FAMU Disertační práce / Doctor theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet FAMU Disertační práce / Doctor theses podle Klíčová slova "analýzy filmových děl"
Nyní se zobrazuje 1 - 8 z 8
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Chaos noirHakl, Vilém(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-14Předmětem této poetologicky zaměřené práce je zkoumání narativních filmů, jejichž stavba vykazuje různé druhy extrémní komplexity.
- DokudramaMusil, David(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-10-17Práce se zaměřuje na formát dokudrama, jeho definici, typologii a vývoj formátu ve Velké Británii a USA.
- Filmová psychedelika: Pátrání po mimořádných stavech vědomí ve filmech SandozPetříková, Lea(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-03-22Disertační práce se zaměřuje na téma mimořádných stavů vědomí v uměleckých filmech farmaceutické společnosti Sandoz. Ústředním zkoumaným fenoménem je tematický záběr uměleckých filmů společnosti Sandoz vzniklých především v šedesátých a sedmdesátých letech dvacátého století, které se různými způsoby zabývaly reflexí mimořádných stavů vědomí. Práce zkoumá skrze historický archivní výzkum samotné archivy společnosti Sandoz, mapuje jejich současný stav, a odhaluje produkční zákulisí filmové platformy Sandoz a také psychedelické farmaceutické výroby společnosti, a tyto fenomény zasazuje do společensko- ekonomického kontextu kontrakultury a psychedelické revoluce šedesátých let dvacátého století. V další části se práce zabývá tématem psychedelického filmu a otázkou, zda vybrané filmy Sandoz mohou být považované právě za psychedelické; skrze objasnění základních pojmů (psychedelický film a další pojmy spojené s tímto žánrem, mimořádné stavy vědomí, ale také psychedelický účinek, několik teorií psychedelického filmu), se práce dostává k samotným estetickým analýzám vybraných filmů, skrze něž se pokouší o prokázání psychedelických aspektů snímků. Práce obsahuje také studii tvorby amerického filmaře Edda Dundase, který pro Sanodz pracoval; Dundasův film The Burning Ear je pak podroben analýze z queer perspektivy.
- Montážní poetika v narativních filmech Nicolase RoegaBöhm, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-26Střihová skladba představovala nejvýraznější znak autorského rukopisu britského režiséra Nicolase Roega (1928–2018). Přesto však doposud nevznikla práce, která by se monograficky zaměřovala právě na studium jeho montáže. Tato disertace si bere za cíl tento nedostatek vykompenzovat a zaměřuje se proto na komplexnější zkoumání Roegovy montážní poetiky. Studie představuje a analyzuje Roegovu montáž jako nástroj dvou funkcí, které jsou mezi sebou vzájemně provázané: Funkce narativní a funkce imaginativní. V případě funkce narativní se střihová skladba podílí na konstrukci syžetu i na formování vypravěčské poetiky. V případě funkce imaginativní funguje montáž jako svého druhu komentář či sémantické gesto, prostřednictvím kterého se autor vyjadřuje nejen k ději svých filmů, ale i k tématům, které děj přesahují. Metodologicky práce vychází ze způsobu naratologické a poetické analýzy tak, jak ji představil David Bordwell. Práce je rozdělena do dvou oddílů. V prvním z nich je v nechronologickém pořadí představena pětice nejvýraznějších filmů Nicolase Roega (Walkabout, Muž, který spadl na Zemi, Teď se nedívej, Bad Timing a Performance). Každá z kapitol postupně odhaluje specifické, ale zejména obecnější montážní a narativní postupy, které Roeg ve svém díle užíval. V druhém oddíle jsou napříč celou jeho filmografií představena jeho ústřední témata (paměť, mysl, čas a sex), a zejména způsob, jakým je skrze montáž rozpracovával. Průběžně dochází i ke komparaci s dalšími tvůrci a filmy – Roegovými předchůdci, jejichž montáž byla s tou jeho kladena do souvislostí (Ejzenštejn, Lester, Resnais), tak i s jeho následovníky, kteří se k jeho montážnímu odkazu hlásili (Nolan, Soderbergh). V práci jsou představeny vlastní pojmy montáž mysli a montážní šifra, které postihují charakteristický znak Roegovy poetiky.
- Naratologické perspektivy a narativní techniky v české nové vlně v 60. letechDuta, Mircea Dan, 1967-(2004)
- Studio Bély BalázseNemes, Gyula(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-12Tato skupina zaměřená na poetické, dokumentární a experomentální fimy reprezentovala unikátní výrobní systémPráce se soustřeďuje na analýzu filmových tytů a na tvorbu důležitých režisérů té doby.
- Světatvorba fikčních světů seriálů z perspektivy fanouškovských studiíHavas, David(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-24Indterdisciplinární pohled na světatvorbu, který nenásleduje jen charakteristiku již vzniklých děl, ale snaží se být inspirací pro vytváření komplexních dalších fikčních světů, se specifickými pravidly hry. Předmětem práce je také mapování přístupových cest k těmto fikčních světům,kterým se v období mediální konvergence vžilo označení transmediální narativ. Vracím se k principům stavby utopických konstrukcí, mýtů a archetypů v seriálovém prostředí. Mou hlavní tezí je, že komplexní fikční světy jsou z principu vždy neukončené, spekulativní a žánrově hybridní. Tyto hodnoty jsou v českém prostředí vnímány spíše negativně, přičemž z pohledu fanouškovských studií tomu může být přesně naopak.
- Vývoj narativity vybraných českých filmů posledního desetiletíZeman, Stanislav(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-10-16Na vzorku filmů oceněných Českou filmovou akademií za nejlepší film a nejlepší režii, na vzorku distribučně nejúspěšnějších a na třech vybraných filmech analyzuje práce vývoj některých aspektů narativity a anylýzy mýtu. Zjištěné výsledky pak porovnává s klasickým hollywoodským modelem.