Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle Klíčová slova "americké divadlo"
Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Od Syndikátu k SchubertůmBureš, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-02Severoamerické divadlo prošlo mezi lety 1850 až 1920 celkovou proměnou jeho struktury a řízení. Pre-Shubertovská éra je typická pro své repertoárové cestovní společnosti a za její pomyslný konec můžeme psát rok 1870, kdy jsou cestovní společnosti postupně nahrazovány takzvaným kombinovaným systémem. Ten přinesl zlevnění divadelního provozu a rozvoj divadelního producenství. Plně se prosadil po roce 1900. Toto období dalo za vznik i dvěma organizacím, kterým se podařilo vydobýt monopolní postavení na divadelním trhu v USA a Kanadě. Roku 1896 vznikl Theatrical Syndicate o 4 roky následovaný The Shubert Organization. Obě organizace mezi sebou svedli ostrý konkurenční boj, který v roce 1913 vyvrcholil vzájemnou dohodou o spolupráci a následným zánikem Syndikátu v roce 1916. Přelom 19. a 20. století byl rovněž velmi důležitý pro divadelní producenství, jakožto profesi. Z původních principálů cestovních společností se vyprofilovali významní producenti, kterými bezesporu byli především Charles Frohman, Sam Shubert a David Belaso. Díky jejich působení získává americká dramatika svou osobitost. Rovněž jejich komerční přístup k divadelními provozu podnítil rozvoj kulturního marketingu a managementu. Komercializace a monopolizace divadla Syndikátem a Shuberty rovněž podnítila v desátých letech dvacátého století vznik Little Theatre Movement. Ten se dá považovat za průkopníka nezávislé americké divadelní scény. Díky němu mohla rovněž vzniknout moderní americká dramatika. Práce si tak bere za cíl zmapovat období, během kterého se formovala Broadway a divadelní síť v USA. Základní hypotéza je pro mne tvrzení, že americké divadlo nebylo před vznikem Syndikátu a The Shubert Organization nikterak institucionalizované. Opak je ovšem pravdou, nicméně období před rokem 1896 znamenalo v divadelním managementu zmatek. Samotný výzkum se pak zabývá jak oběma organizacemi, tak i důležitými divadelními producenty, kteří jsou s organizacemi spjati. Výsledkem práce je tak ucelený obraz o vzniku a fungování dvou nejzásadnějších organizací v americkém divadle.