Hudební a taneční fakulta - HAMU / Music and Dance Faculty
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Hudební a taneční fakulta - HAMU / Music and Dance Faculty podle Klíčová slova "19. století"
Nyní se zobrazuje 1 - 9 z 9
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Antonín Dvořák a jeho cyklus Večerní písněHradecký, Patrik(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-03Bakalářská práce pojednává o českém hudebním skladateli Antonínu Dvořákovi a jeho známém písňovém cyklu s názvem Večerní písně. Hlavním cílem a posláním této bakalářské práce je přiblížit čtenáři tuto známou českou osobnost hudební scény, hudebního skladatele, který je spjat s českou romantickou hudbou 19. století. V práci se dále zabývám vznikem písňového cyklu, obsahem a porovnáním se stejnojmenným cyklem v tvorbě Bedřicha Smetany. Další kapitoly tvoří informace o životě a tvorbě autora textu tohoto písňového cyklu, kterým byl Vítězslav Hálek. Ve výzkumné části bakalářské práce jsem oslovil respondenty formou kvalitativní metody – rozhovoru a získal tak potřebné informace k danému tématu. Sběr dat probíhal individuálním rozhovorem s respondenty, kteří odpovídali na předem připravené otázky. Jelikož chci dosáhnout kvalitativního výzkumu, oslovil jsem pět respondentů. Jeden student z 1. ročníku, tři studenti ze 2. ročníku a jeden student ze 3. ročníku bakalářského studia. Bakalářská práce by mohla být nápomocná studentům vysokoškolského studia se zaměřením na zpěv a operu, kteří si ve svém studiu vyberou právě cyklus Večerních písní od Antonína Dvořáka. Dozví se zde, které písně byly pro interprety náročné, jak na ně působily, ale práce může také posloužit všem čtenářům, kteří by se chtěli blíže seznámit s cyklem Večerních písní od Antonína Dvořáka a se skladatelem samotným.
- Basové role v operách Bedřicha SmetanyKovačič, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Diplomová práce se detailněji zaměřuje na basové role v operním díle významného českého skladatele Bedřicha Smetany. Cílem práce je seznámit čtenáře s těmito rolemi, nastínit jejich pěvecká i herecká interpretační úskalí a vytvořit tak jakýsi kompilát informací pro jejich zdařilé studium. První část práce se pro lepší pochopení kontextu kompoziční práce Bedřicha Smetany zabývá životem, dílem a dobou tohoto skladatele. Hlavní část práce pak již pojednává o konkrétních postavách scénických děl Bedřicha Smetany, přičemž k tvorbě této části autor využívá zejména notové podklady jednotlivých oper a částečně také zmiňuje vlastní dosud nabyté interpretační zkušenosti.
- Komorní tvorba Johanna Kaspara Mertze se zaměřením na kytarová duaDedková, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-06Ve své bakalářské práci se věnuji komorní tvorbě skladatele J.K.Mertze, a především se zaměřuji na kytarová dua. Práce je dále rozšířena o jeho životopis a souhrnné dílo jak pro sólovou, tak pro komorní tvorbu s důrazem na kytarová dua. Hlavní kapitola o kompozicích pro dvě kytary obsahuje mimo historii a vznik těchto děl také problematiku hry, interpretaci a rozbor kytarových duet se srovnáním několika různých interpretací. Pro tuto bakalářskou práci jsem jako své hlavní zdroje použila disertační práci Martina Krajča s názvem Hudba pre gitaru v Bratislave v prvej polovici 19. storočia, s dôrazom na osobnosť J.K.Mertza a knihu Caspar Joseph Mertz: Leben und Werk des letzten Gitarristen im österreichischen Biedermeier od Astrid Stempnikové. Hlavním důvodem použití těchto zdrojů byl fakt, že o komorním díle J. K. Mertze není napsána ucelená práce v českém jazyce. Téma jsem si vybrala na základě několika skutečností. První z nich byla má hráčská zkušenost s komorními skladbami J. K. Mertze. Další bylo hlubší poznání jednotlivých komorních skladeb a využití následných poznatků při mé pedagogické činnosti. V neposlední řadě to byla má motivace zpracovat toto téma do českého jazyka. Dle mého názoru se jedná o velmi zajímavou a oblíbenou skladatelskou osobnost 19. století, neboť jeho tvorba je nedílnou součástí kytarového repertoáru.
- Obnovování tradičních baletů - východiska, možnosti, postupyRafajová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-12Má disertační práce se věnuje tématice historicky poučeného obnovování tradičních baletních titulů poslední třetiny 19. století. Představuje prameny a východiska týkající se problematiky, nastiňuje principy a možnosti práce s nimi. Značná část práce se zabývá způsoby zápisu taneční choreografie – slovními i notačními. Srovnává dva slovní popisy Ballabile delle larve z opery Robert ďábel Giacoma Meyerbeera, poté se zaměřuje na systém Stěpanovovy pohybové notace, jenž v samostatné kapitole vysvětluje. Dále věnuje pozornost tzv. Sergejevově sbírce notačních materiálů – představuje ji a blíže analyzuje její možnosti. V závěru se věnuje rovněž aktuální situaci na poli uvádění baletních titulů v historicky poučené interpretaci a zaměřuje se na díla autorů Sergeje Vichareva, Alexeje Ratmanského a Douga Fullingtona.
- Ruská opera 19.století a počátku 20.stoletíUlasavets, Yanina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-12Diplomová práce se zabývá ruskou operou 19. a počátku 20. století. První kapitola je věnována vzniku ruské opery, kulturného života Ruska 19. století a operního divadla na přelomu 19. a 20. století. Druhá kapitola se zaměřuje na rozbor některých oper, jako "Chovanština" M.P. Musorgského, "Kníže Igor" A.P. Borodina, "Sněhurka" N.A. Rimského-Korsakova, "Jolanta" P.I. Čajkovského a "Bohatýři" A.P. Borodina. Tato bakalářská práce je určena především pro operní pěvce, režiséry a odborníky, kteří se zajímají o vokální tvorbu.