia funkčnosti daných dramaturgických prostriedkov, a to špeciálne na poli rozsiahlejšieho televízneho formátu s kinematografickými ambíciami. V menšej miere čerpá aj z prevzatých rozhovorov s tvorcami seriálu, skrz ktoré približuje ich zámery a postupy, ktoré môže porovnať s naplneným diváckym dojmom, a zároveň čiastočne vyvážiť subjektivitu hodnotenia autorky textu. Táto magisterská práca je zacielená hlavne na študentov filmu, či začínajúcich filmárov, za účelom dodania inšpirácie či odvahy byť v tvorbe kreatívny a zároveň sa nebrániť aj zaužívaným zvukárskym postupom, pretože tým môžu dosiahnuť osviežujúci a zároveň divácky stráviteľný filmový či televízny zážitok, aký ponúkajú aj doterajšie tri série Stranger Things. Zároveň môže práca slúžiť ako podklad pre pozornejšie sledovanie nadchádzajúcej série (či sérií) tohto seriálu.
- Postsynchron jako stylizace dialogové složky AV dílaKopelec, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-16Bakalářská práce se zabývá využitím postsynchronního narávání dialogů jako stylizačního prostředku k estetické nebo formální změně ve filmu. Pomocí úvodního historického exkurzu zkoumá vývoj postsynchronních technologií a postupů. V této práci budu zkoumat různé způsoby, kterými lze dosáhnout kýženého efektu, který může nabídnout jen postsynchronně nahraný dialog. Dále si práce bere za cíl nastínit metody, kterými režisér nebo zvukový mistr vedou herce při nahrávání.
- Přístup ke zvukové tvorbě remaků demonstrovaný na filmech The GrudgeŠvancarová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-27Diplomová práce řeší tvůrčí možnosti zvukové složky při tvorbě remaků. Tuto problematiku zkoumá pomocí zvukové komparace tří verzí filmu The Grudge – Ju-on: The Curse (2000, Takashi Shimizu), The Grudge (2004, Takashi Shimizu) a The Grudge (2020, Nicolas Pesce). Práce zkoumá a porovnává jednotlivé verze na úrovních – mluvené slovo, ruchy, atmosféry, filmové ticho a hudba – a dává je do souvislostí s přístupem jejich tvůrců, jejichž kompletní rozhovory jsou zařazeny v přílohách.
- Subjektivizace ve zvukové dramaturgii vybraných filmů Davida FincheraŽihlová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-09Záměrem bakalářské práce je přiblížení využití subjektivizace ve zvukové dramaturgii vybraných filmů Davida Finchera. Obsahuje výčet jeho filmografie se stručným popisem děje a zmiňuje tvůrce s ním úzce spolupracující. Soustředí se na postupy při práci s kamerou, s barevným tónováním, paralelní montáží a retrospektivou. Definuje principy zvukové subjektivizace, které následně aplikuje na několika ukázkách z vybraných filmů.
- Vývoj zvukové dramaturgie ve filmech Davida LyncheDolejší, Dominik(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-18Základem této práce je, pohled na vývoj zvukové dramaturgie v celém díle Davida Lynche. Pracuji hlavně na principu analytického rozboru scén a jejich dramaturgie z širšího hlediska filmu. Ve filmu rozebírám dva filmy a to "Mulholland Dr." a "Sloní muž", které se staly pro moji práci milníky ve tvorbě Davida Lynche. Z toho vyplývá podstata mé práce: tvůrce není při vyprávění omezen jen na obraz, jak se tomu dodnes děje, čehož je důkazem nejen česká kinematografie, ale i světová. Vývoj práce dokazuji na rozboru všech zvukový složek filmů.
- Ztvárnění sluchových poruch ve zvukové složce AV dílaCibulka, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-15Práce se věnuje problematice zvukového ztvárnění sluchových poruch v audiovizuální tvorbě. První část práce uvádí čtenáře do širšího kontextu sluchového hendikepu v rámci vývoje a současného stavu kinematografie. Další kapitola se zaměřuje na audiologické poznatky o sluchových poruchách. Následuje představení konceptu point of audition a subjektivních transformací jako klíčových prvků při tvůrčí práci se sluchovými abnormalitami. Hlavní část práce se pak zaměřuje konkrétně na architekturu a vývoj nejpoužívanějšího postupu reprezentace sluchové poruchy – „hluchého“ kódu. V závěru pak práce popisuje několik příkladů invenčního přístupu ke zvukovému zpracování sluchové poruchy, které problematiku výrazně obohacují. Práce tak zvolené téma sleduje z několika různých perspektiv a vytváří základ pro hlubší bádání čtenáře i vlastní tvůrčí praxi.
