Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "KAHÁNEK, Ivo"
Nyní se zobrazuje 1 - 14 z 14
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Analýza a interpretace Skrjabinovy Klavírní sonáty č. 3 fis moll, op. 23Tkadlčíková, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-19Práce si klade za cíl zpracovat téma Analýza a intepretace Skrjabinovy Klavírní sonáty č. 3 fis moll, op. 23. Po úvodním představení Skrjabinova života, klavírního díla i skladatelovy hudební osobnosti se druhá kapitola věnuje detailní formové a harmonické analýze všech čtyř vět, která může být užitečná pro budoucí zájemce o studium této skladby. Následná třetí kapitola se soustředí na interpretaci sonáty. Je v ní obsažena jak obecná analýza interpretace, tak analýza konkrétního interpretačního výkonu. Analýza interpretace charakterizuje výrazové a interpretační obtíže, které jsou na pianistu kladeny a zároveň navrhuje možnosti provedení v rámci nabídky doporučení. Analýza interpretačního výkonu klavíristy, jakým je Marc-André Hamelin, může být zdrojem inspirace a vytvoření si vlastního názoru na celkové pojetí skladby.
- České trio - profil souboru se zaměřením na současné členyGaálová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-08Cílem této práce je důkladně prozkoumat jednotlivé etapy vývoje Českého tria a současně nabídnout fascinující pohled do bohatých uměleckých životů současných členů tohoto souboru. Klíčovou součástí je zkoumání umělecko-historického kontextu dané doby, který formoval a ovlivňoval činnost Českého tria. České trio navázalo na začínající tradici komorní hudby u nás ve chvíli, kdy České kvarteto otevřelo tomuto novému fenoménu cestu. Během let se obsazení Českého tria proměňovalo, ale jeho poslání zůstalo víceméně nezměněné. V českém prostředí se snažilo vytvořit bezpečné a podpůrné prostředí pro rozvoj komorní hry, zatímco v zahraničí se zaměřovalo na propagaci české hudby. Bezpochyby dominantním obdobím v historii Českého tria bylo působení klavíristy Josefa Páleníčka, který v souboru strávil téměř padesát let. Během této doby vzniklo mnoho nahrávek, které svědčí o obdivuhodném nasazení souboru a snaze zanechat stopy v hudební historii. Zejména v dobách, kdy naše země nebyla politicky stabilní, měla činnost Českého tria obzvlášť záslužný charakter. Komplexním zkoumáním jednotlivých etap vývoje a současnosti Českého tria se práce snaží odhalit nejen hudební význam tohoto souboru, ale také jeho kulturní dopad a umělecké dědictví.
- Interpretační problematika Ference Liszta se zaměřením na Uherskou rapsodii č. 2Koblischková, Noemi(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Obsahem této bakalářské práce je analýza a porovnání interpretace vybraných klavírních skladeb Ference Liszta. Součástí práce je stručné pojednání o období romantismu, o životě a díle skladatele a porovnání interpretace Uherské rapsodie č. 1 a č. 2 interpretů: Benna Moiseivitche, Alfreda Cortota, Vladimira Horowitze, Khatii Buniatishvili.
- MenArt - stipendijní akademie uměleckého vzděláváníPraženica, Pavol(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Ve své práci pojednávám o projektu MenART. Cílem práce bylo zmapovat projekt po organizační stránce, zároveň zanalyzovat konkrétní působení v akademii u 3 vybraných stipendistů. V úvodní kapitole rozebírám obecná akta o uměleckém školství v České republice a specifika v případě talentovaných jedinců. V následující srovnávám další možnosti jejich rozvoje mimo MenART. V kapitolách 3-5 se věnuji konkrétně akademii po organizační i finanční stránce. Na konec rozebírám zmíněné 3 stipendisty. Závěry vytvářím na základě osobních rozhovorů s nimi, jejich pedagogy i mentorem doc. Kahánkem. V závěru práce docházím především ke zjištění, jak je důležité vstřícné a příjemné prostředí.
