Katedra dechových nástrojů / Department of Wind/Brass Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra dechových nástrojů / Department of Wind/Brass Instruments podle Klíčová slova "20.-21. století"
Nyní se zobrazuje 1 - 4 z 4
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Filmová hudba ve 20. a 21. stoletíLasák, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-01Filmová hudba je součástí filmového umění a tvorby. Auditivní, zvuková stránka působení hudby na diváka je z hlediska emotivního působení filmu i z hlediska hloubky a intenzity uměleckého prožitku nenahraditelná. Filmová hudba je integrujícím komplementem filmové tvorby. Hudební skladatelé, kteří se zaměřili na kompozici filmové hudby dosáhli globálního úspěchu, zejména, pokud byla jejich hudba oceněna na mezinárodních soutěžích a festivalech. Nejprestižnější cenou za filmovou hudbu je ocenění Oscar, jinak také Cena Akademie (anglicky Academy Award), každoročně udělovaná americkou Akademií filmového umění a věd od roku 1935 za nejlepší filmovou hudbu.
- Proměny České filharmonie na přelomu 20. a 21. stoletíBesuch, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-05Bakalářská práce se zabývá vývojem České filharmonie od svého založení a především pak změnami, jimiž toto hudební těleso prošlo po roce 1989, protože muselo v krátké době reagovat na kulturní potřeby společnosti, která po desítkách let získala svobodu a nastoupila na cestu budování demokracie. Česká filharmonie se stala jedním z pilířů nové demokratické kultury a v nejlepším slova smyslu i jejím vývozním artiklem. Zejména ve věci budování vynikajícího mezinárodního renomé tak navázala na předcházející mnohaletou tradici, musela ale reagovat i na zcela nové impulzy. Bakalářská práce nejprve shrnuje okolnosti vzniku České filharmonie a jejího vývoje do roku 1989. Zaměřuje se na charakteristiku volby repertoáru a způsobu, jakým hudební těleso muselo reagovat na tehdejší společenský tlak. Následně se zabývá obdobím po roce 1989 s přesahem do prvního desetiletí 21. století, kdy se na postu šéfdirigenta vystřídalo několik osobností (J. Bělohlávek, G. Albrecht, V. Ashkenazy, Z. Mácal), i následnou éru stability spojovanou s působením Jiřího Bělohlávka (2012-2017). Bude se věnovat strategiím volby repertoáru, realizace významných koncertních i nahrávacích projektů, zahraničních výjezdů a spolupráce s veřejností. Bakalářská práce představuje Českou filharmonii jako moderní symfonické těleso, které spolupracuje s vynikajícími osobnostmi soudobého hudebního světa, hostuje na předních zahraničních scénách a vyvolává zaslouženou pozornost nejen na domácí, ale i mezinárodní úrovni.
- Skladby českých autorů pro sólový klarinetCoganová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-01Tato práce přináší ucelený pohled na skladby českých autorů pro sólový klarinet. Věnuje se dostupným skladbám 20. a 21. století a mapuje vývoj této specifické formy skladeb u nás. Přináší interpretační rozbory vybraných děl, autorské komentáře k jejich vzniku a historii. V práci jsou zmíněny druhy moderních technik hry na klarinet, jež se objevují v rámci těchto skladeb, a jejich možné způsoby provedení. Práce se zabývá tvorbou autorů v poválečném Československu, a to tvorbou Aloise Háby, Jana Klusáka a Jana Rychlíka. V rámci zkoumání repertoáru z 60. až 80. let 20. století se zabývá tvorbou českých autorů ve srovnání s tvorbou skladatelů působících mimo sovětský blok. Věnuje se práci Jiřího Pauera, Jindřicha Felda, Ivany Loudové, Sylvie Bodorové a dalších. V neposlední řadě mapuje vývoj po revoluci v roce 1989 a vliv nových uměleckých směrů na tvorbu pro sólový klarinet – minimal music, duchovní hudba, otevřené formy, divadelní prvky. Zkoumá v této souvislosti skladby autorů Jaroslava Šťastného, Marka Kopelenta, Pavla Zemka Nováka, Lukáše Matouška, Ivo Bláhy, Karla Husy a dalších. V této práci byl kladen důraz na objektivní a faktografická tvrzení, pokud možno podložená komunikací s autory a interprety samotnými. Tato práce se zabývá pouze skladbami pro klarinet in B a in A a záměrně se vyhýbá repertoáru pro basklarinet. Tato práce obsahuje katalog dohledaných skladeb s informacemi o skladateli, roku vydání nebo vzniku, časovém rozsahu, o interpretovi premiéry a interpretační náročnosti.
- Sto zvířat, legenda českého Ska, čtvrt s toletí na scéněKlazar, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-06Tato práce se zabývá dvaceti pětiletou existencí kapely Sto zvířat, která jako jedna z nejvýraznějších skupin porevoluční hudební scény úspěšně funguje i v současnosti. Autor se snaží nalézt odpovědi na otázku, proč právě tato kapela vydržela na výsluní tak dlouho. Práce popisuje příčiny vzniku Sto zvířat, definuje žánr ska, přináší kompletní biografii a diskografii skupiny a snaží se představit i další hudební aktivity současných členů souboru.