Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle Klíčová slova "analýzy filmových děl"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 40
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Centrum FACT a jeho spolupráce s umělcem na příkladu filmu The Separate SystemKovandová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-13FACT (Foundation for Art and Creative Technology) je nezisková kulturní organizace v britském Liverpoolu, která provozuje centrum sestávající z galerie, kina, videoprodukce a kavárny. Jedná se o prostor, ve kterém se spojuje několik uměleckých disciplín i odvětví, a zároveň i o místo, kde se odehrává mnoho různých workshopů a sociálních programů, protože jedním z hlavních cílů FACTu je zapojit do svých aktivit místní komunitu. To uskutečňuje prostřednictvím spolupráce s umělci, kteří pod záštitou FACTu vytvářejí svá umělecká díla a spolupracují na nich s různými skupinami obyvatel (děti, starší lidé, váleční veteráni atd.). V rámci těchto komunitních programů FACT mimo jiné provozuje i projekt Veterans in Practice, zaměřený na pomoc válečným veteránům. Ve spolupráci s nimi natočila režisérka Katie Davies pod záštitou FACTu film The Separate System o veteránech, kteří se po návratu do civilního života dostali do vězení. Tato bakalářská práce popisuje historii vzniku a fungování centra FACT a jeho jednotlivých oddělení. Ve své druhé části se věnuje projektu Veterans in Practice a vzniku filmu The Separate System, na kterém nastiňuje spolupráci FACTu s umělci a různými demografickými skupinami probíhá. Vychází nejen z knižních a internetových zdrojů, ale i z rozhovorů vedených autorkou práce se zaměstnanci FACTu a režisérkou Katie Davies.
- Člověk a práce v Trilogii světa práce Mi chaela Glawoggera optikou vývoje sociálně laděných dokumentárních filmůRychlíková, Apolena(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-18Práce zkoumá dílo současného rakouského režiséra Michaela Glawoggera optikou sociálně laděných dokumentů dvacátého století. Především se soustřeďuje na jeho nejslavnější dílo, tzv. Trilogii světa práce, která byla dokončena v roce 2011 a skrz jeho základní analýzu se zabývá proměnou autorského přístupu i východisek v oblasti sociální problematiky v dokumentárním filmu, hlavně na postavení člověka a jeho role - jak filmové, tak skutečné.
- David Hinton a hranice tanečního filmuBartošová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-17"Jsem přesvědčen, že tanec a film jsou si souzeni. Nakonec - obojí je založeno na principu pohybu. Obojí je o aplikaci struktury na akci. Nebo, chcete-li - jak řekl Tarkovski - o sochaření v čase... Co je ve filmu vyjádřeno fyzicky je vždy silnější než to, co je vyjádřeno verbálně. Já považuji taneční film za čistou filmařinu. A také za tu nejpůsobivější." David Hinton " (HINTON, David. Taneční zóna; Tanec a film jsou si souzeni: Rozhovor s Davidem Hintonem. 2011, č. 15. DOI: ISSN.) David Hinton je Britský režisér, který za své dokumentární filmy dvakrát získal cenu BAFTA awards. Za své taneční filmy získal např. Prix Italia, Emmy nebo IMZ Dance Screen Award. Ve své práci experimentuje také se střihovým filmem. Cílem práce je aplikovat Hintonovu teorii na jeho vlastní tvorbu a zanalyzovat taneční postupy, které ve svých filmech napříč žánry používá. Film jako tanec - střih jako choreografie.
- Dokument a seriál objevující krajinu severních ČechHušek, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-13Dokumentární filmy: „K oblakům vzhlížíme“ Martina Duška, „Nic jako dřív“ Lukáše Kokeše, „Kytlice, Zimmer frei“ Rozálie Kohoutové, osmidílný seriál HBO „Pustina“. Díla, která víc nebo míň ilustrují krajinu drsného severu Čech. Bakalářská práce se zabývá analýzou jednotlivých filmů ve vztahu ke krajině, v níž vznikaly. Jakým způsobem jednotlivé filmy přistupují ke svým filmovým figurám? Odkud vane fenomén severské krimi? Jaké jsou dokumentární tendence v seriálu „Pustina“? Co láká filmaře na Sudetech? Literatura: Josef Jedlička: Kde život náš je v půli se svou poutí.
