Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle Klíčová slova "divadelní kostýmy"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 23
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Alban Berg: "Vojcek" - komplexní scénografický projektErmakova, Olga(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-08Tématem mé bakalářské práce je zpracování komplexního scénografického projektu k opeře Vojcek. V první části je obsažen životopis dramatika Georga Büchnera, autora hry a skladatele Albana Berga, autora hudby. Následuje popis děje Vojcka a analýza alternativních zpracování Vojcka. V závěru práce představuji koncept k teoretické části mého bakalářského projektu. Součástí konceptu jsou obrázky mé scény a kostýmů. V přílohách jsou obsaženy i fotky kostýmů v reálném prostředí.
- Bedřich Smetana "Braniboři v Čechách" - komplexní scénografický projekt operyChroňáková, Pavlína(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-17Tato bakalářská práce se zabývá operou Bedřicha Smetany Braniboři v Čechách. Součástí práce je rozbor díla z pohledu 19. století, kdy opera vznikla, 13. století, kde se odehrává děj opery, a z pohledu dnešního divadelního tvůrce, či diváka. Důležitou částí práce je popis, jakým způsobem se opera v minulosti inscenovala, přičemž je velký důraz kladen na inscenaci z roku 1945 ve scénografickém podání Františka Tröstera. Závěr práce je věnován vlastnímu výtvarnému zpracování opery.
- Bohuslav Martinů "Julietta" - komplexní scénografický projekt operyKahounová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-18Tato práce se zabývá mojí scénografickou a kostýmní interpretací opery českého skladatele Bohuslava Martinů - Julietta aneb Snář. Prezentuji zde své návrhy a celkový postup, v němž jsem zkoumala různé možnosti a principy. Řešení mého návrhu scénografie stojí na principu koláže. Snažím se vycházet z obrazové imaginace, kterou rozvíjel surrealismus. Kostýmy jsem pojala velice konkrétně, bez přílišné stylizace. Při jejich tvorbě jsem využívala možnosti střetu různých individuí z různých částí společnosti na jednom místě, ve snu. V práci se dále snažím přiblížit a analyzovat hlavní téma opery, kterým se stal sen. Zamýšlím se nad rolí snů v našich životech a na základě toho nad motivací jednání hlavní postavy opery.
- Carl Orff: "Chytračka" - komplexní scénografický projektKharchevka, Vasylyna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-04Ve své bakalářské práci se budu zabývat operou Carla Orffa "Chytračka" podle pohádky bratrů Grimmů. Její filozofickou a morální ideou, dějem, postavami a jejich rolí ve hře. Dále půjde o popis mých modelů a obrázků, toho, co reprezentují, a jejich symboliky.
- Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič: "Lady Macbeth Mcenského újezdu" - komplexní scénografický projekt operySpratek, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-01-11Tato bakalářská práce pojednává o opeře „Lady Macbeth z Mcenského újezdu“ skladatele Dimitrije Šostakoviče. V první části práce je rozebráno Šostakovičovo dílo v kontextu jeho života a doby, do roku 1936. V následujících kapitolách jsou následně popsány hudební principy a tematický rozbor opery „Lady Macbeth“. Dále se jsou popsány scénografické postupy Františka Tröstera pro scénické řešení československé premiéry v SND roku 1935. V závěrečné části je představena koncepce řešení výpravy pro tuto operu, kterou vytvořil autor bakalářské práce.
- Georges Bizet "Carmen" - komplexní scénografický projekt operyRiegerová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-17Tato bakalářská práce pojednává o opeře Carmen. Nejprve je představeno původní dílo Georga Bizeta a zasazeno do širších souvislostí: vznik libreta, první inscenace a přijetí díla veřejností. Následuje rozbor pěti uměleckých ztvárnění, které se vymykají tradičnímu pojetí opery Carmen a předkládají divákovi toto dílo originálním způsobem. Takovým ztvárněním je například La Tragédie de Carmen, v níž se divák díky Brookově snaze setkává s umocněnou dramatickou stránkou Bizetova díla. Třetí část práce se věnuje scénografické realizaci opery Carmen od Františka Tröstera z roku 1946 a 1954. V závěrečné části je představeno kostýmní a scénografické řešení Carmen, které vytvořila autorka bakalářské práce.
