Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle Klíčová slova "analýzy filmových děl"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 27
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Adaptácia knihy v detskom animovanom filmeMatejovičová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Táto práca sa venuje analýze adaptácie detskej knihy v animovanom filme. Cez osem príkladov z Československa, a moderných Českých prác skúma, ako sa adaptácia vyvinula a ako diela pôsobia na divákov cez divácke a knižné recenzie. Ďalej porovnáva jednotlivé diela s predlohou a analyzuje ich rozdiely. Zároveň v nej zdieľam vlastné skúsenosti s tvorbou adaptácie knihy do krátkeho animovaného filmu.
- Anastázie – Jak ztvárnit tragickou historickou událost skrz rodinný animovaný filmHýbnerová, Daniela(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-21Práce se zabývá porovnáváním filmových zpracování historické události vyvraždění carské rodiny Romanovců na příkladu hraného filmu Anastázie z roku 1956 a animovaného filmu Anastázie z roku 1997. Dále zkoumá, jaká pravidla musí film splňovat, aby mohl fungovat jako rodinný celovečerní film. Práce se také zabývá rozdílným portrétováním ženských hrdinek jak ve zkoumaných filmech, tak napříč filmy z produkce studia Disney.
- Animace a myšleníSuchanová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-12Práce si klade za cíl prozkoumat způsoby, jakými lze v animovaném filmu zobrazovat a přibližovat ideje a teoretické koncepty (filosofické otázky, společenské problémy, slovy obtížně popsatelné emoce aj.). Stěžejním prvkem práce je rozbor celovečerního animovaného dokumentu Je muž, který je vysoký šťastný? od režiséra Michela Gondryho, který je natočen formou animovaného rozhovoru s lingvistou Noamem Chomskym. Předmětem mého zkoumání je Gondryho práce s myšlenkami, které divákovi vysvětluje a přibližuje právě skrze animaci. Práce s myšlenkou v animovaném filmu je ústřední motiv vzniku následujícího teoretického textu. Zamýšlím se nad tím, jakým způsobem je v animaci možné zobrazovat konkrétní teze a zda právě prostřednictvím této formy nedochází k výjimečné redukci, tj. například k používání symbolů a obecně vytváření klíčů k jejich pochopení.
- Animácia a jej prínos žánru kyberpunku od 80. rokov 20. storočia po súčasnosťFeňďová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-12Táto bakalárska práca predstavuje žáner kyberpunku vo všetkých médiách a ďalej popisuje významné animované filmy tohto žánru a ich vplyv na jeho vývoj od jeho počiatku v 80. rokoch 20. storočia po súčasnosť. Práca predstaví dôležité diela tohto žánru ako sú Akira (1988), Ghost in the Shell (1995) a The Animatrix (2003) a ako ovplyvnili budúcu tvorbu tohto žánru.
- Anime zvláštní výrazové prostředkyLomov, Vladimir(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-17Práce obsahuje historii směru japonské animace, známé jako "anime".
- Animovaná realita Isao TakahatyWielandová, Mascha Luna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14V této práci se zabývám analýzou tvorby Isao Takahaty s ohledem na jeho využití animovaného média. Věnuji se v ní analýze specifických charakteristik jeho tvorby, rozboru formálních aspektů, zaobírám se filozofií a hlavním poselstvím jeho filmů. Dále se v ní zabývám momenty, v nichž Takahata otevírá prostor pro své fantazijní exprese, vysvětluji jejich účel v kontextu dané scény a plynulé propojení s realistickým časoprostorem filmu. Jako hlavní příklad Takahatova využití neorealismu mi zde slouží film Hrob světlušek, zatímco analýza Příběhu o princezně Kaguje se více zabývá zkoumáním fantazijních elementů tolik charakteristických pro Takahatovu tvorbu. Ve srovnávací analýze zmiňovaných filmů se věnuji jejich odlišnostem i podobnostem a z nich vyplývající škále formálních aspektů Takahatovy tvorby. Cílem této práce je vytvořit koherentní obraz o tom, jak Takahata využívá animace, aby sdělil své myšlenky, pohled na svět a nás v něm a aby vyprávěl univerzální příběhy. Analýza těchto jevů by měla objasnit důvody, proč dané filmy nemohou existovat v žádné jiné formě než animované a proč jeho filmy dodnes oslovují a inspirují ostatní tvůrce.
- Animovaný dokumentární film jako prostředek osobní zpovědiNguyen, Cam Van(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-14Animovaný dokumentární film je poměrně nový žánr, který se v současnosti stále rozrůstá a stává se více populárnějším. Jednoduchou definicí tohoto žánru je animovaný film se standartními prvky přejatými z dokumentární tvorby. Je v tom pravdivost výpovědí, emocionální síla a neomezené hranice, které animace poskytuje. Tento rozrůstající subžánr animovaného filmu pokládá síť vyzývajících, existenčních otázek kladených na formu zpracování. Jak obvykle takový animovaný dokument vypadá? Skoro pokaždé jsou tématem příběhy ze skutečného života, např. témata lidských práv, témata nevšední i univerzální, se kterými se mohou lidé identifikovat. Tato práce se konkrétně zaměřuje na téma osobních zpovědí. Tímto tématem jsem se také zabývala při tvorbě svého bakalářského animovaného dokumentárního filmu a v závěru tuto zkušenost shrnuji osobním zhodnocením.
