Divadení fakulta - DAMU / Theatre Faculty
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Divadení fakulta - DAMU / Theatre Faculty podle Klíčová slova "20.-21. století"
Nyní se zobrazuje 1 - 3 z 3
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- 100 let Junáka v Kutné HořeJeřábková, Johana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-27Pro skauting a organizaci Junák byla v České republice druhá polovina 20. století velmi turbulentním obdobím. Mladá zájmová organizace byla komunistickým (či nacistickým) režimem několikrát zakázána a znovu povolena. Jestliže chtěli skauti a skautky pokračovat v činnosti s mládeží, museli se přesouvat do jiných, snáze ovladatelných spolků – například turistických oddílů nebo pionýrů. Hlavní náplní této bakalářské práce je popis vzniku, realizace a zhodnocení třídenní dílny, která se právě historií skautingu ve 20. století zabývala, a to s důrazem na historii Junáka v Kutné Hoře, odkud autorka této práce pochází. Jelikož je téma historie skautingu často opomíjené, bylo cílem dílny seznámit účastnice ve věku 14-19 let s historií skrze dramaticko-výchovné metody a techniky – poskytnout jim jiný náhled na tuto problematiku a ukázat cestu, jak tato témata vnášet mezi mladé skauty a skautky. V teoretické části popisuje práce historii skautingu jak světového, tak českého. Mimo to nabízí popis technik a metod dramatické výchovy, které byly v dílně využity. Po charakteristice skupiny, která se dílny zúčastnila, už následuje samotný popis her a aktivit dílny, což je hlavním výstupem této práce. Název bakalářské práce je „100 let Junáka v Kutné Hoře“, protože měl být projekt zařazený do plánovaných oslav století skautingu v Kutné Hoře. Kvůli pandemii covidu-19 se však oslavy neuskutečnily.
- Odebráno
- Dramatizace v teorii a praxiSedláková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-16Diplomová práce má za cíl nahlédnout fenomén dramatizací ze tří perspektiv, čemuž odpovídají i tři hlavní kapitoly. První kapitola se zaměřuje na základní teoretickou definici pojmu dramatizace a vymezení vůči dvěma příbuzným pojmům adaptace a divadelní adaptace. Ve druhé kapitole je představen historický vývoj, kterým dramatizace v českém divadelním prostředí prošly v průběhu 20. a 21. století. Zejména na příkladech dramatizací prozaických textů je zde prezentována proměna v zacházení s pretexty a také emancipace ve smyslu přijetí dramatizace jako regulérního způsobu, jak rozšířit divadelní repertoár a případně tvořit nové dramatické texty. Druhá polovina práce, respektive třetí a stěžejní kapitola, se inspiruje metodou uměleckého výzkumu. Autorka vytvořila vlastní dramatizaci románu Kostkař aneb Náhoda je život, která je součástí práce pouze jako příloha. Samotná kapitola je prezentací následné reflexe tohoto procesu a je strukturovaná dle otevřených otázek, na které bylo nutné postupně odpovědět a jež se týkaly uměleckých i praktických rozhodnutí od zdůvodnění výběru předlohy přes definici cílové divadelní scény až po samotný rozbor dramatizačního procesu jako takového. Práce tak předkládá komplexnější souhrn poznatků, které vycházejí jednak z odborné literatury a jednak z vlastního zakoušení dramatizačního procesu z perspektivy autorky.