- Metodika klavírní hry Viléma KurzeZukal, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Předkládaná bakalářská práce se zabývá metodikou klavírní hry jednoho z nejvýznamnějších českých pedagogů konce 19. století a první poloviny 20. století, Viléma Kurze. Ve čtyřech částech představuje jeho život, základní charakteristiku vyučování, a dále se zabývá nejdůležitějšími teoretickými díly, kterými přispěl do rozvíjející se klavírní pedagogiky. Vilém Kurz je v dnešní době popisován jako pedagog, jehož metoda je příliš detailní, zaměřená pouze na práci prstů a dnes již v podstatě zastaralá. Tato bakalářská práce se pokouší zachytit komplexnost Kurzovy pedagogické práce: analyzuje postupy, které jsou i po bezmála sto letech stále aktuální, vysvětluje, jak došel Vilém Kurz ke svým názorům na klavírní techniku a poukazuje na nepřesnosti, které dnešní klavírní pedagogika chápe jiným způsobem.
- Osobnost Leopolda Godowského se zaměřením na skladatelskou tvorbu pro klavír, rozbor vybraných částí Jávské suityŠupák, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Leopold Godowsky, významná osobnost ?zlaté éry klavíru? v XIX. století se do dějin zapsal především jako klavírní virtuoz a inovátor na poli klavírní techniky a fyziologické stránky klavírní interpretace. Poněkud opomíjena je jeho skladatelská tvorba, která je z většiny zaměřena na klavír a ve které zúročil všchny své poznatky a zkušenosti, které nabyl jako klavírista a pedagog. Tato práce má za cíl seznámit čtenáře s osobností Leopolda Godowského a jeho přínosem do hudebních dějin se zřetelem na jeho originální skladatelskou tvorbu pro klavír. Součástí této práce je rozbor čtyř částí Javské suity, který autorovi pomáhá v definici kompozičního stylu a vlastních tvůrčích prostředků.
- Proměny Chopinovy mezinárodní klavírní s outěže ve VaršavěKołatek, Beata(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Cílem bakalářské práce bylo představení historie, vývoje a dnešní podoby Mezinárodní Chopinovy klavírní soutěže ve Varšavě. Úvod práce se zabývá pojmem Chopinovy tradice a oblastmi, které jsou skladatelovou tvorbou ovlivněny. Hlavní část práce se věnuje vzniku soutěže a jejímu zakladateli, společnostem, které akci organizovaly a průběhu od prvních ročníků až po současnost. Pozornost je věnována termínům konání jednotlivých ročníků, počtu účastníků, státům, ze kterých přijeli, složení poroty a cenám, které kdy byly uděleny. U každého ročníku je také uveden program každého kola, který museli soutěžící přednést. Závěr práce se zabývá českou stopou na soutěži a podrobnými výsledky, kterých čeští klavíristé dosáhli. Příloha obsahuje kompletní výsledky všech ročníků a ukázky propagačních materiálů Mezinárodní Chopinovy klavírní soutěže ve Varšavě.
- Rétorické figury a jejich význam v interpretaci barokní hudbyRambousková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Práce popisuje barokní poměry ve společnosti, dobovou interpretační praxi, souvislost mezi řečí a hudbou. Zaměřuje se na oblast barokní symboliky, význam intervalů a tónin v kompozicích barokních skladatelů. Obsahuje encyklopedický výčet hudebně rétorických figur.
- Současná romská hudba v České republiceKačo, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Tato práce zachycuje profesionální současnou romskou hudbu na nejvyšší úrovni, jakož i amatérskou romskou hudbu, provozovanou pouze z čisté lásky a pravdivosti. Základním pramenem této práce je má vlastní zkušenost. Současná romská hudba je velmi široké téma, proto bych rád své téma zúžil na menší okruh. A to se zaměřením na Českou republiku.
- Vliv psychiky na hudební výkon interpretaBlažková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Tématem této bakalářské práce je tréma u hudebníků. Práce obsahuje definici trémy a objasňuje její možné původce. Primárně se zabývá psychickými předpoklady. Popisuje symptomy trémy a navrhuje řešení, jak její negativní dopady při veřejném vystupování eliminovat. Součástí práce je i dotazník, který odhaluje, jak častým a zároveň individuálním jevem tréma v dnešní době je.
- Vzestup klavírního umění v Číně.Tian, Haochen(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Tato práce je zaměřená hlavně na vznik, vývoj a charakteristiku klavírního umění v Číně. Klavírní umění jakožto jeden z druhů umění existuje v Číně pouze přibližně jedno století, ale jeho vývoj byl ve skutečnosti komplikovaný. Autor sám rozděluje celý proces vývoje klavírního umění v Číně na čtyři důležitá období. Pojednává o období od prvního kontaktu klavírního umění s Čínou - podle Evropanů vzdálenou a neznámou - až do období dnešní zdánlivé prosperity. Práce se nevyhýbá ani zvláštní citlivé době kulturní revoluce, ale politických událostí se dotýká jenom okrajově.
- W.A. Mozart - Klavírní koncert d mollPawlowská, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato bakalářská práce si klade za cíl analyzovat 1. větu Klavírního koncertu d moll Wolfganga Amadea Mozart a pomocí této analýzy proniknout k základům předmětného instrumentálního díla. Účelem tak není pouze samotný rozbor, nýbrž snaha objevit a popsat charakteristické znaky této skladby, které mohou v interpretační praxi nejen autorky, ale i dalších klavíristů pomoci ke správnému uchopení a následnému provedení koncertu. Po úvodu věnovanému obecným informacím o Mozartově tvorbě a výjimečnosti postavení Klavírního koncertu d moll v jejím rámci následuje obsáhlá analýza jednotlivých hudebních složek, která v závěrečných částech jednotlivých podkapitol na základě metody indukce přináší obecné shrnutí dříve podrobně popsané hudební řeči týkající se dané hudební složky. Následuje rozbor formy 1. věty. Závěrečná část využívá získané poznatky pro jejich aplikaci do interpretační roviny, kdy jako příklady výše popsaného uvádí, porovnává a rozebírá 4 nahrávky světových interpretů. V závěru pak autorka shrnuje získané poznatky jak z teoretického, tak z praktického pohledu, a usnadňuje tak jejich využití.
- Ženy u klavíruOchmanová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-03Bakalářská práce Ženy u klavíru má čtenáři poskytnout přehled o vývoji pozice žen ve společnosti, umožnit stručně nahlédnout do životních osudů vybraných významných klavírních interpretek minulosti i současnosti s těžištěm v osobních svědectvích a podnítit k úvaze nad individuálními kvalitami, které mohou ženy do umění vnést v dnešní uniformující době.
- Život a tvorba soudobého skladatele a pi anisty Adama SkoumalaSuchánková, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Tato bakalářská práce se zabývá životem a tvorbou soudobého českého skladatele a pianisty Adama Skoumala. Představuje čtenářům umělce od jeho hudebních počátků až po současnost. Seznamuje s hudební řečí českého skladatele i s jeho tvorbou klavírní, houslovou, komorní, vokální, dokonce i s jeho literaturou určenou dětem. Rovněž umělce popisuje jako klavírního virtuóza. Dále jsou v práci detailněji rozebrány dvě z jeho kompozic, Variace na lidovou píseň a Koncert č.2 pro klavír a smyčcový orchestr, na nichž je názorně ukázána problematika soudobých skladatelů komponujících tradičním stylem a totiž problematika nechtěného přebírání materiálu z již napsaných skladeb a dále otázka upravování děl i po jejich uvedení do uměleckého života.