Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle Klíčová slova "americká kinematografie"
Nyní se zobrazuje 1 - 14 z 14
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Atentát na Reinharda Heydricha aneb Historická událost jako filmová situaceKratochvíl, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-19Cílem diplomové práce je zaměření se na specifický fenomén – totiž nevyhnutelnou, a zejména dobově podmíněnou tendenčnost zobrazování historických událostí v české i světové kinematografii. Historický film často bývá spíše výpovědí o době svého vzniku než o popisované události samotné a pravděpodobně neexistuje možnost vyhnout se stylizaci nebo manipulaci s fakty. Doba vzniku filmu svým kulturním a politickým kontextem ovlivňuje žánr, formu i samotné umělecké zpracování historické látky. Atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, vzhledem k tuzemské a zahraniční četnosti filmových zpracování, je nejvhodnějším vzorem k analýze výše zmiňovaného. Tato analýza však není nahlížena prizmatem filmového vědce nebo historika, kterým autor práce není, nýbrž prizmatem posluchače oboru hrané režie a budoucího filmového režiséra – tj. jedná se o praktické ohledávání postupů filmových ztvárnění atentátu a v neposlední řadě diplomant nastiňuje vlastní autorská řešení.
- David Fincher: Filmová Inovácia cez Rozmanité Žánre a MédiáKováč, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-20Práca skúma filmové diela Davida Finchera, ktorého tvorba presahuje žánre ale najmä média, pričom kládla dôraz na inovatívne využitie vizuálnej naratívy a filmovej techniky. Fincherova práca je prezentovaná ako syntéza klasických a moderných filmových techník, ktoré poukazujú na jeho schopnosť inovatívne spájať obsah s formou. Analýza preskúmava, ako sa Fincherov režisérsky prístup transformoval, najmä prostredníctvom príkladov z jeho významných diel "Se7en", "Mindhunter" a "Mank". Práca ďalej skúma, ako tieto filmy odrážajú sociálne a kultúrne aspekty ich doby a ako sa stali kultúrne významnými vo filmovom svete.
- Hlavní postava v konvenční narativní struktuřeSevnik, Lun(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-27V této diplomové práci se věnuji teorii filmové postavy, konkrétně hlavní postavě či protagonistce v konvenční narativní struktuře. Na základě teorií autorů Roberta McKeea, Lindy Aronsonové a Jana Císaře zkoumám podmínky, které musí postava splňovat, aby se stala postavou hlavní. Jelikož je postava neodmyslitelně propojena s dějem, část věnuji také dramaturgickým základům tříaktové struktury. Na konkrétních příkladech protagonistek v různých filmech se snažím zjistit, co tvoří zajímavou hlavní postavu, a proto je největší část diplomové práce zaměřena na analýzu teoretických pojmů charakterizace, cíl, motivace a proměna hlavní postavy. Teoretická východiska aplikuji na filmy současných amerických filmů Drahokam (Benny Safdie, Josh Safdie, 2019), Jezdec (Chloé Zhao, 2017) a Red Rocket (Sean Baker, 2021).
- Million dollar baby a Americký sniperJelínek, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-02Tato diplomová práce zkoumá užití formálních, dramaturgických a scenáristických postupů ve dvou filmech Clinta Eastwooda Million Dollar Baby a Americký sniper. Rozborem prvního filmu jsme si ukázali, že způsob užití těchto postupů zde ze strany tvůrců vede k výrazně zkreslenému podání tématu, kterému se film věnuje (eutanazie) a ve výsledku se vůči němu jeví jako značně irelevantní. V případě druhého filmu jsme si pak ukázali, že film, ačkoliv chce být výpovědí a reflexí skutečných událostí (invaze a válka v Iráku), sám sebe z této možnosti diskvalifikuje především tím, že záměrně přehlíží zásadní a obecně známá fakta a jinými použitými postupy se navíc až nebezpečně blíží k hranici mezi filmem a propagandou. Podrobný rozbor některých postupů a s nimi související teze, principy a názory, které se v práci vyskytují, se dají do jisté míry i zobecnit a aplikovat na jiné filmy nebo kinematografii jako takovou.
- Práca s (ne)hercom v súčasnom umeleckom filme:Halamová, Terézia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-20Cieľom práce je podrobnejšia analýza jednotlivých celovečerných filmov Andrey Arnold a Harmony Korina s konkrétnym zameraním sa na ich špecifické využitie neprofesionálnych hercov, pôsobenie ich samotnej fyziológie na plátne a režisérske vedenie. Ich tvorbu postavím do kontextu voči histórii práce s (ne)hercom a budem porovnávať paralely a odlišnosti v ich využívaní (ne)hercov. Ďalej sa budem v práci zamýšľať nad tradičným vnímaním postavy a nad novými formami zobrazovania skutočnosti nie len prostredníctvom jej napodobovania, ale prostredníctvom nových kombinácií obrazov, ktoré prepožičiavajú hlas marginalizovaným skupinám a zvieratám, ktoré ho v bežnom živote tak viditeľne nemajú. Výsledkom práce bude text zaoberajúci sa zvolenými autormi, ich filmovou rečou a vedením (ne)hercov, ktoré robia ich filmy tak inovatívnymi.
- Sidney Lumet - Téma určuje stylPavlíček, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-02Cílem diplomové práce je seznámit čtenáře s tvorbou amerického režiséra Sidneyho Lumeta a popsat jeho režijní styl, který vychází zásadně z tématu filmu. Práce současně hledá témata a motivy procházející celou režisérovou filmografií.
- Styl filmů Davida FIincheraTěšitel, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-10-08Diplomová práce navazuje na mou bakalářskou práci, která se věnovala tvorbě režiséra Davida Finchera v období rámovaném jednak existencí produkční společnosti Propaganda Films, a jednak běžným standardem natáčení celovečerních snímků na filmový materiál. Nové milénium přineslo pak konec této produkční společnosti a rovněž, alespoň pro Finchera, konec práce s filmovou surovinou. Na základě analýzy jedné signifikantní scény z každého snímku, které Fincher natočil v digitální éře se pokusím determinovat, jakými filmovými postupy je scéna vyprávěna, co jí předchází a co následuje, jakou úlohu hrají v jejím zpracování herci a scénář, v čem je stylisticky zajímavá práce kamery a střihu, co tvoří stylistickou specifičnost Fincherova vyprávění.
- Vliv Bressona na současné filmařeMangano, Paula(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-16Abych ukázala, jak se kořeny nejmodernějších hnutí často nacházejí v minulosti, chci se zabývat Bressonem a jeho vlivem na současný film, konkrétně na významné autory, kteří posouvají hranice konvencí. V jeho díle budu analyzovat, jak práce a myšlení mistra, který často stojí v historii kinematografie osamocený, nikdy nebyl součástí žádné skupiny či hnutí, má dodnes podstatný vliv na filmové tvůrce, kteří přetvářejí jazyk a pracovní postupy tvorby filmu. Robert Bresson, který stál stylisticky mimo, avšak umělecky byl poměrně klíčovou postavou, velmi přímo ovlivňuje marginalizované filmaře dnešní doby. Někdy stojí mimo hlavní proud na základě vlastní volby, jindy je to jenom důsledek, to však nehraje roli, neboť jsou to právě oni, kteří ukazují cestu skutečně nezávislých a nových forem filmařství.