Hudební a taneční fakulta - HAMU / Music and Dance Faculty
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Hudební a taneční fakulta - HAMU / Music and Dance Faculty podle Klíčová slova "1. polovina 20. století"
Nyní se zobrazuje 1 - 11 z 11
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Dramaturgie baletních souborů kamenných divadel na území Čech a Moravy v letech 1918-1948Kantorová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-24Tato práce pojednává o všech baletních titulech, které byly uvedeny ve třech největších scénách v Praze, Brně a Ostravě v období 1918-1948. Věnuje se repertoáru třiceti sezón souběžně a přináší srovnání těchto třech scén. Zkoumané jsou především tituly, jejich opakování a cesty v daném období, věnuje se však také kritikám v dobovém tisku, choreografům a tvůrcům děl.
- Fantazie v houslové literatuře se zaměřením na první polovinu 20. stoletíValečková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-18Improvizace a s ní spojená fantazie byly součástí hudby již od chvíle jejího vzniku. Jak se hudba rozvíjela, logicky došlo k vyčlenění fantazie jako samostatné hudební formy. Její obliba napříč nástrojovým spektrem je jasně patrná již od dob renesance, kdy také získala své pojmenování. V následujících obdobích se ustaluje těžiště fantazijní tvorby ve skladbách pro klávesové nástroje. Revoluce v jejím charakteru přichází na přelomu klasicismu a romantismu (Beethoven, Schubert, Liszt, Schumann). K největšímu střídání pohledů na fantazii ale dochází v první polovině 20. století, kdy nejen pod vlivem historických událostí nastává rychlý vývoji hudebních stylů. Migrace obyvatelstva s sebou přináší řadu nových podnětů a rozšiřuje obzory hudby o prvky mimoevropské, jedněmi z nejvýraznějších jsou prvky hudby latinskoamerické. V práci jsme se zaměřili na fantazijní tvorbu první poloviny 20. století věnovanou houslím. Právě v tomto období pro ně vznikla řada pozoruhodných skladeb, které plně využily jejich potenciálu. Interpretace těchto skladeb z hlediska nástrojové problematiky skýtá řadu možností, ale také úskalí. Proto je nutné zabývat se jimi z několika úhlů pohledu: z hlediska interpretační tradice v houslové literatuře, z hlediska vlastní metodiky hry na housle a z hlediska současných pohledů na interpretaci hudby 20. století. Práce je rozdělena do dvou částí. V první z nich, věnované fantazii obecně, jsme nejprve stručně nastínili historií vývoje fantazie od jejího vzniku do 18. století obecně. Ve tvorbě 19. a první poloviny 20. století jsme se zaměřili na fantazii v houslové literatuře. Dále jsme porovnáním s klasickou sonátou stanovili hlavní rysy fantazie. Druhá část práce obsahuje nejprve stručný rozbor vybraných skladeb houslové fantazijní literatury do konce 19. století. Čtenář se v ní seznámí s fantaziemi Georga Philippa Telemanna, Franze Schuberta, Heinricha Wilhelma Ernsta a Pabla de Sarasate. Těžiště druhé části ale spočívá v podrobném rozboru vybraných houslových fantazijních skladeb první poloviny 20. století, mezi kterými nalezneme například Fantazii Josefa Suka, Vola na střeše Daria Milhauda, Phantasy Arnolda Schönberga nebo třeba Fantaisii Oliviera Messiaena nalezenou v roce 2007.
- Hudební analýza koncertní rapsodie pro housle a klavír Tzigane Maurice RavelaEnglberth, Viktoria(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Bakalářská práce se zaměřuje na jedno z děl francouzského skladatele Maurice Ravela, koncertní rapsodii pro housle a klavír „Tzigane“. Úvodní část stručně představí umělcovu osobnost, dílo, základní rysy jeho skladatelského stylu a vlivy, které jej formovaly. Druhá část práce je věnována Ravelovu dílu „Tzigane“, jež uvede do kontextu skladatelovy tvorby, popíše okolnosti jeho vzniku a prvního veřejného uvedení. Následná analýza si všimne formové struktury díla a užitých hudebních prostředků. Pro názornost je výklad doplněn notovými ukázkami.
