Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle Klíčová slova "analýzy filmových děl"
Nyní se zobrazuje 1 - 14 z 14
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Animace a Virtuální RealitaStejskalová, Bára Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15Virtuální realita si v dnešní době buduje své místo mezi tradičními audiovizuálními médii. Zdaleka přesahuje zábavní průmysl. Zejména možnostmi jejího využití v psychologickém či sociálním poli, kde ji lze aplikovat při terapiích, léčbě depresí nebo posttraumatických stresových poruch nebo jako skutečnou fyzickou terapii. Má velký potenciál zvyšovat v lidech empatii skrze svoji imerzivní povahu a díky fungování našich mozků, které si přesvědčivé zážitky z virtuální reality uchovávají jako zkušenost z našeho hmatatelného světa. S vývojem stále výkonnější výpočetní technologie a její snadnější dostupnosti se forma imerzivního vyprávění stává realizovatelnou pro stále rostoucí počet tvůrců. Jelikož se jedná o relativně nové médium, stále nemá ustálenou vlastní výrazovou řeč, a řada filmů se tak pohybuje na poli experimentu. Cílem této práce je praktický výzkum tvorby ve virtuální realitě a zmapování práce studií, které se zabývají animací. Chci zjistit, v jakých ohledech se filmový jazyk ve virtuální realitě liší od klasického filmu, a jak mohou fungovat zmíněné psychologické či sociologické přesahy. I když nás virtuální realita může přenášet kamkoliv, kam si fantazie tvůrce přeje, její technologické možnosti mohou být limitující a zároveň unifikující. Většina filmů pro virtuální realitu je tvořena ve 3D prostředí, které je tradičním nástrojem pro tvorbu všech digitálních audiovizuálních děl. Kouzlo animace však vždy spočívalo v jejím bohatém vizuálním jazyku a odlišnosti jednotlivých technik. Mým cílem je zjistit možnosti současné tvorby a také, jestli je možné využít i další, jiné techniky, případně je kombinovat.
- Archetyp Death Mother neboli "Mrtvé mateřství" ve filmuKashcheeva, Daria(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-19Hlavním tématem této diplomové práce je zkoumání archetypu Death Mother nebo archetypu Mrtvého mateřství, a analýza jeho objevovaní v současné západní kinematografii. První kapitoly této práce vysvětluji význam samotného pojmu archetyp, a jak může pochopení archetypů pomoct filmovým divákům v přečtení filmů a filmovým tvůrcům ve stavbě dramaturgie příběhu a celého audiovizuálního díla. Další kapitola prezentuje základní pojmy, spojené s archetypem Matky a konkrétně archetypem Death Mother, který poprvé pojmenovala jungianská analytička Marion Woodman. Podíváme se taky, jak tento archetyp je představený v antické mytologie na příkladech mýtů o Medúze a Médeji. V závěrečné kapitole aplikujeme pochopení archetypu Mrtvého mateřství k analýze filmů Dobrou mámo (2014), Musíme si promluvit o Kevinovi (2011) a Darjeeling s ručením omezeným (2007). Cílem této práce je nastíněni možnosti, jak se dá o filmové řeči přemýšlet pomoci použiti konceptů analytické psychologie a konkrétně pojmu archetyp na přikladu archetypu Death Mother. Není ale snahou vytvořit komplexní systém pro analýzu filmů, ale nabídnout jednu z možnosti, jak se dá o filmu uvažovat a číst filmovou řeč.
- Estonská animovaná tvorba II. dílHetmerová, Alexandra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-10-04Tato diplomová práce popisuje historický vývoj estonského animovaného filmu od devadesátých let 20. století do roku 2013. Věnuje se současné animované produkci dvou nejvýznamnějších estonských studií Joonisfilmu a Nukufilmu. Obsahuje životopisy a rozbory filmů estonských režisérů pracujících v těchto studiích: Priit Tender, Ülo Pikkov a Kaspar Jancis, Mikk Rand, Mait Laas, Peep Pedmanson, Girlin ? Bassovskaja, AndresTenusaar a Pärtel Tall. Představuje první absolventy katedry animace na Estonian Academy of Arts Martinuse Klemeta a Kristjana Holma, Chintis Lundgren a další současná studia a produkční společnosti animovaného filmu v Estonsku. V doplňkové kapitole se věnuje filmům starších režisérů, které vznikly po roce 2008.
- FuturamaWilhelm, Prokop(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-10-03Tato práce se zabývá seriálem Futurama, zejména v jeho historicko-kulturním kontextu. Čtenář se dozví o retrofoturistickém pojetí díla se silnými odkazy na období Cosmic Age.
- Hra a její roviny v animované tvorběJarošová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-10-04Diplomová práce "Hra a její roviny v animované tvorbě" se pokouší pojmenovat, kde se ve světě animace setkáme s hrou a jaké může mít podoby. Odpověď na tuto otázku se snaží vysledovat prostřednictvím rozboru prvního filmu z řady "Pojďme pane, budeme si hrát" režiséra Břetislava Pojara, "Potkali se u Kolína" a následně se ptá po její obecné platnosti.
- Malý pánMáj, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-10-02Tato práce je analýzou filmu "Malý Pán" režiséra Radka Berana. Analýza probíhá především z hlediska použité technologie divadelní loutky ve filmu. Postupně se zabývá literární předlohou Jiřího Stacha a Lenky Uhlířové "Velká cesta Malého pána", její adaptací do filmového scénáře, samotným scénářem, hereckými prvky loutek, viditelnými vodícími mechanismy a nakonec výtvarným zpracováním loutek, animací a celkovou mizanscénou. Zároveň se na příkladech užití loutek v "Malém Pánovi" definuje několik obecných pravidel pro užití divadelní loutky ve filmu.