- Etické výzvy a limity v dokumentárnom filme pracujúcom s osobami vykonávajúcimi trest odňatia slobodyLomenová, Sarah(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-12Táto bakalárska práca skúma na základe hĺbkových rozovorov s troma režisérmi etické limity v dokumentárnom filme pracujúcom s osobami vo výkone trestu odňatia slobody. Pozoruje kontext vnímania väzenstva v našej spoločnosti a zamýšľa sa nad vzťahom režiséra a protagonistu. Rozhovory sú vedené kvalitatívnou metódou a analyzujú režijné stratégie na príkladoch vybratých filmových diel: Cenzorka (2021), Peter Kerekes; René - vězeň svobody (2021), Helena Třeštíková; Uzamčený svět (2017), Karel Žalud.
- Hudba jako výrazný dramaturgický prvek ve vybraných dokumentárních filmechAndršová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-10Tato bakalářská práce se soustřeďuje funkci hudební složky, jakožto výrazného dramaturgického prvku, v českém dokumentárním filmu. Na základě výběru šesti dokumentárních filmů mapuje v nejdůležitějších scénách konkrétní možnosti a projevy dramaturgické práce s hudbou.
- Hudební výrazové prostředky v sérii DekalogAndrš, Jindřich(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-10"Nejdůležitější hudba ve filmu je ticho. Abyste však ticho slyšeli, musíte před tichem a po tichu něco zahrát." - Zbigniew Preisner Deset dílů slavné série Dekalog tématizuje 10 božích přikázání. Formálně a tématicky velmi odlišné filmy, spojuje kromě režijního vedení Krzysztofa Kieślowského hudba Zbigniewa Preisnera. Co by ve filmech chybělo, pakliže by v nich Preisnerova hudba nebyla? Práce je analýzou hudebních výrazových prostředků, jednotlivých dílů Dekalogu. Zkoumá motivace režiséra a skladatele pro užití hudby ve filmech, jejich cíle a postupy, které při práci s hudbou používají. Analýza vychází z neoformalistických pozic a jako analytický nástroj používá ‘filmově-hudební analýzu’ Emilia Audissina.
- Hudobné dokumenty Anglo-americkej scényMaletzová, Soňa(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-17Televízia, či už verejnopravná alebo súkromná, má tendenciu byť viac ako len zdrojom informácii. Dnes sa často stretávame s tým, že sa ako masový komunikátor stáva pravidelným dávkovačom emócií. Čoby konkurencia k iným mediám, hlavne internetu, musí televízia posledné roky čoraz viac prispôsobovať svoj vysielaný obsah trhu. Trhu lačnému po obraze "reality", zobrazujúcej príbehy skutočných ľudí, ktorí na niekoľko minút zaplnia nielen hlavný vysielací čas, ale aj "hlavný príjmací čas" - z aktérov televíznej relácie sa teda stanú aktéri divákovho života. Popri bežnom voyeurizme, známom z "akváriových" reality show typu Vyvolení či Big Brother, sa stretávame aj s fenoménom relácií, ťažiacich najmä zo schopnosti produkovať "autentické slzy". Práve tomuto javu sa budeme venovať v našej práci. Pôjde o prípadovú štúdiu - k detailnému popisu a analýze problému sa dostaneme pomocou skúmania dvoch konkrétnych vysielaných príkladov, ktoré tento jav reprezentujú. Prvý z nich bude program súkromnej televízie - Modré z Neba, v prípade druhom pôjde o Poštu pre Teba, produkt televízie verejnoprávnej.
- Jafar Panahi a Není to filmNafariehová, Širín(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-13Práce je zevrubnou analýzou snímku Není to film íránského režiséra Džafara Panahího, který tento film natočil v roce 2010, a to v době, kdy čekal na rozsu-dek íránského soudu ohledně svého uvěznění. V bakalářské práci se zaměřuji na způsob natáčení, výběru lokace, přístupu k režii a hercům. S odkazem na další Panahího filmy zmiňuji, jak do svých děl začleňuje důležitá společenská témata.
- Jak vidět zvířeMoska, Juliana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-13Cílem této bakalářské práce je vlastní analýza proměny lidského vnímání a způsobu nahlížení na zvířata. Na základě této proměny a pomocí kritické perspektivy analyzuji tři odlišné příklady dokumentárních filmů vzniklých během uplynulého století, které tuto odlišnost ve vnímání zobrazují. Jak se autorské postoje různě odráží ve filmové dokumentární tvorbě? Úvodní historická část práce se zabývá stručným přehledem pojetí zvířat ve společenských vědách a ve filozofii. Analytická srovnávací část rozebírá tři vybrané dokumentární filmy, na kterých problematizuji dominantní postavení člověka vůči ostatním živočišným druhům. Příklady vybraných dokumentárních filmů reflektují proměnu vztahu člověka a zvířete. Těžiště své práce věnuji reflexi vlastního dokumentárního pokusu „Jak vidět zvíře“: Animot.
