Klasicismus a jeho vliv na vývoj sólového kontrabasu

Datum obhajoby
2024-06-05
Fakulta
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta
Katedra
Katedra strunných nástrojů
Typ práce
Bakalářská práce
Podnázev
Abstrakt
Tato práce se věnuje autorům, kteří své skladby věnovali sólovému kontrabasu. Zdůrazňuje také význam prvních kontrabasových virtuózů pro inspiraci slavných i méně slavných skladatelů a zároveň se v ní objevuje nový světový fenomén, skladatel-kontrabasista. Na úvod v 1. kapitole uvedu stručnou historii kontrabasu, která se bude zabývat prvními dochovanými nástroji, různými laděními a v následující kapitole připomenu první skladby napsané pro kontrabas. Ve 3. kapitole popíši klasicistní vídeňský kontrabas, jeho technické možnosti a výhody spolu s dalšími zajímavostmi. Ve 4. kapitole vyjmenuji hlavní představitele kontrabasového klasicismu. V 5. kapitole provedu rozbor 18. koncertu pro kontrabas a orchestr J. M. Spergera. V příloze uvedu seznam dostupné diskografie se sólovými a komorními díly vídeňského kontrabasu.
Popis
Klíčová slova
kontrabas, hudba pro kontrabas, hudební skladatelé, klasicismus, vídeňské ladění