- Georges Bizet - Carmen komplexní scénografický projektTrpković, Andrijana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-06Tato práce se zabývá pohledem na fenomén opery především ze scénografického hlediska. Scénografie je výtvarný obor, a povětšinou pro studenty bývá nejtěžší seznámení s hudbou a práce s ní po dvou letech studií, kdy pracují pouze s dramatickým textem. Při tomto mém úkolu zpracovat Bizetovu operu Carmen, jsem narazila právě na tento problém nedostatku informací o opeře , ale že také nevím, jak pracovat s hudbou v ní. Proto jsem se rozhodla úvodní část bakalářské práce věnovat historii opery, hlavně z pohledu scénografie. Tento přehled pak dále přechází v zamyšlení se nad mým vlastním pronikání do opery a současných interpretacích, díky kterému jsem došla mnohem dál v mém vlastním konceptu Carmen, který dopodrobna rozebírám. Součástí práce je také uvedení několika významných inscenací Carmen v českých divadlech od poválečné doby po současnost a na závěr pojednání o tom, zda a jak je možné pracovat s operou dnes.
- Georges Bizet: Carmen - komplexní scénografický projektBřezinová, Dorota(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-05Téma, kterým se zabývám v mé bakalářské práci, je opera George Bizeta Carmen a její scénografické řešení. Popisuji zde svoji cestu k pochopení tohoto díla a doby, kdy vzniklo, i k poznání dobových reálií. Okrajově se dotýkám témat, která jsou s dílem úzce spjata, jako je historie koridy, tanec flamengo , ale i obyčeje romské kultury. Snažila jsem se dopídit, čím a jak se stala tato opera přes počáteční neúspěch tak uznávanou a dodnes hranou při velkém zájmu diváků. Hledala jsem hranu, kdy dílo překračuje hranici průměrnosti. Na vybraných inscenacích přibližuji jak vývoj vnímání tohoto díla, tak i vizuální změny výtvarného řešení a jejich význam pro moderní scénografii. V části srovnání výtvarného řešení předních zahraničních scén uvádím Roayl opera house CoventGared 1989, La Scalla 2006 a Staatsoper Unterden Liden 2006. Moje studie se týkala i ztvárnění Carmen na české scéně výtvarníky Koláře a Tröstera pod režií Kašlíka. Nad otázkou, zda obnovit či modernizovat dílo, jsem přemýšlela při každém kroku. Nakonec jsem se rozhodla pro aktualizaci a myslím, že je to tak správně.
- Georges Bizet: Carmen - komplexní scénografický projektSuchá, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-05Ve své bakalářské práci zpracovávám komplexní scénografické řešení opery Georges Bizeta, Carmen. Věnuji se historickému kontextu v době vzniku, stručným životopisem Georgese Bizeta shrnuji fakta, která měla na vznik opery Carmen vliv, a jaké byly prvotní reakce, mezi ty se řadí i kapitola o Fridrichu Nietzschem a jeho vnímání tehdejší hudební scény v Evropě. V analýze světových uvedení Carmen, jsem se zaměřila na současné produkce z Berlína, New Yorku a Barcelony. V inspiračních zdrojích jmenuji pro mou koncepci zásadní zkušenosti se současným vizuálním vnímáním, zabývám se polemikou válečného a módního prostředí z hlediska fotografie. Z těchto zdrojů vyplývá má scénografická a kostýmní koncepce, která je popsána a zdokumentována v obrazových přílohách.
- Giacomo Puccini "Tosca" - komplexní scénografický projekt operyBognárová, Theodora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Abstrakt Tématem mé bakalářské práce je opera italského hudebního skladatele Giacoma Pucciniho Tosca. V této práci jsem se snažila, kromě vlastního cítění díla, zúročit vše, co jsem se naučila během let bakalářského studia a co mi moji vyučující předali. Prostudovala jsem si rovněž některé z realizací Tosky na českých scénách i scénách zahraničních a zároveň jsem se snažila ve svém ztvárnění naslouchat svým pocitům, jež ve mně tato opera vyvolává. Zabývala jsem se několika nápady a možnostmi scénografického ztvárnění této opery. Hledala jsem takové řešení, které by podle mě nejlépe odpovídalo danému dílu a kde by celá scénografická a kostymní realizace dobře fungovala. Doufám, že moje práce bude alespoň malým příspěvkem k novému scénografickému pojetí tohoto nesmrtelného díla.
- Giacomo Puccini „Tosca“Dulíková, Ema(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-20V mojej bakalárskej práci som sa venovala opere Giacoma Pucciniho Tosca. Okrem scénografického, priestorového a kostýmového riešenia som rozoberala hudbu a prácu s emóciami divákov skrze ňu, historický kontext opery a udalosti, počas ktorých vznikala a možné inšpirácie za postavami z Toscy. Veľkú časť som venovala rozboru charakterov postáv, otázkam, odpovediam a zase otázkam za ich činmi a rozmýšľaním, ktoré boli dôležité práve v mojom výtvarnom riešení. V neposlednom som rozoberala pojmy náboženstva, viery, zodpovednosti a následkom jednania, ktoré sú kľúčovými v celom deji opery a sú neoddeliteľnou súčasťou motivácie postáv. Cieľom práce a aj celého riešenia opery nebolo dávať odpovede, ale nechať diváka alebo čitateľa, aby si sám vytvoril názor a zaujal postoj v príbehu plnom protikladov a kontrastov.
- Giuseppe Verdi "Aida" - komplexní scénografický projekt operyHolubová, Linda(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-09Tato bakalářská práce pojednává o opeře Aida. V první části práce je představeno dílo Giuseppeho Verdi, okolnosti vzniku libreta, první inscenace a přijetí opery veřejností. Další kapitola věnovaná egyptománií v období vzniku opery a část zabývající se vlivem egyptského umění na českou kulturu 19. a 20. století. V následující kapitole jsou podrobně popsány scénografické postupy, které využil ve své realizaci opery Aida František Tröster v roce 1957. V závěrečné části je představeno kostýmní a scénografické řešení Aidy, které vytvořila autorka bakalářské práce.
- Giuseppe Verdi: "Don Carlos" - komplexní scénografický projekt operyHeřmánková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-08Cílem mé bakalářské práce je najít komplexní scénografické řešení opery Don Carlos italského hudebního skladatele Giuseppe Verdiho. Kromě vlastního výtvarného řešení se také zabývám teoretickými kapitolami z autorova života, okolnostmi vzniku díla, srovnáním několika inscenací Dona Carlose s odlišným scénografickým názorem i vývojem kostýmních návrhů výtvarníka Josefa Jelínka, který navrhl kostýmy k šesti různým inscenacím Dona Carlose. Při tvorbě výtvarného návrhu mi vyplynula celá řada otázek a námětů k zamyšlení. Studiem předešlých inscenací, libreta a hudební složky se tématem mé koncepce stal pojem svobody. Tento pojem se nestává jediným určujícím faktorem pro výtvarnou složku, ale je potřeba ho definovat, a proto je součástí mé práce i krátká úvaha na téma svoboda. Ve své práci se snažím najít ty výtvarné prostředky, které by ji nejvíce vystihovaly a zároveň byly adekvátní vůči opeře, hudebně-dramatickému žánru, kde hudba může být i důležitější složkou než je libreto.
- JÁCHYM TOPOL-SESTRAHubená, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-20Tato bakalářská práce se zaměřuje na mé vlastní scénografické a kostýmní řešení románu Sestra od Jáchyma Topola a realizaci v Divadle DISK (premiéra 26.1.2024). Inscenace Sestra byl můj první realizovaný projekt v divadle a mým rozhodnutím obsáhnout scénografii i kostýmy inscenace jsem ověřila své síly. Cílem praktické části bylo navrhnout scénografické a kostýmní řešení, projít procesem přípravy inscenace od prvotních schůzek s režisérem Kryštofem Krejčím, přes explikační, předávací porady, výrobu a zkoušení až k premiéře a uvedení inscenace v repertoáru. Díky této možnosti jsem mohla získat i zpětnou vazbu diváků. Má práce se věnuje tématům, která s touto realizací souvisí. Teoretická část obsahuje stručný životopis Jáchyma Topola a informace o době vzniku autorovy románové prvotiny. Převážně se zabývám motivem morálky a navazujícím podkapitolám, které jsou s mou koncepcí spjaty. Ve své práci se také věnuji závěrečnému období komunismu, bláznivým devadesátkám i současnosti a jejich propojením, návazností. Poukazuji na problematiku konzumu, úskalí nových technologií a přístupu k informacím. Současně se zamýšlím nad otázkou, jak člověka ovlivňuje jeho okolí a v této souvislosti vyprávím o mé rodině.
