Katedra scénáristiky a dramaturgie - KSD / Department of Scriptwriting and Dramaturgy
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra scénáristiky a dramaturgie - KSD / Department of Scriptwriting and Dramaturgy podle Klíčová slova "americká kinematografie"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 50
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Adaptace Marguerite DurasNeničková, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-02Ve své práci se věnuji tvorbě Marguerite Duras. Porovnávám dva filmy, jenž vznikly podle její předlohy. Oba režiséři zvolili naprosto odlišný přístup k látce francouzské autorky. Ve své práci analyzuji adaptované texty, jejich strukturu, postavy a hlavní motivy. Porovnávám, jak režiséři pracují s předloženou látkou, jak ji mění či případně, jak se filmovým médiem pokouší dosáhnout podobného efektu jako Duras v literatuře.
- Alenka v Matrixu:Raková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16V této práci se podíváme na určité analogie mezi filmovým příběhem Matrix (Lana a Lilly Wachowski, 1999) a klasickým příběhem Lewise Carrolla Alenka v Říši divů (vycházíme z českého překladu z roku 2018). (Film Matrix, kterým se budeme zabývat, je první díl tetralogie z roku 1999, nezabýváme se filmy Matrix Reloaded, ani Matrix Revolutions. Záměr práce byl stanoven před uvedením filmu Matrix Resurrections do distribuce). Cílem práce je vysledovat a pojmenovat dílčí podněty, které směřují hrdinu po trajektorii jeho cesty za poznáním. Dále prozkoumat svět postav, které jsou si mezipříběhově podobné a postihnout jejich úlohu v ději. Opírat se budeme o teorii mýtů, o sílu opakujících se archetypálních znaků, a o speciální teorie, které okolo kultu Matrixu vznikají.
- Autenticita ve fikčním filmu. Analýza trilogie Before Richarda LinklateraEichlerová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-27Tato diplomová práce se zaobírá autenticitou ve fikčním filmu. Z hlediska autenticity analyzuje trilogii Before: Before Sunrise (Před úsvitem 1995), Before Sunset (Před soumrakem 2004) a Before Midnight (Před půlnocí 2013) Richarda Linklatera. Dílo nezávislého amerického režiséra je vybráno k analýze mj. proto, že jedním z autentizujících postupů je využití přirozeného stárnutí herců (ve fikčním filmu novátorské). V souvislosti s trilogií Before je termín autenticity poměrně frekventovaný, přestože ne všechny Linklaterovy filmařské techniky mají autentický charakter. Práce shrnuje, co si pod nesnadno vymezitelným pojmem představit. Na autenticitu v trilogii Before nahlížím zejména ze scenáristického úhlu pohledu; ať už se jedná o dialogy, strukturu vyprávění, postavy aj. Vzájemná detailní komparace posledních verzí scénářů s výslednými filmovými zpracováními tvoří jádro původního výzkumu. Práce registruje významové posuny, k nimž mezi literárním scénářem a výsledným audiovizuálním dílem došlo. Nepomíjí však ani techniku snímání, herecké uchopení či tematickou bohatost dialogů.
- Autorská realizace filmového dialoguKocábek, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-08Tato diplomová práce se zabývá autorskou realizací filmového dialogu od jeho podoby ve scénáři až po výsledné ztvárnění ve filmu. Analýzou čtyř filmů, Gauneři, Hledám Amy, Před soumrakem a Rushmore práce ukazuje, jak jejich autoři natáčí konverzační scény originálně. Nejprve je zde nastíněna americká nezávislá scéna devadesátých let, z níž analyzované filmy vycházejí, dále je připomenuta autorská teorie a vysvětlen výběr analyzovaných filmařů a jejich děl. Následně práce demonstruje, jak k dialogu přistupují filmové kuchařky a jak vypadá konvenční konverzační scéna, vůči kterým se následné analýzy vymezují.
- Coming-of-age: Dospívání jako žánr.Ondrušková, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16Bakalářská práce se věnuje filmovému žánru coming-of-age, který tematizuje dospívání. Cílem práce je v její první části vymezit žánr coming-of-age a pojmout jej z hlediska vývoje filmů o dospívání, které jsou v žánrových studiích často nazývány teen nebo youth filmy. Přes stručnou historii žánru a vysvětlení kultu teenagerství práce přejde k vymezení charakteristik žánru coming-of-age jako samostatného žánru, ve kterém dospívání není doprovodný prvek filmu, ale celým jeho těžištěm. Dále práce rozdělí coming-of-age filmy podle věkových kategorií protagonistů a vymezí cílovou skupinu žánru. Praktická část bakalářské práce bude analyzovat tři filmy žánru coming-of-age z různých kulturních prostředí: americký film Osmá třída (2018), venezuelský film Příšerný vlasy (2013) a francouzský film Kočičky (2020). K analýze jsou vybrány čtyři tematické okruhy, které jsou pro vybrané filmy společné: sebe-identita, vztah s rodiči a rebelie, sexualita a romantické zájmy a nová fáze dospělosti. Na základě této „tematické mřížky“ bude práce analyzovat práci s coming-of-age žánrem, ve kterém je stěžejní hrdinova duševní cesta od krize identity ke svému vyspělejšímu já. Na základě poznatků z analýz vytyčuje práce obecnější kritéria, jakými jde s žánrem coming-of-age pracovat, respektive jakým způsobem tematizovat přechod do protagonistovy duševní dospělosti. Práce se zaměřuje zejména na budování postavy dospívajícího protagonisty, je proto určená primárně autorům, které žánr coming-of-age zajímá a chtějí se mu věnovat ve své tvorbě.
