Psylocibin, stimulant kreativity, nebo výstřelek dekadentního umělce?
Autor
Datum obhajoby
2024-09-06
Fakulta
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta
Katedra
Katedra nonverbálního divadla
Typ práce
Bakalářská práce
Vedoucí
Oponent
Podnázev
Abstrakt
Bakalářská práce dokumentuje specifický diskurz týkající se psychoaktivní látky zvané
psylocibin v divadelním kontextu, konkrétně mezi studenty a absolventy akademického
programu Nonverbální divadlo ve věkové skupině 2035 let. Výzkum kvalitativní povahy se
zaměřuje na hlavní důvody a motivace užívání psychoaktivní látky psylocibin v kreativním
odvětví a otevírá diskuzi o rizicích a možných přínosech této látky ve sféře divadelního
působení. Zvláštní pozornost je věnována neurologii, historickému zařazení psylocibinu a
způsobu jeho využití v uměleckém světě. V rámci šesti hloubkových, anonymních rozhovorů
byla sestavena ohnisková skupina (focus group), která byla genderově vyvážená a třetina
z respondentů odpověděla pouze na základě jedné konkrétní zkušenosti. Práce tímto
představuje specifické příběhy respondentů, ve kterých každý z nich detailně popisuje svou
zkušenost s užíváním této psychoaktivní látky. Zároveň také zkoumá, jakým způsobem tato
látka zapůsobila na jejich autorskou tvorbu a zda cítí, že jsou či jejím užitím - užíváním byli
výrazně ovlivněni. Analýza získaných dat je dále metaforicky přiblížena ve čtyřech prózách
(non-fiction s vědomím úzké hranice mezi creative non-fiction), které úzce souvisejí se
základními složkami pohybového divadla, jako je prostor, gravitace, rytmus a tělesnost. Tyto
krátké literární útvary jsou pak vloženy mezi jednotlivé kapitoly práce.
Popis
Klíčová slova
autorské divadlo, pohybové divadlo, kreativita, stimulanty, psychotropní látky, výzkum