- Mistři uralské animaceBukcharina, Elena(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-10-04Diplomová práce se bude zabývat tvorbou významných představitelů jekatěrinburgského studia animovaných filmů: Oxany Čerkasovové, Valentina Karajeva, Alexandra Petrova, Andreje Petkeviče, Sergeje Ainutdinova a dalších.
- Psychorealismus v animovaném dokumentárním filmuNguyen, Cam Van(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-29Pojem psychorealismus v animovaném filmu vymyslel Chris Landreth, autor ceněného krátkometrážního snímku Ryan z roku 2004. Jednoduchou definicí tohoto pojmu je způsob zobrazení vnitřních pocitů postavy, převedených do viditelné obrazové formy. Animovaný dokument je audivizuální dílo, vytvořené animační technikou se standardními prvky přejatými z dokumentárních hraných filmů. Psychorealismus se objevuje v animovaných dokumentech, protože protagonisty jsou skuteční lidé a jejich příběhy se odehrávají ve skutečném světě. Jsou to právě vnitřní zážitky reálných lidí, které jazyk animovaného filmu dokáže přetransformovat do vizuální podoby. Tato práce se konkrétně zaměřuje na psychorealismus a realismus v animovaných dokumentech. Zkoumá, jak moc animovaný dokument může být realistický a odrážet tím skutečný svět. Animovaným dokumentem jako formou osobní zpovědi jsem se zabývala při bakalářské teoretické práci a tentokrát se mu věnuji konkrétněji a hlouběji. Tématem se zabývám i ve svých autorských filmech Spolu sami (2018) a Milý tati (2021) a v závěru tuto zkušenost shrnuju osobním zhodnocením.
- Rozbor obrazů objevujících se v díle Noč ní motýlPark, Soyoung(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-10-09"Noční motýli", krátká animace vytvořená v roce 1998 Raoulem Servaisem, začíná poctou surrealistickému malíři Paulu Delvauxovi. V této práci se hodlám zabývat zobrazením těl ve filmu ?Noční motýli?, dále popsat způsob, jakým je vytvořen pocit odstupu, kdy je ve stejnou chvíli jedna věc pociťována jako známá i neznámá a jakým způsobem je umožněno zažít moment, ve kterém se skutečnost a představa, minulost a budoucnost překrývají. Dále se budu zabývat zobrazením těl složených s fragmentárních obrazů vypůjčených z několika děl Delvauxe, tedy efektem vytvoření pocitu odstupu mezi neklidem odvozeným z obrazů, které je obtížné uchopit a ustálit v jeden celek a současně potěšením pocházejícím z dojmu známosti fragmentárních obrazů. V této práci se budu zabývat způsobem zobrazení čtyř postav, dále vágností hranice mezi skutečností a představami, překrýváním dvou pohledů, které dávají v pochybnost samotné rozlišení na subjekt a objekt a dvojstranný vztah mezi minulostí a současností ve snímku "Noční motýli".
- Rozbor vyprávění a stylu ve filmech Sébastiena LaudenbachaPodskalská, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-24Ve své teoretické práci se zaměřuji na osobitý filmový jazyk současného francouzského režiséra animovaných filmů - Sébastiena Laudenbacha (*1973). V první části práce se věnuji rozboru jeho zlomového experimentálního filmu XI. La Force (2012). V tomto filmu Laudenbach začal pracovat s metastylizovanou animací, kdy vynechává části animačních fází a je tak na divákově mozku, aby si pohyb při sledování filmu domyslel. Tento jev popisuji z pohledu neoformalistické metody. Druhá část této práce je věnována analýze pohádky Dívka bez rukou. Na původní námět této lidové pohádky v podání bratří Grimmů nahlížím z pohledu feministické teorie. Následně se věnuji rozboru stejnojmenného filmu, který na motivy této pohádky Laudenbach vytvořil v roce 2016. V tomto rozboru popisuji pozadí vzniku a technologie, kterými byl tento celovečerní film vytvořen. Mou tezí je, že Laudenbachova výrazná rukodělná stylizace má v celovečerním animovaném filmu velký potenciál a poptávka po ní v dnešní dokonalé digitální době sílí.
- Tvorba Sylvaina ChometaKouřil, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-10-04Tématem práce je tvorba francouzského animátora a režiséra Sylvaina Chometa. Chomet je představen jako nejvýraznější postava současné francouzské animace. Analýzou tří jeho snímků je zkoumán Chometův přínos v oblasti celovečerního animovaného filmu. Důraz je kladen především na film Trio z Belleville, který je považován za Chometův nejosobitější snímek. Cílem práce je komplexní pohled na jeho dosavadní filmovou činnost v kontextu doby. Okrajově se práce zabývá také Chometovým působením na poli hraného filmu a v neposlední řadě i jeho komiksovou tvorbou. Část textu je také zaměřena na Chometovu spolupráci s výtvarníky Nicolasem De Crécym a Evgeni Tomovem. Pozornost je věnována především ilustrátorovi Nicolasi De Crécymu, který je v současné době jedním z předních francouzských výtvarníků.
- Vizualizace hudby v animovaném filmuIshida, Kaoru(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-10-09Účel této práce je najít možnosti vizualizace hudby a zkoumat mistrovská díla vizuální hudby. Budou také zmíněny vztahy mezi uměním a pěti základními smysly - zejména sluchem a zrakem, aby se vyjasnilo, jak jinak hudba a obraz na člověka působí, dále různé pokusy vizualizace hudby v historii, animované filmy jako příklad vizuální hudby, a také skladatel, který skládal hudbu inspirací z obrazů a spisovatel, jehož dílo bylo ovlivněno hudbou. Ke konci je úvaha významu a smyslu vyjadřování jednoho druhu umění jiným uměleckým druhem.