- Zvuková dramaturgie mazací hlavy a PI perspektivou úzkosti jako filozofického pojmuJiřička, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Tato práce se pokouší využít filozofický a psychoanalytický koncept úzkosti a aplikovat ho na oblast zvukového designu filmových děl Mazací hlava a Pi. Úzkost totiž v podání mnou vybraných autorů je klíčem k hledání autenticity, a stejně tak autenticitu hledá mnoho umělecký a filmových děl a autorů. Práce si neklade za cíl pojmout úzkost nebo filmová díla v jejich obsáhlosti, ale kombinací dvou oborů vytvořit zajímavou interpretaci. Hledá i místa, ve kterých se zvuk odpojuje a sahá „dále, než obraz“. Následně se pokouší zobecnit zvukově- dramaturgické prostředky, které takovou úzkost vyvolávají, s tím, že si je plně vědoma, jak moc nedokáže vystoupit z kontextu bádání. Co může být dramaturgické pravidlo v jednom díle, může v jiném fungovat zcela naopak.
- Zvuková dramaturgie v díle Jima JarmuscheKuhn, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-24Tato závěrečná magisterská teoretická práce se zaměřuje na filmové dílo Jima Jarmusche z pohledu zvuku a zvukové dramaturgie. Soustředí se zejména na zvukové a dramaturgické prvky, které jsou pro Jarmuschovu filmografii charakteristické nebo z hlediska filmové tvorby originální. Popisuje tyto prvky na konkrétních případech a zároveň se nad jejich významem zamýšlí i v rámci komplexního pohledu na Jarmuschovu filmografii a její filmovou řeč. Práce vychází převážně z rozborů všech Jarmuschových filmů a dále z jeho rozhovorů a výpovědí.
- Zvuková dramaturgie v současném americkém seriáluLevý, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-10-04Studie zkoumá nové americké seriály, které svojí kvalitou a inteligencí vybočují nad standartní televizní tvorbu. Na příkladu konkrétního seriálu přibližuje práci se zvukem, jeho celkovou dramaturgii.
- Zvuková dramaturgie ve filmech Darrena AronofskéhoKocáb, Michael(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-11Bakalářská práce „Zvuková dramaturgie ve filmech Darren Aronofského“ pojednává o tvorbě zvukového mistra Craig Henighana a jeho spolupráci s filmovým režisérem Darren Aronofskym. Přestavuje tyto dva tvůrce v kontextu jejich tvorby a zaměřuje se na filmy Black Swan a mother!, kde analyzuje zvukovou dramaturgii v klíčových scénách. V poslední řadě obsahuje rozhovor s Craigem Henighanem, ve kterém se vysvětluje jeho kreativní spolupráce s Darren Aronofskym. Důvod pro vznik práce je mé přesvědčení, že tyto filmy by nebyly zdaleka tak působivé bez rafinovaného zvukového a hudebního doprovodu.
- Zvuková estetika ve tvorbě P. T. AndersonaBlabla, Kryštof(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-27Cílem této práce bylo vystihnout specifický výraz, kterým se Paul Thomas Anderson skrze přístup ke zvukové stopě v součinnosti s dalšími složkami vyprávění vyjadřuje. Pro výzkum zvukové stopy v Andersonových filmech jsem zvolil metodu vypracování třech případových studií zkoumajících jeho práci se zvukem napříč žánrovým spektrem i historickým autorským vývojem. Z těchto případových studií vzešly styčné body Andersonova filmového vyjádření skrze zvuk, i jeho odlišnosti závislé na povaze světa, který Anderson v daných snímcích buduje. Specifika Andersonova přístupu ke zvukové stopě jsem pojal v kontextu vyprávěných příběhů a dalších výrazových prostředků filmové řeči s cílem zachytit narativní, estetickou či emocionální podstatu, kterou se v součinnosti snaží ve snímcích vyjádřit. Závěrem je vykreslení Paula Thomase Andersona jako autora, který se nejen způsobem práce se zvukovou stopou ukotvuje v doméně současných tvůrců filmového proudu amerického Indiewoodu.