- Právní a organizační rámce soukromých škol uměleckého tance v Čechách 1900 - 1945Beneš, Ladislav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-10Diplomová práce se zabývá problematikou legislativních podmínek pro povolování a provoz škol pohybového umění na území Československa v období let 1900-1945. V práci volně navazuji na svoji bakalářskou práci. Hlavním pramenným materiálem byly archivní fondy ministerstev a konkrétních škol, uložené v Národním archivu v Praze. V jednotlivých kapitolách představuji zákony, které se na školy vztahovaly a požadavky, které musel ohlašovatel splnit pro vzetí školy pohybového umění ministerstvem „na vědomí“, složitosti povolovacího procesu, dokladování odborné kvalifikace, adaptace prostor aj. Tyto skutečnosti dokladuji na řadě konkrétních příkladů škol pohybového umění té doby. Dále se zabývám přípravou státních tanečních zkoušek ve spolupráci Ministerstva školství a národní osvěty v Praze se Svazem Tanec-Rytmika-Gymnastika, a dalšími dílčími tématy (přípravné kurzy ke státní zkoušce z tanečního umění, Státní zkouška z rytmiky a gymnastiky v Brně, o kterou se zasloužila Eliška Bláhová, fungování škol pohybového umění v období Protektorátu Čechy a Morava, diskriminace židů, subvence ministerstva školství a národní osvěty na pomoc školám pohybového umění ve složité finanční situaci.
- Prokofjev a filmJaníková, Šárka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Tématem této bakalářské práce je tvorba Sergeje Prokofjeva pro filmové plátno z doby 30. a 40. let 20. století. Primárně se zabývá analýzou snímku Alexander Něvský, na kterém jsou demonstrovány charakteristické rysy jeho filmových doprovodů a stylu tvorby vůbec. Zároveň je jeho dílo zasazeno do kontextu dějin Sovětského svazu za vlády totalitního vůdce Josifa Vissarionoviče Stalina. Práce je snahou podat ucelený přehled snímků, na kterých se Prokofjev podílel, a okolností, které jeho práci ovlivňovaly.
- Ruská opera 19.století a počátku 20.stoletíUlasavets, Yanina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-12Diplomová práce se zabývá ruskou operou 19. a počátku 20. století. První kapitola je věnována vzniku ruské opery, kulturného života Ruska 19. století a operního divadla na přelomu 19. a 20. století. Druhá kapitola se zaměřuje na rozbor některých oper, jako "Chovanština" M.P. Musorgského, "Kníže Igor" A.P. Borodina, "Sněhurka" N.A. Rimského-Korsakova, "Jolanta" P.I. Čajkovského a "Bohatýři" A.P. Borodina. Tato bakalářská práce je určena především pro operní pěvce, režiséry a odborníky, kteří se zajímají o vokální tvorbu.
- Vítězslava Kaprálová a její přínos pro vokální tvorbuVondrášková, Mahulena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Bakalářská práce se zabývá hudební skladatelkou Vítězslavou Kaprálovou. První kapitola popisuje její život společně s jejími nejslavnějšími díly. Druhá kapitola podrobněji zkoumá skladatelčino vokální dílo – její vztah k vokálnímu repertoáru, práci s textem písní, hudební řeč v písních a její přínos vokální hudbě. Ve třetí kapitole je rozebrán písňový cyklus Navždy jako zástupce její vokální hudby. Poslední kapitola uzavírá bakalářskou práci krátkým zamyšlením nad popularizací hudebních skladatelek v českém a světovém kontextu.
- Vztah mezi Oděskou a Pražskou houslovou školou. Vliv osobnosti J. V. Permana.Saribekian, Vardui(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Mé téma je věnováno rozboru činnosti českých hudebníků v Oděse a popisu jejich vlivu na profesionální hudební život a vzdělávání. Práce se zabývá analýzou instrumentální interpretace, koncertního života, a vznikem mnoha instrumentálních a pedagogických škol. Na následujících stránkách se budu stručně věnovat životopisu P. I. Stoljarského, který na základě houslových metod svého českého profesora I.Karbulkého formoval oděskou houslovou školu. Jeho úporná činnost přivedla světu slavné houslisty jako David Oistrach, O. Kaverzněv a další. Dále zde připomenu jména zapomenutých českých hudebníků, kteří koncertovali a věnovali se pedagogické činnosti v Oděse.
- Život a dílo Oskara NedbalaMaceček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-08Práce se zabývá osobností Oskara Nedbala a jeho dílem. Jeho dílem se rozumí nejen skladatelův kompoziční odkaz, ale také působení v Českém kvartetu a jeho dirigentská a organizační činnost. Sleduje životní události mající vliv na samotného Nedbala i Nedbalův vliv na kulturní dění u nás i za našimi hranicemi.