- Dramaturgická role rituálů ve filmech o rodiněAbsolonová, Ráchel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-17Práce rozebírá dva filmy o rodině: Výlet (2002) české režisérky Alice Nellis a filmovou adaptaci Blízko od sebe (2013) amerického režiséra Johna Wellse. Za pomocí analýzy struktury a žánru vycházející z metody od Davida Bordwella a Kristiny Thompson z publikace Umění filmu: úvod do studia formy a stylu a analýzy tématu metodou popsanou v knize Scénář pro 21. století od Lindy Aronson práce popisuje souvislost těchto tří aspektů s rituály spojenými se smrtí a zkoumá dramaturgickou roli rituálů, které film zobrazuje.
- Dramaturgie paralelních světůTěšitelová, Milada(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-21V této práci se zabývám tím, jak je ve scénáři vytvářen paralelní svět a jaké metody lze k jeho úspěšnému vybudování použít. Na konkrétních případech tří filmů (Humr, Nevinnost, Hang the DJ) tyto metody demonstruji a analyzuji.
- Drazí běloši: Adaptace filmu na seriálCondé, Kassory Koureissy(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-15Cílem této bakalářské práce je analyzovat rozdíly mezi filmem Drazí běloši z roku 2014 a první řadou jeho seriálové adaptace z roku 2017. V první části práce je popsána historie filmové i seriálové verze a jejího tvůrce Justina Simiena. V další části jsou představeny kvantitativní a kvalitativní metody použity k identifikaci rozdílů mezi filmem a seriálem. Práce zkoumá narativní složky, funkce a indicie u obou verzí a následně hodnotí jejich přenos z filmu na seriál. Rozdíly mezi verzemi jsou v práci odůvodněny pomocí moderních teorií seriálové narace. Z analýzy výsledků vyplývá, že změny provedené při adaptaci do seriálové podoby spočívaly v potlačení charakterového vývoje filmových postav a také ve snaze pomoct divákům s orientací v ději.
- Ecocinema ve filmovém vyprávění: Proč v Red Rocket Seana Bakera nejsou lední medvědi, ale jako by tam byli?Petrová, Zdeňka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-27Tato práce se zabývá fenoménem ekokriticismu ve filmu a jeho uplatněním v současné kinematografii, čímž navazuje na anglofonní tradici. Teoreticky vychází zejména ze dvou dílů antologií esejů Ecocinema Theory and Practice a na konkrétních příkladech ze současné kinematografie vykládá tři kategorie, jež se dají uplatnit i v takovém filmovém vyprávění, které se explicitně nezabývá ekologickými tématy - amoralita, oslabená narace a etické budování fikčního světa. Dále práce analyzuje snímek Red Rocket (2021) režiséra Seana Bakera, na němž se snaží ukázat, jak se dá ekokriticky nazírat na skutečně jakýkoli příběh a filmový žánr. V závěru potom stručně jmenuje platformy a zdroje, které mohou sloužit jako inspirace pro další vývoj ekologicky uvědomělého obsahu.
- Filmové přízraky Paula Thomase AndersonaNováková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-26Paul Thomas Anderson (1970) je světově uznávaný filmový režisér a scenárista, řazen do mírně zavádějící kategorie současného amerického nezávislého filmu. Cílem této diplomové práce je představit jeho filmografii na základě výběru čtyř filmů, které se pokusím zanalyzovat, a najít skrze tyto analýzy společné vlastnosti všech jeho filmů, které v závěru práce předložím coby výsledek svého bádání.
- From good guy to psychoKuskova, Ksenia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-09Bakalářská práce analyzuje vývoj protagonisty v první řadě seriálu Mindhunter. Definuje pojem tradičního hrdiny v narativním příběhu a nastiňuje teorii cesty hrdiny Christophera Voglera. Věnuje se charakteristice antihrdiny jako jednoho z typů protagonistů. Práce se také zabývá obecnou definicí filmového žánru a stanoví základní rysy detektivního filmu a policejního dramatu. Stručně uvádí charakteristické vlastnosti protagonisty policejního dramatu. Cílem práce je demonstrovat, jak se z původně kladné postavy agenta Forda stane padouch, charakterizovat vývoj Holdena Forda z hlediska modelu cesty hrdiny a ukázat, v čem seriál Mindhunter splňuje a v čem porušuje žánrové konvence policejního dramatu.