- ASMRStejskalová, Bára Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-16ASMR je audiovizuální fenomén, který se vyvolává v divákovi pocit fyzického dotyku. Je rozšířený zejména prostřednictvím Youtube platformy. Jeho tvůrci jsou především amatéři, kteří toto odvětví posunuli z jednoduchých videí až na polo-profesionální úroveň s použitím profesionální techniky (velmi citlivé mikrofony, 360° natáčení, používání brýlí na virtuální realitu). Vyvolávání fyzické odezvy prostřednictvím filmu by mohlo velmi obohatit divákům zážitek z díla. Přesto však zůstává ASMR z hlediska filmového průmyslu undergroundem. Cílem této práce je popsat a analyzovat ASMR, srovnat ho s tradiční audio vizuální tvorbou a položit si otázku, zda je možno vyvolávat fyzickou odezvu pomocí stejných principů i během animovaného filmu.
- Estetika digitálního animaceNáprstek, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-18Práce se zabývá estetikou současné počítačové animace, jejím vývojem a směřováním. Zkoumá důvody formující vzhled počítačové animace a na příkladech porovnává odlišné přístupy velkých studií a malých produkcí. Práce se snaží najít odpověď na otázku proč je většina produkce vznikající technologií s takřka neomezenými možnostmi tak uniformní, jak je a nabídnout prognózu vývoje média do budoucna.
- Feminismus v animovaném dokumentuMotýlová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10O sexuálním násilí se v dnešní době začíná mluvit čím dál více, a tato bakalářská práce prozkoumává způsoby jeho zobrazování právě v animovaném filmu. Konkrétně se zaměřuji na animované dokumenty ženských režisérek, které se nějakým způsobem týkají tématu znásilnění. Rozebírám rozdílné přístupy, které autorky zvolily pro vizuální vyprávění. Popisuji, jak autorky pracují se symbolikou, náznaky a zobrazením, či naopak nezobrazením různých událostí či detailů. Snažím se popsat, které způsoby zobrazování jsou feministické, a jakým způsobem mají možnost inspirovat společenskou diskusi. V poslední kapitole se věnuji rozboru svého vlastního bakalářského filmu - malý film o znásilnění, který se tématu sexuálního násilí také věnuje.
- Filmové postupy v komiksuSaska, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-16Cílem práce je poukázat na podobnost filmu a komiksu a z toho plynoucí možnost číst filmové studie (či analyzovat filmová díla) s přesahem do média komiksu. Zvolenou metodou je rozbor filmových postupů a výrazových prostředků a jejich následná aplikace na komiksové médium. K tomuto účelu slouží obrazová příloha, jejíž hlavní část tvoří první kapitola komiksu Strážci Alana Moora.
- Gag v tvorbě Alexandra Tatarského.Terpugov, Evgenii(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-14Cílem této práce je analýza tvorby režiséra a animátora Alexandra Tatarského. Zaměřil jsem se na osobnosti gagu v jeho animovaných filmech, v čemž navazuje na tradice němé grotesky a kde se naopak projevuje specifické uchopení tohoto komediálního tvaru. V teoretické části práce analyzují principy fungování gagu obecně, zkoumám biografii autora, specifikum jeho tvorby. V praktické častí pak analyzují, jakým způsobem s gagem pracuje tento režisér, a to demonstruji na analýze jeho filmů. Analýzou jsem došel, že gag je jedním ze základních elementů v tvorbě Tatarského, vyžaduje jednoduché scénáristické konstrukce a rozšiřuje možností využití gagu v rámcích animovaného filmu.
- Jídlo a jeho role v korejských a japonských médiíchKim, Eunhye(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-22Tato práce se zabývá formami, kterými je jídlo zobrazováno v japonských a korejských médiích. Jídlo je v médiích po celém světě zobrazováno pomocí různých forem a různými způsoby, do podvědomí široké veřejnosti se však dostala především vyobrazení lahodně vypadajících pokrmů v japonských animacích. V této práci se pokusím na sociokulturním pozadí analyzovat důvody, proč si komiksy vybírají jídlo za své téma a způsoby, pomocí kterých tak činí. komiksy, které si vybírají jídlo za své téma se v Japonsku i Koreji staly výrazné do té míry, že zde dokonce došlo ke zformování samostatného žánru pod názvem jídlo. Po analýze těchto jevů se budu dále zabývat popisem forem japonských a korejských animací a komiksů, ve kterých se vyobrazuje jídlo. Atraktivně zobrazované jídlo může mít za úkol nejen vyjádření konkrétních emocí, které si lze spojit s potěšením, ale zároveň slouží jako vyjádření jídla jako základního prvku neoddělitelného od života, který symbolizuje univerzálnost a přirozenost opakujícího se každodenního života, nebo alespoň touhu po takovém životě. Nakonec můžeme v obou zemích, které byly původně společnostmi zaměřenými na rodinu, ale v důsledku rychle probíhající urbanizace v nich došlo k několika změnám, předně k velkému nárůstu jednočlenných domácností, spotřebu různého obsahu týkajícího se jídla vnímat jako snahu o naplnění prázdného místa či náhradních tužeb jako následek urbanizace.
- Komiksové adaptace ve filmuKraus, Filip(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-22Tato bakalářská práce se zabývá vztahem mezi komiksem a jeho hranou či animovanou filmovou adaptací. Klade si otázku, zda a proč komiks a film, využívající na první pohled obdobné vizuální i narativní postupy, mohou koexistovat spolu. Porovnává obě média a zkoumá, jakým způsobem se komiks převádí do filmové podoby. Vzhledem k velkému množství filmových adaptací komiksů se práce omezuje pouze na tvorbu Mika Mignoly. Jako výzkumná metoda byla zvolena komparace, zaměřující se na jednotlivé aspekty komiksu a filmu. Z práce vyplývá, že komiks a film jsou přes zdánlivou vnější podobnost média natolik odlišná, že budou v dohledné době i nadále koexistovat ve stejném prostoru.
- Látky pozměňující vědomí v animované tvorbě pro dětiHeribanová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-21Tato práce se zabývá látkami, které pozměňují lidské vnímání a rozebírá zobrazování těchto změn v animovaném filmu, především se zaměřením na dětské publikum. Téma psychoaktivních látek se aktuálně znovu otevírá na poli psychiatrie v souvislosti s možným využitím u klinických pacientů, což přináší odpovídající změny v legislativě nejen v zahraničí, ale i u nás. Cílem práce je určení a rozbor filmových prostředků využívaných pro zobrazování změněného stavu vědomí a hledání společných rysů jednotlivých ukázek. Jako hlavní společné rysy závislé jinak na velmi individuálním stavu prožívání, a tedy i s rozdílnými výstupy a interpretacemi, lze popsat přítomností dvou základních předpokladů. Je to vytvoření kontrastu mezi základním stavem a stavem změněným a přítomnost vědomí diváka, postavy nebo obou zároveň a v případech zvláště sugestivních eliminace nebo posouvání hranice mezi nimi.
- Mamoru Oshii a jeho Ghost in the ShellHoffová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-17Bakalářská diplomová práce se zabývá hloubkovým rozborem animovaného filmu Ghost in the Shell režiséra Mamoru Oshiiho. Pojímá jej ze všech důležitých hledisek jeho produkce ve vztahu k médiu, ve kterém byl vytvořen. Je rozebrán vztah tohoto filmu k práci, stylu a národní kultuře jeho režiséra, ke kyberpunkovému žánru, ke kterému se tento film řadí a k tématice a filosofii, kterými se tento film zabývá. Tato práce přibližuje čtenáři nejen symbolické významy jeho obrazů a děje, ale i technické aspekty jeho produkce, týkající se jak použitých animačních technik, zvuku, hudby a dabingu, tak i jeho výtvarné stránky, rozebrané v kontextu stylu a typičností japonské animace. Tento do detailu promyšlený film je protkán symbolikou a skrytými významy, které nemusí být divákovi na první pohled zřejmé. Cílem této práce je osvětlení těchto významů nejen ve vztahu k tématice, kterou se tento film zabývá, ale i ve vztahu k ojedinělé kultuře a tradicím země, ve které byl vytvořen. Závěr této práce rovněž poukazuje na vliv a odkaz tohoto díla na další tvůrce světové kinematografie v rámci žánru kyberpunku a vědecké fantasie.
- Monomýtus a Rick and MortySvěrák, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15V rámci své bakalářské práce zkoumám animovaný televizní seriál Rick and Morty v jeho vztahu ke konceptu monomýtu komparativního religionisty Josepha Campbella. Monomýtus byl původně čistě deskriptivním modelem struktury mytického vyprávění, postupem času se ale především ve filmovém prostředí stal důležitým inspiračním zdrojem mnoha tvůrců. Vycházím především z knihy Tisíc tváří hrdiny a dále z poznatků psychoanalytiků Carla Gustava Junga a Sigmunda Freuda, kteří měli na výsledné chápání konceptu monomýtu výrazný vliv. Zkoumám především tvůrčí metody scénáristy Dana Harmona, narativní stavbu seriálu, fikční svět a postavy a sleduji, jakým způsobem se v něm projevuje hrdinský archetyp. Nedržím se striktně analytického přístupu, ale pouštím se i do interpretačních rovin. Dílo vkládám do dobového a distribučního kontextu.
- Použití herce a lidského těla v současné animované tvorbě (2000 léta)Kashcheeva, Daria(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-12Jak se dá používat herce, lidské tělo a lidskou mimiku v animovaném filmu? Jakým způsobem se da použit herce v animovaném filmu? Jaké problémy mohou vzniknout během natáčení? Jaké výhody přináší herec v animovaný film? Jaké byly vynalezené techniky pro animaci lidského těla a kombinaci s jinými technikami animace? Práce je zaměřená na filmy 2000 let, a zkoumá současné trendy použití herce v animovaném filmu.