Trans a queer postavy v opeře
Autor
Datum obhajoby
2024-06-03
Fakulta
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta
Katedra
Katedra zpěvu a operní režie
Typ práce
Diplomová práce
Vedoucí
Oponent
Podnázev
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá analýzou zobrazení queer a trans postav a queer tematiky v operní tvorbě. V úvodu je představen teoretický rámec, který definuje klíčové pojmy v kontextu genderových identit a queer kultury. Následně je představena historie zobrazování queer postav v opeře a první známé případy jejich zastoupení. Hlavní část práce se zaměřuje na analýzu vybraných oper s trans a queer postavami a tematikou. Jsou zkoumány opery s implicitní queer tematikou, jako je "Dalibor" od Bedřicha Smetany a "Elektra" od Richarda Strausse, a opery s otevřeně probíranou queer tematikou, například "Fire Shut Up in My Bones" od Terence Blancharda, "Lili Elbe" od Tobiase Pickera a "Alexina B" od Raquel García-Tomás. V závěru práce je posouzeno zastoupení LGBTQIA+ operních děl a osobností v globálním a lokálním měřítku. Jsou prezentovány významné queer osobnosti v opeře a jejich zkušenosti v operním světě, stejně jako iniciativy zaměřené na podporu LGBTQIA+ komunity v hudebním prostředí. Tato práce si klade za cíl přispět k rozšíření poznatků o queer a trans reprezentaci v opeře v rámci akademické obce a otevírá diskusi o inkluzi v uměleckém prostředí.
Popis
Klíčová slova
opera, dějiny opery, operní role, queer, LGBTQIA+, 20.-21. století