Dramatická výchova jako prostředek k pochopení kultury neslyšících
Autor
Datum obhajoby
2011-09-06
Fakulta
Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU
Katedra
Katedra výchovné dramatiky
Typ práce
Diplomová práce
Soubory
Vedoucí
Oponent
Podnázev
Abstrakt
Práce se zabývá možnostmi dramatické výchovy ve vzdělávání neslyšících. Vychází z postoje, který chápe neslyšící jako kulturní a jazykovou menšinu. Možnou cestou pro dramatickou výchovu neslyšících je její propojení s multikulturní výchovou. Cílem práce je formulovat, jakou podobu by měla takto zaměřená multikulturní výchova mít, a dále pak navrhnout možné postupy při práci s dětmi v hodinách dramatické výchovy. V úvodní kapitole jsou nastíněny dva různé postoje, které tuto menšinu provázely celým historickým vývojem a které se odrážely ve způsobech vzdělávání sluchově postižených dětí. Dále se práce zaměřuje na definice kultury neslyšících a její aspekty. S ohledem ke specifičnosti situace neslyšících dětí a jejich kulturní identity se v dalších kapitolách práce pokouší postihnout východiska a cíle multikulturní výchovy. Dále jsou pojmenovány dva hlavní proudy multikulturní výchovy a jejich konkretizace v různých projektech. V propojení multikulturní a dramatické výchově jsou hledány možné výhody pro obě oblasti. V námětech na práci s neslyšícími dětmi se vychází ze čtyř zdrojových oblastí kultury neslyšících. V poslední kapitole jsou uvedeny ukázky hodin, jež vycházejí ze stanovených premis.