Katedra střihové skladby - KSS / Department of Editing
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra střihové skladby - KSS / Department of Editing podle Klíčová slova "Akerman, Chantal, 1950-2015"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Alternative Modes of Feminine Doubling in Film: Semiotics, Montage, and ExpansionJimenez, Olivia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-06Doubling has been a topic of cinema and cinematic criticism for decades, with particular attention being paid by filmmakers on the feminine double. In what ways have Freudian conceptions of the feminine affected these depictions of the feminine double and of doubling at large? Through a literature review of film semiotic criticism, feminist theory, and films, this paper will craft newfound definitions for the feminine double in film. It will also define techniques, particularly montage techniques, that serve to prop up their respective depictions of the feminine double. Montage is significant as there is doubling inherent within the cut, serving as the greatest similarity to the double conceptually. Filmmakers like Brian De Palma, Roman Polanski, and Andrzej Żuławski, will be juxtaposed with filmmakers like Maya Deren, Chantal Akerman, and Céline Sciamma, among many others. The former represents filmmakers who champion the dominant feminine double, whereas the latter will represent the alternative. Ultimately, the dominant foregrounds a Freudian lack in their characters, whereas the alternative foregrounds expansion through various means. Further, the dominant will produce a double which exists as a split stand-in for their counterpart, whereas the alternative will produce a double that is analogically bound with the protagonist. This paper has also defined categories under which to consider the alternative feminine double films.
- Historické kořeny minimalistického filmuBöhm, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-10-07Minimalismus reprezentuje filmový styl, který dosáhl svého vrcholu na počátku 21. století, ale stále převládá jako výrazný styl i v přehlídkách současných artových festivalů. Minimalistický je takový styl, který potlačuje rozmanitost výrazových prostředků a expresivních prvků, a narušuje i typickou vyprávěcí strukturu dramatu. Dále výrazně pracuje s časem v jeho přirozeném trvání a soustředí se na zachycení všednodennosti. Minimalistické filmy stimulují diváka k tomu, aby si vytvářel vlastní interpretace a hypotézy o zobrazované skutečnosti. Cílem této práce je analyzovat historické filmové směry, které jsou příbuzné modernímu minimalistickému stylu. Za hlavní historické kořeny považuji italský neorealismus, spirituální filmy Bressona a Ozua, strukturální film, a dále pak i kinematografický skvost Jean Dielmanová, Obchodní nábřeží 23, 1080 Brusel belgické filmařky Chantal Akermanové a filmy Michelangela Antonioniho s jeho specifickým způsobem výstavby narativu.