- Komplexní scénografický projekt opery: Leoš Janáček ŠÁRKAMaleninská, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-07Tato bakalářská práce se zabývá operou Leoše Janáčka "Šárka". Mapuje její dosavadní zpracování i kulturně-historické pozadí námětu, snaží se identifikovat možné důvody relativně nízkého povědomí o tomto díle. Těžištěm práce je vlastní komplexní scénografické řešení opery mající za cíl vhodným způsobem zdůraznit specifické rysy Janáčkovy interpretace tématu.
- Komplexní scénografický projekt opery: Leoš Janáček Z MRTVÉHO DOMUStraková, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-07Jako svou bakalářskou práci zpracovávám poslední operu českého skladatele Leoše Janáčka Z mrtvého domu. Po dobu jednoho semestru jsem pod vedením pana Mgr. Milana Davida a MgA. Kateřiny Štefkové dílo analyzovala a zkoumala různé možnosti a principy, které bych při případné realizaci použila. Cílem mé práce bylo vymyslet kompletní scénografické řešení této opery. Prezentuji zde své návrhy a celkový postup, jimž jsem během práce prošla. Níže podrobněji rozeberu body, jež jsem sepsala v osnově. Ráda bych Vám svou prací přiblížila jak samotnou operu, tak především svou interpretaci tohoto díla. Nejprve se budu zabývat osobností Leoše Janáčka, krátce představím jeho život, dílo, ale především jeho vztah k ruské kultuře. Dále se budu věnovat spisovateli M. F. Dostojevskému, jehož Zápisky z mrtvého domu se staly předlohou k libretu Z mrtvého domu. Rovněž se budu zaobírat tématem opery, její strukturou a předložím vybrané realizace mapující práci s libretem napříč stoletím. Nakonec představím svou vlastní koncepci Janáčkovy opery. Popíšu postup práce a své scénické i kostýmní řešení.
- Leoš Janáček: "Jenůfa" - komplexní scénografický projektJustichová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-21Cílem mé bakalářské práce bylo komplexní scénografické řešení Janáčkovy opery Jenůfa. Ve své práci jsem se snažila najít principy lidového divadla v kontextu dnešní moderní společnosti. Hlavními motivy použitými v mé práci byl kontrast hmoty a detailu, které jsem uplatnila jak ve scéně, tak v kostýmu.
- Leoš Janáček: "Z mrtvého domu - komplexní scénografický projektGsöllhoferová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-21Cílem této práce je vytvořit ucelenou scénografickou koncepci včetně kostýmních návrhů k opeře "Z mrtvého domu" - poslední opeře českého hudebního skladatele přelomu 19. a 20. století Leoše Janáčka. Mimo vlastního výtvarného projektu se práce zabývá osobností Leoše Janáčka a jeho další tvorbou, problematikou odnětí svobody, prostředím ruských vězení a stručným rozborem slavných uvedení opery "Z mrtvého domu". Toto předchozí studium spolu s inspiračními zdroji z výtvarného umění a beletrie ovlivnily tvorbu mého vlastního scénografického řešení. Vzniklá koncepce by měla umožnit inscenovat operu "Z mrtvého domu" moderním nepopisným způsobem a současně brát zřetel na historické reálie a ctít původní skladatelovu ideu.
- Leoš Janášek "Věc Makropulos" - komplexní scénografický projekt operyStankova, Vesa-Iliana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Cílem této práce je vytvořit ucelenou scénografickou koncepci včetně kostýmních návrhů k opeře „Věc Makropulos“- jedná z pozdních oper Leoše Janačka. Práce se zabývá osobností Leoše Janačka, jeho tvorbou, vzníkem opery, podobou libreta v porovnání s divadelní předlohou a stručným rozborem slavných uvedení opery „Věc Makropulos“. Nakonec představím svou vlastní koncepci Janačkovy opery „Věc Makropulos“. Popišu postup své práce, scénické a kostýmní řešení.
- Modest Petrovič Musorgskij "Boris Godunov" - komplexní scénografický projekt operyStříteská, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-18Práce se zabývá problematikou opery Borise Godunova a jejímu zpracování v rámci bakalářského studia na katedře Scénografie. Obsahuje seznámení s dramatem a kontextem. Vysvětlení možných metod a způsobů práce. V závěru se nachází záznam a zhodnocení mého výsledného projektu.