- Genderové role napříč zpracováními Addamsovy rodiny se zaměřením na ženské postavyAbsolonová, Ráchel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-26Tato diplomová práce srovnává genderové role postav napříč zpracováními Addamsovy rodiny. Rozebíranými díly jsou: televizní seriál Rodina Addamsova z roku 1964, filmové zpracování Addamsova rodina z roku 1991 a seriál Wednesday z roku 2022. Důraz je kladen na zkoumání ženských postav v jednotlivých dílech a komparaci přístupu k postavám s ohledem na kontext vzniku díla. Hlavními nástroji analýzy genderových rolí postav je feministické hledisko a žánr daných děl.
- Horor v zajetí gender binary a snahy o únikKynčlová, Sára(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16Horor jako žánr je příliš závislý na stereotypizaci. Postavy jsou často stereotypizované na základě genderu. Může horor existovat bez závislosti na tomto fenoménu? A jak by to mělo vypadat. Toto hodlám zkoumat ve své práci.
- Hrdinova cesta: Hledání sebe samaTrojanová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-17Ve svojí bakalářské práci budu zkoumat vnitřní stavbu několika filmů, jejichž tématem je cesta hlavní/ho hrdiny/ky k sobě samé/mu – hledání svobody, naplnění a odpovědí na palčivé otázky je(jí)ho života. Ráda bych zjistila, za jakých okolností může být struktura monomýtu, jak ji definoval Joseph Campbell ve svojí slavné knize Tisíc tváří hrdiny, funkční oporou i ve vyprávěních, která nejsou tak epická jako pohádky, hrdinské eposy, fantasy a další příběhy, pro něž je tato struktura typická. Budu analyzovat filmy Absolvent, Erin Brockovich, Útěk do divočiny, Sufražetka a Nadějná mladá žena.
- Interaktivní filmMiška, Jaroslav(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-02-10Tato práce se zabývá interaktivním filmem jako novým médiem, kterému se v poslední letech znovu dostává zasloužené pozornosti. Stručně shrnuje historii interaktivního filmu a následně se věnuje detailnímu strukturálnímu rozboru tří nejvýraznějších interaktivních děl z posledních let, a to v komparací s příbuznými filmovými a herními žánry.
- Japonská adaptace hororové knihy Kruh a její americký remakeDvořáček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-17Tato bakalářská práce porovnává původní knižní vydání japonského hororu "Kruh" a dvě z jeho filmových adaptací; japonskou a americkou, a to s pomocí analýzy přístupu jednotlivých autorů k příslušným verzím. Práce se konkrétně zaměřuje na postavy, narativ, téma, styl, nadpřirozený prvek a jejich srovnání v daných dílech.
- Komedie à la noirSmrkovský, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16Tato práce podává základní zprávu o komediích à la noir, žánru kombinujícím komedii a noir. Jelikož se jedná o neobvyklou a autory zřídka využívanou synkrezi, nevznikl o ní doposud žádný rozsáhlejší odborný text. Výzkum tedy staví na odborné literatuře věnující se oběma žánrům odděleně a jedné knize, která je srovnává. Nejprve vzniká na základě výchozích žánrů teoretická predikce, jak mohou tyto filmy pracovat s postavami, dialogem a dějem. V praktické části jsou zmíněné prvky pozorovány ve snímcích Falešná hra s králíkem Rogerem, Big Lebowski a Správní chlapi. V závěru dochází k porovnání teoretických a praktických poznatků a naznačení dalšího možného postupu výzkumu.
- Komika ve společných dílech komediálního tria ZAZ (Zucker, Abrahams, Zucker)Struhala, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-02Ve své práci analyzuji vybrané filmy a televizní série komediálního tria Zucker, Abrahams, Zucker. Mým cílem je nalézt mezi filmovými prostředky ty, které jsou zdrojem komiky. Má práce se snaží pojmenovat příčinu komického účinku jednotlivých scén, nalézt mezi komediálními scénami společné znaky, či rozdílnosti a pojmenovat specifika komediálního rukopisu této autorské trojce.
- Kultovní dílo Kevina SmitheKocábek, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-19Tato práce se zaobírá životem a dílem amerického scenáristy, režiséra a vypravěče Kevina Smithe. Především pak fiktivním universem zvaným View Askewniverse, které Smith svými filmy stvořil. Zároveň tato práce řeší otázku, zda je možné považovat Kevina Smithe za kultovního filmaře, co tento status znamená, jak jej filmový tvůrce může získat a jak udržovat.
- Mad men: štúdia jedného seriáluNevolníková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-18V bakalárskej práci Mad men: štúdia jedného seriálu, pojednávam o podmienkach, ktoré viedli k vzniku a výrobe seriálu Mad men. Doraz pritom nedávam len na ideový vznik a kreatívny proces, ktorý je za seriálom, ale aj na produkčné podmienky, ktoré seriálu umožnili vzniknúť a udržař si svoju kvalitu.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »