Osobní gestický slovník
Autor
Datum obhajoby
2020-02-12
Fakulta
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta
Katedra
Kat. alternativního a lout. divadla
Typ práce
Disertační práce
Vedoucí
Oponent
Podnázev
Vědomý pohyb herce
Abstrakt
Tato práce je souhrn mého výzkumu v oblasti jevištního pohybu, který se opírá o tři základní pilíře, oblasti ve kterých jsem se v rámci výzkumu pohyboval. První oblastí, které se výzkum dotýká je práce se studenty herectví, konkrétně na DAMU-KALD. Další oblastí jsou profesionální herci působící v etablovaných divadlech. A poslední třetí oblast výzkumu jsem věnoval hercům ze specifických skupin, tedy lidem s mentálním znevýhodněním. Všechny tyto tři složky mají společný jmenovatel, kterým je pohyb na jevišti, jinými slovy jevištní pohyb. Hlavním tématem je pohybová srozumitelnost a proto jsem přišel s termínem osobní gestický slovník, který vychází z přirozeného pohybového materiálu jedince. Srozumitelnost nestojí na nějaké pohybové či taneční technice, ale využívá civilního a přirozeného nebo zažitého pohybu. Samozřejmě se zde odkazuji na mnohé techniky a metody a směřuji ke kultivovanému čistému pohybu. Vzhledem k tomu, že se jedná o výzkum postavený na individuálním přístupu a opírá se o určité momenty z příprav inscenací a studijních hodin, forma této práce popisuje konkrétní situace, kterými jsem procházel při studiu, výuce a práci s herci. Část tohoto textu je psána deníkovým záznamem, následuje katalogizace jednotlivých cvičení a tréninků a tomu předchází teoretický úvod. Na závěr je seznam inscenací, které byli součástí výzkumu.
Popis
Klíčová slova
herectví, jevištní pohyb, gesto, tělesná cvičení