- JurodivíKačena, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-15Abstrakt Bakalářská práce Jurodiví se zabývá fenoménem jurodství v moldavském filmu Dlaně. Jurodství je vnímáno jako metafora pro anti-systémové chování. Fenomén je nadále rozvíjen, dostává nové významy, je ohledáván v základu jiných uměleckých děl.
- Kiruna - hranice observaceStocklassová, Greta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-13Bakalářská práce Kiruna – hranice observace se zabývá stylizovanou observační metodou užitou v dokumentárním filmu se zaměřením na vznik bakalářského filmu Kiruna 2.0 režisérky Grety Stocklassy. V první části práce objasňuje pojem stylizované observace a schéma vztahu fikce a nonfikce podle Billa Nicolse. Pět filmů na pomezí hraného a dokumentárního filmu (Hra, V moci davu, Vyšší moc, Oheň na moři, K oblakům vzhlížíme) je rozebráno a dle svých charakteristik umístěno do grafu, který autorka práce připravila modifikací původního Nicolsova schématu Druhá část práce popisuje přípravu a samotnou tvorbu bakalářského filmu Kiruna 2.0, popisuje rozhodnutí a volby, které autorka musela během natáčení řešit. Skrze rozhovory se současnými filmovými tvůrci a na základě autorčiny vlastní zkušenosti z průběhu natáčení jsou diskutovány výhody a limity společně s formalistickými i etickými úskalími této metody. Na závěr je z vyvozených důsledků sestaven návod pro budoucí filmaře, kteří se pro stylizovanou observační metodu rozhodnou.
- Krize klimatu jako dramatický činitel v českém uměleckém dokumentárním filmuArsenjev, Mikoláš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-11Tato práce se zabývá způsoby, jakými se v českých dokumentárních filmech dramaticky projevuje klimatická krize. Krize klimatu představuje pozvolně probíhající, v krátkém časovém měřítku až neviditelnou změnu přírodních procesů. To je v rozporu s podstatou dramatického vyprávění, které ze své klasické definice nutí postavy na základě bezprostředního popudu k bezodkladnému jednání. Lze o tedy o klimatické krizi dramaticky vyprávět? Jakými vyprávěcími prostředky ji lze uchopit? Proč je to potřeba? A proč jsou dokumentární filmy ideálním médiem, kterým lze o klimatické krizi pojednávat? Tyto otázky autor v práci rozvádí a snaží se na ně nalézt odpověď. Konkrétně pak rozebírá tří celovečerní dokumentární filmy (Neviditelné krajiny, FREM, Návštěvníci) a jeden krátkometrážní televizní film (Jak se vrací voda do krajiny) a snaží se zjistit a ukázat, jakými způsoby v nich klimatická krize určuje dramatickou stavbu díla, nakolik usměrňuje děj a jaký má vliv na chování postav.
- Metoda Errola MorrisePortel, Viktor(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-17Práce Metoda Errola Morrise se zabývá filmovými postupy tohoto amerického režiséra při natáčení filmů založených na rozhovoru. Reflektuje tradice, které Errola Morrise inspirovaly, a na konkrétních ukázkách z jeho filmů se snaží prezentovat inspirativní momenty jeho práce. Ty jsou dva - unikátní metoda zaznamenávání "mluvících hlav" pomocí zařízení nazvaného Interrotron a stejně formálně zajímavý autorský střih samotné výpovědi touto metodou získané.
- Mezi dokumentárním filmem a počítačovou hrouTurečková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-11Bakalářská práce Mezi dokumentárním filmem a počítačovou hrou se zabývá postupem tvorby dokumentárního filmu Iluze režisérky Kateřiny Turečkové, který je estetickou formou připodobněn počítačové hře. V první části objasňuje motivaci režisérky takový film natočit. Dále rozebírá jednotlivé umělecké formy dokumentární film a počítačová hra. Na základě těchto poznatků práce popisuje tvorbu jednotlivých scén a následného filmového celku.
- Mezi filmem a komiksemMichal, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-11Práce srovnává filmové a komiksové zpracování animovaného dokumentárního filmu Valčík s Bašírem s cílem poukázat na příležitosti a úskalí, které komiksová forma (jako poloha „dokumentárního“) skýtá.